Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Er is opnieuw een bom gebarsten in het belgische voetbal omtrent matchfixing.

Twee makelaars (Bayat en Vejlkovic) en de onwaarschijnlijke reddingsoperaties van Moeskroen zouden de spil in dit verhaal zijn.
Er zijn ondertussen al huiszoekingen gebeurd bij ongeveer de helft van de eersteklassers en ook een aantal buitenlandse clubs.
Een klacht van Westerlo tegen Moeskroen zou dit hele onderzoek in gang gezet hebben.
Stvv blijft (voorlopig?) buiten schot.

- huiszoekingen bij Anderlecht, Club Brugge, KV Kortrijk, AA Gent, Lokeren, Racing Genk, KV Mechelen en Standard
- Ivan Leko opgepakt voor verhoor
- Herman Van Holsbeeck opgepakt voor verhoor
- scheidsrechters Vertenten en Delferière worden ondervraagd
Laatst gewijzigd door stvvilvoorde op 10 okt 2018, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mobius
Berichten: 281
Lid geworden op: 20 okt 2010, 10:53

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Mobius »

stvvilvoorde schreef:Stvv blijft (voorlopig?) buiten schot.
Hopelijk blijft dit zo. We zitten nu in een positieve flow dus laat ons echt hopen dat STVV helemaal erbuiten blijft.
Wat het onderzoek zelf betreft, tja, dat Mogi niet zuiver op de graat is hadden we al langer kunnen zien aankomen. Benieuwd wat er allemaal naar boven gaat komen.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6716
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Laat ons hopen dat we hierin niet meegesleurd worden, noch besmet worden door de hele affaire. Het zou het broze herstel een serieuze knauw geven en de Japanners kunnen doen nadenken over hun engagement op middellange termijn. Eén ding moet je Roland wel nageven: hij heeft zich zelden ingelaten met Bayat itt. bijvoorbeeld Genk en Anderlecht. Dat heeft ons waarschijnlijk aardig wat geld gekost doorheen de jaren, maar vandaag kunnen we daar alleen maar blij om zijn. In een reactie aan hbvl stelt hij het volgende
Roland Duchâtelet: zeer slechte ervaringen met Bayat

Roland Duchâtelet, in het verleden voorzitter van STVV en nadien ook van Standard, zegt “zeer slechte ervaringen” te hebben meegemaakt met Bayat. “Ik ben ermee gestopt omdat hij een onbetrouwbare persoon was. Ik heb in mijn periode bij STVV contact gehad met hem, toen nog als zelfstandige makelaar. In die periode heb ik onderhandeld voor Gregory Christ en Gregory Dufer.”

“In mijn beginperiode bij Standard heb ik heel even met hem samengewerkt. Die samenwerking is ook stopgezet omdat hij onbetrouwbaar is. Omdat ik een definitieve lijn onder onze samenwerking trok, heeft hij mij nadien woedend beledigd in de kranten.”
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181010_038 ... mogi-bayat

De naam Veljkovic is evenmin een verrassing. Als vriend (makelaar?) van Leko is er hier een risico dat onze naam zal vallen, maar voorlopig lijkt dat niet het geval te zijn. Bij KV Mechelen waren ze hem liever kwijt dan rijk nadat hij zich wou opwerpen als huismakelaar, maar via zijn spelers als Rits en De Witte loodste hij wel Jankovic opnieuw binnen bij Mechelen en zette hen daarmee ongewild/onbewust op het spoor naar 1B. Niet dat het per sé daar te maken mee moet hebben, maar om maar te zeggen dat het ook geen koorknaap is.

Eigenlijk is veel terug te voeren tot het totaal gebrek aan ethiek en integriteit in de voetballerij. Iedereen weet dat Bayat niet zuiver op de graat is. Maar zolang zulke types overbodige spelers elders gestald krijgen, kijken clubbestuurders maar al te graag de andere kant op. Misschien zullen er sommigen zelfs een graantje meegepikt hebben. Dan moet je niet verbaasd zijn als op een dag de boel ontploft en de halve Pro League het gerecht op bezoek krijgt.
Overdrijven is een kunst
STimVV
Berichten: 2699
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door STimVV »

