Bezoekers op Stayen

Plaats reactie
den ief
Berichten: 1346
Lid geworden op: 25 nov 2010, 11:25

Bezoekers op Stayen

Bericht door den ief »

http://www.voetbalbelgie.be/nl/article.php?id=95511

STVV keert na drie seizoenen terug naar eerste klasse. In die periode onderging Stayen verdere wijzigingen, zoals een nieuwe hoofdtribune met skyboxen. Stayen behoort tot de modernste voetbalstadions in België. De bezoekers zullen er ook in betere omstandigheden de wedstrijden kunnen volgen.

Er staan een aantal aanpassingen op til aan tribune Zuid. De bezoekers zullen zowel het staanvak M als de bovenliggende zittribune ter beschikking krijgen.

"Op dit moment is het contrast te groot", legt commercieel manager Stan Niesen uit. "Met enkele kleine ingrepen zetten we nu ook in op een betere beleving van de bezoekende supporters."

"De hele tribune Zuid wordt ter beschikking gesteld voor de bezoekers, uitgezonderd het vak met de sfeerbache, dit blijft neutrale zone."
Dimitri Charles
Gargamel
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:05

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Gargamel »

geen goede zaak.. Met een pak minder volk kan je daar een pak meer lawaai maken vrees ik, en als de boel daar dan nog eens volloopt.. Achja een nieuw seizoen met nieuwe uitdagingen dus!
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Jan Bulder »

Was te verwachten. Een likje verf, (verplichte) nieuwe stoeltjes met rugleuning, het achterliggende horecastandje wat opfrissen, dat zal het worden. Een kankervlek in "het modernste stadion van België". Maar die tribune brengt dan ook geen geld op, het enige wat van belang is.

Elke club zoekt tegenwoordig trouwens naar oplossingen om de bezoekende fans geen kop achter het doel te geven. In nieuwe/vernieuwde stadions worden bezoekende fans bijna altijd "weggestopt" in een hoekje. Die van NV Stayen doen natuurlijk het omgekeerde.
Gargamel
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:05

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Gargamel »

Probleem is dat in ons stadion geen dergelijk hoekje bestaat.. Dus ondanks dit absoluut een slechte zaak is, lijkt me dit de enige optie?
stvv'er
Berichten: 2431
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:00

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door stvv'er »

Als ze op de Zuid-tribune zitjes met rugleuning gaan zetten, dan komt dat er ook op de Oost veronderstel ik? :?
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Mikman »

Als Standard Europees wil spelen op Stayen, moeten alle zitjes een rugsteun krijgen ( en kan men zuid sowieso niet gebruiken ).
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Mikman »

Jan Bulder schreef:Was te verwachten. Een likje verf, (verplichte) nieuwe stoeltjes met rugleuning, het achterliggende horecastandje wat opfrissen, dat zal het worden. Een kankervlek in "het modernste stadion van België". Maar die tribune brengt dan ook geen geld op, het enige wat van belang is.

Elke club zoekt tegenwoordig trouwens naar oplossingen om de bezoekende fans geen kop achter het doel te geven. In nieuwe/vernieuwde stadions worden bezoekende fans bijna altijd "weggestopt" in een hoekje. Die van NV Stayen doen natuurlijk het omgekeerde.

Hoe zou jij het "bezoekersprobleem" oplossen?
Hard-Die
Berichten: 125
Lid geworden op: 29 nov 2010, 19:00

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Hard-Die »

Racing Mechelen stond hier met 400, ik zit halfweg de "Familietribune" en ik hoorde de Sfeertribune niet al te veel meer. (Geen verwijt naar de mannen van TSG, dat ligt puur aan de akoestiek). Wat gaat dat geven als het vol zit met Smurfen vb.?
Gargamel
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:05

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Gargamel »

Hoog tijd om dus volgend jaar ook van tribune Oost een sfeertribune te maken en met z'n allen die smurfen het zwijgen op te leggen!
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6716
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Jacques »

Als het van mij afhangt: haal de jonagold weg en maak onderaan een zittribune naar analogie met Westerlo. Oogt een pak frisser, levert per bezoeker meer op (zitplaats vs staanplaats) en als je de sfeerbache houdt, evt. inkrimpt, kan je nog spelen met het aantal bezoekers dat je toelaat. Meer lijkt me niet mogelijk in de huidige omstandigheden en zoals Jan Bulder terecht aanhaalt zal Roland niet investeren in een tribune waar hij geen winkels, zalen enz. in kan steken. Dat brengt niet op.

