Exit Ivan Leko - Wie vervangt hem?

Alles over (mogelijke) transfers bij STVV

Moderator: stvvilvoorde

miel
Berichten: 1662
Lid geworden op: 15 feb 2014, 10:34
Supporter van: stvv

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door miel »

Halenaar schreef:
stvv'er schreef:Ik moet Jack bijtreden: ik zou Leko ook houden.

De balans valt dan wel negatief (gekende redenen: 14e plaats met nog geen 30 punten, erbarmelijke uit-reputatie, ...), maar met het beschikbare materiaal heeft hij er ongeveer het maximale uitgehaald.
Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat onze huidige spelerskern tot meer in staat is dan wat ze nu laten zien, ik blijf erbij dat ons middenveld en aanval de goede middenmoot in deze competitie waard is. Defensief is het natuurlijk wel om te janken, alhoewel het centraal met Fernandes en Mechele in theorie ook nog niet zo slecht is.
Defensief is het niet meer om te janken dan de aanval .
Onze verdedigende spelers scoren dit seizoen 7x , ons middenveld 9 x en al onze aanvallers samen
Boli , Pros , Wolke, Bamba , koubemba en Vitokele samen 15 x dat is het aantal doelpunten één spits voor zijn rekening zou moeten nemen.
Deze spelers kern was inderdaad tot meer in staat
De onvergetelijke missers van Boli tegen Standard en tegen Westerlo kosten u 5 punten
Tegen Standard krijgen we dan ook nog eens een strafschop tegen om te lachen .Dat was minder handspel dan wat Desoleil deed vorige wedstrijd , fluit hij hem daar ook kan het 0-1 worden en 3 punten
Tegen respectievelijk Lokeren , Brugge en Anderlecht eveneens een belachelijke strafschop tegen , waar hij aan de andere kant niet word gefloten enz enz
De spelers waar we het meest van hadden verwacht hebben de verwachtingen niet kunnen inlossen
Dan nog in een paar individuele blunders , waar elke trainer machteloos tegen over staat , en weg goed klassement .
Nu niet dat het spel allemaal van die aard was om u tegen te zeggen , vaak was het ondermaats maar het resultaat kon er staan .
De 15 punten waar Leko over sprak is misschien wat overdreven maar het komt toch dik in de buurt
We zullen maar zeggen 10 punten , dan hadden we er nu 36 een wereld van verschil , om de kern en de trainer te beoordelen .
Laatst gewijzigd door miel op 01 mar 2017, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Jacques »

Halenaar maakt al meteen een goede analyse in de openingspost. Bij mij staat hij ergens rond het nulpunt.

Ik had voor het seizoen erger verwacht en hij heeft van een hoop los zand vrij snel een terug een groep gemaakt. November-december, nadat we de 5-3-2 gewoon waren, waren best goed, net als Oostende en Mechelen. Dat pleit in zijn voordeel.
Daartegenover staat dat ik sinds de 2de helft op Westerlo geen voetbal meer zie. Er worden alleen nog maar (slechte) lange ballen naar Vetokele geramd. Waar er voor het seizoen min of meer consensus was dat de driehoek op het middenveld zowat het beste onderdeel van de ploeg was, wordt die nu grotendeels overgeslaan. Dat kan al eens gebeuren, maar als het 4 weken op rij gebeurt lijkt het meer op een (slecht) opzet. Zo eindig je snel terug met het los zand waar Leko 10 maanden geleden mee begon. Dat je qua puntentotaal niet beter doet, zal ook geen volk terug lokken. Ook zijn bizarre wissels die zelden leiden tot een verbetering op het veld (eerder het omgekeerde) pleiten niet in zijn voordeel.

Voorlopig houden dan maar, omwille van continuïteit zoals Mikman zegt, eerder dan omwille van de zuivere resultaten. Heel veel krediet zal hij dan ook niet krijgen bij de start van een nieuwe campagne.
Mogelijke alternatieven: Mercier, Vreven, Vanderbiest, Vukomanovic. Grotere namen lijken me wishfull thinking.

