Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Alles over het beleid van onze club
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Vouch »

omeloe schreef:
Vouch schreef:
miel schreef:Voor de supporters van Charlton heb ik meer begrip wat dat betreft , wij spelen in eerste klasse in tegenstelling tot hen die hun club alsmaar verder zien afglijden .
Jep... En wij hebben onze club niet zien afglijden... :roll:
Jij vindt dat we alsmaar afglijden ?
Jep.
De club van voor het RD tijdperk zou niet meer in de hoogste reeks spelen .
Gissingen, zullen we nooit weten. Ik weet alleen dat we komen van een club die meedraaide in de linkerkolom, die een schuld had van een 7-800.000 euro en wekelijks 7-8000 man op de tribunes had. Ondertussen is dat een schuld van miljoenen geworden, geraak je niet verder dan plaats 14 in de competitie en speel je nog met moeite voor 4000 betalende supporters. Afglijden dus.
En tijdens de laatste twee passages in tweede klasse stonden we er dan ook beter voor ?


Over welke passages heb je het? Die in 2008-2009? Dat was onder Roland. Die na de degradatie in 2011-2012? Dat was dankzij Roland (uitverkoop, wurgcontracten,...). Dat laatste in de veronderstelling dat hij écht weg was.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door tesneusdoek »

Mikman schreef:
tesneusdoek schreef: Hartelijk dank voor deze zeer interessante bijdrage, Mikman! Hiermee worden we natuurlijk al een stuk wijzer. Spijtig dat ik de links niet kan openen...
Je kan een gratis 24-uur account aanmaken op trendstop.knack.be

Enig idee over de mogelijke oorza(a)k(en) van het negatieve eigen vermogen (buiten de lage of onbestaande winst of het eventuele geleden verlies tijdens de voorbije boekjaren)? Zijn er naast het negatieve eigen vermogen ook externe schuldeisers (dwz niet de eigenaars/aandeelhouders ten opzichte van wie de schuld onder het eigen vermogen geboekt staat) wiens kredieten niet tijdig betaald werden of zitten we enkel met een negatief, eigen vermogen. Is volgens jou (op basis van de beschikbare gegevens) het eigen vermogen van STAYEN NV afgenomen omdat de NV verlies leed, door het uitbetalen van dividenden, door afschrijving en/of amortisatie op goederen (bijv. het stadion)/intellectuele eigendommen en door een kapitaalterugstorting/privéonttrekking...?

Is het eigen vermogen van STAYEN NV echt (zo) negatief? De vraag is hoeveel het vastgoed dat in STAYEN NV zit effectief waard is. Als er afschrijvingen geboekt worden op onroerende goederen (het stadion en bijhorend shoppingcenter) , terwijl de waarde van het stadion net gestegen is – niet onwaarschijnlijk naarmate het complex op Stayen meer zaken en commerciële activiteiten aantrekt – dan is het mogelijk dat de balans een vertekend beeld geeft.

Ik vermoed (en zou je mening hier zeer over appreciëren omdat je ongetwijfeld meer kaas van dit alles gegeten hebt en toegang hebt tot de data) dat de voornaamste reden achter het negatieve eigen vermogen, de bouw van het stadion (financiering en achteraf interesten) is in combinatie met de afschrijving en/of amortisatie op goederen. Is dit mogelijk? Welk ander verlies kan STAYEN NV immers leiden?
RD kan theoretisch maximaal een goeie 100.000€ uit de NV Stayen halen. 13% van het geplaatst kapitaal ( 1.650.000€ ) en daar moet dan nog belasting en RV van af, dus dan komt je rond de 100.000€ uit. Uiteraard zal hij dat niet doen gezien de penibele financiële toestand van de vennootschap en in de jaarverslagen staat er dan ook nergens een uitkering van dividenden.