Jacques schreef:... Bij KV Mechelen waren ze hem liever kwijt dan rijk nadat hij zich wou opwerpen als huismakelaar, maar via zijn spelers als Rits en De Witte loodste hij wel Jankovic opnieuw binnen bij Mechelen en zette hen daarmee ongewild/onbewust op het spoor naar 1B. Niet dat het per sé daar te maken mee moet hebben, maar om maar te zeggen dat het ook geen koorknaap is.
...
Toen Ferrera bij KV Mechelen werd buiten gezet en werd vervangen door Jankovic werd mij hier verteld dat Ferrera niet zuiver was. Dat hij bepaalde spelers was gaan halen, die moesten spelen of toch zeker in de kern zitten. (premies) Ferrera zou daar ook geld op verdienen. Vooral Rherras werd genoemd. De spelersgroep stond daardoor niet meer achter hem want bijvb Bjelica en die blonde back (zn naam ontgaat me) die altijd een vaste waarde was, kwamen niet meer in de kern. De week nadat Ferrera ontslaan werd kwamen die spelers wél weer in de kern en kon Rherras naar een andere club beginnen uitkijken.
Zou wel straf zijn dat Rits en DeWitte daar dan een spelletje hebben gespeeld om zijn opvolger(Jankovic) binnen te krijgen.

Het gebeurd wel vaker dat trainers centen krijgen toegestopt van makelaars vrees ik.
Een ander voorbeeld: Bernd Thys werd bij AA Gent plots ontslaan na jaaaaarenlange dienst. En daar wilde zijn club toen geen verklaring voor geven uit respect voor Thys. Daar werd toen ook gefluisterd dat de reden was dat hij jeugdspelers onder druk zou zetten om allemaal naar een bepaald makelaarsbureau te gaan. Deden ze dat niet, dan kregen ze niet meer dezelfde kansen als anderen. Daar zal Thys ook wel wat envelopkes voor gekregen hebben.
Geen idee of die geruchten allemaal de waarheid zijn, maar waar rook is zal toch ook vaak vuur zijn.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door tesneusdoek »

Ik vermoed en hoop dat we dankzij :Roland: niets te maken hebben met deze hele affaire, wat natuurlijk in de man zijn voordeel spreekt. Als het goed is, mag het ook gezegd worden.

Waarschijnlijk liepen we daardoor wel verschillende transfers mis en konden velen onder ons zich vaak niet van de indruk ontdoen dat de arbitrage bij momenten schandalig was. Er werd toen al geopperd dat :Roland: in het voetbalmilieu niet veel vrienden had en in het beste geval als een rare kwibus werd aanzien. Het is natuurlijk onhandig als er bepaalde praktijken zijn die het zonlicht niet mogen zien, dat er dan eentje is die zijn handen niet wil vuilmaken...

Indien dit zo is en er jarenlang tussen de zestal clubs die constant aan het Bayat-infuus hingen een oneerlijk spelletje werd gespeeld, dan hoop ik dat ze daarvoor financieel en sportief gestraft worden, zoals Juventus, Lazio, la Reggina, AC Milaan en Fiorentina in Italië tijdens Calciopoli.
Jones
Berichten: 3167
Lid geworden op: 19 dec 2015, 20:32

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jones »

Stel u voor dat BRugge, Anderlecht, Genk, Gent en Moeskroen bv. degraderen door die praktijken. Het zou wat zijn. Ik denk ook niet dat Bayat zuiver op de graad is. Na de degradatie van Mechelen heeft geloof ik Joos en Vandenbempt dit eens ooit gezegd dat de makelaars beslissen wie erin blijft en wie niet.
Zo gaan we toch zeker in play-off 1 geraken :grappig:
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door tesneusdoek »

https://www.voetbalkrant.com/nl/nieuws/ ... 3#reacties

Roland Duchâtelet bracht gokchinees Ye aan het licht en nu... "Hopelijk wordt dit anders dan het 'Bende van Nijvel'-dossier van het voetbal"

Roland Duchâtelet was in 2015 voorzitter van STVV toen hij de zaak rond 'gokchinees' Zheyun Ye in gang zette, maar tegenwoordig is hij niet meer actief in het voetbal. "Ik ben uit het voetbal gestapt omdat ik er genoeg van had. Er gebeuren zaken die niet kunnen."

Duchâtelet was niet verrast door de bom die woensdag in het Belgische voetballandschap viel. "Dit was te verwachten. Ik ben helemaal niet geschrokken toen ik het nieuws vernam", zegt hij in HLN.

"Een manager als Mogi Bayat heb ik nooit helemaal vertrouwd. Op een bepaald moment heb ik dan ook beslist om niet meer met hem te werken. Het was mijn aanvoelen dat Bayat niet te vertrouwen was."

