De grote beleidstopic

Alles over het beleid van onze club
Mikman
Berichten: 3683
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Mikman »

Jacques schreef: Dat STVV negatief staat, is niet verwonderlijk. Je hebt wel de loonlasten van de spelersgroep, en de waardering ervan, maar verder zit daar niet veel meer in. Deels als gevolg van beleidskeuzes. Stayen staat ook met een negatief eigen vermogen, maar ik vermoed dat het afschrijven van de investering voor stadion daar voor een groot stuk tussen zit en je daardoor een vertekend beeld krijgt.
Maar wat moet je dan -en dat staat even volledig los van de gemaakte beleidskeuzes- wel nog in de NV STVV steken? De infrastructuur? Die heeft eigenlijk toch geen enkele verkoopwaarde? Ik bedoel: je kan een stadion niet transfereren naar een andere club of stad, of een deel van de bakstenen van een stadion verkopen? In de NV STVV steekt de waarde van de spelersgroep ( weliswaar ondergewaardeerd, dat heb ik in het verleden al uitgelegd ) , het jeugdcomplex en doorverkooppercentages op transfers uit het verleden ( Junior en Dompé ). De enige reden waarom je een stadion in eigen beheer zou houden is indien dat financieel voordelig zou zijn, maar dat is bij STVV zeker niet het geval. Ook dat heb ik in het verleden al uitvoerig uitgelegd en gedocumenteerd ( en ik kan nog een zeer recent voorbeeld van een andere club geven om het nogmaals te staven )

Dat de Japanners ook de NV Stayen zouden overnemen zou mij ten zeerste verbazen. Ik zie daar noch langs Japanse kant, noch langs RD-kant de voordelen van in. Als ze dat wel van plan zijn, dan zien ze het blijkbaar heel groots met STVV want dan zijn er toch wel heel stevige bedragen mee gemoeid.
STVVonly
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017, 21:48

Re: De grote beleidstopic

Bericht door STVVonly »

Er is ook zoiets als goodwill, al is de waarde hiervan uiterst subjectief. Die waarde zal uiteindelijk een kwestie van vraag en aanbod zijn.
Een eerste klasse ploeg is toch meer waard dan de som van de activa.

Hoeveel is het stamnr van een eersteklasser waard? Ik denk dat Beerschot of enkele van die buitenlandse overnemers er wel enkele miljoenen voor over hebben.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6731
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Jacques »

Je kan het stadion inderdaad niet transfereren naar een andere stad of land, maar dat maakt het niet ineens waardeloos of niet verhandelbaar. Anders is het een raadsel waarom er zo'n grote immo-markt (voor professionelen) is. Dat we het ooit verhuurden aan Eupen voor 3 matchen en aan verenigingen/particulieren allerhande is een illustratie van de economische exploiteerbaarheid, ook voor voetbal buiten STVV om. De infrastructuur laat je ook toe om veel andere activiteiten te ontwikkelen. Eigenlijk zowat alles waar de NV Stayen zich mee bezig houdt dat commercieel interessant kan zijn, maar waar je wel een infrastructuur voor nodig hebt en soms liever geen verhuurder (als die meer concurrent dan partner zou kunnen zijn). Hoeveel is dat waard als je initiële investering is afgeschreven? Of het daarom bij de NV STVV moet zitten of niet, is nog een andere zaak.
Wat het eigen beheer van een stadion betreft, kan ik je enerzijds volgens en is het me anderzijds een raadsel waarom bijna iedere club aandringt op een nieuw stadion (of minstens een verbouwing) als het een vorm van kapitaalsvernietiging zou zijn. Ik begrijp dat bouwen, beheren en huren verschillende zaken zijn en dus niet noodzakelijk via dezelfde structuur hoeven te gaan, maar het blijft ergens wel opmerkelijk, zeker als er dan nog zijn die voorzitter en bouwheer (en hier huurder en verhuurder) tegelijk willen spelen. Er moet een economisch zinvol antwoord zijn waarom zoveel clubs (of hun eigenaars) zo graag een nieuw stadion willen zetten. De totaalsom moet dan toch ergens positief zijn (evt. over langere termijn). Als het een economisch finaal verlieslatende activiteit zou zijn, zou er geen stadion meer gebouwd worden. Wie zou er immers een cent in steken? Allemaal ondernemers die in de (voetbal)hemel willen terechtkomen?

