STVV en Lon Polleunis

Plaats reactie
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

STVV en Lon Polleunis

Bericht door Vouch »

Ik vond op Wikipedia volgende tekst:
Zaak-Polleunis
De zaak Polleunis is een Belgische omkoopaffaire uit 1977 waarbij drie Limburgse voetbalclubs betrokken waren: Sint-Truidense VV, Patro Eisden en SK Tongeren. De bekende voetballer Odilon Polleunis was de spilfiguur in deze affaire, die het einde betekende van zijn spelerscarrière.

De Limburgse spits Odilon Polleunis werd bij Sint-Truiden opgeleid. In de jaren 60 groeide hij uit tot een clubicoon. Hij veroverde als eerste en enige speler in de geschiedenis van de club de Gouden Schoen. De makkelijk scorende aanvaller kwam in die periode ook meer dan 20 keer uit voor de Rode Duivels.
Na meer dan 10 seizoenen nam hij afscheid van de Kanaries. Polleunis verkaste naar RWDM en pakte in 1975 zijn eerste landstitel. In de zomer van 1976 verhuisde hij terug naar Limburg en sloot zich aan bij tweedeklasser Tongeren. Sint-Truiden en Patro Eisden speelden op dat ogenblik ook in tweede klasse.

Sint-Truiden streed in het seizoen 1976/77 samen met Patro Eisden en Boom FC om het kampioenschap. Op een gegeven moment begon Sint-Truiden twee clubs te verdenken van corruptie. De Kanaries beweerden dat Patro Eisden heimelijk samenwerkte met Tongeren, dat ergens in de middenmoot bengelde. De 33-jarige Polleunis werd door de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) aan de tand gevoeld. Hoewel er geen harde bewijzen waren dat Polleunis bij een omkoping betrokken was, werd hij toch voor onbepaalde duur geschorst. De KBVB vond dat de ex-Gouden Schoen niet voldoende had meegewerkt aan het onderzoek.
Het is van voor mijn tijd, en eerlijk gezegd heb ik er nooit iets over gehoord. Kan de oudere generatie hier wat duiding in brengen, want het is immers niet omdat het op Wikipedia staat dat het klopt...
Gebruikersavatar
Krisaias
Berichten: 1446
Lid geworden op: 06 okt 2010, 21:39

Re: STVV en Lon Polleunis

Bericht door Krisaias »

Klopt grotendeels. De schorsing van Lon was eerst voor onbepaalde duur, werd later dat jaar door de controlecommissie op drie jaar gebracht en nog later, na beroep van Lon, teruggebracht tot een schorsing die afliep op 31 december 1978 en 5.000 frank boete. Hij mocht ondertussen wel een trainerscursus volgen. De straf werd opgelegd vanwege zijn houding in de zaak en had vooral te maken met uitspraken door hem gedaan.

De klacht van STVV tegen Eisden werd ongegrond bevonden. Over enige betrokkenheid van Boom heb ik niks terug kunnen vinden.

Misschien kan Since nog aanvullen met wat meer informatie ?
"Chairmen come and go, boards come and go, but the fans remain. They are the one true constant. I've just been a custodian of the Club" - Eddie Thompson + , Dundee United
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: STVV en Lon Polleunis

Bericht door Since '54 »

Krisaias schreef:Klopt grotendeels. De schorsing van Lon was eerst voor onbepaalde duur, werd later dat jaar door de controlecommissie op drie jaar gebracht en nog later, na beroep van Lon, teruggebracht tot een schorsing die afliep op 31 december 1978 en 5.000 frank boete. Hij mocht ondertussen wel een trainerscursus volgen. De straf werd opgelegd vanwege zijn houding in de zaak en had vooral te maken met uitspraken door hem gedaan.

De klacht van STVV tegen Eisden werd ongegrond bevonden. Over enige betrokkenheid van Boom heb ik niks terug kunnen vinden.

Misschien kan Since nog aanvullen met wat meer informatie ?
Tja Kris maar toch liever niet. Het spijt me mijn vriend.
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

Re: STVV en Lon Polleunis

Bericht door Vouch »

Since '54 schreef:
Krisaias schreef:Klopt grotendeels. De schorsing van Lon was eerst voor onbepaalde duur, werd later dat jaar door de controlecommissie op drie jaar gebracht en nog later, na beroep van Lon, teruggebracht tot een schorsing die afliep op 31 december 1978 en 5.000 frank boete. Hij mocht ondertussen wel een trainerscursus volgen. De straf werd opgelegd vanwege zijn houding in de zaak en had vooral te maken met uitspraken door hem gedaan.

De klacht van STVV tegen Eisden werd ongegrond bevonden. Over enige betrokkenheid van Boom heb ik niks terug kunnen vinden.

Misschien kan Since nog aanvullen met wat meer informatie ?
Tja Kris maar toch liever niet. Het spijt me mijn vriend.
Ik heb hier misschien een (oude) gevoelige snaar geraakt, laat me duidelijk zijn, dat was de bedoeling niet! Ik wist niet dat er zoiets ooit gebeurd was, vroeg mij gewoon af of het klopte en hoe het kwam. Voor mij IS Lon hét STVV-icoon bij uitstek, we zullen wss nooit nog een STVV-speler als hem hebben, dus het was zeker niet de bedoeling om hem aan te vallen!!!!
Gebruikersavatar
Mattehh
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 apr 2015, 11:14

Re: STVV en Lon Polleunis

Bericht door Mattehh »

Since '54 = Lon?
There is always a way.
omeloe
Berichten: 1157
Lid geworden op: 17 okt 2010, 21:47
Supporter van: STVV
Locatie: Stevoort

Re: STVV en Lon Polleunis

Bericht door omeloe »

Mattehh schreef:Since '54 = Lon?
Since '54 = Fernand
Plaats reactie