De gokchinees

Nu hoopt Duchâtelet vooral dat er effectief iets gedaan wordt aan de corruptie in het voetbal. "In 2006 - toen de zaak-Ye ontplofte - dacht iedereen dat er veel zou veranderen. Iedereen voelde het momentum, maar uiteindelijk is die zaak versmoord. Ik noem dat het 'Bende van Nijvel'-dossier van het voetbal."

"Het hele onderzoek heeft veel te lang geduurd, heeft veel te veel geld gekost aan de maatschappij en heeft uiteindelijk niks opgeleverd. Dat is een grote teleurstelling geweest. Ik hoop dat het deze keer anders is."
Gebruikersavatar
AirMontella
Berichten: 1315
Lid geworden op: 25 jan 2011, 09:36

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door AirMontella »

Op Club is het vandaag alleszins training achter gesloten deuren....





:yes:
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Amai wat een hypocrisie in Mechelen eind vorig seizoen.
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Brusselmans »

Het strafste van alles vind ik nog de verraste reacties !!!!

Het is soms toch moeilijk om tussen simpele duiven behoorlijk te functioneren, zonder u al te fel op te jagen !

:zot:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6716
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Bewogen dagje wel. :)

"Voetbalbond maffia" zal de komende tijd een andere weerklank krijgen in de stadions. KV Mechelen stelt zich inderdaad behoorlijk hypocriet op. Als Timmermans vandaag zegt dat "hij nog altijd niet het gevoel heeft dat de degradatiestrijd correct verlopen is" moet hij zeker ook eens in zijn eigen stal gaan kijken. Zoals de kaarten nu lijken te liggen, incl. de benadering van scheidsrechters en tegenstanders, komt zijn club er niet veel beter/properder uit dan pakweg Eupen of Moeskroen...En wat te denken van Leko (enkel financieel gefoefel of is er meer aan de hand?) en van onze scheidsrechters die zich blijkbaar graag in de watten lieten leggen door Veljkovic? Zoals gezegd: gebrek aan ethiek en integriteit, geen deontologie en als je dan met de hond gaat slapen, krijg je zijn vlooien. Enfin, de komende dagen zal wel meer duidelijk worden.

Ondertussen zit Don Luciano in Deurne ongetwijfeld geamuseerd toe te kijken, tussendoor af en toe fijntjes vermeldend dat er bij Antwerp geen onderzoek heeft plaatsgevonden. Moet zowat de eerste keer zijn dat die er voor niks tussenzit. :mrgreen:
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Brusselmans »

Bekijk de 2 wedstrijden tegen Brugge van vorig jaar nog eens ...
Als dat niet duidelijk is, dan is er niks meer duidelijk ...
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door tesneusdoek »

En hoe gaan clubs zoals STVV onder :Roland: , die niet tot het exclusieve clubje behoorde en zich afzijdig hield van die praktijken, een compensatie krijgen voor de nadelen en de sportieve en (dus ook) economische verliezen geleden door het systematisch bevoordelen van andere clubs?

Iedere STVV-supporter heeft in zijn leven al meer dan eens zijn wenkbrauwen opgetrokken omwille van de arbitrages, traditioneel vooral tegen clubs als Anderlecht en Brugge en de laatste tijd kwamen er daar enkele favorietjes bij... Waarschijnlijk zullen we binnenkort beter begrijpen waarom. Ik dacht persoonlijk (als simpele duif, :D :D :D , zoals Brusselmans het zo mooi verwoordt) dat dat niet op een georganiseerde, systematische manier gebeurde, maar eerder het gevolg was van de machtsrelaties binnen de bond, de antipathie binnen de voetbalwereld ten opzichte van nieuwkomer, moraalridder en wereldverbeteraar :Roland:, het feit dat het gemakkelijker is om tegen een kleine ploeg als STVV een penalty te fluiten dan tegen een grote club die meestrijdt voor de titel... Als nu blijkt dat er geld werd gestort op de rekeningen van scheidsrechters, dure cadeaus werden gedaan, makelaars matchen regelden...dan vind ik dat we inderdaad recht hebben op sportieve en financiële compensaties. Als er clubs meededen aan deze maffieuze praktijken, dan mogen die van mij allemaal degraderen, 30 punten verliezen, een serieuze boete betalen,eventuele titels verliezen, hun TV-gelden uit Europese competities terugstorten, verbannen worden uit de komende Europese competities, enz., in functie van hoeverre ze hiervan geprofiteerd hebben.

