Gent - stvv

Alles over de wedstrijden van STVV
enerkey
Berichten: 2075
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Gent - stvv

Bericht door enerkey »

Jan Bulder schreef:
enrique schreef: Hier zit je dus echt voor niks te spelen vanaf einde januari
Tot begin augustus geen enkele match van nut meer
Proficiat heren van de proleague
In het oude competitieformat met 18 ploegen. Waarvoor speelde je toen nog eind januari als ploeg op plaats 8 tot 14?

Sorry, kritiek op de competitieformule is zeiken om te zeiken. Als je ziet hoeveel ploegen er nu investeren om deel uit te maken van de top 6. Neem PO I weg en je zal de competitie in de breedte nog verder verzwakken.
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen het verschil van intensiteit niet kunnen zien tussen POII en een gewone competitie. Vooral voor een ploeg als STVV. Wat waren onze meest memorabele wedstrijden voor de PO's? Waren dat degene voor nieuwjaar toen we nog speelden om erin de blijven of een goede veilige klassering? Neen. Dat waren degene toen pakweg Club Brugge op speeldag 32 langskwam en om de titel speelde. Heel de voetbalblik van België op Staaien gericht. Waarna we ze uiteraard memorabel naar huis speelden. Daarvoor speelden we toen. Dat was een wedstrijd van nut, voor de volle 3 punten.

Nu kunnen ze hoogstens nog eens op speeldag 30, 10 speeldagen voor het einde van de competitie passeren. Inzet 1,5 punt.

Investeren om POI te halen? Vroeger investeerde men om Europees voetbal te halen. Komt op hetzelfde neer. Het noemt gewoon anders.
STVV-fan
Berichten: 5969
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Gent - stvv

Bericht door STVV-fan »

Jacques schreef:Gisteren zag je in 90 minuten samengevat waarom we geen PO1 zullen halen.
- We pakken een vermijdbaar doelpunt. Er had in de twee richtingen fout gefloten kunnen worden, maar Dierick fluit niet. Kubo is scherper dan onze verdediging en profiteert.
- We missen een handvol 100% kansen om voor rust op gelijke hoogte te komen. Onbegrijpelijk dat er daar niet minstens 1 van tegen de netten gaat.
- We vallen kort na rust met 10 na een onterechte 2de geel. Yaremchuk verdient eerder geel voor een schwalbe, want er is weinig of geen contact.
- De 2-0 wijkt af op het been van Botaka en verdwijnt zo in doel. Boeken toe.

De inzet is er wel, anders gooi je al na de 1-0 de handdoek in de ring. We krijgen ook voldoende kansen ondanks dat het op Gent is, maar op de belangrijke momenten slaat het allemaal tegen en komen we een paar procenten te kort op dit moment. Als je dan op Gent moet spelen, vertaalt zich dat in zware 3-0 cijfers. De trainer heeft de boter gegeten en dat is voor een stuk zeker ook terecht, maar je moet het ook doen met wat je hebt. Concreet: er is slechts 1 aanvallende flankspeler die voldoet en dat is Legaer, degene waar vooraf de minste verwachtingen over waren. De rest (Dussaut, Botaka, Acolatse) voldoet gewoon niet. Dat hij Dussaut brengt na rood voor Kitsiou is frustrerend, maar je moet wel iemand brengen. Met 3 centraal achterin gaan spelen en de flankaanvallers van Gent gewoon vrij laten, is zeker vragen om miserie. Lichtpuntje: het duo Vetokele-Akpom heeft wel iets. Vetokele komt (niet verrassend) ook beter uit de verf als hij iemand langs zich heeft staan. Helaas is hij intussen wel de weg naar doel volledig kwijt.

