Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Een opmerkelijke passage:
De advocaat van KV Mechelen neemt het woord. “De bondsprocureur oordeelt dat de club aansprakelijk is omdat vier bestuurders betrokken zijn. De helft van het bestuur, stond er in het verslag. Maar er zijn élf bestuurders. Ik zie ook geen bewijs dat de club zelf aansprakelijk is. We willen dat er onderzoek wordt gevoerd naar waarom de club aansprakelijk zou zijn. In het strafdossier is de club nooit in verdenking gesteld. We zijn als rechtspersoon ook nooit opgeroepen als verdachte. We hebben geen statuut in het strafonderzoek. In het tuchtonderzoek van de bond zijn wij ook nooit gehoord. En plots krijgen we een vordering van drie pagina’s, waarin staat dat wij als club aansprakelijk zijn. Dat is niet ernstig.”
Toch wel opmerkelijk hoe die advocaat blijft volhouden dat de club niet aansprakelijk is, terwijl met de toenmalige voorzitter, de hoofdaandeelhouder, de financieel directeur en de sportief directeur wel de vier belangrijkste figuren binnen de club op de beklaagdenbank zitten. Maar ok, 4 is inderdaad niet meer dan de helft van 11 en het hoofd van merchandising wist inderdaad van niks. :roll:
Misschien dat er op basis van technisch-juridische gronden wel een draai aan gegeven kan worden, daar ga ik geen uitspraak over doen, maar ieder zinnig mens die over meer dan 2 hersencellen beschikt weet: als de vier sterkste figuren schuldig worden bevonden, is de facto ook de club schuldig. Anders kan geen enkele club zich ooit nog schuldig maken aan omkoping, tenzij werkelijk iedere clubmedewerker, tot en met die aan het loket, schuldig wordt bevonden.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door tesneusdoek »

Jacques schreef:Een opmerkelijke passage:
De advocaat van KV Mechelen neemt het woord. “De bondsprocureur oordeelt dat de club aansprakelijk is omdat vier bestuurders betrokken zijn. De helft van het bestuur, stond er in het verslag. Maar er zijn élf bestuurders. Ik zie ook geen bewijs dat de club zelf aansprakelijk is. We willen dat er onderzoek wordt gevoerd naar waarom de club aansprakelijk zou zijn. In het strafdossier is de club nooit in verdenking gesteld. We zijn als rechtspersoon ook nooit opgeroepen als verdachte. We hebben geen statuut in het strafonderzoek. In het tuchtonderzoek van de bond zijn wij ook nooit gehoord. En plots krijgen we een vordering van drie pagina’s, waarin staat dat wij als club aansprakelijk zijn. Dat is niet ernstig.”
Toch wel opmerkelijk hoe die advocaat blijft volhouden dat de club niet aansprakelijk is, terwijl met de toenmalige voorzitter, de hoofdaandeelhouder, de financieel directeur en de sportief directeur wel de vier belangrijkste figuren binnen de club op de beklaagdenbank zitten. Maar ok, 4 is inderdaad niet meer dan de helft van 11 en het hoofd van merchandising wist inderdaad van niks. :roll:
Misschien dat er op basis van technisch-juridische gronden wel een draai aan gegeven kan worden, daar ga ik geen uitspraak over doen, maar ieder zinnig mens die over meer dan 2 hersencellen beschikt weet: als de vier sterkste figuren schuldig worden bevonden, is de facto ook de club schuldig. Anders kan geen enkele club zich ooit nog schuldig maken aan omkoping, tenzij werkelijk iedere clubmedewerker, tot en met die aan het loket, schuldig wordt bevonden.
Dit bevestigt alleen maar dat de (ex-)bestuurders van KVM en hun legertje aan advocaten gaan proberen er nu een procedureslag van te maken en formele defecten en procedurefouten gaan inroepen om een veroordeling te ontlopen. Het interesseert natuurlijk om dat achter gesloten deuren te doen, want zo vermijden ze dat hun eigen fans te horen krijgen hoe hun bestuursleden en eigenaars de club door hun amateuristische poging tot omkoping de das hebben omgedaan. :roll:
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Mikman »

Juist. Bovendien -ik ben geen juridisch expert dus iemand mag me tegenspreken- zijn bestuurders ook expliciet gemachtigd om in naam van de club te handelen. Dus is het logisch dat zij ten allen tijde verantwoordelijk zijn, ongeacht of er dat nu één of 11 waren die in de fout gingen.

