WK 2018

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: WK 2018

Bericht door Mikman »

Ik leg 6e keus even uit:

Hazard, De Bruyne, Witsel en Mertens spelen in het vierkant op het middenveld. Als er defensiever gespeeld wordt, haalt men Mertens er uit, zet men Dembélé ( die in de Champions League meer liet zien dan Nainggolan ) of Fellaini langs Witsel. En Thorgan is een betere, meer zuivere 10 dan Nainggolan. Uiteindelijk speelde die ook nog eens een beter seizoen dan Nainggolan, toch?

Ik ben veel meer fan van Nainggolan dan van Witsel, maar als Vandenbempt zegt dat trainers hem uitgelegd hebben waarom Witsel zo belangrijk is voor een ploeg, dan kan ik hem daar wel in volgen. Als je offensief speelt, dan heb je meer aan Witsel dan aan Nainggolan op de 6. Wie denk je dat Guardiola zou kiezen als hij één van de twee mocht halen bij City? Wat Nainggolan overkwam tegen Liverpool in de terugmatch, dat balverlies, daar gruwen trainers van en dat overkomt Witsel dus niet.

Het probleem van Nainggolan is voor een deel ook discipline, en dan heb ik het niet over zijn sigaretjes of zijn uitgaangsleven, want dat mag hij gerust doen. Wel: op tijd komen op meetings, je tijdens trainingen aan de afspraken houden, tijdens de match je tactische verplichtingen nakomen. Dààr had Martinez volgens zeer goede bron ( huidig Rode Duivel ) genoeg van. Of beter: hij wou het niet meer riskeren gedurende 4 weken. Het was een kwestie van vertrouwen. En ook: op dit WK zullen de spelersvrouwen en kinderen aanwezig mogen zijn. Martinez gaat daarbij uit van een bepaalde zelfdiscipline, uitgedragen door de groep. Heel anders dan de kleuterklas die Wilmots er van maakte. En ook daar vertrouwde hij Nainggolan niet in, niet voor 4 weken.
Ik zeg alleen maar wat mensen die het kunnen weten daarover vertellen.

Nogmaals: IK zou hem zeker wél meegenomen hebben omdat hij inderdaad over de specifieke kwaliteiten beschikt die in de posts hierboven staan en hij centraal alle posities kan spelen, maar de heisa in verhouding tot wat hij zou bijbrengen t.o.v. andere spelers die er wel bij zijn, is overdreven. Tielemans is trouwens de speler die het dichtst bij De Bruyne aanleunt qua inzicht en traptechniek. Dus als die er bij zou zijn is dat meer als pure back-up van De Bruyne ( in de lage rol ) dan omdat hij meer zuivere kwaliteiten dan Nainggolan zou hebben. Tielemans heeft ook al een paar goeie interlands gespeeld, dus op het hoogste niveau kan die gast wel mee. Dan zie ik veel meer problemen qua kwaliteit in de breedte op de flanken.
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Re: WK 2018

Bericht door lakie »

STimVV schreef:
Ook Origi ipv Benteke begrijp ik niet. Vooral omdat Origi ook vanop de flank kan komen. Want eigenlijk hebben we geen deftige vervangers voor Mertens en Hazard. Je zou DeBruyne dan een rij hoger kunnen schuiven, maar zelfs ook dan zou je heel wat aan Radja kunnen hebben om z'n plek in te nemen.
Ik begrijp deze keuze wel...
Lukaku is eerste spits, zonder twijfel.
Batschuayi is eerste vervanger en Origi is toch een beetje hetzelfde type.
Benteke is toch meer targetman en sterker met het hoofd. Dus als het moet en de ballen moeten in de 16 komen, kan een kopbalsterke spits inbrengen wel handig zijn.
Ook E. Hazard en Mertens kunnen in noodgeval in de spits.
In een 4-3-3 speel je met Hazard en Mertens op de flank normaal. Vervangers zijn dan op de ene flank Carrasco en op de andere heb je eventueel nog Thorgan Hazard. Niet ideaal idd. Ook De Bruyne en Chadli kunnen hier. Ik denk dat Chadli daarom wel zal meegaan. Maar ik had dan voor Limbombe gekozen bv.
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: WK 2018

Bericht door Mikman »

Dat Benteke een boezemvriend is van de twee sterkhouders ( Hazard en De Bruyne ) heeft zeker meegespeeld. En hij heeft inderdaad als enige het profiel van echte targetman. Origi is dan weer polyvalenter en ook meer in vorm. Zag afgelopen weekend een actie van hem die echt klasse uitstraalde. Maar Martinez vond dat blijkbaar toch te weinig. Vreemd dat hij Januzaj wél bij de 28 neemt op basis van diens (naar verluidt toch ) sterke seizoenseinde.
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Re: WK 2018

