Hervorming tweede klasse bij een feit!

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Plaats reactie
stvv'er
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:00

Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door stvv'er »

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150428_0165 ... -2016-2017

Eigenlijk wel belangrijk voor ons!

1. Slechts 1 daler meer uit eerste klasse (die volgens mij dan wel al stopt met voetballen medio maart), en dit vanaf komend seizoen 2015-16!
2. 8 ploegen uit tweede klasse (A-reeks, profclubs), die het viermaal tegen mekaar zullen opnemen. Deze competitie wordt nog eens opgesplitst in een competitie voor- en één na nieuwjaar. Twee kampioenen dus die het dan in een promotiematch opnemen tegen elkaar voor de titel.
3. Enkele tweedeklassers nemen ook deel aan PO II :? Ach ja, dat is toch al een waardeloze competitie dus waarom niet zeker??

Beetje vreemde regeling, typisch Belgisch, maar op de één of ander manier zie ik er wel iets in.
Hopelijk belandden ploegen zoals Tubeke en White Star fietsenrak niet in de A-reeks.....
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door Jack »

Blijft de vraag "wat met de verliezer van de promotiematch in 2de?".
Die mag zelfs niet mee doen aan POII? Lullig!
stvv'er
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:00

Re: Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door stvv'er »

Jack schreef:Blijft de vraag "wat met de verliezer van de promotiematch in 2de?".
Die mag zelfs niet mee doen aan POII? Lullig!
Jawel, toch?
"Nummer 2, 3, 4 van tweede klasse (punten van tweede competities samengeteld) spelen PO 2"

In theorie kan je dus twee keer tweede eindigen, in het totaal meeste punten behalen van twee competities samen, en toch niet aan de promotiematch mogen deelnemen ... :?

Ik vraag mij ook af hoe ze PO 2 gaan organiseren (12 ploegen): 2 poules van 6, 3 poules van 4, .....

Soit, veel onduidelijkheden, maar van alle voorstellen die ik de laatste jaren heb gelezen, is dit toch een van de betere.

Hopelijk krijgen die 8 ploegen uit tweede klasse ook meer TV-aandacht én dus meer TV-geld (kan best een aantrekkelijke competitie worden dan).
Dreke
Berichten: 3619
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door Dreke »

Ook dit is weer een gedrocht waar duidelijk blijkt dat er is moeten sleuren en trekken om iedereen tevreden te stellen. Wat ik mij wel afvraag: waarom maar één daler en één stijger?
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
AirMontella
Berichten: 1315
Lid geworden op: 25 jan 2011, 09:36

Re: Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door AirMontella »

En wat als een ploeg als (bijvoorbeeld) Beerschot-Wilrijk wil en kan promoveren... Moet er dan ook een ploeg uit tweede verdwijnen?

Of kan het bij wijze van spreken zijn dat een financieel gezonde tweedeklasser 5 jaar na elkaar laatste eindigt met 0 punten, maar niet zal degraderen omdat er geen derdeklasser met licentie zou zijn?

En de ploeg die laatste eindigt in eerste klasse, die is er dus eigenlijk al begin april klaar mee? :grappig:
Alain
Berichten: 991
Lid geworden op: 04 okt 2010, 13:50

Re: Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door Alain »

Dit is gewoon een eerste tussenstap naar een competitie met 12, de natte droom van Louwagie en co. Binnen dit en vijf jaar is het van dat.
Mobius
Berichten: 281
Lid geworden op: 20 okt 2010, 10:53

Re: Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door Mobius »

Alain schreef:Dit is gewoon een eerste tussenstap naar een competitie met 12, de natte droom van Louwagie en co. Binnen dit en vijf jaar is het van dat.
Nagel op de kop.
Franz
Berichten: 1760
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Hervorming tweede klasse bij een feit!

Bericht door Franz »

Mobius schreef:
Alain schreef:Dit is gewoon een eerste tussenstap naar een competitie met 12, de natte droom van Louwagie en co. Binnen dit en vijf jaar is het van dat.
Nagel op de kop.
Deze verdere afscherming van eerste klasse en het verdrijven van de kleinere ploegen voor het grote geld, het is inderdaad een kwalijke evolutie.
Ik ben ook niet enthousiast over deze monopolie-vorming, en zou het zeker een slechte zaak vinden mochten bijvoorbeeld Beerschot-Wilrijk of pakweg Union nu niet meer in 'de hogere tweede klasse' geraken.
Aan de andere kant moet er wel ooit een oplossing komen voor 'het probleem tweede klasse': een reeks waar amateurs zoals Zaventem en Heist meedoen met profs zoals OHL en STVV, waar elk jaar lijken uit de kast vallen (Bergen, RWDM, ...), waar zowat elke profclub in grote geldnood zit/komt (Antwerp, ...), waar duistere investeerders hun hartje kunnen ophalen (Eupen, Woluwe, ...), waar enkele clubs tienduizend aanhangers hebben en enkele clubs tien aanhangers hebben, enzomeer enzoverder.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Plaats reactie