Perfect! Dat is dan ook weer duidelijk. :toppie:

De totale schuld van de NV Stayen beloopt ongeveer 105 miljoen Euro. De NV draaide een omzet van 7 miljoen Euro in 2015 en van 6 miljoen in 2016.
Stel dat STVV zijn eigen stadion uitbaatte, dan zou dat het budget dus met 6 à 7 miljoen verhogen ( komen we rond de 15 miljoen uit ) maar het zou natuurlijk een zeer negatieve impact hebben op de financiële middelen van de club, want de effectieve werkingsmiddelen voor het sportieve luik zouden met 2 miljoen Euro verminderen aangezien dat het verlies is dat de NV Stayen nu jaarlijks draait. En dan tel ik de catering nog niet mee. Dus dan hou je op een budget van 15 miljoen Euro amper 4,5 miljoen over voor het sportieve, er dan nog van uitgaande dat het sportieve zelfbedruipend is. Je hoeft geen boekhouder te zijn om in te zien dat dat totale waanzin zou zijn. Natuurlijk, en een fair punt voor de kritikasters: STVV zou indien het zelf zijn stadion moest financieren nooit zo'n groot project ontwikkelt hebben, het zou er ook gewoonweg nooit de financiering voor gekregen hebben. Maar eerlijk gezegd denk ik dat STVV nergens aan financiering was geraakt. (idd. nooit, nergens, jamais, nulle part, ...)

In de huidige huurovereenkomst betaalt STVV 2€ per betaald ticket aan de NV Stayen. Dat is gewoon een heel voordelige overeenkomst voor STVV omdat ze niet eerst x-aantal tickets verkocht moeten hebben voordat ze winst maken op de ticketverkoop, ze doen dat al meteen vanaf het eerste ticket dat ze verkopen.
Dat is inderdaad een voordelige overeenkomst voor STVV NV en dat maakt het interessant voor zowel STVV NV als STAYEN NV om een "full house" na te streven en te proberen het sportieve niveau en dus ook het bezoekersaantal omhoog te krijgen. Bij deze is dus één van mijn voornaamste twijfels of bendenkingen van de baan. 't Is dus gewoon wachten en hopen dat :Roland: op sportief vlak zich laat omringen met de juiste mensen, zodat er kwaliteit bijkomt en niet alleen kwantiteit, want de kern in de breedte uibreiden brengt ons niet veel verder...

Ik ben het trouwens eens met de mensen die voorstander zijn van het nieuwe stadion. Volgens mij was dat een onvermijdelijke stap om problemen te vermijden in de nabije toekomst. Alle clubs zullen hun infrastructuur vroeger of later moeten vernieuwen en tientallen miljoenen EUROS neerleggen voor een infrastructuur die wekelijk (tussen de eerste ploeg en de beloften) slechts 90 minuten gebruikt wordt, is niet (meer) economisch verantwoord.
omeloe
Berichten: 1164
Lid geworden op: 17 okt 2010, 21:47
Supporter van: STVV
Locatie: Stevoort

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door omeloe »

:grappig: Vele slimmeriken moeten zich nu herprogrammeren , maar ik verwacht nog wat tegenpruttelaars . Roland Duchatelet die STVV niet uitzuigt , de wereld valt op hun hoofd ! Investeren in het voetbal zal zelden renderen . De aankoop van Standard was een opportuniteit , met een eenvoudige rekensom wist RD dat hij zijn 42 miljoen altijd kon recupereren . Het is wel een kostelijke poging om van het voetbal in Sint-Truiden een totaalgebeuren te maken . Maar wie weet , RD denkt naar het schijnt altijd in de toekomst . :roll:
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Brusselmans »

omeloe schreef:de wereld valt op hun hoofd !
Zie maar dat hem volgend jaar nie op jullie hoofd valt.
Fenominaal bochtenwerk en rond de pot draaien hier in pure onvervalste STVV-traditie ...
Aleen ... de cijfers, resultaten en statistieken willen niet meewerken ...
:yes:
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door tesneusdoek »