Grootste vraagteken is momenteel sowieso de spelerskern. Als de huurlingen niet blijven, moet je voor hen vervanging zoeken. De huurlingen zijn niet enkel het Brugs trio en Vetokele, maar ook Ceballos (Charlton) en Cuevas (Chelsea). Tel daar het niet verlengen van Bezus, Bagayoko en Proschwitz bij en je zit al aan 9 spelers met een (groot) vraagteken achter. Dan is het hopen dat Peeters en Boli blijven. Bovendien moet de kern liefst (heel wat) versterkt worden. Je kan wel een boom opzetten over de arbitrage, maar die zal volgend seizoen niet beter zijn en met 30 en 26-32 punten is er al 2 seizoenen op rij geen enkele veiligheidsmarge.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Jack »

Jacques schreef:Halenaar maakt al meteen een goede analyse in de openingspost. Bij mij staat hij ergens rond het nulpunt.

Ik had voor het seizoen erger verwacht en hij heeft van een hoop los zand vrij snel een terug een groep gemaakt. November-december, nadat we de 5-3-2 gewoon waren, waren best goed, net als Oostende en Mechelen. Dat pleit in zijn voordeel.
Daartegenover staat dat ik sinds de 2de helft op Westerlo geen voetbal meer zie. Er worden alleen nog maar (slechte) lange ballen naar Vetokele geramd. Waar er voor het seizoen min of meer consensus was dat de driehoek op het middenveld zowat het beste onderdeel van de ploeg was, wordt die nu grotendeels overgeslaan. Dat kan al eens gebeuren, maar als het 4 weken op rij gebeurt lijkt het meer op een (slecht) opzet. Zo eindig je snel terug met het los zand waar Leko 10 maanden geleden mee begon. Dat je qua puntentotaal niet beter doet, zal ook geen volk terug lokken. Ook zijn bizarre wissels die zelden leiden tot een verbetering op het veld (eerder het omgekeerde) pleiten niet in zijn voordeel.

Voorlopig houden dan maar, omwille van continuïteit zoals Mikman zegt, eerder dan omwille van de zuivere resultaten. Heel veel krediet zal hij dan ook niet krijgen bij de start van een nieuwe campagne.
Mogelijke alternatieven: Mercier, Vreven, Vanderbiest, Vukomanovic. Grotere namen lijken me wishfull thinking.

Grootste vraagteken is momenteel sowieso de spelerskern. Als de huurlingen niet blijven, moet je voor hen vervanging zoeken. De huurlingen zijn niet enkel het Brugs trio en Vetokele, maar ook Ceballos (Charlton) en Cuevas (Chelsea). Tel daar het niet verlengen van Bezus, Bagayoko en Proschwitz bij en je zit al aan 9 spelers met een (groot) vraagteken achter. Dan is het hopen dat Peeters en Boli blijven. Bovendien moet de kern liefst (heel wat) versterkt worden. Je kan wel een boom opzetten over de arbitrage, maar die zal volgend seizoen niet beter zijn en met 30 en 26-32 punten is er al 2 seizoenen op rij geen enkele veiligheidsmarge.
Vrijwel volledig eens.
Ik denk ook dat ze hem sowieso laten beginnen aan volgend seizoen.
De man klaagt ook niet echt en ik heb in het verleden de indruk gekregen dat dit wel eens belangrijk kan zijn voor RD.
Op zich is Leko gewoon al blij dat hij aan de slag is op het hoogste niveau.
Vreven lijkt me kandidaat nummer 1 om over te nemen gezien de flirts in het verleden.
Vanderbiest, Vukomanovic,...ook eerder van het type die al blij zijn nog aan een job te geraken. Als is Vanderbiest misschien een te ongeleid projectiel. :gek:
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door lindoke »

Jacques schreef:Halenaar maakt al meteen een goede analyse in de openingspost. Bij mij staat hij ergens rond het nulpunt.

Ik had voor het seizoen erger verwacht en hij heeft van een hoop los zand vrij snel een terug een groep gemaakt. November-december, nadat we de 5-3-2 gewoon waren, waren best goed, net als Oostende en Mechelen. Dat pleit in zijn voordeel.
Daartegenover staat dat ik sinds de 2de helft op Westerlo geen voetbal meer zie. Er worden alleen nog maar (slechte) lange ballen naar Vetokele geramd. Waar er voor het seizoen min of meer consensus was dat de driehoek op het middenveld zowat het beste onderdeel van de ploeg was, wordt die nu grotendeels overgeslaan. Dat kan al eens gebeuren, maar als het 4 weken op rij gebeurt lijkt het meer op een (slecht) opzet. Zo eindig je snel terug met het los zand waar Leko 10 maanden geleden mee begon. Dat je qua puntentotaal niet beter doet, zal ook geen volk terug lokken. Ook zijn bizarre wissels die zelden leiden tot een verbetering op het veld (eerder het omgekeerde) pleiten niet in zijn voordeel.