Soit, vrijdag tegen een ploeg die zo mogelijk nog minder in de goede flow zit. Dat belooft. :mrgreen:
Als het Smetje of Visser is vrijdag mag je het sowieso vergeten
Alain
Berichten: 991
Lid geworden op: 04 okt 2010, 13:50

Re: Gent - stvv

Bericht door Alain »

enerkey schreef:
Jan Bulder schreef:
enrique schreef: Hier zit je dus echt voor niks te spelen vanaf einde januari
Tot begin augustus geen enkele match van nut meer
Proficiat heren van de proleague
In het oude competitieformat met 18 ploegen. Waarvoor speelde je toen nog eind januari als ploeg op plaats 8 tot 14?

Sorry, kritiek op de competitieformule is zeiken om te zeiken. Als je ziet hoeveel ploegen er nu investeren om deel uit te maken van de top 6. Neem PO I weg en je zal de competitie in de breedte nog verder verzwakken.
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen het verschil van intensiteit niet kunnen zien tussen POII en een gewone competitie. Vooral voor een ploeg als STVV. Wat waren onze meest memorabele wedstrijden voor de PO's? Waren dat degene voor nieuwjaar toen we nog speelden om erin de blijven of een goede veilige klassering? Neen. Dat waren degene toen pakweg Club Brugge op speeldag 32 langskwam en om de titel speelde. Heel de voetbalblik van België op Staaien gericht. Waarna we ze uiteraard memorabel naar huis speelden. Daarvoor speelden we toen. Dat was een wedstrijd van nut, voor de volle 3 punten.

Nu kunnen ze hoogstens nog eens op speeldag 30, 10 speeldagen voor het einde van de competitie passeren. Inzet 1,5 punt.

Investeren om POI te halen? Vroeger investeerde men om Europees voetbal te halen. Komt op hetzelfde neer. Het noemt gewoon anders.
Helemaal akkoord. Vroeger was het crisis bij Brugge of Anderlecht wanneer ze op Staaien kwamen verliezen. Tegenwoordig denken ze van "et alors?" als ze punten verliezen of straalt het er zelfs vanaf dat ze bewust een snipperdag nemen. Die topmatchen zijn helemaal gedevalueerd. En dat straalt er ook vanaf.
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Gent - stvv

Bericht door Iniesta »

Ben gisteren nog eens naar de Ghelamco geweest. Ik deel de negatieve commentaar hier niet volledig. De eerste helft was zeker niet slecht en STVV zat zelfs beter in de wedstrijd dan Gent. Dat zij snel scoren was dus niet onoverkomelijk, wij hadden veruit de meeste en beste kansen. Het eerste doelpunt kon anders gefloten worden maar hij kon de bal ook op de stip leggen.

Ik verwachtte dus een even leuke en spannende 2e helft maar daar had de ref een ander idee over. De 2e gele kaart was belachelijk en dat vonden de AA Gent supporters rond mij trouwens ook. Toen kort daarop de 2-0 viel was de match helemaal voorbij.

Het klopt dat er een gebrek aan efficiëntie is en dat we zeker minstens 1 keer hadden moeten scoren voor de rust maar anderzijds waren het ook geen complete missers. Als je binnen een minuut 3 keer het doelhout raakt dan heb je ook een beetje pech. Soit, nul punten en weg kans op POI.

Voor mij mogen die PO's afgeschaft worden en ik hoop dat dat ook het geval is, daarom wens ik Charleroi de titel, dat zal met zekerheid dit dwaze systeem doen annuleren. Een competitie is gewoon het beste met een heen en terugmatch tussen alle ploegen en telkens om evenveel punten. Wie dan op 1 staat is de terechte kampioen. Nu heb je ploegen die een heel seizoen sukkelen en dan op het einde toch een prijs meepakken. Anderzijds degradeer jede rest van de competitie tot een verplicht nummertje waar geen hol in geïnteresseerd is.
Mikman
Berichten: 3662
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Gent - stvv

Bericht door Mikman »

Het play-off-systeem bestaat nu lang genoeg om er een deftige evaluatie van te maken en in het begin was ik niet per sé tegen maar de conclusie is dat het grotendeels is mislukt. Geen enkel ander land is ons gevolgd en in België blijft de grote meerderheid tegen. Ofwel lopen er een paar miskende geniën rond die zien wat de rest van de mensen niet zien, ofwel doet het denken aan die automobilist die op de radio hoort dat er een spookrijder is gesignaleerd en bij zichzelf denkt: "Eén spookrijder? Ik zie er honderden!".