Dat het zakelijke goed geregeld wordt, wil niet zeggen dat het sportief niet beter moet... Erken wat er goed gedaan wordt, maar erken evenzeer de vele fouten die er gemaakt worden! Alleen als je de fouten erkent, kan je eruit leren en je verbeteren. En op sportief vlak, moet het gewoon beter en moeten de fouten eruit, of anders zit ge daar met uw stadion en uw NV's terwijl er maar 5 man op de tribunes zitten...en dan krijgt STAYEN NV nooit zijn krediet terug van STVV NV... Het kan toch niet dat we zoveel meer "pech" hadden met de aankopen (vlg artikel van vandaag in HBVL) en met de scheidsrechters (ook vlg. artikel in HBVL) dan de andere clubs. Als uw zakelijk beleid zo goed is, breng dan uw sportief beleid op hetzelfde niveau of streef daar tenminste naar. Over en uit! :boemel:
omeloe
Berichten: 1164
Lid geworden op: 17 okt 2010, 21:47
Supporter van: STVV
Locatie: Stevoort

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door omeloe »

Brusselmans schreef:
omeloe schreef:de wereld valt op hun hoofd !
Zie maar dat hem volgend jaar nie op jullie hoofd valt.
Fenominaal bochtenwerk en rond de pot draaien hier in pure onvervalste STVV-traditie ...
Aleen ... de cijfers, resultaten en statistieken willen niet meewerken ...
:yes:
Ik heb al heel veel kritiek gehad op RD , maar ben nooit van mening geweest dat hij in het voetbal gestapt is om zich te verrijken . Op mijn hoofd zal de hemel niet vallen . Ik ben dit seizoen maar anderhalve wedstrijd op Stayen geweest omdat ik de sportieve malaise niet meer kan aanzien .
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Jacques »

Mikman schreef:
Jack schreef:Als je met al die activiteit rond het hele complex nog verlieslatend bent heb je gewoon een te duur ding neergezet.
Dat heb ik hierboven ook al geschreven.

Maar: noem eens een geslaagd stadionproject ( qua financiering ).

Ik zie in hun jaarverslag dat bij Gent de omzet met 4,5 miljoen is gestegen sinds ze de Ghelamco Arena hebben, maar de kosten zijn met 5,5 miljoen gestegen. Daar zit wel het jaar van de Champions League nog niet in. Je kan dan natuurlijk zeggen: Champions League betekent meer matchen, meer inkomsten, dus Gent kan dan meer genereren dan het in het oude stadion had gedaan en dat is natuurlijk ook zo. Maar je moet wel eerst in de Champions League geraken. De stadionvennootschap zelf ( Artevelde-stadion CVBA ) draait ook nog eens verlies.


Ik blijf erbij: clubs moeten zich zelf niet bezig houden met de financiering en uitbating van het stadion want is is verlieslatend. Dat is een molensteen rond de nek. Liever een huurovereenkomst met zo weinig mogelijk eigen inbreng.
Ik ken er te weinig van om hier zelf een sterk standpunt over in te nemen, verbeter me dus gerust als ik dingen verkeerd interpreteer. Ik vermoed ook dat het allemaal niet zo zwart-wit zal zijn als hieronder staat, maar ik maak me volgende bedenking:
Als financiering en uitbating van een nieuw of verbouwd stadion verlieslatend is, zou ik op het eerste zicht denken dat clubs dit zo kleinschalig mogelijk willen houden. Er is natuurlijk een ondergrens qua comfort, capaciteit en veiligheid, maar voor het overige zou ik denken dat je die spreekwoordelijke molensteen zo klein mogelijk wil houden. Het is in dat opzicht opvallend dat zowat alle (ver)bouwende clubs hier een andere visie op na houden.
Artevelde: stadion met handelsruimte, restaurant, kantoorgebouwen
AFAS - Achter de kazerne: stadion met kantoorruimtes, kinderopvang, fitness
Regenboogstadion: stadion met feestzalen, kantoorruimte, handelsruimte, restaurant

Waarom ga je als club vrijwillig al die extra ruimtes en activiteiten financieren en in eigen beheer houden, als je daar geen winst uit verwacht te halen? (winst in de zin dat deze ruimtes je toelaten om de (hogere) initiële investering sneller te recupereren/af te schrijven dan bij een basic stadion zonder al die extra's)
Waarom streven die clubs (voor zover ik weet) niet naar een overeenkomst als de onze, als die zo voordelig is?


