Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Alles over de wedstrijden van STVV
Gebruikersavatar
Antismurf
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 jun 2017, 11:08

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Antismurf »

1e goal op conto van Brys omdat hij vraagt om altijd uit te voetballen... Mijn zoon speelt gewestelijk U15 en zijn trainer vraagt ook om dat te doen. Maar als dat te veel risico's inhoudt door de sterkte of felle druk van de tegenstander, roept hij keihard "lang" en weet de keeper of verdediger die aan de bal is wat hem te doen staat. Te naïef voetballen houdt risico's in, de tegenstand speelt daar ook bewust op in. Ander verschil tussen gewestelijk jeugdvoetbal en 1e klasse: bij een hoekschop voor de tegenstander, blijft altijd 1 (snelle) speler van de eigen ploeg tegen de middenlijn hangen. Succesvol counteren volgt niet vaak op die manier, maar het verplicht je tegenstander wel om ook 1 of 2 spelers verder achterin te houden. Als je met de volledige ploeg terugkruipt voor het eigen doel, kan de tegenstander ook opschuiven en kom je onder druk, of zijn de afvallende ballen gevaarlijker. Bon, ik ben zelf geen trainer, het zijn gewoon verschillen die ik vaststel tussen profvoetbal van STVV en jeugdvoetbal van bescheiden niveau. Door op zijn minst wat meer variatie te brengen bij uitvoetballen en spelhervattingen, dwing je volgens mij je tegenstander minstens om af en toe voorzichtiger te spelen, hetgeen je eigen verdediging ademruimte kan geven.
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Brusselmans »

Jack schreef:Het zagen aan de poten van Brys neemt stilaan collectieve proporties aan.

Binnenkort mogelijks met succes. Wel, ik hoop voor jullie dat de vervanger dan ineens prachtig voetbal brengt, tegen PO1 aan zit en dat al die nieuwelingen waar jullie Brys nu op afrekenen zo goed blijken te zijn als jullie nu blijkbaar allemaal met zekerheid al weten dat ze zijn.
In plaats van Calimero uit te hangen, kan je misschien eens je eigen mening geven over het uitvoetballen in omstandigheden die enorm risico inhouden ???
Dat is mijn punt van kritiek.
Als je dat poten zagen noemt, ook goed,ieder zijn mening.
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3063
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Tompie »

Antismurf schreef:1e goal op conto van Brys omdat hij vraagt om altijd uit te voetballen... Mijn zoon speelt gewestelijk U15 en zijn trainer vraagt ook om dat te doen. Maar als dat te veel risico's inhoudt door de sterkte of felle druk van de tegenstander, roept hij keihard "lang" en weet de keeper of verdediger die aan de bal is wat hem te doen staat. Te naïef voetballen houdt risico's in, de tegenstand speelt daar ook bewust op in. Ander verschil tussen gewestelijk jeugdvoetbal en 1e klasse: bij een hoekschop voor de tegenstander, blijft altijd 1 (snelle) speler van de eigen ploeg tegen de middenlijn hangen. Succesvol counteren volgt niet vaak op die manier, maar het verplicht je tegenstander wel om ook 1 of 2 spelers verder achterin te houden. Als je met de volledige ploeg terugkruipt voor het eigen doel, kan de tegenstander ook opschuiven en kom je onder druk, of zijn de afvallende ballen gevaarlijker. Bon, ik ben zelf geen trainer, het zijn gewoon verschillen die ik vaststel tussen profvoetbal van STVV en jeugdvoetbal van bescheiden niveau. Door op zijn minst wat meer variatie te brengen bij uitvoetballen en spelhervattingen, dwing je volgens mij je tegenstander minstens om af en toe voorzichtiger te spelen, hetgeen je eigen verdediging ademruimte kan geven.
Dat van die corners is ooit eens voorgelegd geweest (ik weet niet of Brys toen al trainer was of misschien was het één van zijn voorgangers die ook iedereen mee terug stuurde) op zo'n supportersavond.

De trainer antwoordde toen dat ze zich daarvoor blijkbaar baseerden op bepaalde statistieken of studies en dat daaruit blijkt dat teams die iedereen mee terug sturen het minst aantal tegendoelpunten krijgen op corner.

