Competitiehervorming

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Competitiehervorming

Bericht door Tompie »

De kogel is dus door de kerk: vanaf het seizoen '16-'17 telt België nog 24 profclubs: 16 in 1ste nationale A, 8 in 1ste nationale B.

PO1 blijft zoals het was, PO2 wordt uitgebreid tot 12 clubs: 7 t.e.m. 15 uit 1ste nationale A, en nummers 2, 3 en 4 uit 1ste nationale B. PO III verdwijnt, de laatste van 1ste nationale A degradeert.

Aangezien de huidige 2de klasse (1ste nationale B) nog slechts 8 ploegen telt, zullen heel wat ploegen in 2016-2017 aantreden in de Nationale Amateurliga. De ploegen uit 1ste nationale B kunnen in principe niet degraderen, wat uiteraard ook wilt zeggen dat ploegen in de Nationale Amateurliga in feite niet kunnen promoveren, tenzij ze aan "zeer strenge voorwaarden" voldoen.

De 8 ploegen in 1ste nationale B spelen 4x tegen elkaar (2 speelrondes van 14 wedstrijden). 2 competities, in feite. De winnaars van beide competities nemen het nadien tegen elkaar op voor promotie naar 1ste nationale A.

Dit betekent wel dat zowel voor de ploeg die degradeert naar 1ste nationale B als de ploeg die promoveert naar 1ste nationale A, het seizoen er al zeer vroeg opzit.

Persoonlijk weet ik niet wat ik van dit systeem moet denken. Het is hopeloos ingewikkeld en volgens mij zitten er toch ook een paar vreemde kronkels in het systeem. De nummers 2,3 en 4 van 1ste nationale B komen via PO2 bijvoorbeeld nog in aanmerking voor Europees voetbal, maar de "kampioen" van 1ste nationale B niet.

Ik vraag me ook af wat een ploeg die degradeert naar 1ste nationale B nog al die maanden (wanneer PO1 en PO2 gespeeld worden) moet doen, idem voor de kampioen in 1ste nationale B.

Ook dat systeem in 1ste nationale B waarbij je 4x tegen elkaar speelt vind ik maar niets. Bovendien kan je in de 1ste competitie 8ste eindigen en in de 2de 1ste, en toch kans maken op promotie. Het lijkt me logischer dat de ploeg die na 4x tegen elkaar te hebben gespeeld het meeste punten heeft gehaald, gewoon promoveert.
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Dreke
Berichten: 3618
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Competitiehervorming

Bericht door Dreke »

Ik kan begrijpen dat men naar een formule wilt waarbij er maar 24 profclubs meedoen aangezien dat blijkbaar het meest realistische is op economisch vlak. Maar het hangt met haken en ogen aan elkaar om toch maar iedereen zijn goesting te geven. Voor mij is het een gedrocht. Het kan geen toeval zijn dat deze wafelijzerformule net bij ons wordt uitgedokterd...
A loyal football fan only supports the shirt...
Caravaggio
Berichten: 1103
Lid geworden op: 16 jun 2012, 14:55
Supporter van: Hubo Limburg United

Re: Competitiehervorming

Bericht door Caravaggio »

Ik snap niet dat men in eerste instantie naar 8 clubs gaat? Waarom niet een tussen-stap met 10 of 12 tweedeklassers?
1. dan heb je meer matchen 2. wat met Beerschot/Aalst/Fc Luik/ 3. competitie-geest gaat weg vind ik

Voor ploegen als Lommel/eupen/Antwerp/Lierse/Cercle is dit wel een enorm geschenk, overigens is het niet zo 'n ramp als je degradeert naar 2de
"De Kanarie zingt niet meer. Voetbal, volk en vuur, ik zie het niet meer. Het doet de supporter pijn"
Franz
Berichten: 1760
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Competitiehervorming

Bericht door Franz »

Goed nieuws is dat er iets gebeurt om tweede klasse leefbaar te maken.
Ook is het prima dat er vanaf nu een onderscheid wordt gemaakt tussen de (semi)profploegen (Eupen, Antwerp, etc) en de kleine ploegen (Heist, Virton, etc). Zo ga je dus ook geen kleine ploegen meer hebben die niet willen 'opgaan' vanuit derde klasse, zoals Capellen, Ciney, etc. En zullen de grote ploegen van de Eerste Nationale B zonder problemen willen opgaan naar Eerste Nationale A, en dat ook aankunnen. Hetgeen vroeger toch een probleem was voor bijv Dender, Tubize, etc.