Wat voordien ook nog bij STVV zat, zijn de commerciële en tv-rechten. Als ik me goed herinner, is een groot deel daarvan of alles overgedragen aan Stayen voor X aantal jaar als onderdeel van de deal voor de licentieproblemen destijds. De details (verdeling) van de tv-gelden wordt tegenwoordig niet meer bekendgemaakt in België, maar als de totale deal 80 miljoen per seizoen waard is, hoeft er geen tekeningetje bij dat dit om een aardig bedrag gaat, ook voor een kleinere club. Het stamnummer zoals STVVonly zegt zal er ook wel bij zitten en een zekere waarde hebben, maar lijkt me moeilijk waardeerbaar. Daarvoor geldt redelijk letterlijk "het is waard wat een gek bereid is ervoor te betalen". Met een rijke gek in een lage afdeling is dat misschien veel, zonder die gek is het misschien (bijna) niets. De exploitatie van logo en de naam zouden in principe logischerwijze bij STVV zitten, maar zitten nu mogelijk bij Stayen (deal commerciële rechten)?
Wat er voor de rest nog bij zou moeten, valt niet exact te zeggen. Als je slechts 1 vennootschap hebt, stelt de vraag zich niet en als je er meerdere hebt, zal het (specifieke) antwoord variëren van club tot club. Ik zou zeggen als leidraad: streef naar een economisch en inhoudelijk logische indeling. Inhoudelijk zou je dan zeggen "steek alle voetbal-gerelateerde activiteiten" bij STVV, maar of dat economisch steek houdt, kan ik zelf onvoldoende beoordelen. Bovendien is "voetbal-gerelateerd" op meerdere manieren interpreteerbaar.

Wat de Japanners betreft: het zou ook opmerkelijk zijn dat een groep met geen enkele ervaring in spelershandel gewoon een vitrine zouden kopen. Dat is een voor de hand liggende investering voor makelaars met een portefeuille aan waar die ergens uitgestald moet worden (niet DMM dus), eventueel voor een bedrijf met banden met bevriende makelaars maar die zich niet willen verbranden aan Third Party Ownership (zou DMM evt. kunnen doen), maar als je geen directe toegang tot die spelerswaar hebt, waarom dan enkel een vitrine kopen? Kleinere investering, akkoord, maar grosso modo ook slechts 1 economische activiteit nl. spelershandel, waar je bovendien niks van afweet. Dan kan je even goed op je 20% blijven, het runnen van de club aan de 80% (Roland dus) overlaten en gewoon wat kleinere graantjes trachten mee te pikken in de toekomst, niet? Misschien zien ze het effectief groot en hebben ze daarvoor alles nodig, misschien zien ze ook helemaal niets en houden ze het wel bij hun 20% (al lijkt die kans me eerder klein gezien de geruchtenstroom blijft aanhouden). De tijd zal het uitwijzen. Ik citeerde Lindoke slechts en heb zelf geen weet van een uitgebracht bod op STVV en/of Stayen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb niet de ambitie om de NV STVV of Stayen financieel te beheren. Daarvoor zijn andere mensen aangesteld. Ik heb als supporter/stakeholder wel het recht en de goesting om kritische vragen te stellen, want lastige stakeholders zijn de besten (en vervelendsten). :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jacques op 07 sep 2017, 00:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Overdrijven is een kunst
STVVonly
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017, 21:48

Re: De grote beleidstopic

Bericht door STVVonly »

In verband met de eventuele overname door Japanners twee opmerkingen:

- wat is het nut van 20% aandelen te kopen tenzij ge het als een soort voorschot of engagement voor overname beschouwt, met 20% hebt ge toch niks te zeggen en een rendement gaat ge er niet uit halen

- vermits ze 20% aandelen gekocht hebben, zijn ze een prijs per aandeel overeengekomen. Het zou dus logisch zijn dat ze de overige 80% aandelen aan dezelfde prijs per aandeel zouden kunnen kopen.
Maar die redenering is waarschijnlijk veel te simpel om waar te zijn.



-
enrique
Berichten: 2876
Lid geworden op: 13 okt 2010, 19:24

Re: De grote beleidstopic

Bericht door enrique »

Nog iets over de lege tribunes
Omdat ze ze nu 4 matchen van de 5 gewonnen hebben, zou iedereen moeten terug komen
En is RD nu ineens een topvoorzitter
Ik heb het hier al eens gezegd, heb de indruk dat er nogal veel scorebordsupporters tussen zitten
Verder ook dit forum niet te veel als oorzaak zien en vooral niet levensbelangrijk maken
Van de 3000/4000 (om er maar een getal op te plakken) die thuis blijven, lezen er misschien 5 het forum
De oorzaken, en die hoeven niet voor iedereen dezelfde te zijn, zijn hier al dikwijls genoeg vermeld
Ik ga ze niet herhalen

In de winter en volgende zomer geen algemene uitverkoop van het eerste elftal en veel mensen zullen in juli een abonnement nemen
Meer is er echt niet nodig
En de pinten wat goedkoper ;) Maar dat zal de rijke kapitalist niet over zijn hart krijgen, geloof me.
Positivo
Berichten: 1938
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:57

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Positivo »

Iemand heeft het al vóór mij geopperd, de kaarten in deze topic zijn geschud.

