Respect

Mededelingen over het forum, ruimte voor opmerkingen en suggesties, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Respect

Bericht door Tompie »

Beste forumleden,

Toen Jack besloot om na jarenlange en volledige vrijwillige inzet het forum stop te zetten, vond ik dat een logische en te verdedigen keuze. Toch vond ik het jammer dat een plaats waar STVV-supporters onderling op een beschaafde manier van mening konden wisselen, zomaar verdween.

Ondanks dat ik geen IT-achtergrond heb en gerust als een leek op dat domein mag beschouwd worden, wou ik me toch engageren om het STVV-forum nieuw leven in te blazen. Met de hulp van o.a. Jack (waarvoor nogmaals dank :)), konden we het vorige forum grotendeels recupereren en opnieuw van start gaan.

De voorbije maanden heb ik al heel wat uren/dagen besteed aan de wondere wereld en de technische mogelijkheden van phpBB. Hierdoor kon ik het forum upgraden naar een nieuwe versie en werd het forum ook qua lay-out in een nieuw jasje gestoken. Enkele andere nieuwigheden waren het "leuk vinden" van berichten, de Facebookpagina van het STVV-forum met tal van filmpjes (o.a. van de wedstrijd tegen Geel en Lommel), de mogelijkheid om berichten te delen op Facebook en Twitter, de pronostiek die voorzien wordt voor het seizoen 2015-2016 (en waarvoor ik STVV gecontacteerd heb of zij bereid zijn een gadget toe te kennen aan de winnaar), enz.

Een forum heeft in feite maar 1 zaak nodig om goed te draaien: respect. Als ieder forumlid de mening van een ander respecteert, en op een respectvolle manier tracht om te gaan met de andere forumleden, is dit een plaats waar leuke discussies kunnen ontstaan. Tot dusver was dit ook grotendeels het geval, waardoor ik zelden moest ingrijpen. Ik tracht hoe dan ook het forum zoveel mogelijk zichzelf te laten modereren en meestal werkt dit ook en ik vermoed dat ook Jack hetzelfde principe hanteerde.

Jammer genoeg merk ik de laatste dagen een negatieve tendens als het op respect aankomt. Ik ga hier niet priestergewijs een preek afsteken, maar wil alleen iedereen nog eens oproepen om even adem te halen vooraleer te reageren op een mening die eventueel van de uwe afwijkt. Surf eens naar deredactie.be, kijk naar welke ellende er zich elke dag afspeelt op onze aardbol, en stel uzelf dan de vraag of het echt nodig is om agressief te reageren op een andere mening (toegegeven, dit heeft wel een klein beetje een priestergehalte ;)).

Ik ken weinig forumleden persoonlijk. Op bepaalde nicknames kan ik wel een gezicht plakken, maar daar stopt het bij de meesten. Daarnaast heb ik ook het voordeel dat mijn meningen vaak eerder gematigd zijn. Ik sta niet 100% achter het huidige bestuur, maar ik ben ook ver van een negatieveling. Vaak kan ik me dus wel vinden in argumenten aan beide kanten van het spectrum. Dit biedt mij het voordeel dat ik me vrij neutraal kan opstellen.

Ik heb nu voor de eerste keer een forumlid voor 1 maand op non-actief gezet, in dit geval STVV-fan. Opmerkingen als "Regales is slecht en Trossard is een toetmuil, moet ik het voor u spellen misschien?", "Ik vraag me af wat jij hier nog doet, scheer u weg dan", "een bus zandnegers" , "en ge denkt dat ik dat allemaal niet in uw gezicht durf zeggen?", om maar enkele voorbeelden te geven, kan ik bezwaarlijk constructief noemen. Ik heb ook weinig zin om telkens als ik het forum bezoek bladzijden vol "welles-nietes" discussies te lezen die niet beargumenteerd zijn. Nogmaals, ik ben zelf niet 100% pro of 100% contra het bestuur, dus mij maakt het in het geheel niet uit of een mening eerder naar de ene dan wel naar de andere kant neigt. Een mening mag rechtuit zijn, maar respect blijft wel een basiswaarde.

Ik hoop dat het nu minstens even lang duurt eer ik nog eens moet ingrijpen, en bij voorkeur nooit meer. Niemand hoeft het overigens eens te zijn met de ban, want zoals gezegd, iedere respectvolle mening mag en kan. Na een maandje (dus nog voor de competitie effectief start) kan STVV-fan in ieder geval gewoon terug berichten plaatsen en begint hij met een schone lei. Het is dus niet bepaald een straf met IS-proporties. :)

Ik hoop in ieder geval dat ik op jullie allemaal kan rekenen en dat ik hier volop gefundeerde meningen kan lezen. Dat maakt het voor mij ook een stuk plezanter om het forum te onderhouden en mijn vrije tijd hierin te steken.

Groetjes,

Tom
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Amzu
Berichten: 226
Lid geworden op: 23 jun 2011, 23:36

Re: Respect

Bericht door Amzu »

:toppie: Tompie. Ieder zijn mening maar respect moet er zijn.
Doe zo voort man !
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Respect

Bericht door Mikman »

Correct opgetreden, geen discussie.
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Respect

Bericht door Iniesta »

Goed en snel ingegrepen. Volkomen terecht. Doe zo vods!
Gebruikersavatar
Mattehh
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 apr 2015, 11:14

Re: Respect

Bericht door Mattehh »

Good job. Altijd uitgaan dat elk lid hier sowieso 1 gemeenschappelijk doel heeft: dat stvv uitgroeit tot (op zijn minst) een stabiele eersteklasser! :stvv:
There is always a way.
Plaats reactie