Bericht door lakie »

Mikman schreef:Vreemd dat hij Januzaj wél bij de 28 neemt op basis van diens (naar verluidt toch ) sterke seizoenseinde.
Januzaj speelt toch op andere positie dan Origi vind ik.
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
tweety
Berichten: 876
Lid geworden op: 13 okt 2010, 18:10

Re: WK 2018

Bericht door tweety »

Mikman schreef: Vreemd dat hij Januzaj wél bij de 28 neemt op basis van diens (naar verluidt toch ) sterke seizoenseinde.
Als dat het criterium is, had hij even goed Junior of Limbombe kunnen selecteren.
Waarom Boyata EN Kabasele EN Ciman ?
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: WK 2018

Bericht door Jacques »

Mikman schreef:Ik leg 6e keus even uit:

Hazard, De Bruyne, Witsel en Mertens spelen in het vierkant op het middenveld. Als er defensiever gespeeld wordt, haalt men Mertens er uit, zet men Dembélé ( die in de Champions League meer liet zien dan Nainggolan ) of Fellaini langs Witsel. En Thorgan is een betere, meer zuivere 10 dan Nainggolan. Uiteindelijk speelde die ook nog eens een beter seizoen dan Nainggolan, toch?

Ik ben veel meer fan van Nainggolan dan van Witsel, maar als Vandenbempt zegt dat trainers hem uitgelegd hebben waarom Witsel zo belangrijk is voor een ploeg, dan kan ik hem daar wel in volgen. Als je offensief speelt, dan heb je meer aan Witsel dan aan Nainggolan op de 6. Wie denk je dat Guardiola zou kiezen als hij één van de twee mocht halen bij City? Wat Nainggolan overkwam tegen Liverpool in de terugmatch, dat balverlies, daar gruwen trainers van en dat overkomt Witsel dus niet.
Hier ben ik het niet met je eens. Ten eerste die bewering dat Dembélé in de CL meer liet zien dan Nainggolan. Ik ben fan van Moussa, maar uiteindelijk heeft hij 5 matchen meegespeeld in de CL waarvan 2 als invaller. Naast de 2 matchen tegen Juve, startte hij enkel in de eerste match thuis tegen Dortmund en viel hij verder in tegen Real en Apoel Nicosia, zonder doelpunten of assists (maar goed, dat is ook zijn taak niet echt). Uiteindelijk wint Juventus dan ook nog eens van Tottenham en niet eens zo onverwacht voor wie Juve een beetje volgt. Het was eerder straf dat Tottenham nog voet aan de grond kreeg in de uitmatch. Met dank aan Dembélé die een heel straf (uitzonderlijk) uur speelde op Juve, maar ook niet meer dan dat: 60 min. Nainggolan startte 11 van de 12 CL matchen in de basis bij Roma. De enige die hij miste was de 4-1 op Barca. In die 11 matchen was hij goed voor 2 doelpunten en 2 assists (tegen Chelsea en Liverpool). Ik begrijp dan ook niet hoe je kan stellen dat Dembélé een sterkere CL speelde dan Nainggolan. Mijns inziens heeft het veel met perceptie te maken. Je kan de prestaties van Nainggolan afzwakken, maar dan moet je ook die van Dembélé in perspectief plaatsen.
Ik begrijp evenmin waar je je op baseert om te zeggen dat Thorgan Hazard een beter seizoen draaide dan Nainggolan. Het zijn beiden spelbepalende spelers bij hun club die er ern goed seizoen hebben opzitten. Hazard heeft er een heel goed seizoen op zitten bij Mönchengladbach. Hazard is zoals je zegt ook meer klassieke aanvallende mid dan Nainggolan (en haalt deels daardoor ook betere statistieken) maar om ze langs elkaar te leggen en te concluderen dat de een speler er een beter seizoen op heeft zitten dan de andere, snap ik niet goed.

Wat de keuze Witsel-Nainggolan betreft: voor de zekerheid kies je Witsel als je vanuit balbezit wil voetballen. Guardiola kiest dus voor Witsel, maar als je vanuit de omschakeling wil spelen, kan je meer doen met Nainggolan. Tegen dat Witsel een bal naar voren geeft, is de tegenstander immers al 3 keer collectief teruggekeerd (en hebben ze tussendoor nog ne koffie gedronken). Als je de keuze Witsel-Nainggolan voorlegt aan Klopp, betwijfel ik of die voor Witsel zou kiezen. Voor diens vol gas fussball is Nainggolan de betere keuze.

Net dat gebrek aan spelers voor "vol gas fussball" vind ik een manco in deze groep. Een tactische keuze ware daarom geweest om er Nainggolan net om die reden bij te nemen, net zoals Benteke er bij is omdat hij een redelijk uniek profiel heeft (en zet daar ook maar Fellaini bij in die categorie). Nu is het eerder een tactische blunder dat je geen speler mee hebt die met grinta, kracht en snelheid een wedstrijd kan openbreken, ook al zou die heel wat people management skills van de staf vragen. Dat is ook de hoofdreden dat ik vrees dat we weer -net als in 2014 en 2016- al wandelend uitgeschakeld zullen worden. Komen we 1-0 achter tegen een sterke tegenstander, kunnen we bij wijze van spreken even goed al meteen richting luchthaven beginnen wandelen.

Maar goed, men lijkt het er wel over eens te zijn dat tactiek meer drogreden dan echte reden was en dat de coach vooral de ballen mist om de zaken echt te benoemen. Hij mag (moet) keuzes maken, maar durf er dan ook voor uitkomen i.p.v. te vervallen in platitudes en andere mediatraining-onzin.
Overdrijven is een kunst
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: WK 2018

Bericht door Dreke »

Jacques schreef: Maar goed, men lijkt het er wel over eens te zijn dat tactiek meer drogreden dan echte reden was en dat de coach vooral de ballen mist om de zaken echt te benoemen. Hij mag (moet) keuzes maken, maar durf er dan ook voor uitkomen i.p.v. te vervallen in platitudes en andere mediatraining-onzin.
Ook als hij daardoor de groep verliest? Een groep die niet graag heeft dat er uit de kleedkamer geklapt wordt? Heeft voor mij niks met ballen te maken, maar met de rol die ge als trainer opneemt.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: WK 2018

Bericht door Jacques »

Ik weet niet of je daarmee je groep verliest. Dat wordt nu nogal snel gezegd, alsof dat een automatisch gevolg is. Het zal waarschijnlijk ook zo in de cursus mediatraining aangeleerd worden (geen al te negatieve boodschap, probeer het als een positieve keuze uit te leggen), maar ik durf dat in twijfel te trekken. Ze gaan er niet blij om zijn, et alors? De grote vriendengroep die 's avonds spontaan rond het kampvuur kumbaya gaat zingen met Roberto als begeleiding op gitaar bestaat niet. Het is een high performance omgeving met sterke karakters en een aantal grote ego's. Dan moet je ook tegen een stootje kunnen. Er zijn nog wel trainers die een speler publiekelijk durven bekritiseren en nadien toch nog resultaten boeken, soms zelfs met diezelfde speler. Ik zou de duidelijkheid alvast wel appreciëren, zelfs naar de buitenwereld toe. Als je recht in je schoenen staat, moet je daar geen schrik voor hebben (bagger krijg je toch sowieso over je heen), maar misschien ben ik daarin een uitzondering.
Soit, ik stel vast dat er binnen deze groep minstens 3 (Courtois, J. Lukaku, R. Lukaku) zijn die er geen probleem van maakten om uit de kleedkamer te praten (over tactiek, trainingen en persoonlijke relaties) en de vorige trainer af te serveren. Ook De Bruyne durft de tactiek van de (huidige) coach al eens openlijk in vraag te stellen. Dat zijn er vier die alvast niet moeten komen jammeren als er eens een hard woord in de pers valt. :)

Als je Fellaini trouwens hoort ("we begrijpen het ook niet"), zou je kunnen denken dat de trainer zijn groep al voor een stukje kwijt is of dat er minstens twijfel is.
Laatst gewijzigd door Jacques op 24 mei 2018, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Overdrijven is een kunst
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: WK 2018

Bericht door Dreke »

Naar mijn aanvoelen (voor wat het waard is) is dat hij het risico niet wou nemen om sancties te moeten nemen tijdens het WK. Het gaat blijkbaar ook niet alleen om die sigaret of dat dronken rijden, maar ook sportief zou er wat te vertellen zijn over Nainggolan.

De bookies voorspellen een kwartfinale. Alles daaronder is gefaald. Alles daarboven is een voltreffer.

Met of zonder Radja.
A loyal football fan only supports the shirt...
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: WK 2018

Bericht door Franz »

Radja zou de 'beste' back-up zijn voor op het veld: zowel in de 3-4-3 als in de eventuele 4-3-3 kan hij eigenlijk elke speler in het middenveld vervangen. Radja zou ook de 'slechtste' back-up zijn voor naast het veld: voortdurend veel gedoe en gezever voor een reserve...
De nogal matige trainer Martinez heeft de afweging gemaakt, en Radja zeker ook gebruikt/misbruikt om een statement te maken naar de groep (en de rest van de wereld).
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
tweety
Berichten: 876
Lid geworden op: 13 okt 2010, 18:10

Re: WK 2018

Bericht door tweety »

Jacques schreef:Ik weet niet of je daarmee je groep verliest. Dat wordt nu nogal snel gezegd, alsof dat een automatisch gevolg is. Het zal waarschijnlijk ook zo in de cursus mediatraining aangeleerd worden (geen al te negatieve boodschap, probeer het als een positieve keuze uit te leggen), maar ik durf dat in twijfel te trekken. Ze gaan er niet blij om zijn, et alors? De grote vriendengroep die 's avonds spontaan rond het kampvuur kumbaya gaat zingen met Roberto als begeleiding op gitaar bestaat niet. Het is een high performance omgeving met sterke karakters en een aantal grote ego's. Dan moet je ook tegen een stootje kunnen. Er zijn nog wel trainers die een speler publiekelijk durven bekritiseren en nadien toch nog resultaten boeken, soms zelfs met diezelfde speler. Ik zou de duidelijkheid alvast wel appreciëren, zelfs naar de buitenwereld toe. Als je recht in je schoenen staat, moet je daar geen schrik voor hebben (bagger krijg je toch sowieso over je heen), maar misschien ben ik daarin een uitzondering.
Soit, ik stel vast dat er binnen deze groep minstens 3 (Courtois, J. Lukaku, R. Lukaku) zijn die er geen probleem van maakten om uit de kleedkamer te praten (over tactiek, trainingen en persoonlijke relaties) en de vorige trainer af te serveren. Ook De Bruyne durft de tactiek van de (huidige) coach al eens openlijk in vraag te stellen. Dat zijn er vier die alvast niet moeten komen jammeren als er eens een hard woord in de pers valt. :)

Als je Fellaini trouwens hoort ("we begrijpen het ook niet"), zou je kunnen denken dat de trainer zijn groep al voor een stukje kwijt is of dat er minstens twijfel is.
Ik denk dat er niet veel zal moeten gebeuren om het te doen scheef gaan.
Er zijn al subtiele hints gegeven op twitter/instagram.
Hazard postte vlak na de bekendmaking van de selectie niet: "joepie we zijn erbij (we=hij en broertje).
Maar wel een foto van hemzelf, lurkend aan een sigaar.
Da's er niet naast qua sneer..
KDB en later ook courtois waren na Mexico en japan ook vrij kritisch. En hebben toen ook al laten vallen dat wat hen betreft Radja er altijd bij moet zijn.
We zullen zien hoe de voorbereiding verloopt. Maar als blijkt dat het tactisch niet loopt of er geen duidelijk plan is naar de matchen toe, dan zal het spel rap op de wagen zitten.
KDB en hazard en courtois zullen niet nog eens een groot toernooi willen laten verkloten door een falende technische staf...
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: WK 2018

Bericht door Dreke »

Niet dat ik Martinez, laat staan Wilmots, wil verdedigen. Maar als er gefaald wordt, mogen deze heren ook in eigen boezem kijken ipv het altijd op de trainer af te schuiven.
A loyal football fan only supports the shirt...
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: WK 2018

Bericht door Franz »

Dreke schreef:Niet dat ik Martinez, laat staan Wilmots, wil verdedigen. Maar als er gefaald wordt, mogen deze heren ook in eigen boezem kijken ipv het altijd op de trainer af te schuiven.
Dat is uiteraard waar: het kan aan de speler(s) liggen dat we geen WK worden.
Maar de basisvoorwaarde ligt toch bij de trainer: die moet de 'maximale omstandigheid voor succes' genereren.
Dus bijvoorbeeld niet Eden Hazard solo in het punt zetten, zoals Conte deed tegen Barcelona.
Of Jordan Lukaku links in een driemansverdediging, zoals Wilmots deed op het EK.
Of 3-4-3 spelen met Ciman tegen de snelle Lozano van Mexico (dat was een experiment ik weet het)...
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
tweety
Berichten: 876
Lid geworden op: 13 okt 2010, 18:10

Re: WK 2018

Bericht door tweety »

Dreke schreef:Niet dat ik Martinez, laat staan Wilmots, wil verdedigen. Maar als er gefaald wordt, mogen deze heren ook in eigen boezem kijken ipv het altijd op de trainer af te schuiven.
true
Alain
Berichten: 991
Lid geworden op: 04 okt 2010, 13:50

Re: WK 2018

Bericht door Alain »

tweety schreef: Hazard postte vlak na de bekendmaking van de selectie niet: "joepie we zijn erbij (we=hij en broertje).
Maar wel een foto van hemzelf, lurkend aan een sigaar.
Da's er niet naast qua sneer..
Juist is juist: die foto met de sigaar werd gepost in de avond/nacht van zaterdag op zondag, na de FA cup overwinning, en dus nog vóór Martinez Radja in Rome de bons is gaan geven.
Plaats reactie