Niet het pro of contra kamp was voor mij opvallend, wél het extreem negativisme tov RD.

De man is de gebeten hond. De grote boosdoener.
Niettegenstaande je echt onmogelijk naast héél wat van zijn verwezenlijkingen voor STVV kunt kijken, de anti-Rd's doen dat pertinent wel. Soms hilarisch. Soms neigt het naar intolerantie.

Is die intolerantie naar RD toe dan een deel van hun eigen levenshouding?
Worden persoonlijke verbitteringen, mislukkingen hier afgereageerd op RD ?
Of gaat het zelfs om persoonlijke afrekeningen ?

Misschien ga ik alleen nog op "zever" reageren (die is hier genoeg) ( met nog veel grotere zever hé, dat beloof ik wel)

Wat mij hier ook trof op het forum en dan absoluut positief, was de kennis van wat er zich afspeelt binnen de bestuurskamer .... Hoe men kennis heeft omtrent transferdossiers bvb vind ik straf.

De geruchten omtrent de totale overname door de Japanners komen nu zelfs mij ter hore. Inclusief een verveelvoudiging van de budgetten. Aan wie we dat te danken hebben moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken..... Maar het is wel iemand natuurlijk !

Dat het einde van RD nakend is, wordt bevestigd door een akte van 17 juli ll. gepubliceerd in het staatsblad van 24 aug. De akte bevestigt het ontslag van RD als bestuurder van STVV en zijn vervanging door Yusuke Muranaka san. Irasshaimase. we zullen hem al maar afkorten zeker ? YM
Dreke
Berichten: 3649
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Dreke »

Positivo schreef:Is die intolerantie naar RD toe dan een deel van hun eigen levenshouding?
Worden persoonlijke verbitteringen, mislukkingen hier afgereageerd op RD ?
Of gaat het zelfs om persoonlijke afrekeningen ?
Nee.
Nee.
Nee.
A loyal football fan only supports the shirt...
BoemBoem
Berichten: 2965
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: De grote beleidstopic

Bericht door BoemBoem »

Dreke schreef:
Positivo schreef:Is die intolerantie naar RD toe dan een deel van hun eigen levenshouding?
Worden persoonlijke verbitteringen, mislukkingen hier afgereageerd op RD ?
Of gaat het zelfs om persoonlijke afrekeningen ?
Nee.
Nee.
Nee.
Wat een ongelooflijk zelfingenomen persoon ben jij?
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Iniesta »

Positivo schreef:De man is de gebeten hond. De grote boosdoener.
Niettegenstaande je echt onmogelijk naast héél wat van zijn verwezenlijkingen voor STVV kunt kijken, de anti-Rd's doen dat pertinent wel. Soms hilarisch. Soms neigt het naar intolerantie.

Is die intolerantie naar RD toe dan een deel van hun eigen levenshouding?
Worden persoonlijke verbitteringen, mislukkingen hier afgereageerd op RD ?
Of gaat het zelfs om persoonlijke afrekeningen ?
Wie is er volgens u dan de eindverantwoordelijke? Uiteraard gaat het hier over veel fouten over een langere periode en zitten daar dus fouten bij van anderen maar deze anderen werden ofwel aangesteld door RD of opereerden onder zijn "supervisie" (wat een woord in deze context!). Je kan dan enkel besluiten dat RD een enorme verantwoordelijkheid draagt.

Je mag gerust weten dat ik persoonlijk eerder een "positivo" ben, die bijnaam heb ik dan ook heel lang gekregen toen ik het nog redelijk vond om RD zijn vele blunders te verdedigen. Ik ging er toen van uit dat hij als intelligente en gevestigde zakenman een eerlijke kans verdiende en dat hij wel zou leren uit zijn fouten,... helaas.

Ik ben tevreden over mijn leven dus ook dat speelt geen rol. Ook heb ik niets persoonlijks tegen RD of wie dan ook. Mensen die ik niet moet hebben negeer ik eerder. Mijn kritiek op RD gaat over zijn beleid of het gebrek eraan, voor de rest kan hij me niet minder interesseren. Als hij het goed doet zal ik dat ook niet nalaten te vermelden maar de man geeft me daarvoor gewoon weinig kans.