Voorlopig houden dan maar, omwille van continuïteit zoals Mikman zegt, eerder dan omwille van de zuivere resultaten. Heel veel krediet zal hij dan ook niet krijgen bij de start van een nieuwe campagne.
Mogelijke alternatieven: Mercier, Vreven, Vanderbiest, Vukomanovic. Grotere namen lijken me wishfull thinking.

Grootste vraagteken is momenteel sowieso de spelerskern. Als de huurlingen niet blijven, moet je voor hen vervanging zoeken. De huurlingen zijn niet enkel het Brugs trio en Vetokele, maar ook Ceballos (Charlton) en Cuevas (Chelsea). Tel daar het niet verlengen van Bezus, Bagayoko en Proschwitz bij en je zit al aan 9 spelers met een (groot) vraagteken achter. Dan is het hopen dat Peeters en Boli blijven. Bovendien moet de kern liefst (heel wat) versterkt worden. Je kan wel een boom opzetten over de arbitrage, maar die zal volgend seizoen niet beter zijn en met 30 en 26-32 punten is er al 2 seizoenen op rij geen enkele veiligheidsmarge.
Ben het eens met de post. Maar aan wat in het vet staat zit ik ook al een aantal weken te denken. Het kan niet dat de groep wedstrijden van niveau tegen Mechelen en Oostende speelde plots nog niet meer in de buurt komt van dat niveau. Ik kan er gewoon geen plausibele reden voor vinden dan dat er een aantal zijn die er nu plots met hun klak naar gooien. Dan stel ik me nog een grotere vraag als iemand die zelf - zij het op een lager niveau - 30 jaar gevoetbald heeft, namelijk "hoe kan je het veld opstappen om je geliefde hobby te beoefenen en er met je klak naar gooien". En dan nog eens te meer als er centen mee gemoeid zijn!!! Ik heb ALTIJD op het veld gestaan en alles gegeven en altijd met de intentie om te winnen. Dus heb ik het toch nog moeilijk om te geloven dat er spelers zijn bij STVV die er met hun klak naar aan het gooien zijn. Maar als het dat niet is, wat dan wel???
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Jones
Berichten: 3167
Lid geworden op: 19 dec 2015, 20:32

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Jones »

Angsthazenvoetbal op verplaatsing met een egelstelling. Te lang vertrouwen geven aan de backs die geen backs zijn en in de winter al geen betere laten halen. Swers blijven opstellen tot in den treure. Blijven zeuren over externe factoren voor het falen als scheids, het veld, dit en dat om niet te moeten zeggen dat je gewoon kwaliteit mist.
Dat zijn de mindere punten van Leko.

De positieve zijn zijn gedrevenheid, optimisme, tactiek.

Externe factoren die de man zijn doen en laten bepalen : te weinig geld voor transfers en teren op managers en filmpjes. Te weinig binnenlandse scouting door echte kenners en geen snotneuzen. Te weinig aankoop van ervaren mensen en liefst Belgen.
Goednieuwsshows en primeurs die onze reputatie belachelijk blijven maken en vooral ons amateurisme. Kaarten moeten blijven weggeven om volk te lokken naar soms voetbal om te wenen.

