Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Alles over de wedstrijden van STVV
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Brusselmans »

Het feit dat er geen refbestormers waren van jankers zoals Vanaeken en Former, zegt meer dan genoeg.
Verdere discussie is dus overbodig !
Alleen nog het probleem Pots proberen op te lossen !
xtimx
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jun 2018, 17:43

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door xtimx »

Mikman schreef:
Tallyson is wat anders, dat is gewoon een mislukte transfer. Communiceren met hem is moeilijk. De club kan wel bepaalde dingen aanreiken (taallessen bijvoorbeeld ) maar het is aan de speler zelf om daar wat mee te doen.
.
Mikman, je post hier min of meer letterlijk wat Van den Abeele in VM verkondigt, maar de waarheid is toch iets meer genuanceerd. Eerst en vooral, elke speler heeft een aanpassingsperiode. Voor de ene verloopt die culturele en sociale aanpassing iets vlotter dan voor de andere. Kijk maar eens naar de evolutie van Tomiyasu op 6 maanden. Als ik die comments van enkele maanden geleden ga bijhalen, klinken deze verdacht identiek als de kritiek aan het adres van Thallyson. Hij wordt nu geviseerd omwille van zijn zogezegd gebrek aan inzet
om.zich aan te passen, terwijl die jongen nauwelijks kansen heeft gekregen. Op het veld en ernaast. Toegegeven, hij is wat schuchter en Peter Delorge heeft zijn handen goed vol met de 30-koppige spelerskern maar Thallyson moet het doen met een app om Engels te leren... En verder probeer ik hem persoonlijk wat te helpen. Trouwens, er zijn nog tal van spelers voor wie die taalbarrière er eveneens is, maar die er niet op afgerekend worden. Of denk je dat onze Japanse jongens allemaal feilloos Engels praten? En als Thallyson iets niet zou snappen, is er nog altijd Texeira of Andre Pinto, die hem in het Portugees kunnen verder helpen. Mijns inziens zijn er enkele redenen dat Thallyson geen kans krijgt: het feit dat Marc Brys zijn voornemen om Casper op rechts uit te spelen heeft opgeborgen, het feit dat je een té grote kern hebt, waardoor sommige jongens uit de boot vallen en tot slot zijn aanpassingsperiode (cultureel/tactisch,...). Maar inderdaad, ik vrees dat het voor hem een afgelopen hoofdstuk is maar die mislukking is niet (uitsluitend) aan hem te wijten. Ik ben er zeker van dat als hij zijn kans zou krijgen, hij ze zeker zou grijpen. Zou hij Casper uit de ploeg spelen? Wellicht niet... Maar net zoals Abrahams dat zou gekund hebben, zou hij een meerwaarde voor de kern zijn met zijn voorzetten, rushes en vrije trappen.
Henri is de man
Berichten: 1093
Lid geworden op: 11 dec 2010, 12:43

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Henri is de man »

STVV-fan schreef:
Heb dat deel op Extra Time gezien. Enkel dat deel.

Marc Degryse zijn standpunt is volledig mijn standpunt.
Voordeel gegeven, speler verpest zelf voordeel, ergo NIET meer terugkomen op de beslissing.

Enige repliek die Joos kon geven: "Jama, als die penalty dan niet gegeven wordt dan bloedt mijn voetbalhart" :gek: :gek: :gek:

Geen antwoord op de vraag van Degryse wat nu eigenlijk de regel is. Joos blijkt toe te geven dat er geen regel is.
Raes probeerde, uiteindelijk met succes, om de discussie af te kappen.

Dus nogmaals, nog altijd géén plausibele uitleg waarom plots de ref, na een viertal minuten lang beraad met de VAR op het voordeel terug komt.

1 woord: schandalig

Laat ons nu toch maar realistisch blijven en stellen dat de situatie inderdaad voor discussie vatbaar was. Het is geen discussie of het fout was of niet maar inderdaad over het al dan niet voordeel geven. Dit is relatief "nieuwe" situatie met de VAR - daar was het Extra Time panel het ook over eens en ik neem aan dat men bij de bond dit soort fases aangrijpt als voorbeeld om de regels te verduidelijken zodat het in het vervolg sneller kan gaan dan 4 minuten... (eerste helft maar 2 minuten laten bijspelen ??? :mad: ).
Wat mij betreft een kinderziekte van het VAR-systeem, dat moet op termijn eruit, de regels moeten verduidelijkt worden. Maar schandig ? Neen dat is een brug of 2 te ver.
Niet vergeten dat het slecht terugkoppen van Garcia de fase inleidt dus eigenlijk zit daar de fout, niet bij de scheidsrechters.
"En nogmaals, ze moeten zich bewijzen op het veld, en als ge goed zijt komen ze u halen ! Dan komen ze u halen ! Maar ge moet eerst presteren tussen die lijnen en dan zullen we wel zien" -GB
Gebruikersavatar
Antismurf
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jun 2017, 11:08