Ik heb ook mijn twijfels over de bedoelingen van de Japanners maar ook zij verdienen een eerlijke kans. Door de vele fouten van hun voorgangers zal het echter makkelijker zijn om een verschil in leiding te laten zien maar ze moeten het uiteraard nog waar maken.

Zoals iemand al zei, mensen blijven niet weg door de kritiek op dit forum. Ze blijven weg omdat ze er niet meer in geloven. Een nieuwe baas/bezem kan dat vertrouwen opkrikken als ze het slim aanpakken en ambitieus handelen. Een beetje geluk op sportief gebied en de trein is weer vertrokken. Wat is "Yes we can" in het Japans?
Hai, dekimasu!!!
Dreke
Berichten: 3649
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Dreke »

BoemBoem schreef:
Dreke schreef:
Positivo schreef:Is die intolerantie naar RD toe dan een deel van hun eigen levenshouding?
Worden persoonlijke verbitteringen, mislukkingen hier afgereageerd op RD ?
Of gaat het zelfs om persoonlijke afrekeningen ?
Nee.
Nee.
Nee.
Wat een ongelooflijk zelfingenomen persoon ben jij?
Is dit ironisch bedoeld? Want ik antwoord gewoon op zijn vragen.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6731
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Jacques »

Het heeft nooit om de mens RD gegaan, wel om het beleid waar hij uiteraard het uithangbord van is. Veel andere keuzes als uithangbord zijn er niet, zeker niet als je eigenaar en sportief eindverantwoordelijke bent. Dus is het ergens logisch dat hij vaak kop van jut is, maar nogmaals: het gaat om het beleid van de club, niet om Roland als mens. Die nuance heeft op dit forum al meermaals gestaan, maar ze wordt even vaak genegeerd.
Overdrijven is een kunst
Hallo-Tokyo
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 aug 2017, 12:28
Supporter van: FC Tokyo

Re: De grote beleidstopic

Bericht door Hallo-Tokyo »

Positivo schreef:


Dat het einde van RD nakend is, wordt bevestigd door een akte van 17 juli ll. gepubliceerd in het staatsblad van 24 aug. De akte bevestigt het ontslag van RD als bestuurder van STVV en zijn vervanging door Yusuke Muranaka san. Irasshaimase. we zullen hem al maar afkorten zeker ? YM
STVV-fan
Berichten: 6024
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: De grote beleidstopic

Bericht door STVV-fan »

Hallo-Tokyo schreef:
Positivo schreef:


Dat het einde van RD nakend is, wordt bevestigd door een akte van 17 juli ll. gepubliceerd in het staatsblad van 24 aug. De akte bevestigt het ontslag van RD als bestuurder van STVV en zijn vervanging door Yusuke Muranaka san. Irasshaimase. we zullen hem al maar afkorten zeker ? YM
Om dat van Muranaka san bij te treden:

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/t ... 49251#null

Roland staat effectief dus niet meer tussen de bestuurders

(Kijk onder "functies" en klik op "functiehouders")

Voor het desbetreffende document: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_ts ... iste=Liste

(Klik op "beeld", bij het eerste document)
BoemBoem
Berichten: 2965
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: De grote beleidstopic

Bericht door BoemBoem »

Dreke schreef:
BoemBoem schreef:
Dreke schreef:
Positivo schreef:Is die intolerantie naar RD toe dan een deel van hun eigen levenshouding?
Worden persoonlijke verbitteringen, mislukkingen hier afgereageerd op RD ?
Of gaat het zelfs om persoonlijke afrekeningen ?
Nee.
Nee.
Nee.
Wat een ongelooflijk zelfingenomen persoon ben jij?
Is dit ironisch bedoeld? Want ik antwoord gewoon op zijn vragen.
Heb het niet om u dreke :D
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4168
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: De grote beleidstopic

Bericht door lindoke »

STVV-fan schreef:
Hallo-Tokyo schreef:
Positivo schreef:


Dat het einde van RD nakend is, wordt bevestigd door een akte van 17 juli ll. gepubliceerd in het staatsblad van 24 aug. De akte bevestigt het ontslag van RD als bestuurder van STVV en zijn vervanging door Yusuke Muranaka san. Irasshaimase. we zullen hem al maar afkorten zeker ? YM
Om dat van Muranaka san bij te treden:

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/t ... 49251#null

Roland staat effectief dus niet meer tussen de bestuurders

(Kijk onder "functies" en klik op "functiehouders")

Voor het desbetreffende document: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_ts ... iste=Liste

(Klik op "beeld", bij het eerste document)
Blijkbaar dus beklonken op de bestuursraad van 29 juni 2017. Straf dat we daar tot nog toe niks van in de pers gelezen hebben.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Plaats reactie