De benadeelde clubs zouden dan economisch en sportief moeten gecompenseerd worden (toekenning van titels aan de eerste "propere" club in de rangschikking, compensatie voor het geleden verlies en de gederfde winst,...) net zoals toen indertijd in Italië de etterbuil barstte tijdens calciopoli.

Ter herinnering:
Cf. http://www.voetbalbelgie.be/nl/article.php?id=133139 13/02/2018
Bij STVV zijn de scheidsrechterlijke dwalingen grondig beu. Het lijstje van omstreden fases, die in het nadeel van de Kanaries uitdraaien, wordt alsmaar langer. In de uitmatch tegen AA Gent mocht de thuisploeg scoren na een duidelijke handsbal. Het Truiense tegenoffensief werd in de kiem gesmoord met een uitsluiting van Kitsiou.

Te veel is trop en trop is te veel, zeggen ze in Haspengouw. Voorzitter David Meekers heeft in een schrijven aan scheidsrechtersbaas Johan Verbist duidelijk gemaakt dat ze dit seizoen liever niet meer Christoph Dierick bij wedstrijden van STVV zien opduiken.

Twee jaar geleden kende Dierick een omstreden strafschop toe in een duel tussen Anderlecht en STVV. De partij was één minuut bezig en er volgde een licht contact tussen Yvan Erichot en Dodi Lukebakio, meldt Het Belang van Limburg. Dierick kende een strafschop toe aan Anderlecht.

Jonas De Roeck gaf na de partij tegen AA Gent al aan dat het frustrerend werken is bij een kleinere club, omdat de arbitrage meer de kant van de grote clubs zou kiezen.

Vrijdag is het STVV-Anderlecht. De scheidsrechter zal aandachtig gevolgd worden...

Eerder dit seizoen kon de arbitrage al in vraag gesteld worden bij Club Brugge-STVV en STVV-KV Kortrijk.
STimVV
Berichten: 2699
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door STimVV »

Dat fouten van de arbitrage overduidelijk meestal in het voordeel van de grote clubs vallen heeft niets te maken met deze zaak.
Want dan zouden Bram Vandriessche en Dierick toch ook wel ondervraagd worden.
Maar...stel je voor dat jij scheidstechter bent. Dan fluit je toch ook liever Anderlecht-Club Brugge in PO1 dan Lokeren-Kortrijk in PO2?
Dan wil je vooral niet dat die grote clubs eisen om u niet meer aan te wijzen voor een match van hen. Want als er zo 2 topclubs zijn dan kan je PO1 op je buik schrijven. STVV kreeg het gefixt dat Bram Vandriessche een tijdje niet meer aangeduid zou worden voor matchen van ons. Idem bij Dierick. Maar wat kan dat die refs schelen? Zolang het de G5 maar niet is die dat doen want dan kan je de leukste matchen niet meer fluiten. Met de bijhorende positieve kantjes. Benadeel je Hein en Anderlecht, of benadeel je JDR en STVV. De gevolgen zijn niet te vergelijken qua media-aandacht. Idem qua aanwijzen van toekomstige opdrachten. En dan hebben we het inderdaad nog niet over de invloed van hun managers.
1 voorbeeld: Vandriessche bevoordeelde Club Brugge heel duidelijk in hun thuismatch tegen ons. Tijdens PO1 mocht hij vrolijk topmatchen van Brugge fluiten, want die waren natuurlijk content van hem. Voor STVV werd hij niet meer aangeduid.
Als ref zijnde wil je dus vooral NIET dat de grote clubs te klagen hebben over je. Dat zal altijd zo blijven. Ongeacht van wat er nu uit de beerput zal komen.
Laatst gewijzigd door STimVV op 11 okt 2018, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door BoemBoem »

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat Mechelen nog een paar reeksen lager mag gaan spelen..
Mss kunnen wij langs onze kant dan een spandoek maken dat het idd plezant was in 2e klasse, getekend Karma..

Leko, blijkbaar Clement, ..
Toch wel jonge talentrijke trainers die wel eens heel snel einde carrière kunnen zijn..
Ik vrees dat dit nog maar het begin is van een lange stinkende beerput die net werd opengetrokken ..
Als er maar geen oude lijken uit de kast gaan vallen bij ons..
Al moet ik zeggen dat het weinige vertrouwen dat ik had in RD, toch wel zijn bedrijfskant was.. net datgene dat ons van mensen als Bayat heeft kunnen weg houden ..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Plaats reactie