Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
joost
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 sep 2018, 15:30

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door joost »

In bondsartikel B2008.212 staat ook dat: "Indien, bij de definitieve uitspraak, de club al in een lagere afdeling speelt dan deze waarin ze uitkwam op het ogenblik van de inbreuk, wordt ze verwezen naar de onmiddellijk lagere afdeling dan deze waarin ze uitkomt op het ogenblik van gezegde uitspraak."
Op dit ogenblik speelt Mechelen in 1B. Dus????
Maar, wanneer is de uitspraak definitief?
Voer voor advocaten.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

In principe loopt het seizoen tot 30 juni, vandaar ook dat de uitspraak van het BAS er voor die datum moet zijn. De nieuwe reeksindeling gaat normaal gezien pas in op 1 juli. Ik ben het eens met jouw interpretatie en die van Tubize. Ik vermoed dat men KV enigszins heeft willen sparen, maar inderdaad, als de definitieve uitspraak nog binnen dit seizoen (voor 30 juni) valt, is KV op het moment van de uitspraak nog een 1B club en moet ze dus degraderen naar 1ste Amateur. Dura lex, sed lex.
Overdrijven is een kunst
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Franz »

Jacques schreef:In principe loopt het seizoen tot 30 juni, vandaar ook dat de uitspraak van het BAS er voor die datum moet zijn. De nieuwe reeksindeling gaat normaal gezien pas in op 1 juli. Ik ben het eens met jouw interpretatie en die van Tubize. Ik vermoed dat men KV enigszins heeft willen sparen, maar inderdaad, als de definitieve uitspraak nog binnen dit seizoen (voor 30 juni) valt, is KV op het moment van de uitspraak nog een 1B club en moet ze dus degraderen naar 1ste Amateur. Dura lex, sed lex.
Lokeren heeft nu een vordering ingediend met precies de omgekeerde visie: namelijk dat KVM (al) een 1A club is. Dat betekent dan dat KVM als sanctie 'degradeert' naar 1B en er dus op die manier al een degradant in 1A zou zijn, waardoor Lokeren in 1A kan blijven. KVM is dan de stijger van dit seizoen uit 1B, waardoor den Beerschot dus niet zou stijgen... en Tubize zou zakken uit 1B. Ik moet toegeven: deze redenering van Lokeren is niet helemaal onlogisch (ook), zeker in geval er geen definitieve uitspraak zou zijn per 30 juni...

De huidige uitspraak valt dus - typisch voor de KBVB zeker? - tussen twee stoelen: enerzijds wordt de stijging van KVM uit 1B naar 1A ongedaan gemaakt waardoor Beerschot stijgt (en is KVM dus een 1B ploeg), anderzijds geldt er geen degradatie voor KVM uit 1B zodat Tubize toch uit 1B zakt (dan is KVM plots geen 1B ploeg meer, en dus een 1A ploeg? of een zwevende zaak tussen 1A en 1B???).

Nog 24 dagen tot 30 juni, en vanaf dan wordt alles nog complexer...
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

En het BAS beslist gewoon dat Mechelen in eerste blijft.

Waarom nog moeite doen in die onderzoeken?
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jebus4life »

Wat een corrupte boel toch hier in België :zot:

1 van de grootste schandalen in het West-Europese voetbal in 30 ofzo jaar en ze slagen er niet in 1 club te straffen :vomit: :headbang: In Italië is het mogelijk Juventus te laten degraderen na omkoping, maar hier is het hoogst bereikbare 1 of andere malafide makelaar bestraffen
Geel-Blauw
Berichten: 820
Lid geworden op: 03 dec 2014, 23:04

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Geel-Blauw »

Dit kan alleen in België :lol:
Nie zievere, speile!
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Franz »

Waar dat wij allemaal onzen tijd in steken...
deze beslissing van het BAS is ronduit lachwekkend.
Man man kunt ge nog harder de mensen wegjagen van het Belgisch voetbal?
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Dreke »

:gek: :gek: :gek:
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Hercules
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 dec 2011, 11:10

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Hercules »

Onbegrijpelijk. Hoe is het in godsnaam mogelijk. Deze uitspraak zet de deur wagenwijd open voor nog meer corruptie en omkoping :vomit: :vomit: :vomit: :vomit:
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Het BAS is voor de sportrechtspraak wat het Hof van cassatie voor de burgerlijke rechtbank is.
Ze kunnen zich niet uitspreken over de schuldvraag, maar wel over de gevolgde procedures en eventuele uitgesproken strafmaat.