Stel je voor dat STVV op dit moment in hetzelfde parket zou belanden en de argumentatie van STVV zou zijn: "wij kunnen niet schuldig bevonden worden want een deel van ons bestuur zit in Japan en was dus niet op de hoogte van de feiten."
Houdt toch totaal geen steek?


BTW de definitieve uitspraak is NA de geplande barrages voor Europees voetbal, dus de PO-finale winnen zou het seizoen nog wat extra lang kunnen rekken. Als Gent de beker wint, is er geen probleem. Als Mechelen de beker wint, weet men tot de uitspraak niet of de 4e dan wel de 5e moet aantreden tegen de winnaar van de PO2. Voeg daaraan toe dat Mechelen intussen al 2 maanden zonder competitiematch zit en je hebt een goeie schets van het huidige Belgische clubvoetbal.
Amzu
Berichten: 226
Lid geworden op: 23 jun 2011, 23:36

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Amzu »

Mikman schreef:Juist. Bovendien -ik ben geen juridisch expert dus iemand mag me tegenspreken- zijn bestuurders ook expliciet gemachtigd om in naam van de club te handelen. Dus is het logisch dat zij ten allen tijde verantwoordelijk zijn, ongeacht of er dat nu één of 11 waren die in de fout gingen.

Stel je voor dat STVV op dit moment in hetzelfde parket zou belanden en de argumentatie van STVV zou zijn: "wij kunnen niet schuldig bevonden worden want een deel van ons bestuur zit in Japan en was dus niet op de hoogte van de feiten."
Houdt toch totaal geen steek?
Voor ons -de publieke opinie- houdt dat inderdaad geen steek maar juridisch kan het dus wel.
De statuten van een vereniging of vennootschap kunnen expliciet de vertegenwoordigingsbevoegdheid vermelden. Dat kan dus één vennoot of bestuurder zijn, dan wel een aangeduid aantal vertegenwoordigers. Bovendien kan worden gespecificeerd hoe ver die vertegenwoordiging kan gaan.
Ik spreek nu wel over de klassieke verenigingen en vennootschappen. Ik heb geen idee of dit gebruikelijk is in de voetbalwereld.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Mikman schreef: BTW de definitieve uitspraak is NA de geplande barrages voor Europees voetbal, dus de PO-finale winnen zou het seizoen nog wat extra lang kunnen rekken. Als Gent de beker wint, is er geen probleem. Als Mechelen de beker wint, weet men tot de uitspraak niet of de 4e dan wel de 5e moet aantreden tegen de winnaar van de PO2. Voeg daaraan toe dat Mechelen intussen al 2 maanden zonder competitiematch zit en je hebt een goeie schets van het huidige Belgische clubvoetbal.
En we gaan nog niet naar huis, bijlange niet, bijlange niet... :mrgreen:

Wat die bevoegdheid tot het vertegenwoordigen van de organisatie betreft: wat Amzu zegt, lijkt me correct, maar het zou wel erg opmerkelijk zijn, moest geen van de 4 belangrijkste personen die bevoegdheid hebben. Je kan dan wel à volonté keukens bestellen, maar dan heb je voor de rest toch wel een erg inefficiënte organisatie op poten gezet (bv. als het gaat om vertegenwoordiging in de Pro League).
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Dit gaat een knoeiboel worden, dat voel je al van mijlenver aankomen.
mij lijkt de makkelijkste oplossing, indien mechelen schuldig wordt bevonden, om die verschoven Europese plek gewoon aan de winnaar van PO2 toe te kennen ipv een finale tss nr5 van PO1 en winnaar PO2.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Mikman »

Het voorstel ( indien Mechelen schuldig wordt bevonden OF door de UEFA wordt gestraft, want dat kan ook nog altijd, zelfs indien de Bond hun vrijspreekt ) is dat de nummer 4 van PO1 het opneemt tegen de winnaar van PO2. De inzet is dan wel het ticket in de derde voorronde ipv de tweede voorronde. Indien de nummer 4 het haalt, krijgt de 5e het laatste ticket ( 2e voorronde dus ) , indien de winnaar van PO2 het haalt dan krijgen zij uiteraard het ticket voor de derde voorronde, krijgt de nummer 4 de 2e voorronde en de 5e niks.