Enkel indien (zo goed als) alle topploegen aan PO1 deelnemen en het nog spannend is voor zowel de titel, de rechtstreekse Europese plaatsen als het laatste voorronde-ticket, is het voor de neutrale toeschouwer verteerbaar.

De nadelen zijn nochtans overduidelijk:

-De reguliere competitie wordt gedevalueerd.

-De kwaliteit van de matchen, zowel in de reguliere competitie als de play-offs, is vaak schrijnend. In de reguliere competitie halen veel topploegen hun niveau nog niet, terwijl in de play-offs dan weer veel ploegen op hun tandvlees zitten. Kijk wat Zulte-Waregem al twee keer overkwam, dat is een lijdensweg.

-Het is onzin dat je in een gewoon format voor minder speelt, integendeel zelfs. Moet men dan in Duitsland de competitie maar ineens afschaffen, want daar weet je voor het seizoen al dat Bayern met een straat voorsprong kampioen zal spelen?
Zelfs als je niks meer te winnen of te verliezen hebt ( er zijn zéér weinig ploegen in Europa die op dit moment in die situatie zitten ) kan je vaak nog voor scherprechter spelen. Ik herinner mij een 4-2 tegen Lierse en een 5-3 tegen Brugge. Of de 0-1 op Anderlecht met Van Houdt.
Ik ben jaloers als ik in april en mei de beelden van buitenlandse competities zie waar nog volop gestreden wordt, terwijl wij hier een kunstmatig pseudo-competitietje zitten af te werken.

-Niet alleen de reguliere competitie, ook de bekercompetitie wordt gedevalueerd. Hier worden putje winter halve finales ( midweek ) afgewerkt, in Engeland begint de bekercompetitie pas vanaf Nieuwjaar. Een bekerfinale hoort de afsluiter van het seizoen te zijn, liefst onder een voorzomer-zonnetje. Hier wordt de finale godbetert in de winter gespeeld.
Je wil iets om voor te spelen na Nieuwjaar? Daar heb je je antwoord.

- 2/3 van de reguliere competitie wordt in de winter afgewerkt. Niet alleen zeer onaangenaam voor de toeschouwers ( die meer en meer afhaken ) , ook de kwaliteit van de velden en dus ook van het spel lijdt er onder.

-Er is een verschil tussen duurzaam investeren en speculatie. Wanneer je spelers aankoopt in de hoop dat ooit terug te verdienen door deelname aan PO1, doe je eigenlijk aan speculatie.
Dat men meer zou investeren om in PO1 te geraken, komt omdat men sinds de invoering van de play-offs de verdeling van de televisiegelden heeft veranderd. 49% van het tv-geld wordt onder de PO1-deelnemers verdeeld. Maar investeren om iets te halen en het dan niet halen, leidt tot ongeoorloofde financiële risico's. Nogal wat ploegen die regelmatig PO1 ambiëren zijn virtueel failliet ( Anderlecht, Zulte-Waregem, Oostende ). Het doet denken aan de voorbeelden van Dortmund en Leeds, wiens business-model ook gericht was op het halen van de Champions League. Het heeft Dortmund jaren geduurd om van de klap van één keer de Champions League te missen boven te komen, Leeds zit nog altijd niet terug in de Premier League.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4107
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Gent - stvv

Bericht door lindoke »