Tot zover het goede nieuws volgens mij.
De uitwerking is - zoals hierboven al mooi uiteengezet door Tompie - werkelijk een ongelofelijke knoeiboel:
amper 1 zakker uit A, en dus ook amper 1 stijger uit B
4 keer tegen elkaar in B
de kampioen in B kan niet meedoen met de 2de, 3de, 4de in POII
enzomeer

Toegegeven: dit gedrocht is voor STVV een absolute meevaller (je zou nog beginnen geloven dat Roland populairder is dan wij denken bij de KBVB-bobo's).
Maar het is ook een schande dat Aalst, Beerschot, Hasselt, ... hierdoor geblokkeerd worden.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Gargamel
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 mei 2015, 19:05

Re: Competitiehervorming

Bericht door Gargamel »

Ik kijk met gemengde gevoelens naar deze competitiehervorming. Mijn conclusie is dat er uiteraard wat mankementen en vreemde kronkels zijn, maar zoals Churchill zou zeggen desondanks is het de minst slechte oplossing. Mensen met een beter idee mogen het me altijd komen brengen, dan zal ik het doorsturen naar de bobo's ;) Neen even serieus, voor een land als België is er gewoonweg geen beter alternatief. Er is absoluut geen plaats voor meer dan 8 clubs(al wil ik nu niet discussiëren of het er beter 9 of 10 waren geworden) in tweede, kijk maar naar Mons,Racing Mechelen,... Door de jaren heen zijn er meerdere faillissementen, fusies en dergelijke geweest. Zelfs wij hebben aan de rand van de afgrond gestaan. Niet dat dit systeem deze dingen helemaal zal voorkomen, maar alleszins toch minder frequent tot sporadisch. Dus vooraleerst is dit financieel gezien de beste én enige oplossing.

Verder snap ik het ab-so-luut niet dat men hier tegen 1 daler kan zijn. Bij mijn weten is dat, zeker voor STVV, het beste wat men kon beslissen,nadat het sinds het terugschroeven naar 16 ploegen sowieso moeilijker is om in 1ste te blijven. Ook vind ik het zeer logisch dat de 1ste van 2de klasse gewoonweg promoveert. Natuurlijk is het wat vreemd voor de nummers 2-4 om voor een Europees ticket te spelen, maar zo mag men dit niet zien. De ploegen zullen ongetwijfeld te zwak zijn en ze zullen al helemaal geen licensie hebben moest het ze lukken om via een huzarenstukje dat Europees ticket te bemachtigen. De kans is dus echt wel onbestaande dat dit zou lukken. Men moet dit zien als een leuke extra, een soort van troostprijs. Ze zijn dan wel niet gepromoveerd, maar kunnen toch eens van eerste klasse proeven. Financieel is dit een topzaak voor deze clubs, de supporters zijn door het dolle heen en ook hier weer moeten we, Sint-Truiden zijnde, ons in de handen wrijven dat er wat extra slechte ploegen zijn waartegen we zeker een kans maken. Voor de 2de klassers is dit super. Zo wordt hun niveau niet enkel opgewaardeerd door de 8 ploegen vaker tegen elkaar te laten spelen, maar ook door POII. Zo zal de kloof, die al kleiner is door het terugbrengen naar 8 ploegen, nog kleiner worden. Tweede klasse zal dus absoluut geen kerkhof meer zijn, maar een soort van vangnet waar wat minder sterke ploegen enkele jaren kunnen bouwen en vervolgens de sprong wagen. Moest dit vervolgens niet lukken, geen erg degraderen zal minder erg zijn als vroeger.

Nu het verhaal van de 3de klassers. Oké, het zal een stuk moeilijker worden om te promoveren naar 3de, maar 3de is vanaf volgend seizoen al half 2de klasse. Het niveau zal dus ook daar stijgen. Men kan de 2de klasse van dit jaar absoluut niet gelijkstellen aan die van volgend jaar. Het zal zeker langer duren voordat men kan opgaan, maar als het lukt hoort men al direct bij de beste 8 van 2de klasse. Daarnaast zal het volgend jaar genoeg zijn om een gewone licentie, zoals de voorbije jaren het geval was, te behalen om naar 2de te gaan dus als Beerschot zich haast is er al helemaal geen probleem. Deze verstrenging zorgt er dus voor dat, als een club de sprong waagt, ze er helemaal klaar voor is en dus geen taferelen zoals naar Heist zullen plaatsvinden, waar men leukweg 1500 man aan de platen laat staan.

Tot slot zou ik wel nog willen benadrukken dat ook ik het uiteraard jammer vind dat men bijvoorbeeld in 2de klasse 4 keer tegen elkaar speelt. Toegegeven, zo ebt de oude traditionele competitievorm van het voetbal weg, alsook in eerste klasse met de play-offs. Maar we moeten niet vergeten dat we slechts België zijn, en dus zeer tevreden moeten zijn met deze wijzigingen.
Dreke
Berichten: 3618
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Competitiehervorming

Bericht door Dreke »

Joseph Allijns in P-magazine over de competitiehervorming: "De tijd zal het ideale format bepalen. Misschien zijn er over enkele jaren nog maar twintig profclubs en spelen we een competitie zoals in Engeland."

Voor het eerst in jaren iets wat op zinnige praat lijkt, nl een gewone competitie.
A loyal football fan only supports the shirt...
Plaats reactie