Ik heb mij toen ook wel de bedenking gemaakt dat die teams volgens diezelfde studies ook wel het minst vaak zullen scoren op de tegenaanval. ;)
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Hasselt Steunt STVV
Berichten: 216
Lid geworden op: 20 apr 2012, 20:34

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Hasselt Steunt STVV »

Brusselmans schreef:Zal toch anders moeten gaan spelen !
Als je ziet op welke manier je 7(!!!!) goals slikt in de laatste 2 matchen, en vooral de manier waarop, dan kan de grootste voetballeek wel zien dat je echt kinderlijk naief bezig bent.

Los van de invulling van systeem en spelers, is het not done dat de doelman de bal inrolt naar een verdediger die 5 meter naast hem staat in de eigen 16, terwijl een speler van de tegenpartij op 2 tellen bij hem kan geraken.
Evenmin een bal centraal inspelen naar iemand die 3 man om zich heen heeft.

DAT zijn instructies van Brys, zonder meer !!!
Het moet en zal zo zijn, ongeacht de omstandigheden !!!
Als zoveel spelers van de tegenpartij hoog druk zetten op onze helft, wat zou er dan mis zijn om 5 tot 6 spelers op het verkeerde been te zetten met een lange inworp of uittrap, en zo een verrassing in je spel in te slijpen.
Het constante hoge druk zetten zal rap gedaan zijn, want niemand zal nog weten wanneer wat gaat gebeuren.
Helemaal akkoord. Is blijkbaar de nieuwe fetish; van achteruit voetballen, ongezien de omstandigheden. Da's spelen met vuur. Wat is er mis met gezond verstand: als je ziet dat alle verdedigers omsingeld zijn, trap die bal dan lekker ouderwets uit naar voor. Ik vind De Bruyn ook een zwakke schakel, maar bij die eerste goal gaat vooral onze keeper in de fout: hij zag toch dat De Bruyn niet vrij stond, waarom hem dan (zo kort bij doel) aanspelen.
Schimpen steunt STVV
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door lakie »

Ik ga DEELS akkoord met Brusselmans....
In die zin dat je af en toe gerust de lange bal eens mag gebruiken.
Nu, ik zeg wel af en toe, gene kick en rush aub.
Vorig seizoen speelde we voetbal, van het mooiste dat er al te zien was op Staaien... Maar toen hadden we er ook de spelers voor... En de spelers waren ook in vorm... Garcia bv, goede voeten, maar speelde tegen Kortrijk ook niet zijn beste wedstrijd. Vorig seizoen stond hij in een verdediging met Tomiyasu en Teixeira, nu was dat Sankhon en De Smet. Ik vind Sankhon nog altijd beter als middenvelder en De Smet, tja, komt hopeloos te kort... Te traag, slecht positiespel... Ik vind Janssens zelfs beter achteraan...
Brys gaf ook toe na de match in een interview dat deze nederlaag op zijn conto was. Mede door de vraag om uit te voetballen. Ik ben daar ook wel fan van, want zelfs al speel je de bal in naar iemand die kort gedekt staat, als de tegenploeg dan druk zet en je voetbalt goed uit, dan speel de je die ploeg ook uit verband... maaaar ik herhaal, dit moet met de juiste spelers.
NIET met De Smet, Mmaee, de Bruyn en dergelijke...
Op het middenveld moet (indien mogelijk natuurlijk) altijd Asmoah en Colombatto spelen. Daarvoor is het kiezen wat mij betreft tussen Sousa en Lee. Ito lijkt me echt wel een flankspeler, maar zowel Ito als Sousa lijken me ook niet de hele flank te kunnen doen.
Suzuki dan... je ziet toch echt wel dat er daar iets in zit. Loopt goed en komt dikwijls op de juiste plaats, alleen, tja, het zit momenteel nog niet echt mee, mede door de lange inactiviteit wegens blessure denk ik dan... Zou vertrouwen moeten krijgen ook door doelpunten, en daar heeft de match tegen Kortrijk dus duidelijk niet bij geholpen.
Kantelpunt is ook de misser op de 1-1 en vlak erna de 2-0. De beginfase was voor Kortrijk, maar na de (ongelukkige) 1-0 was het toch vooral STVV dat drukte en het beste voetbal bracht. Als Suzuki daar 1-1 maakt, kan het zelfs goed zijn dat je deze match winnend afsluit... Maar natuurlijk, als als, daar win je geen wedstrijden mee...