Ach, draai het en keer het zoals je wilt. Die G5 zoals - zoals ze zich zo graag noemen - willen die PO's niet laten schieten. Zoals hier al werd vermeld is dat voor hen de kip met de gouden eieren die de kleine clubs moeten voederen. Tv-gelden, volle stadions, sponsor deals....het gaat gewoon om teveel centen voor hun. Ze hebben bijna wat ze willen. Nu nog effen Standard de plaats laten innemen van Antwerp en het selecte groepje mag zijn eigen geliefkoosd competitie-tje alweer lekker afwerken. Centjes en Europese plaatsjes verdelen en hop, we gaan weer naar een volgend seizoen. Enkel die 6e plaats is sporadisch voor een andere club. Dit jaar is dat Charleroi. Volgend jaar misschien ZW of Oostende of een andere club. Dat is het zoethoudertje voor de 11 "kleintjes".

En wees er maar zeker van dat de arbitrage dit spelletje maar al te graag meespeelt. Ik blijf erbij. Die G5 hebben op het eind van ieder seizoen minimum 12 punten meer dan ze echt verdienen omdat ze op cruciale momenten bevoordeeld worden. En ja, die 12 punten zijn er 12 die kleine clubs onterecht de neus ingeboord worden.

Als je het allemaal een beetje van naderbij bekijkt is het soms echt degoutant!
Ik zou eens willen zien wat onze club over zich heen zou krijgen moest DMM eens fors investeren en moesten we toevallig bij de winterstop los eerste staan. Dan ga je dingen zien die je niet voor mogelijk houdt. Maar het zou allemaal doodgezwegen worden.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Dreke
Berichten: 3619
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Gent - stvv

Bericht door Dreke »

lindoke schreef:Die G5 zoals - zoals ze zich zo graag noemen - willen die PO's niet laten schieten.
Dit klopt niet. Club Brugge wil er van af. De enige die écht niet wilt, is De Witte. Die zijn ego is te groot om toe te geven dat zijn idee gefaald heeft.
A loyal football fan only supports the shirt...
kenniksvanvoetbal
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 feb 2016, 13:35

Re: Gent - stvv

Bericht door kenniksvanvoetbal »

Brusselmans schreef:10 op 42 !!!
Dat moet van COL geleden zijn !!!
:mrgreen:

De punten en het geleverde spel trekken heel sterk op mekaar! :o
wij willen doorgaan als ambitieclub,maar zijn een gezelligheidsclub zonder volk. :toppie:
Smurf
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 nov 2012, 13:38
Supporter van: STVV

Re: Gent - stvv

Bericht door Smurf »

Top 3 haalt 6 op 15. Wij doen nauwelijks slechter met 4 op 15.
Top 3 blijft ondanks die resultaten de top 3. STVV is ondanks een 10 op 42 al weken gered. Absurd!
Als Club Brugge (Standard, Genk, Kortrijk en STVV) zo blijft verder klungelen, zou AA Gent best nog eens tot een punt of 12 kunnen naderen. Met de halvering van de punten zou het dan best nog eens een interessante PO1 kunnen worden.
Helaas zal het vermoedelijk zonder osn zijn, maar ik blijf erbij dat er geen beter moment is om Anderlecht, Charleroi en Brugge te treffen. Maar zelfs 9 op 12 (en hoe zouden we die ineens halen) zou vermoedelijk niet voldoende zijn. Genk, Standard en Kortrijk vechten voor plaats 5 en 6, tenzij Antwerp zich opnieuw kan lanceren...
Als we nog kunnen winnen van Anderlecht en/of Brugge hebben we onze uitschieters gehad en zijn we nooit in de problemen gekomen. En toch zullen de meesten (al dan niet terecht) spreken van een mislukt seizoen.
PO2 wordt vermoedelijk niks. Zelfs als je 'm wint ben je daarna praktisch kansloos tegen een ploeg die 10 PO1 wedstrijden gespeeld heeft.
Afijn, nu al hoopvol of bang uitkijken naar volgend seizoen. Spijtig.
WilliamMunny
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:40