Wat voorts opvalt voor de leek: 500 000 euro winst voor STVV in het seizoen met het meeste abo's, met veel losse tickets (initieel), met de verkoop van 3 sterspelers in de winterstop, met heel weinig premies na de winterstop. Ligt het aan mij of is dat weinig?
En wat voorspelt dat voor dit seizoen, waarin weliswaar ook niet veel premies uitbetaald moesten worden (afgaande op het puntentotaal), maar waarbij er geen 3 sterspelers verkocht werden en de inkomsten uit ticketing toch al snel 1/3de lager zullen liggen?
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Jacques »

Ter info en in de marge: de vzw Vrienden van Stayen wordt voorgezeten door Bart Lammens. Laatste jaarrekening dateert van 2012, het jaar waarin Bart Lammens overnam van Morenne. Mogelijk heeft het geschil tussen STVV en de vzw Vrienden van Stayen te maken met die overname.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Brusselmans »

Jacques schreef:Ter info en in de marge: de vzw Vrienden van Stayen wordt voorgezeten door Bart Lammens. Laatste jaarrekening dateert van 2012, het jaar waarin Bart Lammens overnam van Morenne. Mogelijk heeft het geschil tussen STVV en de vzw Vrienden van Stayen te maken met die overname.
Doe er gerust nog een Bolike bij ...
De "vrienden" :P vonden het maar niks wat hun deel zou zijn van de 3 miljoen, dan nog liever niks :lol:
GrAS
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2017, 14:54

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door GrAS »

GrAS schreef:UITNODIGING
Om onze boodschap aan Duchâtelet te ondersteunen zullen we zaterdag 4 maart 2017 samenkomen op de Grote Markt van Sint-Truiden om 17u45. Daar zullen we protesteren tegen de huidige constructie NV STVV – NV Stayen en oproepen om van sportief succes opnieuw een prioriteit te maken, om daarna in een mars naar Staaien te trekken waar we de protesten zullen verder zetten voor aanvang van de wedstrijd tegen Eupen.

We kunnen hierbij ook bevestigen dat een grote groep Charlton Athletic supporters uit Londen zullen afreizen om mee te protesteren. Zoals jullie wellicht weten, protesteren zij al meer dan een jaar tegen Duchâtelet in een poging om hem te overtuigen om de club te verkopen.

Herinnert u zich hoe trots we waren om voor de Kanaries te supporteren? Herinnert u zich “De Hel van Staaien”? Laat ons het bekende vuur en geestdrift van STVV terug aanwakkeren en van STVV opnieuw een echte club maken.
Het vertrek van de mars zal, na samenspraak met de politie, plaats vinden op de Veemarkt en niet op de Grote Markt. Als je je stem wil laten horen zaterdag, verzamelen op de Veemarkt om 17u45.

Tot dan !
Mikman
Berichten: 3675
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Mikman »

Jacques schreef: Ik ken er te weinig van om hier zelf een sterk standpunt over in te nemen, verbeter me dus gerust als ik dingen verkeerd interpreteer. Ik vermoed ook dat het allemaal niet zo zwart-wit zal zijn als hieronder staat, maar ik maak me volgende bedenking:
Als financiering en uitbating van een nieuw of verbouwd stadion verlieslatend is, zou ik op het eerste zicht denken dat clubs dit zo kleinschalig mogelijk willen houden. Er is natuurlijk een ondergrens qua comfort, capaciteit en veiligheid, maar voor het overige zou ik denken dat je die spreekwoordelijke molensteen zo klein mogelijk wil houden. Het is in dat opzicht opvallend dat zowat alle (ver)bouwende clubs hier een andere visie op na houden.
Artevelde: stadion met handelsruimte, restaurant, kantoorgebouwen
AFAS - Achter de kazerne: stadion met kantoorruimtes, kinderopvang, fitness
Regenboogstadion: stadion met feestzalen, kantoorruimte, handelsruimte, restaurant
Artevelde is gezet door een cvba waarin AA Gent moést participeren. Het hele verhaal er rond met schimmige intercommunales en overheidsgeld ken je ook wel.