Nu een week rust, hopelijk is iedereen terug fit tegen de volgende wedstrijd en dan mag voor mij het volgende op Anderlecht:

-------------------------------------------------------------------------------- Schmidt ------------------------------------------------------------------------

---------------------- Botaka ---------------------------- Sankhon --------------------------- Teixeira ------------------------------- Garcia -------------

-------------------------------------------------------------- De Ridder ----------------------- Asamoah -----------------------------------------------------

---------------------------- Sousa -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ito -------------------

--------------------------------------------------------------- Suzuki ---------------------------- Boli ----------------------------------------------------------
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Brusselmans »

lakie schreef:Ik ga DEELS akkoord met Brusselmans....
In die zin dat je af en toe gerust de lange bal eens mag gebruiken.
Nu, ik zeg wel af en toe, gene kick en rush aub.
Waarom deels ?
Omdat ik Brusselmans ben ?
Als ik pleit voor variatie in de opbouw, naargelang de omstandigheden, dan vraag ik toch niet voor constante kick & rush ???!!!
wiekes
Berichten: 875
Lid geworden op: 15 jul 2017, 11:29

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door wiekes »

Ik heb ergens gelezen dat het niet simpel is om Tomi te vervangen natuurlijk als je pas in augustus met de transfers begint
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door lakie »

Brusselmans schreef:
lakie schreef:Ik ga DEELS akkoord met Brusselmans....
In die zin dat je af en toe gerust de lange bal eens mag gebruiken.
Nu, ik zeg wel af en toe, gene kick en rush aub.
Waarom deels ?
Omdat ik Brusselmans ben ?
Als ik pleit voor variatie in de opbouw, naargelang de omstandigheden, dan vraag ik toch niet voor constante kick & rush ???!!!
Neen, maar omdat je mijn inziens weg kort mag inspelen op een man die op 5 meter gedekt staat.
Alleen moet je er de kwaliteit voor hebben. Geef die bal van bij de 1-0 aan Asamoah of aan Colombatto en het wordt geen 1-0 op die fase.
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
Smurf
Berichten: 387
Lid geworden op: 30 nov 2012, 13:38
Supporter van: STVV

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Smurf »

Ik ben nog steeds een voorstander van Brys, want hetgeen hij met een beperkte kern voor mekaar gekregen heeft vorig seizoen, vind ik knap. Hij verdient dus wel wat krediet, vind ik.
Dit seizoen is het wisselvallig. En ik begrijp sommige keuzes ook niet. Aan het begin van het seizoen waren er nauwelijks opties. maar ondertussen zijn er toch wisselmogelijkheden.

De Bruyn heeft momentjes, maar komt toch tekort en ik weet niet of dat nog in orde komt gezien z'n leeftijd.
Mmaee vind ik enorm nonchalant en hij blinkt uit in slordige passes.
Desmet vind ik momenteel ook niet goed genoeg.

Een redelijke eensgezindheid hier op het forum wat die 3 namen betreft.
Ik begrijp ook niet waarom deze jongens steeds aan de wedstrijd mogen beginnen.

Dit is niet aan de poten zagen van een trainer, maar kritiek geven. We moeten niet de arrogantie hebben dat we het als supporter allemaal beter weten dan de trainer, maar hier stellen we ons ondertussen toch collectief vragen bij (op enkele uitzonderingen na).

Wat het uitvoetballen betreft, groot voorstander van, maar af en toe moet die bal gewoon weg.
Henri is de man
Berichten: 1093
Lid geworden op: 11 dec 2010, 12:43

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Henri is de man »

Smurf schreef:Ik ben nog steeds een voorstander van Brys, want hetgeen hij met een beperkte kern voor mekaar gekregen heeft vorig seizoen, vind ik knap. Hij verdient dus wel wat krediet, vind ik.
Dit seizoen is het wisselvallig. En ik begrijp sommige keuzes ook niet. Aan het begin van het seizoen waren er nauwelijks opties. maar ondertussen zijn er toch wisselmogelijkheden.

De Bruyn heeft momentjes, maar komt toch tekort en ik weet niet of dat nog in orde komt gezien z'n leeftijd.
Mmaee vind ik enorm nonchalant en hij blinkt uit in slordige passes.
Desmet vind ik momenteel ook niet goed genoeg.