Re: Gent - stvv

Bericht door WilliamMunny »

lindoke schreef: En wees er maar zeker van dat de arbitrage dit spelletje maar al te graag meespeelt. Ik blijf erbij. Die G5 hebben op het eind van ieder seizoen minimum 12 punten meer dan ze echt verdienen omdat ze op cruciale momenten bevoordeeld worden. En ja, die 12 punten zijn er 12 die kleine clubs onterecht de neus ingeboord worden.
Scheidsrechters laten zich makkelijker beïnvloeden door het stadion van grote clubs en door het grotere thuispubliek. Dat klopt, en is ook bewezen. Maar dat betekent niet dat daar enig complot achter schuilt. Dit jaar hebben Anderlecht, en zeker Gent, al heel veel punten verloren door foute arbitrale beslissingen. Bij Brugge is het anders. Dat ligt niet aan complotten, wel aan het te lage niveau van de scheidsrechters in België.
WilliamMunny
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:40

Re: Gent - stvv

Bericht door WilliamMunny »

stvvilvoorde schreef:
WilliamMunny schreef:mat met 18 ploegen. Waarvoor speelde je toen nog eind januari als ploeg op plaats 8 tot 14?


Klopt. Nu heb je véél meer en véél langer om voor te spelen.
In de oude competitieformat waren meer dan 50% van de ploegen na 10 speeldagen al voor niets aan het spelen. Ze waren gered en kwamen niet meer in aanmerking voor Europees: alle ploegen tussen nummer 5en 15 ongeveer. Daarvoor had je 2 of 3 ploegen voor de titel en nog 1 of 2 voor Europees, daarachter een stuk of 3 tegen degradatie. Nu spelen ploegen uit de top 6 om een zo goed mogelijke PO-plaats, ploegen van 6 tot 10 voor de laatste PO-tickets en nog een paar ploegen tegen de degradatie.
Dit is toch wel zeer overdreven.
Na tien matchen al voor niets spelen? Waarschijnlijk ben je te jong om de competitie van voor de play-offs te herinneren maar dit is nooit gebeurd.

PO2 nu, dat is zuiver voor niets spelen, behalve voor die enkele topclub die per ongeluk in PO2 gesukkeld is.

Ik vind de PO's nog altijd schabouwlijk.
Het leidt tot niets, behalve een paar clubs die op die manier meer geld en aandacht naar zich toe trekken.
In het oude systeem waren de eerste zes plaatsen ook spannend tot in mei. Tot plaats vier werd er immers europees voetbal uitgedeeld. Onderaan bleef het ook spannend tot op het einde owv de degradatieplaatsen.
Ja er zaten een paar ploegen tussen die vanaf februari-maart niet veel meer kon gebeuren, maar die hun seizoen was niet over he.
Anderlecht, Brugge, standard konden immers nog op bezoek komen.
Persoonlijk vond ik De einde-seizoensmatchen in het oude systeem leuker dan de PO2 matchen in het nieuwe systeem.
De bekerfinale op het einde van het seizoen was ook een pak leuker.
Tot aan de invoering van de PO's vond ik april en mei altijd de leukere periode om naar de voetbal te gaan.
Nu is het seizoen gedaan eind februari als je niet in PO1 zit.
Ik ga al naar het voetbal sinds 1982 en ben dus niet te jong.

Er zijn perfecte graadmeters om te zien hoe de competitie het doet sinds de PO's: de UEFA-coëfficiënt. Dan zie je dat het niveau van de Belgische competitie in verhouding tot competities van gelijkaardige landen enorm gestegen is. dat is ook logisch want door de PO's gaat er meer geld naar het Belgische voetbal.