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Antismurf »

Jebus4life schreef:
Mikman schreef:Nog iets over de sfeergroep: misschien eens een tifo maken waarbij men naar de Japanners verwijst? Iets met een Samoerai en een kanarie en een Japans opschrift, ik zeg maar wat. Er was een Japanse vlag in het uitvak in Anderlecht en dat hebben ze blijkbaar ten zeerste geapprecieerd ( bron: Voetbal Magazine ).
Iets meer context? Hadden ze er zelf naar verwezen dat ze dat konden appreciëren?

Nu is het wel zo dat Japanners eenmaal erg eerzuchtige mensen zijn, dus ik geloof dat wel hoor. Het lijkt erook op dat ze de intentie hebben op het volk terug op stayen te krijgen, dus dan is een leuke tifo of een Japanse vlag in het sfeervak zeker niet teveel moeite.
Staat in interview Voetbal Magazine, ze moeten er dus intern (positief) over gecommuniceerd hebben. Lijkt me niet meer dan logisch, als Kotysch speelt moet de Duitse vlag op de Noord voor hem toch ook een steun zijn? Idem met Japanse vlaggen voor de Japanse eigenaars en wellicht nog meer voor de spelers uit het land van de rijzende zon. En ja, ik weet dat Kotysch ondertussen een Belgische identiteitskaart heeft ;)
Positivo
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:57

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Positivo »

Brusselmans schreef:Het feit dat er geen refbestormers waren van jankers zoals Vanaeken en Former, zegt meer dan genoeg.
Verdere discussie is dus overbodig !
Inderdaad, HET bewijs. Kort, bondig en veelzeggend.
Nooit gedacht Brusselmans dat ik je ooit over iets zou gelijk geven.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Mikman »

xtimx schreef:
Mikman schreef:
Tallyson is wat anders, dat is gewoon een mislukte transfer. Communiceren met hem is moeilijk. De club kan wel bepaalde dingen aanreiken (taallessen bijvoorbeeld ) maar het is aan de speler zelf om daar wat mee te doen.
.
Mikman, je post hier min of meer letterlijk wat Van den Abeele in VM verkondigt, maar de waarheid is toch iets meer genuanceerd. Eerst en vooral, elke speler heeft een aanpassingsperiode. Voor de ene verloopt die culturele en sociale aanpassing iets vlotter dan voor de andere. Kijk maar eens naar de evolutie van Tomiyasu op 6 maanden. Als ik die comments van enkele maanden geleden ga bijhalen, klinken deze verdacht identiek als de kritiek aan het adres van Thallyson. Hij wordt nu geviseerd omwille van zijn zogezegd gebrek aan inzet
om.zich aan te passen, terwijl die jongen nauwelijks kansen heeft gekregen. Op het veld en ernaast. Toegegeven, hij is wat schuchter en Peter Delorge heeft zijn handen goed vol met de 30-koppige spelerskern maar Thallyson moet het doen met een app om Engels te leren... En verder probeer ik hem persoonlijk wat te helpen. Trouwens, er zijn nog tal van spelers voor wie die taalbarrière er eveneens is, maar die er niet op afgerekend worden. Of denk je dat onze Japanse jongens allemaal feilloos Engels praten? En als Thallyson iets niet zou snappen, is er nog altijd Texeira of Andre Pinto, die hem in het Portugees kunnen verder helpen. Mijns inziens zijn er enkele redenen dat Thallyson geen kans krijgt: het feit dat Marc Brys zijn voornemen om Casper op rechts uit te spelen heeft opgeborgen, het feit dat je een té grote kern hebt, waardoor sommige jongens uit de boot vallen en tot slot zijn aanpassingsperiode (cultureel/tactisch,...). Maar inderdaad, ik vrees dat het voor hem een afgelopen hoofdstuk is maar die mislukking is niet (uitsluitend) aan hem te wijten. Ik ben er zeker van dat als hij zijn kans zou krijgen, hij ze zeker zou grijpen. Zou hij Casper uit de ploeg spelen? Wellicht niet... Maar net zoals Abrahams dat zou gekund hebben, zou hij een meerwaarde voor de kern zijn met zijn voorzetten, rushes en vrije trappen.
Inderdaad, dat is wat VDAB verkondigde. Dank voor deze aanvullende context. Ik heb Thallyson nog niet aan het werk gezien dus ik kan hem niet op zijn sportieve waarde beoordelen.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Mikman »

Jebus4life schreef:
Mikman schreef:Nog iets over de sfeergroep: misschien eens een tifo maken waarbij men naar de Japanners verwijst? Iets met een Samoerai en een kanarie en een Japans opschrift, ik zeg maar wat. Er was een Japanse vlag in het uitvak in Anderlecht en dat hebben ze blijkbaar ten zeerste geapprecieerd ( bron: Voetbal Magazine ).
Iets meer context? Hadden ze er zelf naar verwezen dat ze dat konden appreciëren?

