Hooligans van STVV

Al de rest dat nergens anders thuis hoort, hier graag!
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6712
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Jacques »

Naar analogie met de eindeloze reeks nutteloze oproepen aan de moslimgemeenschap stel ik voor dat de gewone jongens onder de Casuals zich uitdrukkelijk distantiëren van het Hitler-groetende, winkel-slopende tuig. Iedere gemeenschap zijn eigen marginalen om zich van te distantiëren. :? ;)

Effen serieus nu. Afgelopen zondag lijkt me een geval van extreem-links zoekt extreem-rechts, gekruid met profiling door de media. De ene probeert het publiek aan de beurs te kapen, de andere de mars. Ze zoeken en vinden elkaar graag, die 2 uitersten van het spectrum. En de rest kijkt er graag naar als ware het trash-tv. Ramptoerisme, waar media graag op inpikken. Al bij al denk ik dat het nog "meeviel". De media doen aan cherry picking en selecteren de voor hun interessantste feiten om uit te vergroten. Die feiten zijn uiteraard gebeurd, maar het is niet alsof er massaal rellen uitgebroken zijn, dus laat ons de dingen ook in perspectief plaatsen.

Echt doordacht was het hele opzet niet, moet je achteraf concluderen. Dat zonder clubkleuren lijkt op papier een mooi idee en zwart is effectief de kleur van de rouw, maar als er 100 man met een zwart bomberjack en scanderend door Brussel gaat marcheren en er daarvan 10 hun armpjes gaan strekken op een plein, geef je de media de pap in de mond. Iedereen zijn eigen clubkleuren had dezelfde boodschap maar een minder agressief beeld opgeleverd. Een beeld dat minder makkelijk te misbruiken viel. Twee keer nadenken over hoe het geheel zou overkomen, had niemand kwaad gedaan en wat nodeloze heisa kunnen vermijden.

Wie er schuld treft, kan me feitelijk gestolen worden. Om ruzie te maken moet je met 2 zijn, om er een mediarel aan op te hangen met 3. Na een hele week zwarte-pieten en paraplu's opentrekken door de overheden in dit land, heb ik geen boodschap aan burgers die hetzelfde gaan doen.
Het beeld dat blijft hangen na deze week, is dat van een verdeelde natie, zowel op het politiek toneel als in de straten. Wat vorige dinsdag gebeurde, zal opnieuw gebeuren en op deze manier sneller dan we denken.

Overigens is een FCK ISIS T-shirt aantrekken even effectief tegen terreur als een kaarske en drapeau over uw fb-profiel. Ik denk niet dat er iemand in Raqqa of de slechte coté van Molenbeek wakker van ligt. Ieder zijn manier om zijn afkeer/verontwaardiging/frustratie/boosheid te uiten. Velen kiezen geen van beiden. Even nuttig.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Iniesta »

Ik kan me grotendeels vinden in de post van Jacques. Of hij ook een linkse extremist is weet ik niet maar gezien de criteria die hier misbruikt worden waarschijnlijk wel :lol:

Dat er bij de groep hooligans mensen waren die oprecht wouden steun betuigen wil ik dus ook best geloven. Ik scheer ze daarom ook niet allemaal over één kam. Wie echter gemaskerd opstapt in een mars en bij de eerste gelegenheid al aan het stelen, slaan en vernielen gaat is voor mij geen vreedzame betoger. Van dit soort zaken hadden de mensen met goede bedoelingen en vooral de leiding direct afstand moeten nemen. Vermits zij in de meerderheid zijn moest dit niet moeilijk zijn. Dat de daden echter geminimaliseerd worden en men amper afstand wil nemen van dit soort criminelen maakt hun zaak enkel maar zwakker. Het zijn deze mensen die nu de ganse groep als bijzonder negatief tonen.

