Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6712
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Jacques »

*Bruhhe Mode On* iedereen weet toch dat Anderlecht zijn eigen kalender maakt. *Bruhhe Mode Off* :lol:
Overdrijven is een kunst
Alain
Berichten: 991
Lid geworden op: 04 okt 2010, 13:50

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Alain »

Als ik de beelden van vanavond zo bekijk... ik ben toch blij dat we (vooral in Geel dan) het veld op konden. Want zo braafjes in de tribunes blijven is toch niet hetzelfde. Nu ja, in de Ghelamco moet ge eerst uw nek bijna breken voor ge aan een pitch invasion kunt beginnen. Maar een eerste keer kampioen in 115 jaar, dan vind ik het toch jammer dat de supporters niet het veld op kunnen...
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Tompie »

In Geel was dat tof, spontaan, vlak na de zekerheid over de titel.

Tegen Lommel vond ik die pitch invasion waardeloos, vooral omdat een deel van de aanhang liever wat onnozel ging doen voor het bezoekersvak dan de titel te vieren met het eigen team. Tegen Lommel hadden ze voor mij die beloofde ereronde eerst mogen maken, maar soit.

Dat ze in Gent grachten graven rond het veld om een pitch invasion te vermijden, vind ik dan wel wat overdreven. Wat was de achterliggende reden? Dat de grasmat dan om zeep zou zijn?
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6712
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Jacques »

De achterliggende reden was inderdaad de grasmat, iets waar ze in het verleden wel vaker mee geworsteld hebben: het Jules Ottenstadion was vaak een akker en bij de oplevering van de Ghelamco was vermoedelijk het gras nog niet voldoende geworteld met alle gevolgen vandien. Dat het dus ergens wel gevoelig ligt, is niet verwonderlijk
Anderzijds, als je die mat deze week vervangt, is dat normaal gezien voldoende tijd tot volgend seizoen, dus het is ook wel wat onzin.

En laat ons niet vergeten: met een staanverbod is de Ghelamco-arena nu ook niet bepaald the place to be voor uitbundige en spontane feestjes. Ge moogt er als bezoeker nog gene sticker op de visbokal hangen. :lol:
Overdrijven is een kunst
Mikman
Berichten: 3660
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Mikman »

De grote winnaar is natuurlijk :Roland: :

die heeft in één maand tijd 2 kampioenenfeestjes meegemaakt zonder een kampioenenpremie te moeten betalen :lol:


Gent is een verdiende kampioen... denk ik. Want tot aan de start van de play-offs en het einde van het kampioenschap van STVV heb ik eerste klasse nauwelijks gevolgd. Wel onbegrijpelijk dat Riga tactisch zo onbeholpen is, hij weet dus echt niet hoe je tegen het systeem van Van Haezebrouck moet spelen. Ik heb het niet zo voor Gent: opblazen door de media ( je zou toch echt niet verwachten dat die pas nu voor het eerst kampioen zijn gespeeld ) , arrogant bestuur, een wat betweterige trainer. Maar geen discussie dat ze top zijn in wat ze doen, Van Hazebrouck is gewoon een hele goeie trainer wiens systeem werkt en die out-of-the-box durft denken. AA Gent pakte dit seizoen geen enkel doelpunt op (onrechtstreekse) vrije trap! VH durft het aan om bij corners drie man vooraan te laten staan ( zou nog een leuke discussie kunnen zijn op het forum: hoe zou jij je pionnetjes zetten bij een corner? Offer je mensen aan de palen op om er andere vooraan te laten staan? Laat je de eerste zone vrij? )
Ze zijn zelf steeds gevaarlijk op corners omdat ze goed variëren.
Eén dag nadat Lierse degradeerde blijkt Sels, die twee jaar geleden weg moest op Het Lisp, een kampioenenkeeper. Voorts bestaat de ploeg van Gent grotendeels uit spelers die eerder bij Kortrijk ( Gherson, Dejaeghere, Kums... ) onder VH werkten, of die ooit smaakmakers waren in tweede klasse ( Depoitre, Milicevic ).

Vandaag kop in de krant: "Gent vanaf nu echt een topclub". Dan vraag ik me af: is dat wel zo? Waarom heb ik dat gevoel nog altijd niet echt? Welk criterium gebruik je om een topclub te definiëren? Gent heeft een knap stadion, is kampioen, heeft een achterban, en toch staan ze bij mij gevoelsmatig nog niet in de rij van de topclubs. Hoe dat komt? Misschien omdat ze een vrij regionale ploeg zijn, supporters buiten Oost- ( beetje West-) Vlaanderen hebben ze nauwelijks. Is Genk nog een topclub? En Lokeren, dat de voorbije jaren 2 keer achter elkaar de beker won?
Als je het seizoen als favoriet begint en het dan ook waarmaakt, dan ben je voor mij een topclub. Maar in die categorie zit Gent voorlopig nog niet.
De druk van de media, tegenstanders die je anders zullen bekijken en bekampen, spelers die meer willen verdienen of naar het buitenland lonken, de extra belasting van Europese matchen.... Het zal volgend seizoen toch heel anders zijn.


