De kogel is dus door de kerk: vanaf het seizoen '16-'17 telt België nog 24 profclubs: 16 in 1ste nationale A, 8 in 1ste nationale B.
PO1 blijft zoals het was, PO2 wordt uitgebreid tot 12 clubs: 7 t.e.m. 15 uit 1ste nationale A, en nummers 2, 3 en 4 uit 1ste nationale B. PO III verdwijnt, de laatste van 1ste nationale A degradeert.
Aangezien de huidige 2de klasse (1ste nationale B) nog slechts 8 ploegen telt, zullen heel wat ploegen in 2016-2017 aantreden in de Nationale Amateurliga. De ploegen uit 1ste nationale B kunnen in principe niet degraderen, wat uiteraard ook wilt zeggen dat ploegen in de Nationale Amateurliga in feite niet kunnen promoveren, tenzij ze aan "zeer strenge voorwaarden" voldoen.
De 8 ploegen in 1ste nationale B spelen 4x tegen elkaar (2 speelrondes van 14 wedstrijden). 2 competities, in feite. De winnaars van beide competities nemen het nadien tegen elkaar op voor promotie naar 1ste nationale A.
Dit betekent wel dat zowel voor de ploeg die degradeert naar 1ste nationale B als de ploeg die promoveert naar 1ste nationale A, het seizoen er al zeer vroeg opzit.
Persoonlijk weet ik niet wat ik van dit systeem moet denken. Het is hopeloos ingewikkeld en volgens mij zitten er toch ook een paar vreemde kronkels in het systeem. De nummers 2,3 en 4 van 1ste nationale B komen via PO2 bijvoorbeeld nog in aanmerking voor Europees voetbal, maar de "kampioen" van 1ste nationale B niet.
Ik vraag me ook af wat een ploeg die degradeert naar 1ste nationale B nog al die maanden (wanneer PO1 en PO2 gespeeld worden) moet doen, idem voor de kampioen in 1ste nationale B.
Ook dat systeem in 1ste nationale B waarbij je 4x tegen elkaar speelt vind ik maar niets. Bovendien kan je in de 1ste competitie 8ste eindigen en in de 2de 1ste, en toch kans maken op promotie. Het lijkt me logischer dat de ploeg die na 4x tegen elkaar te hebben gespeeld het meeste punten heeft gehaald, gewoon promoveert.