Ik ben zelf principieel tegenstander van wegsteken in hoekjes.
Ten 1ste heb ik daar zelf als bezoeker een hekel aan en vind ik dat je bezoekers niet als beesten moet behandelen (de situatie afgelopen seizoen was wat dat betreft al erg genoeg).
Ten 2de gaan de bezoekers dan toch gewoon tussen het thuispubliek zitten, met alle gevolgen van dien. Combi is gewoon onzin om mensen te pesten en op extra kosten te jagen. Ik heb die combi afgelopen seizoen op OHL en Geel ook aan mijn laars gelapt. In principe is rekenen op gezond verstand voldoende in zo'n situatie, maar sowieso heb je dan een paar foorapen en muilemannen er tussen zitten die zich interessant willen maken. Dus vanuit veiligheidsoogpunt is het beter de bezoekers te groeperen en te controleren.
Ten 3de is het gewoon ook een beetje zielig als je op die manier vocaal overwicht moet halen. Het is niet zo erg als de onzin met luidsprekerversterking die ze ooit op Chalala deden, maar het gaat dezelfde richting uit: overwicht behalen op artificiële wijze. In zekere zin zou dat helemaal passen bij een plastieken veld en een nog plastieker beleving met verzonnen records, maar het blijft zielig. Zo bekeken is het eigenlijk best bizar dat ze daar niet voor geopteerd hebben. :mrgreen:

Het gevolg is dat er bij bepaalde matchen een pak bezoekers zullen zijn met het risico vocaal overklast te worden. Dat is niet fijn, ik ga er gegarandeerd ook op vloeken, zo ben ik, maar het is ook het lot van een kleinere club. We moeten daarin niet hypocriet doen, in 2de genoten wij er ook van om er op verplaatsing een halve thuismatch van te maken. Volgend seizoen keren de rollen weer om. Ik weiger mijn toevlucht te nemen tot pestmaatregelen om dat toch maar ten allen prijze te voorkomen. Ik ben op dat vlak een voetbalromanticus. Maak er gewoon vocaal een strijd van. Dat is een uitdaging en voor sommigen een leerschool.

Dat het een globale tendens is om bezoekers in een onooglijk hoekje weg te steken, zal me worst wezen. Er zijn in het hedendaagse voetbal wel meer tendensen waar ik het niet mee eens ben.
Overdrijven is een kunst
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Mikman »

Op Belstadions heeft iemand eens geprobeerd om wat te maken uit de huidige situatie:
Voor een type "tijdelijke tribune" met palen zou ik niet gaan, dit steekt teveel af tegen de rest van het stadion. Mijn eerdere probeersels met bochttribunes laat men beter ook achterwege, ook dit contrasteert teveel met de stijl van de andere tribunes en is moeilijk haalbaar door plaatsgebrek en/of problemen met verticale/horizontale zichtlijnen. Laten aansluiten op beide, compleet verschillende zijtribunes zou er door al die beperkingen, vooral de schuine ligging van de spoorweg tegenover het stadion, waarschijnlijk totaal niet uitzien.

Wat de hoeken betreft, tussen de hoofdtribune en de Jonagold kan men eventueel nog een hoekgebouw optrekken zoals aan de kant van de Tiensesteenweg. Aan de andere kant is daar wat te weinig plaats voor, daar zal men zich moeten beperken tot een (LED-)scherm om de hoek af te dichten. De tribune zelf: de huidige Jonagold-tribune is korter dan het veld, een nieuwe tribune kan wel over de volle breedte gebouwd worden, zij het iets minder diep dan nu. Om de toegankelijkheid te verbeteren moet ze wel eenvoudiger van structuur worden dan wat er nu staat. En toch zou ik graag iets zien dat niet té klein (lees: laag) wordt in vergelijking met de andere tribunes. Nu, door de beperkte ruimte zal de tribune sowieso vrij steil moeten worden om goede zichtlijnen te garanderen.

Door de beperkte ruimte en de moeilijkheid om er bochttribunes te voorzien zouden ze bovendien misschien best een "goalpost"-structuur gebruiken om het dak te dragen. Op die manier heb je achteraan (tegen de spoorweg) geen ruimte meer nodig voor cantilever-elementen.

Ik heb het bovenstaande vandaag eens uitgeprobeerd. Ik heb met rechte lijnen gewerkt in het dak omdat dat eenvoudiger is met die afschuining. Maar uiteraard zou het ook kunnen met gebogen dakelementen zoals in de nieuwe tribunes Noord en West. Verder kan de tribune uiteraard nog meer aangekleed worden (onder meer met een grote LED-wall tussen dak en zitrijen) en kan de horizontale ligger voor het dak ook in de hoekbebouwing (die trouwens nog maar zeer oppervlakkig is vormgegeven) ingewerkt worden. Om de tribune qua stijl meer te laten aansluiten op de recent gebouwde tribunes kan de afschuining deels of volledig geschrapt worden en vervangen door een gedeeltelijke commerciële achterbouw.
Afbeelding

Afbeelding


Maar dat is dus niet meer dan een probeersel, rekening houdend met de beperkingen en de huidige bouwstijl(en).