AFAS: staat vandaag toevallig een artikel in over Voetbal Magazine. Men wil de hoofdtribune verbouwen. Vorig seizoen verbouwde men al 2 tribunes. Ik citeer even letterlijk het artikel: "Maar begin dit seizoen wees de teller van de verbouwingskosten al 12 miljoen Euro aan. Toen jongens als Obradovic en Hanni verkocht werden, moest een groot deel van de meerwaarde op die spelers aan de kant gezet worden voor het stadion. Die meerwaarden kon KV dus niet integraal gebruiken om de ploeg weer te versterken. Als de bouwkosten nu nog hoger zouden oplopen, zou dat de sportieve uitbouw van de ploeg nog langer hypothekeren.
"We willen niet nóg een lening die deels door sportieve inkomsten moet terugbetaald worden. Een goede oplossing zou zijn om een groep investeerders te verzamelen in een cvba. Belangrijk is dan wel dat hun geld niét zou dienen om spelers te kopen. De cvba moet losstaan van de sportieve werking. Eigenlijk kun je zo'n cvba vergelijken met de obligatielening die we uitschreven om die eerste twee tribunes te financieren. Allen heb je in zo'n cvba minder investeerders die elk een hoger bedrag ter beschikking stellen tegen betere voorwaarden voor de club. Het doet vermogende mensen vaak meer plezier om via zo'n cvba te investeren in een club waar ze achter staan dan om wat extra rendement op te strijken".
Maar een voetbalinfrastructuur neemt niet toe in waarde, integendeel. Hoe wil KV het kapitaal van die mensen met rendement terugbetalen als er geen centen moege komen van toptransfers? "Dat onderzoeken we nog", zegt Faes "Een mogelijkheid is om ook in de hoofdtribune ruimtes te voorzien de als kantoorruimte verhuurd kunnen worden."


Bij Zulte wordt de verbouwing ook uitgegeven aan een projectmakelaar ( extern dus ), maar dat loopt niet van een leien dakje.

Wat ik vooral wil zeggen is dat het stadion zelf uitbaten niet de heilige graal is die sommigen er zo graag van willen maken. Om de bal terug te kaatsen: als het stadion zelf uitbaten zoveel extra inkomsten zou genereren, waarom worden er dan zo weinig nieuwe gezet in België.

Het volgend artikel overtuigde mij ooit dat je club en stadion best apart houdt: https://www.businessinsider.nl/stadion- ... -beter-af/
Waarom ga je als club vrijwillig al die extra ruimtes en activiteiten financieren en in eigen beheer houden, als je daar geen winst uit verwacht te halen? (winst in de zin dat deze ruimtes je toelaten om de (hogere) initiële investering sneller te recupereren/af te schrijven dan bij een basic stadion zonder al die extra's)
Waarom streven die clubs (voor zover ik weet) niet naar een overeenkomst als de onze, als die zo voordelig is?
Niet iedere club(eigenaar) heeft de financiële mogelijkheden om zo'n stadion neer te zetten. 105 miljoen Euro schuld op een omzet van 6 miljoen Euro, dat is gigantisch qua rentelast. Ik zie ook dat NV Stayen + Stay@Stayen + Hotel Stayen meer dan 2
miljoen Euro aan lonen uitkeren. Dus alleen om het zaakje qua personeel draaiende te houden kost het al 2 miljoen Euro.

Wat voorts opvalt voor de leek: 500 000 euro winst voor STVV in het seizoen met het meeste abo's, met veel losse tickets (initieel), met de verkoop van 3 sterspelers in de winterstop, met heel weinig premies na de winterstop. Ligt het aan mij of is dat weinig?
En wat voorspelt dat voor dit seizoen, waarin weliswaar ook niet veel premies uitbetaald moesten worden (afgaande op het puntentotaal), maar waarbij er geen 3 sterspelers verkocht werden en de inkomsten uit ticketing toch al snel 1/3de lager zullen liggen?