Een redelijke eensgezindheid hier op het forum wat die 3 namen betreft.
Ik begrijp ook niet waarom deze jongens steeds aan de wedstrijd mogen beginnen.
Akkoord wat betreft De Bruyn maar Mmae speelt eigenlijk alleen als het niet anders kan. Helaas is dat best al vaak geweest dit seizoen omwille van blessures (Texeira, Asamoah was zaterdag niet klaar voor 90 min.). Zelfde geldt eigenlijk voor De Smet - wie zet je op die positie ? Garcia kan maar die is heel erg nodig centraal. Acolatse kan maar verdedigend kan dat eigenlijk echt niet. Wie zet je dan wel ?

Deze kern is eigenlijk totaal niet goed uitgebalanceerd. Brys heeft het zelf ook al aangegeven: op sommige posities hebben we 4 a 5 alternatieven, op andere posities hebben we eigenlijk geen enkel alternatief.
"En nogmaals, ze moeten zich bewijzen op het veld, en als ge goed zijt komen ze u halen ! Dan komen ze u halen ! Maar ge moet eerst presteren tussen die lijnen en dan zullen we wel zien" -GB
Smurf
Berichten: 387
Lid geworden op: 30 nov 2012, 13:38
Supporter van: STVV

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Smurf »

Colombatto heeft al enkele keren op de bank gezeten toen Mmaee er op stond. Asamoah zat nu op de bank (ok, kwam uit blessure). Durkin (kwam niet slecht in tegen OHL en toen was Mmaee ook bedroevend en na 70 minuten zat hij er fysiek door).
fruitboerke
Berichten: 621
Lid geworden op: 27 dec 2018, 10:53

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door fruitboerke »

Jack schreef:Het zagen aan de poten van Brys neemt stilaan collectieve proporties aan.

Binnenkort mogelijks met succes. Wel, ik hoop voor jullie dat de vervanger dan ineens prachtig voetbal brengt, tegen PO1 aan zit en dat al die nieuwelingen waar jullie Brys nu op afrekenen zo goed blijken te zijn als jullie nu blijkbaar allemaal met zekerheid al weten dat ze zijn.
Brys zijn houdbaarheidsdatum is gekomen voor tal van redenen . Ander en beter aub . Over het waarom kan je blijven zeveren . Wat mij betreft kan hij deze groep niet behoorlijk laten functioneren en overschat en onderschat hij de verkeerde spelers. Game over het ga je goed daaaaag :end:
Ons doel ? top 5 in Belgie ( Yusuke Maranaka , hbvl 26 januari 2019 )
Mikman
Berichten: 3675
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Mikman »

Het is een gedeelde verantwoordelijkheid: zowel het transferbeleid als de manier van werken van Brys zijn ondermaats dit seizoen. De transfers waren te laat en er is té gemakkelijk vanuit gegaan dat alle alternatieven achteraan wel zouden meevallen, Brys houdt dan weer te stuurs vast aan zijn systeem en zijn manier van werken.


Boli is volgens Brys belangrijk voor de ploeg omwille van zijn balvastheid. Waarom dan niet sneller een bal in zijn richting sturen?

Volgens Brys wordt dit een overgangsseizoen. Ok, als je dat zo communiceert, want dat is eigenlijk dezelfde conclusie die iedereen hier intussen al getrokken heeft. Maar waarom werk je dan niet in functie van volgend seizoen, want nu lijkt de term overgangsseizoen een excuus om niet top te moeten presteren? Waarom blijf je als coach dan vasthouden aan spelers die het niveau niet halen en ook nooit zullen halen? Waarom probeer je dan de meer getalenteerde spelers, waarschijnlijk met vallen en opstaan, niet uit om te kijken wat ze de ploeg kunnen bijbrengen? Waarom stuur je het systeem niet bij? Waarom hou je als club vast aan een spits die straks transfervrij kan vertrekken terwijl je er vlak voor een overgangsseizoen nog mooi geld voor had kunnen krijgen? Waarom wacht je als club zo lang met je transfers terwijl je een trainer hebt waarvan je weet dat hij voorbereiding heel belangrijk vindt, zowel tactisch als fysisch? Waarom een meerjarige contractverlenging voor Teixeira terwijl de medische staf voor het seizoen al vraagtekens had of zijn lijf het dít seizoen nog zou uithouden, wat inderdaad een probleem lijkt?