Wat de huidige situatie betreft, voor volgend seizoen:

het is natuurlijk vooral een financieel gegeven, maar moet je daar dan vies op zijn? Door de Jonagold te openen, krijgt de club beduidend meer inkomsten. Normaal gezien betalen bezoekers volgend seizoen 15€ voor een staanplaats en 20€ voor een zitplaats. Bij de 5 topmatchen wordt dat 5€ meer. Als je rekent dat er volgend seizoen gemiddeld 500 bezoekers komen ( nog conservatief geschat ) aan gemiddeld 20€ ( dan houden we nog geen rekening met de catering ) , dan betalen de bezoekers volgend seizoen ruimschoots de helft tot zelfs 2/3 van de stadionhuur ( die ergens net onder de 300.000€ zal liggen). Dat lijkt me meer dan wat snoepgeld. Investeren in een nieuw bezoekersvak is economisch gewoon niet rendabel, noch voor de club, noch voor de NV Stayen. Een nieuwe bezoekerstribune bouwen zal geen extra inkomsten met zich meebrengen. Het is gemakkelijk te zeggen dat Roland moet opdraaien voor zo'n nieuwe tribune, maar laten we de redenering even omdraaien: zou je als STVV-supporter bereid zijn om wat meer te betalen om die tribune te kunnen bouwen? Iets waar je zelf niks aan hebt? Nu heb je zowel in Noord als in Oost goedkope abonnementen, eigenlijk te danken aan het feit dat de stadionhuur laag ligt en STVV die korting kan doorrekenen aan de fans ( het aantal abo's zal niet significant stijgen tov vroeger toen de prijzen hoger lagen, dus een economische zet om meer abo's te lokken is die verlaging zeker niet ). Zou je als STVV-fan bereid zijn om gedurende 5 seizoenen pakweg 40€ meer te betalen voor een abo om een nieuwe bezoekerstribune te zetten?
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Since '54 »

Mooie voorstelling Mikman. Kan met weinig financiële middelen. Het is de uitvoering die ik reeds herhaaldelijk beschreven heb.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6716
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Jacques »

Mikman schreef:Investeren in een nieuw bezoekersvak is economisch gewoon niet rendabel, noch voor de club, noch voor de NV Stayen. Een nieuwe bezoekerstribune bouwen zal geen extra inkomsten met zich meebrengen. Het is gemakkelijk te zeggen dat Roland moet opdraaien voor zo'n nieuwe tribune, maar laten we de redenering even omdraaien: zou je als STVV-supporter bereid zijn om wat meer te betalen om die tribune te kunnen bouwen? Iets waar je zelf niks aan hebt? Nu heb je zowel in Noord als in Oost goedkope abonnementen, eigenlijk te danken aan het feit dat de stadionhuur laag ligt en STVV die korting kan doorrekenen aan de fans ( het aantal abo's zal niet significant stijgen tov vroeger toen de prijzen hoger lagen, dus een economische zet om meer abo's te lokken is die verlaging zeker niet ). Zou je als STVV-fan bereid zijn om gedurende 5 seizoenen pakweg 40€ meer te betalen voor een abo om een nieuwe bezoekerstribune te zetten?
Heeft imo niks te maken met makkelijk of moeilijk, pro of contra Roland. Het is de logica zelve dat dit soort werken voor rekening van de eigenaar zijn (die het dan wel evt. doorrekent in de huurprijs, maar dat is een andere zaak). Ik doe als huurder ook geen verbouwingen in mijn appartement. In de woorden van Lammens: "Wij hebben de lusten maar niet de lasten van het stadion." Als dat het officiële standpunt is van de club, zou het gewoon onlogisch en dwaas zijn om te investeren in permanente infrastructuur. Als er iemand verbouwt, is het de eigenaar, niet de huurder en officieel hebben wij niks te maken die eigenaar. ;)
Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat de eigenaar die investeringen niet zal doen, om de redenen die je zelf ook aanhaalt. "Dat brengt niet op" en "dat is economisch niet rendabel" zijn synoniemen, hoogstens is de onderliggende toon iets anders.

Als er mensen zijn die niet begrijpen dat de eigenaar niet zal investeren in iets dat niets opbrengt, zijn die mensen een beetje simpel. :P
Overdrijven is een kunst
Dreke
Berichten: 3623
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Bezoekers op Stayen

Bericht door Dreke »

Ze hebben hun eigen supporters vorig jaar belogen en bedrogen. En daar komen ze heel goed mee weg.

En die Niessen mag eens wat anders zeggen dan "inzetten op beleving". Dat is de grootste zever die ik al gehoord heb. In een voetbalstadion komt de beleving van uit de onderbuik. Niet van op een fucking LED-wall met tweets en wave-brol. Wij zijn geworden wat we de Smurfen verweten hebben: fake.
A loyal football fan only supports the shirt...
Plaats reactie