Ik las op Facebook her en der suggesties dat het kampioenschap van Gent ook impliceerde dat STVV als kampioen van tweede klasse volgend seizoen zijn eerste match zou spelen in de Ghelamco-Arena. Dat klopt niet, dat is enkele seizoenen zo geweest maar de laatste jaren is dat niet meer het geval. De laatste kampioenen, Westerlo, Oostende, Charleroi, OHL... begonnen allemaal met 'gewone' wedstrijden.
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Tompie »

De eerste wedstrijd op verplaatsing bij de kampioen zou leuk geweest zijn, maar anderzijds meteen een grote kans om puntenloos te starten. Dan moet je op speeldag 2 in eigen huis toch meteen wat rapen om niet meteen achter de feiten aan te hollen.

Onder Brepoels pakten we wel een verdiend punt op Sclessin (2-2 met de dubbele penaltymisser van Witsel tegenover Mignolet). De week daarop bleef het als ik me niet vergis 0-0 in eigen huis tegen een potig Charleroi.
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Dreke
Berichten: 3618
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Dreke »

Mikman schreef:VH durft het aan om bij corners drie man vooraan te laten staan.
Fererra krijgt spontaan een hartaanval...

Dan zeggen ze van de "kleine" clubs altijd dat ze de uitkomst van PO1 kunnen bepalen. Charleroi haalde 4 op 6 tegen de kampioen. Eeeuh...
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Iniesta »

Wat is een topclub? Dat is inderdaad een goeie vraag en voor iedereen is de definitie waarschijnlijk anders.

Voor mij ben je een topclub als je de top op zeer geregelde basis kan halen, dus niet als je 1 keer om de 115 jaar kampioen speelt. AA Gent heeft echter wel een enorm potentieel en is al jaren goeiende, het succes van vandaag komt er dus niet zomaar. De schulden werden weggewerkt en er kwam een nieuw stadion dat hen veel meer mogelijkheden en middelen biedt. dat dit stadion te klein is, zei ik al vanaf het begin. Het zat ook bijna direct vol.

Ook het andere probleem, voldoende publiek, hebben ze aangepakt. Het nieuwe stadion trekt veel meer volk en je ziet de supporters nu ook in het straatbeeld. Het succes van deze titel is wat ze nodig hadden om het volk te houden en zelfs nieuwe aan te trekken en dan is het stadion snel te klein. Ik zou het geld vooral in de uitbouw van de ploeg steken en deels in de uitbouw van het stadion. Bevestigen is altijd moeilijker dan eenmalig de top halen.

De ploeg is goed genoeg en is vooral een ploeg waar iedereen voor elkaar speelt. Andere ploegen hebben individueel meer talent maar die spelen ook individueler en voetbal is nog altijd een teamsport. Als ik hen was zou ik de ploeg gericht versterken en zeker vooraan kunnen ze nog iets gebruiken. Simon krijgt veel aandacht maar is meer een flitsenman terwijl een depoitre intrinsiek minder kwaliteiten heeft maar wel altijd nuttig is.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6712
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door Jacques »

Topclub in België is eenvoudig: Anderlecht, pakken gemiddeld 1 titel op 2, enough said
Brugge een trapje daar onder
Genk en Standard nog een trapje daar onder
Gent komt nu op het niveau van Genk en Standard
Het verschil tussen de niveaus is hoe constant je presteert

Ik vind Van Haezebrouck helemaal geen betweterige trainer. Omdat die man het beter weet, dat op het veld toont en het dan nog eens fijntjes onder de neus van de idioten wrijft? Tja, idioten verdienen niet beter, lompheid mag wat vaker afgestraft worden. Ik kies de betweter boven de idioot any day of the week. Zet Hein maar gerust langs Dury en Maes. Binnenlandse toppers in hun vak. Op minder dan 6 maanden Genk na, heeft Hein overal resultaat gehaald.
Die Genkie die ooit de legendarische Billie Turf-uitspraak deed, zal ook groen lachen nadat Genk er net als vorig jaar weer niets van bakte.

Gent zelf: Louwagie is een kwal (in ieder geval in de media) en De Witte een meester-tacticus aan de onderhandelingstafel. Prijzen voor sympathie gaan ze nooit winnen. Toch moet je chapeau zeggen voor wat ze in 15 jaar bereikt hebben, al hadden ze voor het laatste stukje (Ghelamco) wel een stevig duwtje in de rug nodig van Termont.
Wat de media betreft, mag je een kat gerust een kat noemen: Keygnaert is een belachelijke clown die partijdiger is dan de gemiddelde AA Gent-supporter zelf. Hoe die de titelmatch, die eigenlijk een walk in the park van een superieur Gent tegen een onmachtig Standard was, probeerde op te blazen tot epische proporties, gênante journalistiek...
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4122
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Jupiler Pro League seizoen 2014-2015

Bericht door stvvilvoorde »

Anderlecht is voor mij de topclub van Belgie,
Brugge en Standard net daaronder en Genk en Gent dat zijn subtoppers voor mij.

Anderlecht, Brugge en Standard hebben supporters over heel het land.
Genk en Gent dat is voornamelijk provinciegebonden.
Gesloten