Iedereen mag van mij deze gebeurtenissen op zijn manier verwerken maar voor een groep die zich graag beroept op respect is het zoals Jacques terecht zegt niet zo verstandig om op het moment van zo'n serene bijeenkomst al roepend en tierend uw intimiderende entree te maken. Ook het lopen over de bloemen wekte woede op om over de klappen te zwijgen. Zoals ik al opmerkte, wie op zo'n manier op eender welke herdenking toekomt zal nergens positief onthaald worden. Je moet wel echt quasi hersendood zijn om dit niet in te zien.

Dan de rol van de media. Als je naar een plaats gaat waar de wereldwijde media talrijk aanwezig is, lijkt het mij logisch dat je in beeld komt. Het lijkt me ook niet verkeerd dat er beelden gemaakt worden want waarom zijn ze er anders? Het is ook niet zo dat de beelden zo gemonteerd zijn zodat een paar uitzonderingen extreem veel in beeld komen. De maskers zijn er niet met photoshop op gezet, de gestrekte armen zijn zelfs al op 1 foto talrijk te noemen, de diefstal in de winkel staat op video, het meubilair en planten die door de lucht vliegen spreken voor zich. Bovendien zijn veel beelden helemaal niet van de media maar van gewone mensen die de zaken met hun gsm registreerden. Camera's zijn tegenwoordig overal en zowat alles staat op beeld als je je in een publieke ruimte begeeft. Dat de ganse groep nu in de veroordeling deelt komt door de vereenvoudiging in de media. Men geeft een indruk weer en teveel nuances zijn daarbij hinderlijk voor de duidelijkheid, zo denkt men maar al te vaak. Het is echter de fout van de groep zelf en vooral de verantwoordelijken om dit zo uit te hand te laten lopen. Zij hadden al moeten ingrijpen bij de eerste raid op een winkel. Zij hadden de vele maskers en kappen moeten afraden, zij hadden tot kalmte en redelijkheid moeten aansporen. Helaas, pindakaas.

Dat er serieus overgereageerd wordt na de gebeurtenissen is vrij duidelijk. Dat was trouwens al vóór de aanslagen het geval. De massale aanwezigheid van militairen was gewoon window dressing om de burger een "gevoel" van veiligheid te geven. Dat gevoel werd weggeblazen de 22e. De sluiting van scholen is een zelfde overreactie die misschien nog meer schade aanricht bij de jonge kinderen die dit soort show slecht kunnen plaatsen. Dat mensen hun kinderen willen beschermen begrijp ik perfect maar welk kind voelde zich veilig en beschermd bij de feiten aan de Beurs?

Het doet me eerder denken aan een ander verschrikkelijk beeld na onze wedstrijd tegen Brugge een aantal jaren geleden. Brugge verspeelde de titel en uit frustratie sloegen een aantal idioten de boel kort en klein. Toen kwam ik ook iemand tegen met zijn huilend kind dat zijn ganse broek had ondergeplast. Ik zal het niet rap vergeten. Schokkend daarom dat er tussen de groep ook een vader liep met zijn zoontje (+-10 jaar) beiden gemaskerd! Is dat de opvoeding/voorbeeld die men wil geven? In een land waar men 9 jarigen met de Porsche laat rijden kan dat er ook nog bij zeker?

Zoals Jacques zei is het vooral een beeld van verdeeldheid dat nu heerst. Dat beeld zie je in de politiek, op straat en nu dus zelfs bij een herdenking. Ik vind het schokkend dat als je kritiek geeft over iets sommigen je al direct in een extreem kamp duwen of zelfs steun aan de terroristen zien. :zot:
Mikman
Berichten: 3658
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Mikman »