De verkoop van spelers bracht iets meer dan 4 miljoen Euro in het laatje, er zijn ook nog 1,2 miljoen vorderingen op langer dan 1 jaar ingeschreven ( met andere woorden: geld dat men later nog aan STVV zal betalen, of een percentage op de doorverkoop dat men nu aan dat bedrag waardeert ).
De bedrijfswinst bedroeg eigenlijk 1,3 miljoen Euro maar daar ging dus nog een heel deel van af door uitzonderlijke kosten ( het vertrek van Lammens ? ).
De lonen gingen ook een stuk omhoog, van 3,1 miljoen naar 6,7 miljoen. Daar tegenover staat wel dat de waarde van de spelersgroep verveelvoudigde, van 1,6 naar 6 miljoen Euro. Dus het actief van de club ( de spelers ) werd ook een stuk meer waard. Omdat het nog maar het eerste jaar terug in eerste klasse was, is het moeilijk om een structuur of een evolutie te zien, maar waarschijnlijk zal met zoals bij andere clubs af en toe een speler moeten verkopen om het gat dicht te rijden. Dat staat ook in het eindverslag van de commissaris. En sowieso is het moeilijk om sommige dingen in te schatten of te waarderen omdat het hier om spelers/mensen en niet om grondstoffen gaat. Persoonlijk had ik graag gezien dat men de schulden verder afbouwt ( vb verkoop Boli ) en zelfs een buffer aanlegt, maar het is natuurlijk een wankel evenwicht tussen schuldafbouw en herinvesteren. Zoals dit seizoen duidelijk bleek uit de toeschouwersaantallen, is te hard desinvesteren nefast voor je andere inkomsten.
Wat wel vast staat: tweede klasse was/is dodelijk op financieel vlak.
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Jack »

Mikman schreef:
Jacques schreef: Ik ken er te weinig van om hier zelf een sterk standpunt over in te nemen, verbeter me dus gerust als ik dingen verkeerd interpreteer. Ik vermoed ook dat het allemaal niet zo zwart-wit zal zijn als hieronder staat, maar ik maak me volgende bedenking:
Als financiering en uitbating van een nieuw of verbouwd stadion verlieslatend is, zou ik op het eerste zicht denken dat clubs dit zo kleinschalig mogelijk willen houden. Er is natuurlijk een ondergrens qua comfort, capaciteit en veiligheid, maar voor het overige zou ik denken dat je die spreekwoordelijke molensteen zo klein mogelijk wil houden. Het is in dat opzicht opvallend dat zowat alle (ver)bouwende clubs hier een andere visie op na houden.
Artevelde: stadion met handelsruimte, restaurant, kantoorgebouwen
AFAS - Achter de kazerne: stadion met kantoorruimtes, kinderopvang, fitness
Regenboogstadion: stadion met feestzalen, kantoorruimte, handelsruimte, restaurant
Artevelde is gezet door een cvba waarin AA Gent moést participeren. Het hele verhaal er rond met schimmige intercommunales en overheidsgeld ken je ook wel.