De vele nadelen van de vorige competitieformat worden gewoon vergeten. Ik herinner me nog goed genoeg hoe een massa matchen er al heel snel en al zeker vanaf speeldag 20 à 24 helemaal niet meer toe deden. Als je nog een match tegen Brugge, Anderlecht of Standard had, dan was dat nog iets om naar uit te kijken, maar naar wedstrijden tegen Aalst, Harelbeke of RWDM kwam geen hond kijken (ook al omdat ze niet op het menu van de aanweziger gokChinezen wilden belanden). Of je in PO II speelt, of 10 eindeseizoensmatchen maakt weinig uit, behalve dat je in PO II nog een kans op een Europees ticket kan pakken.

Er was toen ook véél minder om voor te spelen wat automatisch betekende dat er minder spanning was: nu heb je de 6 PO I-plaatsen om voor te spelen, waar tot 10 ploegen voor strijden. Toen had je 4 Europese tickets, waar hooguit 6 ploegen voor streden. Dat matchen tegen Standard, Brugge en Anderlecht, toen belangrijker waren, betwist ik ook: dat zijn nog steeds matchen waar naar uitgekeken wordt.

De beker was inderdaad attractiever, maar dat kan je nu makkelijk bereiken door die wedstrijden te verplaatsen: zet de bekerfinale na de PO's.

I
enrique
Berichten: 2852
Lid geworden op: 13 okt 2010, 19:24

Re: Gent - stvv

Bericht door enrique »

Scheidsrechters zijn partijdig, ik blijf erbij. En thuis of uit spelen maakt ook een zeer groot verschil. Al zullen er voorbeelden gevonden worden waar de kleinere ploegen thuis ook benadeeld worden.
Thuis heb je Brugge ettelijke keren afgedroogd. Ginder maak je geen schijn van kans. En dat zou allemaal door die fans zijn? Komaan zeg.
Wat je wel moet doen, is de match in het algemeen zien. Hier of daar een fout kan altijd.
Het is een soort machtspositie. En je weet in wat mensen veranderen als ze teveel macht hebben.
Scheidsrechters moeten geschorst worden voor zo'n 'prestatie'.
Maar er gebeurt niks. De baas zegt, we zijn goed bezig.
Nee, we zijn niet goed bezig.
Maar ja, ze doen maar he.
Zoals ze nu bezig zijn, vernietigen ze zichzelf...
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Gent - stvv

Bericht door Iniesta »

WilliamMunny schreef:Er zijn perfecte graadmeters om te zien hoe de competitie het doet sinds de PO's: de UEFA-coëfficiënt. Dan zie je dat het niveau van de Belgische competitie in verhouding tot competities van gelijkaardige landen enorm gestegen is. dat is ook logisch want door de PO's gaat er meer geld naar het Belgische voetbal.
De afgang op het Europese toneel is steeds triestiger ondanks de uitschieter van Gent een paar jaar geleden. Vechten om 1 puntje te verzamelen en meestal belachelijk gemaakt worden. De verbetering op Europees gebied is er ook met PO1 niet gekomen, de verschillen met de grote landen is gewoonweg veel te groot om dat goed te maken en dat weet men maar al te best.
WilliamMunny schreef:De vele nadelen van de vorige competitieformat worden gewoon vergeten. Ik herinner me nog goed genoeg hoe een massa matchen er al heel snel en al zeker vanaf speeldag 20 à 24 helemaal niet meer toe deden. Als je nog een match tegen Brugge, Anderlecht of Standard had, dan was dat nog iets om naar uit te kijken, maar naar wedstrijden tegen Aalst, Harelbeke of RWDM kwam geen hond kijken (ook al omdat ze niet op het menu van de aanweziger gokChinezen wilden belanden). Of je in PO II speelt, of 10 eindeseizoensmatchen maakt weinig uit, behalve dat je in PO II nog een kans op een Europees ticket kan pakken.
Nu doen alle matchen in PO2 er niets meer toe, is dat dan beter? Ja, de waterkans op een Europese plaats is er in theorie maar die is eerder een herkansing voor de ploegen die net PO1 gemist hebben.