Nu is het wel zo dat Japanners eenmaal erg eerzuchtige mensen zijn, dus ik geloof dat wel hoor. Het lijkt erook op dat ze de intentie hebben op het volk terug op stayen te krijgen, dus dan is een leuke tifo of een Japanse vlag in het sfeervak zeker niet teveel moeite.
Het was eigenlijk Brys die dit verkondigde. Voor hem was dat hét moment van de eerste 10 matchen omdat het aantoonde dat de Japanse overname stilaan positief onthaald wordt door de achterban. Men begrijpt dat de intenties positief zijn.

Daarom het voorstel voor die tifo met bijvoorbeeld Binkie en een samoerai en dan in het Japans 'Samen sterk' of zoiets. Dat zal ook wel wat weerklank krijgen in Japan zelf wat dan weer positief is voor het imago van de club ginder, waardoor er weer meer sponsors geïnteresseerd raken enz....
STimVV
Berichten: 2699
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door STimVV »

Ivm de penaltyfase. Het is duidelijk dat je er over kan discussieren. ;) Je kan hem geven, of niet. En dat is meestal zo bij penaltys…
Maar wat mij vooral stoort:
Als er twijfel is in dat soort gevallen. En die twijfel was er duidelijk, gezien de 4 minuten die ze hebben staan twijfelen. Dan wéét je gewoon dat de beslissing zal vallen in het voordeel van de topclub. Dat voelde je in heel het stadion. En dat is ondertussen normaal geworden. Stel je dezelfde fase voor in Jan Breydel tijdens Brugge-STVV, en ze maken dezelfde fout op Boli ipv op Wesley. Jamais dat de twijfel dan in ons voordeel zal vallen. En ik wil niet horen dat dit Calimero-gedrag is. Dit is gewoon al jaren een algemeen gegeven. De scheidsrechter moest maar eens gewraakt worden door Brugge, dan mogen ze die leuke topmatchen niet meer fluiten en ook geen PO1.
Als er twijfel is hebben ze liever dat STVV boos is op hen dan dat Brugge dat is. Die mannen doen dat niet bewust mag ik veronderstellen. Maar dat speelt onbewust gewoon steevast mee in dergelijke beslissingen.
enrique
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 okt 2010, 19:24

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door enrique »

Henri is de man schreef:
STVV-fan schreef:
Heb dat deel op Extra Time gezien. Enkel dat deel.

Marc Degryse zijn standpunt is volledig mijn standpunt.
Voordeel gegeven, speler verpest zelf voordeel, ergo NIET meer terugkomen op de beslissing.

Enige repliek die Joos kon geven: "Jama, als die penalty dan niet gegeven wordt dan bloedt mijn voetbalhart" :gek: :gek: :gek:

Geen antwoord op de vraag van Degryse wat nu eigenlijk de regel is. Joos blijkt toe te geven dat er geen regel is.
Raes probeerde, uiteindelijk met succes, om de discussie af te kappen.

Dus nogmaals, nog altijd géén plausibele uitleg waarom plots de ref, na een viertal minuten lang beraad met de VAR op het voordeel terug komt.

1 woord: schandalig

Laat ons nu toch maar realistisch blijven en stellen dat de situatie inderdaad voor discussie vatbaar was. Het is geen discussie of het fout was of niet maar inderdaad over het al dan niet voordeel geven. Dit is relatief "nieuwe" situatie met de VAR - daar was het Extra Time panel het ook over eens en ik neem aan dat men bij de bond dit soort fases aangrijpt als voorbeeld om de regels te verduidelijken zodat het in het vervolg sneller kan gaan dan 4 minuten... (eerste helft maar 2 minuten laten bijspelen ??? :mad: ).
Wat mij betreft een kinderziekte van het VAR-systeem, dat moet op termijn eruit, de regels moeten verduidelijkt worden. Maar schandig ? Neen dat is een brug of 2 te ver.
Niet vergeten dat het slecht terugkoppen van Garcia de fase inleidt dus eigenlijk zit daar de fout, niet bij de scheidsrechters.
Komaan zeg
Fout niet bij scheidsrechters
Vanaken heeft 2 keer voordeel gekregen en dat is 1 keer teveel
Laat hem anders penalties trappen tot er ene binnen is...
Binnenkort fluiten de arbiters niks nog dadelijk
Dan kan je evengoed een 10 jarige laten fluiten
Laat alles doorgaan en laat de VAR alles maar beslissen
Als die scheids ballen aan zijn lijf had, had em maar penalty moeten fluiten
Of laat een robot ontwikkelen en zet die op het veld
Wie weet is dat ooit de oplossing
Ik ga al naar STVV van toen Van Langenhove en Costantin nog floten
Dit zijn juffrouwtjes daartegen
Sorry
toyotacorolla
Berichten: 2021
Lid geworden op: 10 okt 2010, 01:35
Locatie: Limburg