AFAS: staat vandaag toevallig een artikel in over Voetbal Magazine. Men wil de hoofdtribune verbouwen. Vorig seizoen verbouwde men al 2 tribunes. Ik citeer even letterlijk het artikel: "Maar begin dit seizoen wees de teller van de verbouwingskosten al 12 miljoen Euro aan. Toen jongens als Obradovic en Hanni verkocht werden, moest een groot deel van de meerwaarde op die spelers aan de kant gezet worden voor het stadion. Die meerwaarden kon KV dus niet integraal gebruiken om de ploeg weer te versterken. Als de bouwkosten nu nog hoger zouden oplopen, zou dat de sportieve uitbouw van de ploeg nog langer hypothekeren.
"We willen niet nóg een lening die deels door sportieve inkomsten moet terugbetaald worden. Een goede oplossing zou zijn om een groep investeerders te verzamelen in een cvba. Belangrijk is dan wel dat hun geld niét zou dienen om spelers te kopen. De cvba moet losstaan van de sportieve werking. Eigenlijk kun je zo'n cvba vergelijken met de obligatielening die we uitschreven om die eerste twee tribunes te financieren. Allen heb je in zo'n cvba minder investeerders die elk een hoger bedrag ter beschikking stellen tegen betere voorwaarden voor de club. Het doet vermogende mensen vaak meer plezier om via zo'n cvba te investeren in een club waar ze achter staan dan om wat extra rendement op te strijken".
Maar een voetbalinfrastructuur neemt niet toe in waarde, integendeel. Hoe wil KV het kapitaal van die mensen met rendement terugbetalen als er geen centen moege komen van toptransfers? "Dat onderzoeken we nog", zegt Faes "Een mogelijkheid is om ook in de hoofdtribune ruimtes te voorzien de als kantoorruimte verhuurd kunnen worden."


Bij Zulte wordt de verbouwing ook uitgegeven aan een projectmakelaar ( extern dus ), maar dat loopt niet van een leien dakje.

Wat ik vooral wil zeggen is dat het stadion zelf uitbaten niet de heilige graal is die sommigen er zo graag van willen maken. Om de bal terug te kaatsen: als het stadion zelf uitbaten zoveel extra inkomsten zou genereren, waarom worden er dan zo weinig nieuwe gezet in België.

Het volgend artikel overtuigde mij ooit dat je club en stadion best apart houdt: https://www.businessinsider.nl/stadion- ... -beter-af/
Waarom ga je als club vrijwillig al die extra ruimtes en activiteiten financieren en in eigen beheer houden, als je daar geen winst uit verwacht te halen? (winst in de zin dat deze ruimtes je toelaten om de (hogere) initiële investering sneller te recupereren/af te schrijven dan bij een basic stadion zonder al die extra's)
Waarom streven die clubs (voor zover ik weet) niet naar een overeenkomst als de onze, als die zo voordelig is?
Niet iedere club(eigenaar) heeft de financiële mogelijkheden om zo'n stadion neer te zetten. 105 miljoen Euro schuld op een omzet van 6 miljoen Euro, dat is gigantisch qua rentelast. Ik zie ook dat NV Stayen + Stay@Stayen + Hotel Stayen meer dan 2
miljoen Euro aan lonen uitkeren. Dus alleen om het zaakje qua personeel draaiende te houden kost het al 2 miljoen Euro.

Wat voorts opvalt voor de leek: 500 000 euro winst voor STVV in het seizoen met het meeste abo's, met veel losse tickets (initieel), met de verkoop van 3 sterspelers in de winterstop, met heel weinig premies na de winterstop. Ligt het aan mij of is dat weinig?
En wat voorspelt dat voor dit seizoen, waarin weliswaar ook niet veel premies uitbetaald moesten worden (afgaande op het puntentotaal), maar waarbij er geen 3 sterspelers verkocht werden en de inkomsten uit ticketing toch al snel 1/3de lager zullen liggen?