Het opzet van de PO's was meer geld naar de top door hogere tv-gelden en dus een deel van de rest af te snoepen en meer inkomsten door meer commercieel interessante wedstrijden. Zelfs de top zit nu in de miserie omdat de inkomsten niet volstaan en zij die de PO's missen hebben nog meer problemen. De supporters kunnen dan weer een 2e abo kopen voor eigenlijk dezelfde competitie.

Er is een zeer goede reden waarom dit systeem enkel hier ingevoerd is, het trekt op geen kl*ten en levert ook niet het gewenste effect op. Afvoeren is dus de enige verstandige optie.

De problemen van het voetbal zitten hoger. De grote competities kunnen veel meer geld genereren door de hogere TV-gelden. De CL is een extra scheeftrekking die steeds dezelfde ploegen een bonus geeft. Tel daar dan nog de misbruiken bij inzake transfers en makelaars en je zit met wat we nu hebben, een corrupt en totaal scheefgetrokken sport die amper nog iets met sport te maken heeft. En dan maar verbaasd zijn dat mensen zich afkeren.
enrique
Berichten: 2852
Lid geworden op: 13 okt 2010, 19:24

Re: Gent - stvv

Bericht door enrique »

Zeer zeer juiste be- en omschrijving
Vroeger was ik supporter
En die mannen kijken naar rangschikking, zijn al dagen op voorhand met match bezig, ...
Waar vind je dat nog?
Het is zo erg geworden
Die voetbalbond, de pro-league, ... man
Zij zijn het belangrijkste, niet de sporters zelf
Ik kies mijn matchen en ploegen uit
In welke landen spelen de toppers
Daar ga ik dan een paar keer naartoe
Om te genieten
Veel plezanter dan in Belgie 18 keer per seizoen naar dat toneel te gaan kijken
Ze mogen zeggen wat ze willen, voetbal is een spelletje
Spijtig genoeg met een scheidsrechter
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4124
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Gent - stvv

Bericht door stvvilvoorde »

WilliamMunny schreef:
Ik ga al naar het voetbal sinds 1982 en ben dus niet te jong.

Er zijn perfecte graadmeters om te zien hoe de competitie het doet sinds de PO's: de UEFA-coëfficiënt. Dan zie je dat het niveau van de Belgische competitie in verhouding tot competities van gelijkaardige landen enorm gestegen is. dat is ook logisch want door de PO's gaat er meer geld naar het Belgische voetbal.

De vele nadelen van de vorige competitieformat worden gewoon vergeten. Ik herinner me nog goed genoeg hoe een massa matchen er al heel snel en al zeker vanaf speeldag 20 à 24 helemaal niet meer toe deden. Als je nog een match tegen Brugge, Anderlecht of Standard had, dan was dat nog iets om naar uit te kijken, maar naar wedstrijden tegen Aalst, Harelbeke of RWDM kwam geen hond kijken (ook al omdat ze niet op het menu van de aanweziger gokChinezen wilden belanden). Of je in PO II speelt, of 10 eindeseizoensmatchen maakt weinig uit, behalve dat je in PO II nog een kans op een Europees ticket kan pakken.

Er was toen ook véél minder om voor te spelen wat automatisch betekende dat er minder spanning was: nu heb je de 6 PO I-plaatsen om voor te spelen, waar tot 10 ploegen voor strijden. Toen had je 4 Europese tickets, waar hooguit 6 ploegen voor streden. Dat matchen tegen Standard, Brugge en Anderlecht, toen belangrijker waren, betwist ik ook: dat zijn nog steeds matchen waar naar uitgekeken wordt.

De beker was inderdaad attractiever, maar dat kan je nu makkelijk bereiken door die wedstrijden te verplaatsen: zet de bekerfinale na de PO's.