Kortrijk en STVV zijn wel tegen, vinden dat het laatste ticket naar de verliezer van de barrages moet gaan.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Ja dat ziet er weer zo'n G5 regeling uit om Anderlecht of Gent toch maar dat europese plaatsje te kunnen schenken.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door tesneusdoek »

Wa een sop! :roll:

Gezien de opvallende uitslag, kan ik me voorstellen dat Moeskroen ook niet echt supergemotiveerd was tegen Eupen, maar misschien was daar geen omkoping bij betrokken, vonden de spelers van Moeskroen het gewoon niet nodig om er vol in te vliegen om hun collega's van Eupen naar 2de klasse te verwijzen, of was Eupen gewoon super die dag. In alle geval, er zijn geen bewijzen omtrent die match.

KVM en W-B daarentegen hebben wel serieus het spek aan hun kloten... KVM vermoedde waarschijnlijk dat Moeskroen Eupen geen strobreed in de weg ging leggen om om het even welke reden (eindeseizoensmatch, bevriende clubs,of om meer duistere redenen, waarvan zoals reeds gezegd, niemand tot op heden enige aanwijzing of bewijs van heeft en ik vermoed wel dat de bankrekeningen van bestuursleden en spelers daar gecheckt zijn door de speurders, na de insinuaties van KVM). In alle geval, KWM werd nerveus (misschien o.v. een gebrek aan ervaring bij de nieuwe eigenaars die probleemloos meegingen in de cowboyverhalen van de makelaar en ex-boekhouder...) en er was overduidelijk een poging tot beïnvloeding van het resultaat door het bestuur (indien niet in zijn geheel, toch door enkele belangrijke bestuursleden die "toevallig" een stapje opzijzetten een tijd geleden) van KVM en bij W-B wouden ze wel een vriendendienstje bewijzen, ofschoon ze daar geen geld voor durfden te aanvaarden. W-B verzaakte dus aan de meldingsplicht waar iedereen al sinds jaar en dag van op de hoogte was, waarschijnlijk omdat de voorzitter van W-B geen vijanden wou maken binnen de voetballerij.

Conclusie met het reglement in de hand en ongeacht alle juridische spelletjes waarmee de advocaten van KVM en W-B nu gaan proberen het onvermijdbare af te wenden: Er was een poging tot beïnvloeding van het resultaat en de meldingsplicht werd niet nageleefd. Resultaat: sportieve en economische santies voor beide clubs en ook al zou KVM eventueel een zware straf kunnen ontlopen o.v. enige vorm van sympathie vanwege de KBVB (ze zouden zelfs geschrapt kunnen worden of naar de amateurliga verwezen worden), denk ik niet dat ze bij de UEFA een club die zo diep in een corruptieschandaal verwikkeld zit, met open armen gaan ontvangen.

Ik zie KVM dus in geen enkel geval Europees spelen en denk dat de gewonnen bekerfinale eerder een vergiftigd geschenk is, want de UEFA gaat zich nu ineens veel meer interesseren voor wat er met KVM gebeurt.
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jack »

In plaats van het ticket van KVM dan gewoon aan de verliezend finalist te laten.
En het laatste ticket gewoon zoals voorzien te laten gaan tussen de vierde van PO1 en de winnaar van PO2.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Als zwart-op-wit wordt aangetoond dat KV en W-B schuldig zijn, de ene aan omkoping of poging tot omkoping (wat naar sanctie volgens mij geen verschil maakt), de andere aan zich laten omkopen of minstens verzaken aan de meldingsplicht (idem, geen verschil qua sanctie) dan is degradatie naar resp. 1ste amateur en 1B eigenlijk onvermijdelijk.
Maar dan begint het spel...telt die titel van KV of niet, blijft het m.a.w. 1B of wordt het 1ste amateur? En naar wie moet dan dat Europees ticket gaan (denk dat het reglement daar zelfs geen uitspraak over doet)? En dan begint het gelobby en gemarchandeer. Typisch Belgisch misschien zelfs typisch menselijk. Maar dan beland je in een straatje zonder eind, zoals een scheids die begint te compenseren. Aan het eind van de rit blijft er altijd iemand bekocht achter en niet zelden is dat de kleinste partij/club met het minste connecties, het minste invloed, het minste (informele) macht...
Zou het trouwens ook in dit verband niet zijn dat Coucke 2 weken terug ineens ontslag nam als voorzitter van de Pro League? In zijn eigen woorden "In het belang van de geloofwaardigheid van de Pro League en mezelf, mag ik geen beslissende rol spelen in belangrijke dossiers". Laat er nu net zo'n belangrijk dossier waarin Anderlecht betrokken partij is op tafel liggen....Best mogelijk dat ze in Brussel alle mogelijke scenario's geschetst hebben om nog aan Europees voetbal te raken en dat Coucke anticipeerde. Je zou kunnen denken "braaf van de man om dan een stap opzij te zetten", is ergens ook zo, maar strategisch is het vooral ook slim, komt het hem minstens zeer goed uit. Anders riskeerde hij zich te moeten onthouden in de discussie, nu kan hij als Anderlecht voorzitter zijn volle gewicht in de schaal werpen.
https://api.sporza.be/permalink/web/art ... 5684307962

Mijn buikgevoel zegt dat Anderlecht er alles aan zal doen om de beslissing rond dat laatste Europees ticket in hun voordeel te doen kantelen en ik vrees dat de ploegen uit PO2 aan het kortste eind zullen trekken.
Overdrijven is een kunst
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Franz »

Jacques schreef:Als zwart-op-wit wordt aangetoond dat KV en W-B schuldig zijn, de ene aan omkoping of poging tot omkoping (wat naar sanctie volgens mij geen verschil maakt), de andere aan zich laten omkopen of minstens verzaken aan de meldingsplicht (idem, geen verschil qua sanctie) dan is degradatie naar resp. 1ste amateur en 1B eigenlijk onvermijdelijk.
Maar dan begint het spel...telt die titel van KV of niet, blijft het m.a.w. 1B of wordt het 1ste amateur? En naar wie moet dan dat Europees ticket gaan (denk dat het reglement daar zelfs geen uitspraak over doet)? En dan begint het gelobby en gemarchandeer. Typisch Belgisch misschien zelfs typisch menselijk. Maar dan beland je in een straatje zonder eind, zoals een scheids die begint te compenseren. Aan het eind van de rit blijft er altijd iemand bekocht achter en niet zelden is dat de kleinste partij/club met het minste connecties, het minste invloed, het minste (informele) macht...
Zou het trouwens ook in dit verband niet zijn dat Coucke 2 weken terug ineens ontslag nam als voorzitter van de Pro League? In zijn eigen woorden "In het belang van de geloofwaardigheid van de Pro League en mezelf, mag ik geen beslissende rol spelen in belangrijke dossiers". Laat er nu net zo'n belangrijk dossier waarin Anderlecht betrokken partij is op tafel liggen....Best mogelijk dat ze in Brussel alle mogelijke scenario's geschetst hebben om nog aan Europees voetbal te raken en dat Coucke anticipeerde. Je zou kunnen denken "braaf van de man om dan een stap opzij te zetten", is ergens ook zo, maar strategisch is het vooral ook slim, komt het hem minstens zeer goed uit. Anders riskeerde hij zich te moeten onthouden in de discussie, nu kan hij als Anderlecht voorzitter zijn volle gewicht in de schaal werpen.
https://api.sporza.be/permalink/web/art ... 5684307962

Mijn buikgevoel zegt dat Anderlecht er alles aan zal doen om de beslissing rond dat laatste Europees ticket in hun voordeel te doen kantelen en ik vrees dat de ploegen uit PO2 aan het kortste eind zullen trekken.
Is het niet logisch dat het Europese ticket van de beker naar de verliezende finalist AA Gent gaat als de winnaar KV Mechelen niet Europees mag spelen?
En dat dus de 4de in POI om het laatste ticket speelt tegen de winnaar van POII? Dat wordt dan Standard of Antwerp tegen Kortrijk of STVV/Charleroi.
Exit Anderlecht dan.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Mikman »

Uitspraak Geschillencommissie: Mechelen gestraft ( geen promotie, geen Europees, 12 strafpunten, uitsluiting voor beker volgend seizoen ), Waasland-Beveren niet.

Mijn inziens, op basis van de informatie die tijdens de verhoren naar buiten kwam, de correcte beslissing.
joost
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 sep 2018, 15:30

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door joost »

Waarom geen degradatie voor Mechelen?
Dat zou ik pas een juiste beslissing vinden.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Een mogelijke verklaring ligt in bondsartikel B2008.212. Meer daarover en over het beroep van Tubize bij het BAS op https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190605_04445639
Overdrijven is een kunst
Plaats reactie