Iniesta schreef:
Dat was trouwens al vóór de aanslagen het geval. De massale aanwezigheid van militairen was gewoon window dressing om de burger een "gevoel" van veiligheid te geven. Dat gevoel werd weggeblazen de 22e.
De aanwezigheid van militairen heeft er mogelijk wel voor gezorgd dat men niet minutenlang met kalashnikov's op onschuldige burgers kon schieten alvorens zich op te blazen. Anders was er misschien een Bataclan-scenario geweest met honderden doden. Als de aanwezigheid van para's minstens één leven hebben kunnen redden, dan was het het waard geweest.
Ik ben absoluut tegen vrije wapendracht of een wapencultuur zoals in de VS, maar in de huidige omstandigheden kan ik wel begrip opbrengen voor de aanwezigheid van militairen op sommige plaatsen. Zeker als het ook nog eens de politie ontlast zodat die zich op andere taken kan concentreren. Waarbij ik me de vraag stel: kan men geen pop-up politiekantoren plaatsen in de probleemwijken, zoals bv in New York? In Hasselt wou men hetzelfde doen in de verloederde stationsbuurt, maar dat bleek te duur. Vraag is of de prioriteiten dan wel juist liggen. De allereerste en voornaamste taak van de overheid is de veiligheid van de burgers zo goed mogelijk garanderen. Als daar met een overheidsbeslag van 55% geen geld voor is, dan zit er structureel iets goed fout, maar dat is geen nieuws natuurlijk.
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Since '54 »

Pfffffffffffffff
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Iniesta »

Mikman schreef:De aanwezigheid van militairen heeft er mogelijk wel voor gezorgd dat men niet minutenlang met kalashnikov's op onschuldige burgers kon schieten alvorens zich op te blazen. Anders was er misschien een Bataclan-scenario geweest met honderden doden. Als de aanwezigheid van para's minstens één leven hebben kunnen redden, dan was het het waard geweest.
Ik ben absoluut tegen vrije wapendracht of een wapencultuur zoals in de VS, maar in de huidige omstandigheden kan ik wel begrip opbrengen voor de aanwezigheid van militairen op sommige plaatsen. Zeker als het ook nog eens de politie ontlast zodat die zich op andere taken kan concentreren. Waarbij ik me de vraag stel: kan men geen pop-up politiekantoren plaatsen in de probleemwijken, zoals bv in New York? In Hasselt wou men hetzelfde doen in de verloederde stationsbuurt, maar dat bleek te duur. Vraag is of de prioriteiten dan wel juist liggen. De allereerste en voornaamste taak van de overheid is de veiligheid van de burgers zo goed mogelijk garanderen. Als daar met een overheidsbeslag van 55% geen geld voor is, dan zit er structureel iets goed fout, maar dat is geen nieuws natuurlijk.
Dat kon zeker nog en was zelfs het plan. Mocht men niet toevallig op Salah gestoten zijn en hij niet zo dwaas was om per gsm contact te zoeken met mogelijke companen had men hem nog altijd niet gepakt. Hij zou dan samen met de andere aanslagen op metro en Zaventem, met een kalasjnikov op een publiek schieten.

Nu mag jij gerust denken dat die mannen zo dwaas zijn om voor een para met die onzin te beginnen maar er zijn meer dan plaatsen genoeg waar je op een paar minuten veel slachtoffers maakt. Ieder druk café, restaurant, cinema of waarom geen feest of optreden en het is van dat. Nooit zal je al deze plaatsen kunnen beveiligen. Zelfs niet als je al je overheidsbudget in para's steekt. De maatregelen hebben dus nul levens gespaard enkel de put van de overheid groter gemaakt. Trouwens op Zaventem stonden er ook en er is niemand minder door omgekomen.

Ipv meer geld te geven aan politie moet men eerst de fouten eruit halen. Nu hebben ze honderden commissarissen teveel maar volk op straat te weinig. Daar zitten dan nog wat cowboys tussen die zich bezighouden met het overvallen van illegalen. Dat was trouwens een lokaal kantoor! Bovendien zijn er teveel structuren en politiezones, zeker in Brussel maar ook elders. Ook mag men eindelijk eens wat meer Belgen met vreemde roots in de korpsen krijgen, zo los je de verwijten over misbruik gemakkelijk op en heb je automatisch een betere kijk op wat er speelt in die wijken.

Misschien is het wel de moment om een aantal dingen weer te fusioneren want zo werkt het slecht.

Misschien ook eens nadenken over de oorzaak van de problemen ipv achteraf brandjes te willen blussen, zonder water. Dit lijkt me effectiever en haalbaarder dan te wachten op de volgende aanslag.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5274
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Halenaar »

Jack schreef:Ik volg Iniesta niet in alles, maar zijn we hier echt die bende marginalen aan 't verdedigen?
Ja hoor, vrolijke bende! Zo ver ik kan zien op de foto (al is het een momentopname) groeten ze de zon toch overtuigend! :toppie: :roll:
Je zegt het zelf: het zijn foto's, dus momentopname's. Ik heb nog geen enkel filmfragment gezien waarop je effectief kan zeggen dat ze de welbekende groet doen. Nochtans zijn er volgens sommigen genoeg filmmateriaal beschikbaar.

De foto's dan? Ik denk dat je zelf toch wel weet hoe het eraan toe gaat in ons sfeervak hé? Als er daar gezongen word steekt ook iedereen zijn armen in de lucht, inclusief mezelf. Moesten ze daarvan een foto nemen, waarop iemand gaat beweren dat heel het sfeervak de hitlergroet doet, sommige simpele zielen zouden het nog geloven ook.

En voor alle duidelijkheid: ik ben tegen elke vorm van extreemrechts. Maar de foto's tonen voor mij absoluut niet aan dat ze hier de hitlergroet doen, omdat ik zelf weet hoe er het in het sfeervak bij ons aan toe gaat.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5274
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Halenaar »

Getuigenis van een bevriende jood en moslim, ondanks dat ze volgens sommigen in een extreemrechtse groepering zitten...
"Zien wij eruit als neonazi's?" Twee Antwerp-hooligans die zondag aan de Beurs betoogden, stellen de vraag. De één is een Marokkaanse moslim uit Berchem, de andere een Surinaamse jood uit Antwerpen, getrouwd met een Turkse. "Wij zijn compleet misbegrepen en behandeld als vuil."
Ano is 39, richtte een jeugdhuis op om jongeren van de straat te houden, is vader en geboren en getogen in Berchem. 'Baarchoem,' zegt hij zelf. Hij is moslim en zegt dat zijn geloof diep zit, maar geeft toe dat hij niet alle regeltjes respecteert. Dat ligt blijkbaar niet in zijn aard: hij heeft ooit in de gevangenis gezeten en hij is al jarenlang hooligan van Antwerp. "Crapuul", zeggen de mensen dan, "maar dat is een vooroordeel. Als wij knokken - en dat gebeurt niet eens zo vaak meer - dan is het met andere hooligans, die dat zelf ook willen."


Zijn goede vriend Swa is 42 en evenmin een lieverdje. Ook hij zat ooit achter de tralies. "Zelfverdediging", zegt hij. "Want ik ben in feite een hele vredelievende man." Swa praat van dat lekker rollend Surinaams, zijn huid heeft de kleur van koffie met melk (een mix van Duits, Indiaans en Afrikaans bloed) en hij is fier dat zijn twee dochters het goed doen aan de universiteit.

Ano en Swa waren zondag lang niet de enige hooligans met een migratie-achtergrond. Er waren nog meer jongens met Congolese, Marokkaanse of Turkse roots.
Waarom gingen jullie betogen?
Ano: "Toen ik van de aanslagen hoorde, ben ik bijna door mijn knieën gezakt. Zo hard pakte mij dat. 'Die vuile smeerlappen', dacht ik. Ik wist ook onmiddellijk dat het allemaal weer opnieuw zou beginnen: dat wij, moslims, weer verantwoording zouden moeten afleggen voor wat dat crapuul allemaal doet - ook al ken ik in Berchem geen enkele Marokkaan die over die terroristen anders denkt dan de gemiddelde Vlaming. Maar een hoop mensen scheert ons altijd weer over dezelfde kam. Ik heb het sinds 9/11 nooit anders meegemaakt. Iedere keer weer die vernedering, die pijn, door zo bekeken te worden. En altijd krijgen we de vraag: 'Kom dan toch eens op straat.' Ik was van plan om met vrienden hier iets in Antwerpen te organiseren, we waren zelfs al een beetje aan het mobiliseren op Facebook, maar toen hoorden we van de plannen om met hooligans van verschillende clubs iets te doen in Brussel. Normaal slaan wij op elkaars gezicht, maar voor deze afschuwelijke feiten was iedereen bereid om als één familie naar buiten te komen. Ik vond dat schoon."
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Iniesta »

JA, sommigen (niet allemaal) zien eruit als neonazi's, anderen als gemaskerde gangsters en sommige als tandloze opa's met teveel nostalgie naar hun verloren testosteron :lol:

Het artikel is haast lachwekkend wanneer men de eigen argumenten onderuit haalt. De ene "volgt de regeltjes niet" en zat in de bak, net zoals de andere. Uiteraard ook die keren was het de fout van de anderen (komt me bekend voor) en nu is het gewoon elkaar af en toe op hun gezicht kloppen als vriendendienst. Echte schatjes dus met gewoon enorm veel pech steeds. Als patroonheilige zou ik toch Calimero voorstellen, die is ook zwart en heeft evenveel schuldbesef.

Er is nooit gezegd dat het allemaal neonazi's waren noch dat er geen vreemdelingen tussen zaten of mensen met meer kleur. Wat er wel gezegd is, is dat een aantal mensen uit die groep de boel zodanig op stelten hebben gezet dat de ganse groep nu in de klappen deelt. Dat heb je als je je aansluit bij een groep die niet echt bekend is voor de boel onder controle te houden, integendeel. De mensen die het er niet mee eens waren hadden sneller en kordater moeten ingrijpen ipv achteraf te janken of hadden ze zelf schrik?

Wie tegen IS is of zijn woede wil uiten kan dat doen in een andere, vreedzame betoging waarbij geen winkels worden overvallen, mensen worden afgetuigd of straatmeubilair wordt rondgesmeten. Dit is niet betogen maar puur machtsmisbruik en dus volledig terecht komt daar stevig kritiek op. Het was gewoon een enorme inschattingsfout dat hun aanwezigheid ging geapprecieerd worden gezien hun gebrek aan zelfcontrole. Bovendien had de overheid hun moeten stoppen want zelfs Stevie Wonder had gezien dat dit wel mis moest lopen. Een andere actie werd wel afgeblazen, begrijpe wie kan maar dit is België.

Gelukkig hoor ik nu pleiten om 1 politiezone in Brussel te maken, misschien is deze zever dan nog voor iets goed geweest.
Mikman
Berichten: 3658
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Mikman »

Iniesta schreef:
Alle politieke partijen hebben zich van deze trieste feiten gedistantieerd, behalve 2.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ce=dlvr.it


Het is nu wachten op een nieuwe gezamenlijke verklaring van de politieke partijen...
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Iniesta »

Waarom zouden partijen moeten reageren op een antiracismebetoging?

Het verschil in aanpak van de politie is echter een voorbeeld van wat ik voordien al zei. Er is nog veel werk bij de politie en op deze manier gaan ze het verwijt van racisme en niet representatief zijn niet echt kwijtspelen.

Een voorbeeld voor de hooligans om en echte stille mars te organiseren, geen overvallen op winkels, geen mensen op hun gezicht geklopt en geen straatmeubilair afgebroken. Waarom ze niet door de politie zijn opgepakt is me een raadsel. Misschien zitten ze nog in Miami of op Mega Mindy :)
de Jos
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 jul 2015, 02:30

Re: Hooligans van STVV

Bericht door de Jos »

Wat er werkelijk gebeurde met de hooligans. (filmpje).

En stop nu met dat gezever om het wangedrag van dat zootje marxisten te rechtvaardigen aub. In Molenbeek liepen gisteren trouwens ook gemaskerde mannen rond, "thuissupporters" deze keer dacht ik.
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Jack »

Schitterend propagandafilmpje. Dacht dat zoiets enkel in Israël, Rusland, Irak,...voorkwam.
de Jos
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 jul 2015, 02:30

Re: Hooligans van STVV

Bericht door de Jos »

Ik zie nochtans geen gemanipuleerde beelden. Zelfs die ene vuistslag is er niet uitgeknipt.

Sterke propaganda zeg :roll:
Mikman
Berichten: 3658
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Mikman »

Iniesta schreef:Waarom zouden partijen moeten reageren op een antiracismebetoging?
Omdat daar ook geweld werd gebruikt. En in Molenbeek was het nog veel erger, met zelfs één vrouw die in kritieke toestand is.

Het gaat er mij vooral om dat men ( = politiek ) consequent moet zijn, als je het ene veroordeelt dan het andere ook. We hebben gezien hoe ver dat politiek correct zijn ons gebracht heeft. Men maakt nu een discussiepunt van die extra controles in Zaventem, terwijl men eigenlijk heel goed weet dat men maar een klein percentage van de bezoekers extra zou moeten controleren. Het is niet dat de terroristen Piet, Jan of Willem heten he, of het oma's zijn die met de kleinkinderen op vakantie gaan. Het profiel is zéér duidelijk. Het gaat om 1% die je extra moet controleren, en binnen die 1% is minder dan 1% nog eens gevaarlijk ( dus jammer voor die 99% die niet gevaarlijk zijn ).

Ik heb het na de aanslagen van Parijs als eens geschreven: bovenal zit het compleet fout met de mentaliteit in dit land. Dat krijg je niet zomaar omgegooid. De absolute nummer één prioriteit van een overheid is de veiligheid van zijn burgers waarborgen, daar is men jarenlang, zeg maar decennialang veel te laks mee omgesprongen. Sinds vorige week mag men ook 's nachts huiszoekingen doen bij terreurverdachten ( enkel bij terreurverdachten, niet bij andere criminelen ). Er is één ( 1! ) man die bij Staatsveiligheid ook in het weekend opvolgt, maar terrorist zijn is geen 9 to 5 job natuurlijk, die mannen gaan in het weekend ook de deur uit.
Terwijl je als ondernemer/werkgever wel met een hele brigade aan inspecteurs overvallen wordt 's nachts in het weekend. Dan gelden er blijkbaar andere normen. Zegt alles over hoe het fout zit in dit land. Niet dat men niet mag controleren, wel dat de verhouding met terrorisme/criminaliteit helemaal zoek is.

Absolute toppunt was dit, en het was jammer genoeg géén aprilgrap: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... di-s.dhtml
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Hooligans van STVV

Bericht door Iniesta »

Mikman schreef:Omdat daar ook geweld werd gebruikt. En in Molenbeek was het nog veel erger, met zelfs één vrouw die in kritieke toestand is.

Het gaat er mij vooral om dat men ( = politiek ) consequent moet zijn, als je het ene veroordeelt dan het andere ook. We hebben gezien hoe ver dat politiek correct zijn ons gebracht heeft.
De zaken in Molenbeek zijn iets heel anders, daar is het geregeld boel en dat heeft dus niet enkel/direct iets met de aanslagen of de beurs te maken. De daders van het vluchtmisdrijf zijn opgepakt en zullen hun terechte straf wel krijgen.

Ik veroordeelde de (theoretische) bedoelingen van de hooligans ook niet. Van mij mochten ze aanwezig zijn en hun steun betuigen maar ipv dat hebben ze zaken overvallen en mensen op hun bakkes geklopt terwijl ze met gestrekte arm opriepen voor "samenhorigheid". DIE niet te tolereren uitspattingen heb ik veroordeeld. Mochten deze feiten ook door de andere kant gepleegd zijn zouden ze voor mij even hard veroordeeld worden.

Ik vind het ook jammer dat men de zaak zo snel als link/rechts indeelt en doet alsof alle fouten van één kant (kunnen) komen. We hebben gewoon nooit een integratiebeleid gehad en dat hebben we nog altijd niet. Rechts wil het niet en links dacht dat het niet nodig was. Wel hebben we voor ghetto's gezorgd waar we ons zo weinig mogelijk van aangetrokken hebben en nu begint het daar steeds harder te stinken. De boomerang in ons eigen gezicht dus. Dat is trouwens niet een Belgisch probleem of Brussels maar Europees. Frankrijk heeft zijn banlieus en zijn rellen en aanslagen ook al gehad en zullen ze nog hebben.