Voorstel : ofwel haal je een type of himself : Maes ofwel niks en geef je Leko zijn kans nog even en geef de man een stevige medische bezetting en welafgewogen spelers en geen buitenlanders waar niemand zich mee kan vereenzelvigen.
STVV heeft een slechte spelersscreening als je jaar na jaar 50 procent of meer ziet mislukken.
Ik blijf erbij : met het verlappen in de winter van een blessurebeest als Boli aan Fullham en 3 miljoen ervan investeren zoals het hoort komende zomer waren er al veel schulden afgelost en stond er een stevig team op het veld. Nooit krijg je nog 3 miljoen voor !
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door stvvilvoorde »

Hij heeft nog een jaar contract, Ik zou hem houden.
Hij kreeg het vuur terug in een compleet uitgebluste ploeg, dat is zijn verdienste.
Zijn grootste minpunt is zijn tactisch onvermogen tijdens de match.
Op dat gebied doet hij met wat denken aan het Wilmots-verhaal bij de rode duivels.
Met het grote verschil dat Leko niet denkt dat hij de waarheid in pacht heeft en wel steeds wil bijleren.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door tesneusdoek »

Ik zou de man ook nog laten verder werken. Hij heeft inderdaad fouten gemaakt, maar hij heeft wel een paar keer het geweer van schouder veranderd, wat er toch op wijst dat hij wil bijleren en zich wil verbeteren. Ik denk ook dat hij goed past bij de jonge ploeg die we hebben en de spelers kan motiveren (tenminste als we de laatste wedstrijden buiten beschouwing laten). Als de spelers samen met hem beseffen dat ze er elke match 200% voor moeten gaan om 1ste klasse waardig te zijn en geen sterallures beginnen te krijgen na 180 minuten goed voetbal en een min of meer geklaarde klus (na Oostende en Mechelen), dan zie ik dat goedkomen. Laat hem nu volop inspraak hebben in de binnenkomende en uitgaande transfers, zodat hij volgend jaar zich niet moet beklagen dat bepaalde posities slecht opgevuld zijn. De vraag is ook...Wie zou er (moeten) komen als hij weggaat? Een ervaren trainer met een uitgesproken mening en visie op hoe de ploeg moet draaien (Maes en zelfs een Vreven), ligt binnen 5 minuten op straat als hij zich niet plooit naar wat er van boven als mogelijk en onmogelijk bestempeld wordt. Zo iemand zal ook sportieve garanties eisen en een serieuze oprotpremie...Twee dingen die ik :Roland: (terecht of onterecht) niet zie aanvaarden.
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Tompie »

Tevreden met hoe hij de ploeg op een vrij uitzichtloos punt toch terug op de rails kreeg en broodnodige punten pakte.
Tevreden met hoe hij toch tegen een aantal effectieve en mogelijke PO1-ploegen (KV Mechelen, Gent, Anderlecht, Oostende) in eigen huis één of drie punten pakte.
Tevreden met hoe hij de vechtlust in een cruciale periode terug in het team kreeg.

Ontevreden met hoe hij het team de voorbije weken de wei instuurt.
Ontevreden met de aanpak in de limburgse derby.
Ontevreden met zijn wissels en het niet volledig benutten van het potentieel van een aantal spelers.

De keuze om hem te houden zou ik deels linken aan PO2: krijgt hij daar opnieuw een strijdvaardig STVV op de mat, of kabbelt het schip stuurloos verder?

In zijn voordeel spreekt hij dat hij de spelerskern kent, maar hoeveel van die spelers zullen volgend seizoen nog op Stayen actief zijn?
Een twijfelgeval dus.
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Since '54 »

MOET STVV IVAN LEKO ZIJN CONTRACT LATEN UITDOEN OF STOPZETTEN ?

Zo hoorde de topicvraag te zijn. Van mij mag de brabbelende Kroaat nog één seizoen laten zien wat hij kan onder voorwaarde dat hij ook wat Nederlands en Frans bijleert en op die manier behoorlijker kan communiceren met zijn spelersgroep en pers. Wie denkt dat we hier toptrainer hebben binnengehaald mag zijn resultaten bij Leuven en Sint-Truiden eerst eens onder de loep nemen. In één woord: 'belabberd'. Met het niveau van Leko lopen en een stuk of 10 Belgische trainers (zonder werk) rond.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Halenaar »

Heeft zonet een nieuw contract getekend tot 2019.
toyotacorolla
Berichten: 2021
Lid geworden op: 10 okt 2010, 01:35
Locatie: Limburg

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door toyotacorolla »

Als hij nu nog degelijk materiaal ter beschikking krijgt, kan het wat worden, al vrees ik dat daar het schoentje wringt.
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Since '54 »

toyotacorolla schreef:Als hij nu nog degelijk materiaal ter beschikking krijgt, kan het wat worden, al vrees ik dat daar het schoentje wringt.
Ik denk dat dit voor veel trainers geldt.
voetballiefhebber
Berichten: 2681
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door voetballiefhebber »