Het is zo tegenstrijdig allemaal. Iedereen doet maar wat, zonder een echte toekomstvisie of zonder samen te werken. De info wordt tot een minimum beperkt, als een speler bijtekent weet je als supporter zelfs niet hoe lang. Alsof we allemaal debielen zijn. Zo één keer per jaar geeft Tateishi een interview aan de krant, de rest van het jaar moet je het stellen met nietszeggende karamellenversen. Moest daar sportief iets tegenover staan, een "In Tateishi we trust"-gevoel, dan zou je daar makkelijk meer weg komen. Maar nu lijkt het echt alsof ze maar wat doen zonder zelf goed te weten wat.

Ik denk ook dat Brys na dit seizoen andere oorden zal opzoeken. Een tussenseizoen zoals het vorige wil hij niet meer riskeren.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Jacques »

Naar mijn gevoel worden er hier (te) zware conclusies gekoppeld aan een slechte match en (te) zwaar resultaat. Het is niet allemaal zo slecht als men laat uitschijnen. Wie voorbij de missers, vooraan en achteraan, ziet, kan ook enkele positieve punten zien. Suzuki om er maar een te noemen.
Niettemin klopt het natuurlijk wel dat de kern niet evenwichtig is samengesteld, dat sommige spelers geen plaats meer hebben in de basis en dat men niet altijd ten allen prijze moet willen uitvoerballen, niet als je daar achteraan en in doel het materiaal niet voor hebt. Dat laatste kadert precies in een internationale trend, ik zag gisterenavond Inter zichzelf ook meermaals in de problemen brengt op die manier. Ken je mogelijkheden en beperkingen als groep...en speel vooral ook eens harder, realistischer en cynischer. Kortrijk is intrinsiek geen betere ploeg dan ons, maar als je zelf de kansen de nek omwringt, je verdedigt als makke lammetjes en je nog net niet de 1-0 zelf in je eigen doel trapt, is dit het resultaat. Op die manier kan je niet winnen.

Wat de corners betreft: was volgens mij een uitspraak van Leko, al ademt de statistiek erachter ook de geest van Roland. Het zijn zo van die modetrends, net als het vrijlaten van de 2de paal of het willens nillens willen uitvoetballen. Als Guardiola morgen beslist om geen muur meer te zetten bij een vrije trap, zullen er ongetwijfeld ook zijn die dat voorbeeld volgen, ongeacht of het werkt of niet.
Overdrijven is een kunst
Mikman
Berichten: 3675
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Speeldag 10:KV Kortrijk-STVV (Za 05/10 20.30 uur.)

Bericht door Mikman »

Jacques schreef:Naar mijn gevoel worden er hier (te) zware conclusies gekoppeld aan een slechte match en (te) zwaar resultaat. Het is niet allemaal zo slecht als men laat uitschijnen. Wie voorbij de missers, vooraan en achteraan, ziet, kan ook enkele positieve punten zien. Suzuki om er maar een te noemen.
Niettemin klopt het natuurlijk wel dat de kern niet evenwichtig is samengesteld, dat sommige spelers geen plaats meer hebben in de basis en dat men niet altijd ten allen prijze moet willen uitvoerballen, niet als je daar achteraan en in doel het materiaal niet voor hebt. Dat laatste kadert precies in een internationale trend, ik zag gisterenavond Inter zichzelf ook meermaals in de problemen brengt op die manier. Ken je mogelijkheden en beperkingen als groep...en speel vooral ook eens harder, realistischer en cynischer. Kortrijk is intrinsiek geen betere ploeg dan ons, maar als je zelf de kansen de nek omwringt en je verdedigt als makke lammetjes, is dit het resultaat.

Kortrijk is na Antwerp misschien de meest fysieke ploeg van eerste klasse. Dus ik snap wel dat je daar -zeker op een zwaar veld- niet in de val moet lopen om de ongelijke fysieke strijd aan te gaan en je voetballend probeert de overhand te halen. Maar dan zou het wel verdomd handig zijn om je betere voetballers ook effectief in de ploeg te zetten, en het is dat wat iedereen Brys nu verwijt. Als je een paar zwakke schakels hebt in de opbouw, dan is die verzorgde opbouw een gevaar voor de eigen ploeg. Ok, dat is het altijd ( anders zou iedereen het doen en zoals je terecht opmerkt komen zelfs grote ploegen zo soms in de problemen ) maar nu is het wel té veel de laatste weken. We krijgen er veel doelpunten door binnen en creëren er nauwelijks kansen door.

Merk ook op dat de laatste overwinning van Kortrijk tegen Anderlecht was. Toevallig ook een ploeg die constant zit te breien achterin.
Plaats reactie