I
Komaan zeg, wat een hoop flauwekul is dit weer.

Europees coefficient daar wordt graag mee gegoocheld om het nut van de play-offs aan te tonen.
Die kentering was immers al ingezet twee seizoenen voor de play-offs ingevoerd werden. (in 2008-2009 won standard zijn poule met oa stuttgart, sampdoria, sevilla en partizan, in 2009-2010 overwintering van Anderlecht, Brugge en Standard, met achtste finale en kwartfinale van Anderlecht en Standard).
Ik denk dat de europese kentering (en dan nog enkel voor de europa league) meer te maken heeft met een opwaardse trend in de voetbalconjuctuur en de grondige hervorming van onze jeugdopleidingen (na euro2000), dan met de invoering van de play-offs. Anyway voer voor discussie, maar volgens mij is de betere europese coefficient geen gevolg van de play-offs. Tegen de tijd dat de play-offs gespeeld worden (half maart), zijn de belgische clubs meestal toch al uitgeschakeld, dus mij blijft het vreemd dat deze "topmatchen" een directe invloed zouden hebben op de europese prestaties. Indien er toch nog clubs europees actief zijn tijdens de play-offs, dan wordt dit ook meestal gehekeld omdat het bovenop het loodzware programma van de play-offs komt.

Als supporter van één van dat G5-kliekje, kan het misschien zijn dat de vorige format nadelen had.
Maar voor de supporters van de andere clubs zijn er meer nadelen aan de huidige format verbonden.
Zoals gezegd zijnde, de eindeseizoensmatchen in de vorige format waren voor ons plezanter dan de po2-matchen die men nu heeft.
Er was meer mediabelangstelling voor die gewone einde-seizoensmatchen, de supporters bleven daarom bij ons niet massaal thuis, wat in PO2 wel eerder het geval is.
Ik denk nog graag terug aan de seizoenen waarin Lierse en Genk kampioen speelden. Er stond voor ons niks meer op het spel, maar wat was het leuk om op die momenten scherprechter te spelen.
Zelfs al speelde je tegen de degradatie en was je een aantal matchen op voorhand gered, zelfs dan genoot ik van die eindeseizoensmatchen.
(Zoals die 3-3 tegen gent).
Nu is er echt niks te genieten aan. De topmatchen tijdens de reguliere competitie zijn gedevalueerd en deze competitie wordt veel te snel afgewerkt.

Europees voetbal is enkel van waarde voor topclubs of semi-topclubs, voor het merendeel van de ploegen daaronder is dit een vergiftigd geschenk dat hen over het algemeen meer zal kosten dan het opbrengt.
Dus voor de meeste ploegen, behalve die enkele onfortuinlijke G5 club in PO2, betekent dat Europees voetbal via play-off2 niks.
Integendeel voor de meest ploegen is PO2 een competitie aan halve snelheid waar ze met jeugd- en reservespelers wat experimenteren.

De beker was ook inderdaad attractiever en had ook gewoon meer uitstraling in die periode.
De bekerfinale kan niet na de PO's gespeeld worden, want de bekerfinale MOET gespeeld worden voor de PO's als het reguliere seizoen afgelopen is.
Momenteel vind je enkel nog in Gent, Genk en Anderlecht voorstanders van de play-offs.
Brugge is na het mislopen van hun titel vorig jaar geen voorstander meer, of men zou moeten overschakelen naar een systeem zonder puntendeling (wat nog meer belachelijk is want dan is het helemaal niks meer dan een extra rondje met de hoed rondgaan voor die clubs).
Anderlecht is ook meer geneigd naar dat systeem zonder puntendeling, maar vind de huidige formule ook ok.
Standard is altijd tegen de play-offs geweest, Genk en Gent eerder voorstanders, maar hebben wel het meest voordeel gehaald uit de play-offs.
Laatst gewijzigd door stvvilvoorde op 12 feb 2018, 13:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie