STVV in VM

Een krantenartikel gelezen? Een reportage in een magazine of op tv?
Jacques

Re: STVV in VM

Berichtdoor Jacques » 25 Jan 2019, 10:14

weekenders schreef:De vier tieners die Brys dit seizoen moet klaarstomen voor eerste klasse hebben een ding met elkaar gemeen: het zijn spelers die tijdens de cruciale jaren van hun opleiding - grofweg van hun 12 tot 16 jaar - hun opleiding elders hebben doorlopen. STVV is een club die amper jongens uit de eigen kweek laat doorgroeien en vooral jeugdspelers bij topclubs recupereert op het einde van hun pubertijd. Dat businessmodel pakte de voorbije jaren goed uit: het investeerde relatief weinig in Junior Edmilson en Casper De Norre, maar kon ze wel voor veel geld doorverkopen. Op termijn is het de bedoeling dat de Limburgers zelf spelers opleiden vanaf de bovenbouw (U14) - de laatste vijftien jaar lukte dat enkel met Rob Schoofs, Simon Mignolet en Giel Deferm. Naar alle verwachtingen zal de eerste grote lichting pas binnen dit en vijf jaar klaar zijn. 'Spelers die we zelf opleiden moeten de voorkeur krijgen', zegt Nicky Hayen, trainer van de U18. 'Maar als we iemand kunnen halen van een topclub die twee keer zo goed is dan wat we zelf in huis hebben, dan mogen we dat niet liggen. Binnen de club zal iedereen dat snappen.'
De inhaalrace werd vorig seizoen al ingezet met de herstructurering van de jeugdopleiding. STVV is zelfs een van de weinige clubs in België waarvan alle trainers vanaf de U13 op voltijdse basis aangeworven zijn. Een van de pijlers van de jeugdopleiding, het sportinternaat voor 16- tot 20-jarigen dat in het voormalige Cicindria Hotel was gevestigd, is deels weggevallen. Op termijn wil STVV de locatie in hartje Sint-Truiden opnieuw voluit integreren in het traject van bepaalde categorieën jeugdspelers.

Terechte vaststelling, al lijkt het businessmodel me grotendeels door omstandigheden ingegeven. De beste elementen uit de jeugd worden al vanaf hun 12de (en jonger) aan de mouw getrokken door grotere clubs. Veel kinderen en ouders die dan zwichten. In die omstandigheden is het model van Junior en De Norre vaak de enige resterende optie voor een club met beperkte financiële mogelijkheden. Ik ben benieuwd of met de extra investeringen het tij binnen dit en vijf jaar gekeerd kan worden. Tot die tijd (en nadien ook, het ene sluit het ander niet uit) is het goed dat men ook nog het huidige "businessmodel" volgt om enige doorstroming naar de eerste ploeg te hebben. Met de academies van standard en Genk op een spreekwoordelijke boogscheut afstand zal het in ieder geval ook voor de Japanners niet makkelijk worden om spelers hun hele opleiding tot en met de eerste ploeg hier te houden.

"We zijn ver van huis en van de oorspronkelijke bedoeling van voetbal ... als zo weinig mogelijk investeren en zoveel mogelijk profiteren de trend wordt." Hans Vandeweghe

Mikman

Aanpassing grasmat STVV begroot op 12 miljoen Euro

Berichtdoor Mikman » 10 Apr 2019, 21:27

Aanpassing grasmat STVV begroot op 12 miljoen Euro

ls het veld van STVV een hybride grasmat moet krijgen, zal de aanpassing aan het dak van de ondergrondse parking zo'n 12 miljoen euro kosten. Gedragen door alle clubs samen, is de bedoeling.

© BELGAIMAGE
Toen onlangs de K11, de 'kleine' clubs uit 1A, vergaderden om de standpunten die ze in de algemene vergadering van de Pro League wilden verdedigen op elkaar af te stemmen, kwam ook het veld van STVV ter sprake. Of het klopte, vroegen de kleintjes aan STVV-voorzitter David Meekers, dat zij zouden moeten opdraaien voor de kosten aan het veld?

Diverse topclubs willen af van het kunstgras op Stayen, maar om daar een hybride mat van te maken, zijn aanpassingen aan de ondergrond nodig. Het dak van de ondergrondse parking moet dan worden verstevigd om als basis te kunnen dienen. De kostprijs hiervan werd in een eerste fase berekend op 8 miljoen euro, maar later bijgesteld tot 12 miljoen.

Meekers: 'De reacties varieerden van onmogelijk tot fronsende wenkbrauwen.' Zo ver is het nog niet. Tijdens STVV-Charleroi was ligavoorzitter Pierre François de eregast. Hij praatte in de coulissen met de mensen van de club en de huisbaas van STVV, Roland Duchâtelet, en gaat nu verdere voorstellen doen.

De profclubs hebben wel nog niet formeel beslist dat er volgend seizoen een hybride mat móét komen. Die beslissing kan begin juni wel nog vallen, tijdens de laatste algemene vergadering van het seizoen. Die van begin mei is een uitzonderlijke en krijgt de problematiek van de makelaars en het nieuw op te richten clearing house als enig thema.

Inmiddels is de ontgoocheling rond het missen van play-off 1 wat aan het wegebben binnen de club. STVV leidt in groep A na drie speeldagen. Puik werk van Marc Brys, die zijn spelers duidelijk kan blijven motiveren. Tijdens de reguliere competitie verraste hij hen geregeld tijdens de voorbereiding van een match en hield hij hen langer op de club dan ze bij andere ploegen gewoon waren.

Een en ander is de clubleiders niet ontgaan. De Japanners zijn zeer tevreden over het werk van hun coach, die een nieuw contract van lange duur kreeg voorgesteld. Naast de goeie resultaten valt hen immers ook op dat de marktwaarde van sommige spelers gestegen is. FC Porto schreef al diverse positieve rapporten over Yohan Boli en ook Takehiro Tomiyasu wordt nauwlettend gevolgd door andere clubs.

Zijn we daarmee zeker dat Brys ook volgend seizoen langs de lijn zal lopen op Stayen? Nog niet helemaal en dat heeft net met de goeie resultaten van STVV te maken. Net als Bernd Storck blijft zijn profiel circuleren mocht er een plaats vrijkomen bij een club uit de G5. Maar hoe voorwaardelijk dat laatste is, weet Felice Mazzu als geen ander. Zijn naam hoor je al jaren, maar concreet werd een stap hogerop nog nooit.

De toekomst van Brys is nog onduidelijk, maar een vertrek zal er eerder komen op zijn initiatief dan op dat van de clubleiders, die vorige week duidelijk te kennen gaven te willen doorgaan met de Antwerpenaar aan het roer.

Jacques

Berichtdoor Jacques » 11 Apr 2019, 09:00

Benieuwd hoeveel clubs De witte, Coucke en co. nog gaan volgen in hun verbod op kunstgras, als ze de factuur voorgeschoteld krijgen. Ik zou het wel fantastisch vinden, verbouwen (in dit geval zelfs verbeteren) op kosten van de Pro League. :lol:

"We zijn ver van huis en van de oorspronkelijke bedoeling van voetbal ... als zo weinig mogelijk investeren en zoveel mogelijk profiteren de trend wordt." Hans Vandeweghe

STimVV

Berichtdoor STimVV » 11 Apr 2019, 10:55

Ik onthou van dit artikel vooral: "echt gras op Stayen, het kan!"
Want een hybride mat is écht gras.

En het is heel erg dom geweest dat hier op voorhand al geen rekening mee werd gehouden. Dan moet je maar op de blaren zitten. Bovendien vraag ik me nog altijd af hoe het dan ooit mogelijk geweest was om concerten te gaan organiseren. Al even achterlijk als het feit dat je nog steeds geen europese match kan spelen in zijn "voetbaltempel".

Dat ze, wanneer ze ooit aanpassingen zouden doen, dan ook maar meteen een paar extra rijen met staanplaatsen voorzien achter de goal thv de noord zodat die betonnen muur vervangen kan worden door "volk".

Brusselmans

Berichtdoor Brusselmans » 11 Apr 2019, 11:11

STimVV schreef:Ik onthou van dit artikel vooral: "echt gras op Stayen, het kan!"

En het is heel erg dom geweest dat hier op voorhand al geen rekening mee werd gehouden. Dan moet je maar op de blaren zitten. Bovendien vraag ik me nog altijd af hoe het dan ooit mogelijk geweest was om concerten te gaan organiseren. Al even achterlijk als het feit dat je nog steeds geen europese match kan spelen in zijn "voetbaltempel".

Dat ze, wanneer ze ooit aanpassingen zouden doen, dan ook maar meteen een paar extra rijen met staanplaatsen voorzien achter de goal thv de noord zodat die betonnen muur vervangen kan worden door "volk".

Al ooit een concert weten doorgaan ?
De fantasiewereld van Peterke kende geen grenzen, RD kwijlde als een bomma die nog eens kon squirten, en de graafmachines en bulldozers werden in gang gezet om het pad te plaveien voor U2, Coldplay en AC/DC ...

joost

Berichtdoor joost » 11 Apr 2019, 20:26

Een artikel uit Voetbalnieuws.

Jonathan Legear speelde vorig seizoen geen onbelangrijke rol bij STVV, wel veelal als invaller. De voormalige Rode Duivel kon naar Antwerp FC. De vraagprijs speelde echter voor stoorzender. Het begin van nog meer zaken?

“Ik sprak met Bölöni en hij wilde mij er echt bij. Ik arriveerde gratis bij STVV en ik dacht dat de club mij wel gratis zou laten gaan, zeker gezien mijn leeftijd (31, nvdr.). Antwerp bood uiteindelijk nog 250.000 euro, maar STVV vond dat ik 800.000 euro waard was”, aldus Jonathan Legear tegenover La Dernière Heure.

“Ik was teleurgesteld, maar ik begreep de Japanners wel. Zij wilden hun tweede meest beslissende speler van het seizoen voordien niet zomaar laten gaan en ze wilden een signaal geven.”

Legear kwam echter minder aan spelen toe bij STVV en vertrok in januari naar een Turkse tweedeklasser. Hij scoorde nog maar één keer in vier matchen voor Adana Demirspor.

In dezelfde wintermercato klopte Antwerp opnieuw bij STVV aan, dan wel voor Roman Bezus. Opnieuw was het verschil tussen vraag en aanbod te groot. Er kwam een ruildeal ter sprake, met William Owusu en Geoffry Hairemans. Owusu’s financiële eisen waren echter te gortig voor de Kanaries. STVV verkocht Bezus aan AA Gent en leek Hairemans dan toch binnen te hebben. Net voor het afsluiten van de transfermarkt trok Antwerp zich terug.

Niet Hairemans nu zoveel meer aan spelen toekomt bij de Great Old. Nam Antwerp FC revanche na de patstelling in de zaak Legear?

Halenaar

Berichtdoor Halenaar » 11 Apr 2019, 20:28

Brusselmans schreef:
STimVV schreef:Ik onthou van dit artikel vooral: "echt gras op Stayen, het kan!"

Ja, het feest van De Voorzorg met als headliner De Romeos :ugeek:

Iets minder dan uw opgenoemde artiesten moet ik wel toegeven :mrgreen:

Mikman

Berichtdoor Mikman » 11 Apr 2019, 20:58

joost schreef:Een artikel uit Voetbalnieuws.

Jonathan Legear speelde vorig seizoen geen onbelangrijke rol bij STVV, wel veelal als invaller. De voormalige Rode Duivel kon naar Antwerp FC. De vraagprijs speelde echter voor stoorzender. Het begin van nog meer zaken?

“Ik sprak met Bölöni en hij wilde mij er echt bij. Ik arriveerde gratis bij STVV en ik dacht dat de club mij wel gratis zou laten gaan, zeker gezien mijn leeftijd (31, nvdr.). .

Tja, hij speelde hier wel niet gratis. Zou hij ook akkoord gegaan zijn indien het niet goed was verlopen en de club zijn contract wou ontbinden zonder compensatie? Het moet van twee kanten komen, rechten en plichten.

Niet Hairemans nu zoveel meer aan spelen toekomt bij de Great Old. Nam Antwerp FC revanche na de patstelling in de zaak Legear?

De transfer van Hairemans ging niet door omdat de vervanger van Hairmans, Ante Coric van AS Roma, niet fit genoeg bevonden werd.
Een transfer niet laten doorgaan op basis van emotie of rancune is slecht beleid, en iedere club zal wel al eens een akkefietjes met een andere club hebben gehad.

Brusselmans

Berichtdoor Brusselmans » 12 Apr 2019, 01:09

Halenaar schreef:
Brusselmans schreef:

Ja, het feest van De Voorzorg met als headliner De Romeos :ugeek:

Iets minder dan uw opgenoemde artiesten moet ik wel toegeven :mrgreen:

Dus uiteindelijk toch geen concerten !
En het woord feest gebruiken in combinatie met overacting zeepsmoelen, das derover, en ver ver derover !

Terug naar “STVV in de media”