De motivatie van het BAS in de uitspraak van vandaag is de volgende:

"Het BAS is van oordeel dat een club niet gestraft mag worden met degradatie in een seizoen dat verschillend is van het seizoen waarin de mogelijk betwistbare feiten gepleegd werden."

Deze uitspraak zet mijn insziens de deur wagenwijd open voor matchfixing à volonté op het einde van een seizoen.
STimVV
Berichten: 2699
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door STimVV »

Ik woon in Mechelen en vind het ook onbegrijpelijk. Content voor mn vrienden, dat wel. Maar toch ook weer niet heel fel...
Ik ben hier daarnet al autos tegengekomen die met de wapperende kv-sjaal uit het autoraam rondrijden.
Ik zag net een filmpje waar ze de spelers en technische staf op de hoogte brengen vd beslissing. Ongelooflijke euforie natuurlijk. Schoofs en co die in de gangen in elkaars armen springen en een feesje bouwen terwijl ze allemaal "kampioenen! Kampioenen!" zingen.
Dit geeft die club dus weer een extra boost en sterker samenhorigheidsgevoel dan er al was.
Ik word er mottig van.
Gebruikersavatar
the fan
Berichten: 1225
Lid geworden op: 24 nov 2010, 11:22

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door the fan »

Ik heb o zo sympathie voor Mechelen, warme club, veel volk, traditie, onze Truiense trainer, ...
Maar mensen ... Dit kan toch niet!!!
Er is al geen geloof in het voetbal meer, gaan we het laatste sprankeltje ook weggooien?
metser
Berichten: 355
Lid geworden op: 26 sep 2016, 17:21

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door metser »

Nu nog snel verteren en delferiere opvissen en het plaatje is compleet. Degoutant dat bewezen feiten niet bestraft worden door het lobbyen en commerciële achtergronden, ik moet er bijna van kotsen. Wat een belabberde boel is met dat hier met onze bond en andere instanties. De poort naar nog meer bedrog in een al oneerlijke sport gaat alsmaar groter open.
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: RE: Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jack »

stvvilvoorde schreef:Het BAS is voor de sportrechtspraak wat het Hof van cassatie voor de burgerlijke rechtbank is.
Ze kunnen zich niet uitspreken over de schuldvraag, maar wel over de gevolgde procedures en eventuele uitgesproken strafmaat.

De motivatie van het BAS in de uitspraak van vandaag is de volgende:

"Het BAS is van oordeel dat een club niet gestraft mag worden met degradatie in een seizoen dat verschillend is van het seizoen waarin de mogelijk betwistbare feiten gepleegd werden."

Deze uitspraak zet mijn insziens de deur wagenwijd open voor matchfixing à volonté op het einde van een seizoen.
Een dikke flater dus van onze faalbond.

Een circus om van te kotsen.
We eindigen nog met 20 ploegen om toch maar geen miserie te hebben.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: RE: Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Jack schreef:
stvvilvoorde schreef:Het BAS is voor de sportrechtspraak wat het Hof van cassatie voor de burgerlijke rechtbank is.
Ze kunnen zich niet uitspreken over de schuldvraag, maar wel over de gevolgde procedures en eventuele uitgesproken strafmaat.

De motivatie van het BAS in de uitspraak van vandaag is de volgende:

"Het BAS is van oordeel dat een club niet gestraft mag worden met degradatie in een seizoen dat verschillend is van het seizoen waarin de mogelijk betwistbare feiten gepleegd werden."

Deze uitspraak zet mijn insziens de deur wagenwijd open voor matchfixing à volonté op het einde van een seizoen.
Een dikke flater dus van onze faalbond.

Een circus om van te kotsen.
We eindigen nog met 20 ploegen om toch maar geen miserie te hebben.
Dan houden we toch nog iets positief over aan heel die cirque :lol:
Plaats reactie