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door toyotacorolla »

Inderdaad.
Mvg.
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Jebus4life »

Na het bekijken van Extra Time gisteren vond ik dat Joos wel degelijk 1 correcte opmerking maakte.

Het woord "voordeel" is niet duidelijk te definiëren en zal nooit in een regel te gieten vallen.
Wordt er een fout gemaakt op een speler maar die kan zich doorzetten maar verliest enkele seconden later toch de bal is het logisch dat we teruggaan naar de eerder gemaakte fout.
Pikt iemand anders die bal op, en geeft die vervolgens, totaal vrijstaand, een compleet foute pass van 5 meter die m'n onderschept. Dan is het niet onlogisch dat je laat doorspelen, je hebt tenslotte voordeel gegeven wat ze niet gebruikt hebben.

Vandaar vind ik het in deze situatie dat Degryse gewoon gelijk heeft: Vanaken had maar binnen te trappen in een quasi leeg doel, dat hij dat verprutst, tsja, dan vind ik niet dat m'n moet teruggrijpen. Ik had de indruk dat de ref er identiek over dacht.

Maar, als advocaat van de Duivel:
Verander de situatie: Stel dat het niet Steppe is, maar Garcia die Wesley neerhaalt, Steppe staat nog in z'n doel en vervolgens traps Vanaken opnieuw over. Dan staan er 2 verdedigers binnen het doelgebied + staat Steppe in z'n goal, dat is dat (al dan niet discutabel) moeilijker dan een strafschop, wat doe je dan?

Zeg je dan "tsja, Vanaken moet hem maar binnentrappen", of is het dan: dit was toch geen voordeel, dit was veel moeilijker dan een strafschop.
(beeld je ook in, ik zeg nu Vanaken, maar zeg je hetzelfde als het bij Boli voorvalt?)

En waar trek je dan de lijn? Op een bepaald omslagpunt moet je dan zeggen: Voordeel geven is eigenlijk een nadeel tegenover de strafschop. Wanneer is dat? Wanneer de aanvaller niet kan trappen lijkt het me logisch dat je een strafschop fluit. Maar wat doe je als het een erg moeilijke positie of hoek is? Want dan komt de discussie "wat is moeilijk"

(voor mij was het in deze situatie wel duidelijk, het was een strafschop maar er wordt voordeel gegeven en Vanaken mist gewoon voor een quasi leeg doel, ik vond niet dat m'n moest teruggaan)
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Jacques »

STimVV schreef:Ivm de penaltyfase. Het is duidelijk dat je er over kan discussieren. ;) Je kan hem geven, of niet. En dat is meestal zo bij penaltys…
Maar wat mij vooral stoort:
Als er twijfel is in dat soort gevallen. En die twijfel was er duidelijk, gezien de 4 minuten die ze hebben staan twijfelen. Dan wéét je gewoon dat de beslissing zal vallen in het voordeel van de topclub. Dat voelde je in heel het stadion. En dat is ondertussen normaal geworden. Stel je dezelfde fase voor in Jan Breydel tijdens Brugge-STVV, en ze maken dezelfde fout op Boli ipv op Wesley. Jamais dat de twijfel dan in ons voordeel zal vallen. En ik wil niet horen dat dit Calimero-gedrag is. Dit is gewoon al jaren een algemeen gegeven. De scheidsrechter moest maar eens gewraakt worden door Brugge, dan mogen ze die leuke topmatchen niet meer fluiten en ook geen PO1.
Als er twijfel is hebben ze liever dat STVV boos is op hen dan dat Brugge dat is. Die mannen doen dat niet bewust mag ik veronderstellen. Maar dat speelt onbewust gewoon steevast mee in dergelijke beslissingen.
Amen. Dat het bovendien om de 4de keer op rij gaat tegen Brugge helpt ook al niet in de perceptie.

