Jupiler Pro League seizoen 2017 - 2018

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Since '54

Re: Jupiler Pro League seizoen 2017 - 2018

Berichtdoor Since '54 » 14 Mei 2018, 11:35

Bij alle ploegen vanaf plaats 5 in het klassement zou de scheidsrechter strafschop hebben gefloten en zeer terecht maar voor Brugge niet. Het is dit seizoen echter een hoogtepunt inzake voordeelmakerij voor de Bruggelingen. Zelfs nog als de voorzitter het scheidsrechtersgild de week voordien voor het vuil van de straat uitgemaakte. 'Omkoping' had hij net niet in de mond genomen. Als 'Extra Time' ballen aan zijn lijf zou hebben maakten zij een compilatie van de voordelen waar FC Brugge, dit seizoen alleen al, van genoten heeft. Op die manier was KV Mechelen er zeker in gebleven en was een andere ploeg misschien kampioen.

lakie

Berichtdoor lakie » 14 Mei 2018, 11:38

Jacques schreef: Bij deze dus een welgemeende proficiat aan de VAR, de enige echte kampioen van een kampioenschap waar voetbal zelden op de eerste plaats stond.

Gisteren was het wel niet de fout van de VAR...
Die deed zijn werk...
Het systeem is ook gewoon verkeerd... Laat die VAR gewoon de beslissing nemen op basis van de videobeelden. Maar dan wel volwaardige refs in het busje en neem de tijd om te kijken vanuit verschillende standpunten... Beetje naar analogie van de hockey, daar is het ook de videoref die beslist...
Ook als je hoort bv, dat bij de fout op Edmilson, de VAR niet MAG tussenkomen, terwijl het in herhaling echt wel een fout is van Mechele, dan maak je jezelf toch compleet belachelijk?

Franz

Berichtdoor Franz » 14 Mei 2018, 12:02

Den Bart mag content zijn: zijn schandelijke afdreigen van de refs heeft resultaat opgeleverd.
Er wordt nu geschermd met het feit dat Vormer - de koning van de 'Brugge-vriendelijke penalty' - de bal niet bewust met de hand raakte.
Dat staat inderdaad zo in het reglement, maar de helft van de hands in het strafschopgebied zijn niet bewust en worden toch allemaal gefloten.
Behalve die van gisteren dus.

STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine

Mikman

Berichtdoor Mikman » 14 Mei 2018, 15:48

lakie schreef:Het systeem is ook gewoon verkeerd... Laat die VAR gewoon de beslissing nemen op basis van de videobeelden. Maar dan wel volwaardige refs in het busje en neem de tijd om te kijken vanuit verschillende standpunten... Beetje naar analogie van de hockey, daar is het ook de videoref die beslist...

Daar ben ik het niet mee eens. Voor mij mag de scheidsrechter nog altijd het laatste woord hebben, anders tast je zijn autoriteit aan. Iedereen verwijst altijd naar het hockey maar het systeem bestaat al sinds begin de jaren '90 in het American Football en daar staat men al een stuk verder, hoewel er nog jaarlijks aanpassingen gebeuren. Dat zal met de VAR ook moeten gebeuren, men zal jaarlijks moeten evalueren en bijsturen waar nodig. Ik ben altijd grote voorstander van een VAR geweest, maar er meteen bij gezegd dat het niet alles ging oplossen en er altijd een grijze zone zou blijven bestaan. Maar het systeem moet wel blijven bestaan, het is veel beter mét dan zonder.
Waar ik wel voorstander van ben is om de bewuste fase in het stadion af te spelen op het scherm (indien aanwezig ), iets wat de UEFA of FIFA nu uitdrukkelijk verbiedt. Zo kan je als supporter de fase ook beter inschatten. En met de nieuwe technologie is het toch maar een kwestie van tijd of iedereen kan op zijn smartphone de fase zelf herbekijken.

Wat de fase gisteren betreft: men had dat uiteraard moeten terugfluiten. Iedereen voelde toch aan dat dit een fout was omdat hij voordeel haalde uit zijn hands. Waarom was het indertijd geen aangeschoten bal bij Buyssens ( die match op Standard waar Simon 2x penalty van Witsel redde ) en gisteren wel? Wanneer is het aangeschoten en wanneer niet? Bovendien: de scheidsrechter verplaatst zich in de gedachtegang van de speler als hij beweert dat de speler het niet opzettelijk deed. Als ik de beweging van Vormer zie en hoe de bal toevallig wel heel goed voor zijn voet beland, ben ik daar allesbehalve zeker van. Waarom kreeg Bezus dit seizoen tegen Zulte-Waregem rood hoewel niemand met zekerheid kon zeggen dat hij het opzettelijk deed? Ik heb toen al gezegd dat ik dat een heel gevaarlijke gedachtegang vond, want zo zet je de deur open voor willekeur en partijdigheid.

lakie

Berichtdoor lakie » 14 Mei 2018, 16:38

Mikman schreef:
lakie schreef:Het systeem is ook gewoon verkeerd... Laat die VAR gewoon de beslissing nemen op basis van de videobeelden. Maar dan wel volwaardige refs in het busje en neem de tijd om te kijken vanuit verschillende standpunten... Beetje naar analogie van de hockey, daar is het ook de videoref die beslist...

Daar ben ik het niet mee eens. Voor mij mag de scheidsrechter nog altijd het laatste woord hebben, anders tast je zijn autoriteit aan. Iedereen verwijst altijd naar het hockey maar het systeem bestaat al sinds begin de jaren '90 in het American Football en daar staat men al een stuk verder, hoewel er nog jaarlijks aanpassingen gebeuren. Dat zal met de VAR ook moeten gebeuren, men zal jaarlijks moeten evalueren en bijsturen waar nodig. Ik ben altijd grote voorstander van een VAR geweest, maar er meteen bij gezegd dat het niet alles ging oplossen en er altijd een grijze zone zou blijven bestaan. Maar het systeem moet wel blijven bestaan, het is veel beter mét dan zonder.
Waar ik wel voorstander van ben is om de bewuste fase in het stadion af te spelen op het scherm (indien aanwezig ), iets wat de UEFA of FIFA nu uitdrukkelijk verbiedt. Zo kan je als supporter de fase ook beter inschatten. En met de nieuwe technologie is het toch maar een kwestie van tijd of iedereen kan op zijn smartphone de fase zelf herbekijken.

Nu tast je zijn geloofwaardigheid aan? Na de tirade van Verhaeghe na Club-Anderlecht wordt er nu geopperd dat de commentaar van Verhaeghe zijn effect heeft gehad.
Ik wil maar zeggen, steek desnoods 2 scheidsrechters in da busje, en laat ze samen beslissen/overleggen...
Nu, de fase op groot scherm tonen vind ik dan ook weer geen goed idee... Kan je je inbeelden wat er gisteren was gebeurd als dit op groot scherm was getoond?
Een grijze zone zal er natuurlijk altijd zijn, maar dat van gisteren vond ik echt geen grijze zone. Dit was gewoon hands, punt.

Since '54

Berichtdoor Since '54 » 14 Mei 2018, 23:30

Het moeten naar mijn opvatting geen dienstdoende scheidsrechters zijn maar het kunnen ook ex-scheidsrechters zijn. De leeftijdsgrens is alleen voor werkende refs van toepassing. Ik kan me bv levendig voorstellen dat een net op rust gestelde scheids zoals bv een Serge Guemeny en consoorten daarvoor geschikt en verzocht zouden kunnen worden.

Terug naar “Belgisch voetbal en buitenlands voetbal”