De verkoop van spelers bracht iets meer dan 4 miljoen Euro in het laatje, er zijn ook nog 1,2 miljoen vorderingen op langer dan 1 jaar ingeschreven ( met andere woorden: geld dat men later nog aan STVV zal betalen, of een percentage op de doorverkoop dat men nu aan dat bedrag waardeert ).
De bedrijfswinst bedroeg eigenlijk 1,3 miljoen Euro maar daar ging dus nog een heel deel van af door uitzonderlijke kosten ( het vertrek van Lammens ? ).
De lonen gingen ook een stuk omhoog, van 3,1 miljoen naar 6,7 miljoen. Daar tegenover staat wel dat de waarde van de spelersgroep verveelvoudigde, van 1,6 naar 6 miljoen Euro. Dus het actief van de club ( de spelers ) werd ook een stuk meer waard. Omdat het nog maar het eerste jaar terug in eerste klasse was, is het moeilijk om een structuur of een evolutie te zien, maar waarschijnlijk zal met zoals bij andere clubs af en toe een speler moeten verkopen om het gat dicht te rijden. Dat staat ook in het eindverslag van de commissaris. En sowieso is het moeilijk om sommige dingen in te schatten of te waarderen omdat het hier om spelers/mensen en niet om grondstoffen gaat. Persoonlijk had ik graag gezien dat men de schulden verder afbouwt ( vb verkoop Boli ) en zelfs een buffer aanlegt, maar het is natuurlijk een wankel evenwicht tussen schuldafbouw en herinvesteren. Zoals dit seizoen duidelijk bleek uit de toeschouwersaantallen, is te hard desinvesteren nefast voor je andere inkomsten.
Wat wel vast staat: tweede klasse was/is dodelijk op financieel vlak.
Ik volg je verhaal quasi over de volledige lijn.
Maar voor investeringsmaatschappijen moet 't toch wel rendabel zijn, waarom zouden die er anders überhaupt mee beginnen? Ja er zijn er weinig, maar ze zijn er (Gent, Eurostadion als het er komt,...). In zo'n investeringsmaatschappijen kijkt men immers nog meer enkel naar de cijfertjes.
Het moet dan toch wel dat de hele santeboetiek (hotel, horeca, evenementen, appartementen, huurgelden winkels/kantoren,...) ergens een rendement heeft dat te verantwoorden is tov de investeringen?

En hoezeer je dat eigenlijk ook los moet zien...
laat in STVV nu net wel een voorzitter zitten die tegelijk ook de financiële kracht heeft zelf de "investeringsmaatschappij" te zijn.
Voor de gewone supporters is dit toch onlosmakelijk verbonden en zou het mooi zijn als het voetbalgedeelte wat meer aandacht kreeg.
Wie zijn wij om te beslissen wat hij met zijn geld moet doen? Niets of niemand! Maar dat neemt niet weg dat wij dan wel bescheten zijn.

Dit voeg ik speciaal toe om mijn goede vriend STVV-fan wat te pesten:
Immers blijft een goede jeugdopleiding in combinatie met goede scouting op lange termijn soms (inderdaad, helaas niet altijd) sneller geld in het schuifje te brengen dan eender welke baksteen. Kijk naar Ajax, de club zit door goede uitgaande transfers op zo een berg geld dat ze binnenkort in 1x het stadion gaan afkopen van de stad. En je kan ook niet zeggen dat ze het nog gehaald hebben uit de sportieve prestaties van de laatste jaren. Toen zij top waren was er nog geen sprake van de bedragen zoals nu.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Jacques »

Van de GrAS facebook pagina. Toch afglijden tegenover vroeger. Geen enkele sportieve vooruitgang.
Afbeelding
Overdrijven is een kunst
omeloe
Berichten: 1164
Lid geworden op: 17 okt 2010, 21:47
Supporter van: STVV
Locatie: Stevoort

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door omeloe »

Jacques schreef:Van de GrAS facebook pagina. Toch afglijden tegenover vroeger. Geen enkele sportieve vooruitgang.
Afbeelding
Kijk eens goed , RD is niet afgegleden . Toen hij het overnam stonden we onderaan in de hoogste reeks , net als nu . Maar het kan best dat we volgend seizoen degraderen , dan staan we er natuurlijk slechter voor . Ik had die grafiek niet nodig om te weten wat STVV ooit al gepresteerd heeft . Zo een dikke boterham is dat niet . :grappig:
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Mars tegen het beleid, zaterdag 4 maart!

Bericht door Brusselmans »

Jacques schreef:Van de GrAS facebook pagina. Toch afglijden tegenover vroeger. Geen enkele sportieve vooruitgang.
Afbeelding
Kom, laat ons de rangen sluiten ...
RD heeft dat heel goed gedaan de afgelopen 12 jaar ...
We hebben maar ene keer bergop moeten rijden ...
En das best wel vermoeiend toch !!!
Plaats reactie