De optie zou ik hebben gelicht en volgend seizoen zou hij eerst moeten bevestigen en beter doen dan nu in de competitie.
Positief is dat de zekerheid er nu al is en ze een kern voor volgend seizoen kunnen samenstellen. Qua motivatie zit het met Leko wel goed, maar hoe lang blijft dat duren? Ondanks dat hij een zeer sterke voetballer was heb ik hem zelden een match tactisch zien beslissen. En hij mag wat ambitieuzer zijn dan te stellen dat STVV nooit een ploeg zal zijn om Europees te spelen. De spelers willen toch iets anders en de coach moet het ook echt willen uitstralen. Nu, na zo'n seizoen moet je er eigenlijk niet echt mee bezig zijn maar nu ze daar staan moeten ze blijven hun best doen. Probleem is dat je geen enkele spits hebt die kan scoren en dan wordt het moeilijk. Als Gerkens niet scoort, dan scoor je geen enkele match tegenwoordig.
Hopelijk naar volgend seizoen toe krijgen we meteen een fitte Boli en een Vetokele te zien zoals in zijn eerste weken, als hij blijft tenminste. Die drie fantastische weken van Igor Vetokele hebben de club in eerste klasse gehouden, want dat was in de belangrijkste week van het seizoen met lastige enkele lastige wedstrijden op 7 of 8 dagen.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door tesneusdoek »

voetballiefhebber schreef:De optie zou ik hebben gelicht en volgend seizoen zou hij eerst moeten bevestigen en beter doen dan nu in de competitie.
Positief is dat de zekerheid er nu al is en ze een kern voor volgend seizoen kunnen samenstellen. Qua motivatie zit het met Leko wel goed, maar hoe lang blijft dat duren? Ondanks dat hij een zeer sterke voetballer was heb ik hem zelden een match tactisch zien beslissen. En hij mag wat ambitieuzer zijn dan te stellen dat STVV nooit een ploeg zal zijn om Europees te spelen. De spelers willen toch iets anders en de coach moet het ook echt willen uitstralen. Nu, na zo'n seizoen moet je er eigenlijk niet echt mee bezig zijn maar nu ze daar staan moeten ze blijven hun best doen. Probleem is dat je geen enkele spits hebt die kan scoren en dan wordt het moeilijk. Als Gerkens niet scoort, dan scoor je geen enkele match tegenwoordig.
Hopelijk naar volgend seizoen toe krijgen we meteen een fitte Boli en een Vetokele te zien zoals in zijn eerste weken, als hij blijft tenminste. Die drie fantastische weken van Igor Vetokele hebben de club in eerste klasse gehouden, want dat was in de belangrijkste week van het seizoen met lastige enkele lastige wedstrijden op 7 of 8 dagen.
Ik vind Leko's contractverlenging een uitstekend signaal vanwege de club. Het is een jonge, ambitieuze trainer die zijn fouten heeft, maar die ook verbeterd is naarmate het seizoen vorderde en samen met de jonge groep gegroeid is. Als we echt continuïteit nastreven, is dit de enige weg, samen met het bijeenhouden van de huidige kern, waaraan liefst een paar kwalitatief sterkere spelers worden toegevoegd. In de breedte zit het namelijk al goed. Ivm Leko's gebrek aan ambitie om Europees te voetballen...misschien hangt het af van de weergave door de journalist of webiste, maar ik meen toch enkel gelezen te hebben dat de huidige ploeg, nu niet klaar is voor Europees voetbal, wat toch niet hetzelfde is als zeggen dat STVV nooit een ploeg zal zijn om Europees te spelen. Leko specifieerde zelfs dat de meeste jongens nog maar 1 jaar eerste klasse ervaring hadden... :stvv: :stvv: :stvv:
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Ivan Leko - nieuw contract?

Bericht door Mikman »

Hopelijk geen Brepoels-déja-vue: bijtekenen en dan de beloofde versterkingen niet krijgen. Brepoels kreeg zelfs geen spelers tout court, laat staan versterkingen.
Plaats reactie