Dit soort situaties gaat volgens mij ook helemaal niet verduidelijkt worden in de regels in de toekomst, net omdat degenen die er het meeste profijt van ondervinden ook diegenen zijn die in Brussel de lakens uitdelen. Bij vaagheid en ruimte voor interpretatie geldt doorgaans de wet van de sterkste. Dat is gewoon een vaststelling, ook buiten de sport.
Overdrijven is een kunst
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Jan Bulder »

Betreft de penalty: voor mij is die discussie wat betreft het voordeel onnodig. Vanuit het midden van tribune Noord zag je duidelijk dat 1) Wesley de bal voorbij Steppe wil tikken 2) Steppe die bal van Wesley weg van doel devieert met de vingertoppen 3) Steppe daarna pas Wesley raakt. Iedereen rondom mij heeft het ook zo gezien.

Ondanks het feit dat dit op de beelden amper/niet te zien is, was het voor mij sowieso geen penalty.
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door STVV-fan »

Jan Bulder schreef:Betreft de penalty: voor mij is die discussie wat betreft het voordeel onnodig. Vanuit het midden van tribune Noord zag je duidelijk dat 1) Wesley de bal voorbij Steppe wil tikken 2) Steppe die bal van Wesley weg van doel devieert met de vingertoppen 3) Steppe daarna pas Wesley raakt. Iedereen rondom mij heeft het ook zo gezien.

Ondanks het feit dat dit op de beelden amper/niet te zien is, was het voor mij sowieso geen penalty.
Ik geloof niet dat iemand discussieert of het fout was of niet van Steppe op Wesley.

Maar de discussie zal zich blijven concentreren op het geven van voordeel ja of nee.

"Wat is voordeel"? Dat wordt bewust vaag gehouden.

@ Jebus: Zelfs dan, in de situatie die jij beschrijft, heeft Vanaken zijn voordeel gebruikt. Het voordeel in deze situatie, welke variant ook, is dat Vanaken het schot mag nemen.
Indien je Joos zijn redenering volgt is het voordeel van Vanaken om een doelpunt te maken. Nooit heb ik gehoord dat een scheidsrechter voordeel geeft om een doelpunt te maken. Wel geeft een scheidsrechter voordeel aan een fase, namelijk het schot dat Vanaken kan nemen.

Stel nu eens dat de bal van Vanaken binnen gaat? Zou dan de bal op de stip gegaan zijn? Joos:" Ahja nee, want Vanaken heeft gescoord".
Je voelt toch gewoon zo aan dat men Vanaken zuiver een tweede kans wou geven om te scoren, omdat hij die bal knullig mist?
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Speeldag 12: STVV-Club Brugge (27.10.2018 - 20u30)

Bericht door Jacques »

Mikman schreef:
Jebus4life schreef:
Mikman schreef:Nog iets over de sfeergroep: misschien eens een tifo maken waarbij men naar de Japanners verwijst? Iets met een Samoerai en een kanarie en een Japans opschrift, ik zeg maar wat. Er was een Japanse vlag in het uitvak in Anderlecht en dat hebben ze blijkbaar ten zeerste geapprecieerd ( bron: Voetbal Magazine ).
Iets meer context? Hadden ze er zelf naar verwezen dat ze dat konden appreciëren?

Nu is het wel zo dat Japanners eenmaal erg eerzuchtige mensen zijn, dus ik geloof dat wel hoor. Het lijkt erook op dat ze de intentie hebben op het volk terug op stayen te krijgen, dus dan is een leuke tifo of een Japanse vlag in het sfeervak zeker niet teveel moeite.
Het was eigenlijk Brys die dit verkondigde. Voor hem was dat hét moment van de eerste 10 matchen omdat het aantoonde dat de Japanse overname stilaan positief onthaald wordt door de achterban. Men begrijpt dat de intenties positief zijn.

Daarom het voorstel voor die tifo met bijvoorbeeld Binkie en een samoerai en dan in het Japans 'Samen sterk' of zoiets. Dat zal ook wel wat weerklank krijgen in Japan zelf wat dan weer positief is voor het imago van de club ginder, waardoor er weer meer sponsors geïnteresseerd raken enz....
Als je het eenvoudig wil houden: een tijd geleden stond hier een geel-blauwe variant van de Japanse oorlogsvlag. Ik weet niet in welke mate deze vlag historisch beladen is, voor Japanners en anderen, en of het verstandig is die te gebruiken, zelfs in aangepaste vorm, maar ik vond en vind dat wel iets hebben qua design: onze clubkleuren, hun patroon, strak en duidelijk.
Overdrijven is een kunst
Plaats reactie