De oplossing is dus ook niet links of rechts. Het moet een een combinatie van beiden zijn want geen enkele kant heeft de waarheid in pacht. Rechts pleit voor repressief optreden en dat is gezien de situatie nodig maar dit is vegen NA de problemen. Je moet er tevens voor zorgen dat de problemen zich niet meer herhalen en daarvoor heb je een preventief luik ook nodig. Daarnaast heb je een gezonder klimaat nodig waarin de oorzaak van de miserie wordt aangepakt nl de vraag "WAAROM". Waarom blazen mensen die vaak hier geboren zijn zich nog liever op ipv mee te werken aan de samenleving. Waarom komen ze uit bepaalde steden en niet of veel minder uit andere?
Men maakt nu een discussiepunt van die extra controles in Zaventem, terwijl men eigenlijk heel goed weet dat men maar een klein percentage van de bezoekers extra zou moeten controleren. Het is niet dat de terroristen Piet, Jan of Willem heten he, of het oma's zijn die met de kleinkinderen op vakantie gaan. Het profiel is zéér duidelijk. Het gaat om 1% die je extra moet controleren, en binnen die 1% is minder dan 1% nog eens gevaarlijk ( dus jammer voor die 99% die niet gevaarlijk zijn ).
Dus als IS stuur je toch gewoon een blanke terrorist naar Zaventem en het is Bingo. Een controle is pas echt een controle als ze grondig genoeg is en iedereen kan onderscheppen. Je weet goed genoeg dat die controles veel tijd/geld kosten en dat Piet, Jan en WIllem samen met oma de eerste zullen zijn om te klagen dat ze hun vlucht missen. Mensen vergeten snel en gelukkig maar. Uiteindelijk kan je nooit volledige veiligheid garanderen zonder dat je in een politiestaat terecht komt.

Dat men 's nachts mag huiszoekingen doen vind ik normaal, zeker voor zware misdrijven. Veel van die absurde zaken zijn trouwens niet met het oog op zware misdaden in de regels geslopen maar vooral omdat de Belg zelf de grootste tricheur ter wereld is. Zwart geld hebben we uitgevonden en geperfectionneerd en daardoor heb je regels zoals deze. Overdag mag het niet maar 's nachts doe je gewoon wat je wil. Verbouwen zonder vergunning mag niet maar achter elk huis staat wel een kot of 2 of 3.

Nu concentreert men zich op de zaken die geld opbrengen. Daarom dus de controles op fiscale fraude, die brengen geld op terwijl terreuracties geld kosten. Trouwens fraude is ook criminaliteit die iedereen uiteindelijk moet betalen maar dat vergeten Belgen steeds.

Logisch dat Belgen die terugkeren hier terugbetaling ontvangen want de reden daarvan is gewoon mensen die gaan skiën hun kosten bij een ongeval kunnen inbrengen. Die perfect logische regel is nooit voor terreur bedacht. Ook hiervoor kan je de regels verstrakken maar dan zal je opnieuw moeten onderzoeken wat de bron van de kwetsuren zijn en dat is niet altijd zo makkelijk als een granaatscherf in je kop. De discussie over het feit of de ziekteverzekering al dan niet moet terugbetalen voor eigen fouten gaat nog verder want betaal je eigenlijk nog een roker terug of iemand die zich obees vreet?

Geen enkel systeem is perfect en steeds zullen er aanpassingen nodig zijn waarbij men goed moet nadenken over de gevolgen. Ingrepen voor een uitzondering kan een grote impact hebben op veel anderen die niets met de uitzondering te maken hebben. Met andere woorden, zo simpel is het allemaal niet en noch links, noch rechts hebben de pasklare antwoorden/oplossingen.
Plaats reactie