Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Alles over de wedstrijden van STVV
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Tompie »

7 minuten geleden
"Als dat 'contact' dan toch niet correct verlopen zou zijn, is de wedstrijd dan onterecht gestaakt? Volgens de veiligheidsverantwoordelijke van STVV niet heb ik vandaag gehoord. De situatie was echt wel uit de hand aan het lopen", zegt Wagner.

12 minuten geleden
"Het reglement spreekt alleen van contact met 'de politie'", zegt Wagner. "Niet de korpschef, niet de commandopost,... Het moet snel gaan op zo'n moment. Als daar iemand staat die pelotonscommandant is, is dat ook 'de politie'. Hij kan niet naar de fans stappen met de vraag om de rellen even stil te leggen zodat hij naar de commandopost kan lopen. De pelotonscommandant kan met één druk op de knop contact opnemen met zijn oversten. Maar of dat gebeurd is, is onze vraag niet, dat is een vraag voor de politie zelf. Wij maken hun proces niet."

16 minuten geleden
Daarmee zijn de getuigenverklaringen afgerond. Het woord gaat nu naar de bondsprocureur. Die belooft het "zoals steeds" kort en bondig te houden.

19 minuten geleden
Provost klaagt tot slot nog even aan dat de inzet van de politie voor deze wedstrijd zo'n 80.000 euro gekost heeft. "Dat is een veel te grote maatschappelijke kost", klinkt het.

20 minuten geleden
Bondsprocureur Wagner benadrukt opnieuw dat er in het reglement enkel sprake is van 'contact'. "Als één van mijn mensen op het veld contact heeft gehad met de match delegates had ik dat moeten weten", zegt Provost. "Zij hebben geen enkele beslissingsbevoegdheid."

25 minuten geleden
De geschillencommissie heeft nog een schriftelijke verklaring van match delegate Crucke gekregen. Daarin verklaart hij dat hij contact heeft gehad met de politieverantwoordelijke op het veld. "Maar ik heb daar geen melding van gekregen", zegt Provost. "Wij hebben na het affluiten ook geen match delegate of scheidsrechter gezien in de commandopost. Na het stilleggen van de wedstrijd is er geen enkel contact geweest."

29 minuten geleden
"Op het veld stond een pelotonscommandant", zegt Provost. "Als die contact zou hebben gehad met de match delegates zou hij mij gecontacteerd moeten hebben. Dat is niet gebeurd."

31 minuten geleden
"De politiemensen op het veld waren uitvoerders die geen enkele beslissingsbevoegdheid hebben", zegt Provost.

32 minuten geleden
Over fase 3: "We zagen de incidenten in het Genk-vak toenemen tot daar een supporter het veld opliep. Ik heb toen extra politiemensen voor het vak gezet om de veiligheid te garanderen. Ik ben toen bezig geweest met de ordehandhaving, niet met het reglement of de wedstrijd. Ik ben in die fase door niemand gecontacteerd. Bij mijn weten is er met niemand van mijn korps contact geweest."

34 minuten geleden
"We hebben tijdens de eerste onderbreking overleg gehad in de commandopost", zegt Provost. Uit zijn verhaal blijkt dat de twee match delegates toen in de commandopost waren, net zoals Eddy Christis. De scheidsrechter en/of de vierde official waren niet aanwezig.

36 minuten geleden
"Ik was eindverantwoordelijke en zat in de commandopost", vertelt Provost.

37 minuten geleden
De veiligheidsverantwoordelijke moet de zaal nu even verlaten. Het is de beurt aan korpschef Steve Provost om zijn verhaal te doen.

38 minuten geleden
Volgens de bondsprocureur spreekt het reglement niet van 'overleg' maar van 'contact'. "Ik heb geen visueel of mondeling contact gehad met de scheidsrechter en de match delegates", zegt Christis. "Ik kon niet horen wat ze aan het zeggen waren. Tot vervelens toe moet ik zeggen dat er geen contact met mij is opgenomen."

41 minuten geleden
"Ik denk persoonlijk dat ik ook afgefloten had als ik scheidsrechter was", antwoordt Christis op de vraag van Genk of hij verbaasd was over de beslissing. Hij bevestigt tot slot nogmaals dat er voorafgaand aan de beslissing geen 'meeting' was tussen de scheidsrechter, de match delegates, de veiligheidsverantwoordelijke en de verantwoordelijke van de politie.

43 minuten geleden
Op de beelden is tot slot te zien hoe de match delegates door de hoofdsteward naar de scheidsrechter gebracht worden. Eddy Christis is op dat moment nergens te zien. Beide ploegen willen met deze beelden aantonen dat de wedstrijd gestaakt is zonder overleg met de veiligheidsverantwoordelijke van de Kanaries.

één uur geleden
Die beelden moeten duidelijk maken dat veiligheidsverantwoordelijke Eddy Christis voor de beslissing geen contact heeft gehad met scheidsrechter Visser en de match delegates. Op de beelden is wel te zien dat de match delegates in gesprek zijn met de stewards. "Er is op deze beelden ook te zien dat de match delegates ook geen contact hebben gehad met de politie", klinkt het bij Genk.

één uur geleden
Op vraag van KRC Genk worden nu beelden getoond die door match delegate Crucke aan de Geschillencommissie bezorgd zijn. Op die beelden is het moment te zien waarop de wedstrijd gestaakt wordt.

één uur geleden
"Toen de spelers al in beweging waren om het veld te verlaten ben ik zelf naar de match delegate gegaan om te vragen wat er gebeurde. Toen kreeg ik te horen dat de wedstrijd werd stopgezet."

één uur geleden
"Er was een gesprek tussen de match delegates en de ref. Die laatste deed daarna teken dat het gedaan was. Met mij is geen contact opgenomen. Er is ook niet naar de commandopost gegaan."

één uur geleden
Christis zegt dat hij voor het staken van de wedstrijd niet gecontacteerd is door de match delegates.

één uur geleden


één uur geleden

David Meekers van STVV en Erik Gerits van KRC Genk, bijgestaan door hun raadsmannen.


één uur geleden
Korpschef Provost moet de zaal tijdens het verhoor van veiligheidsverantwoordelijke Eddy Christis even verlaten.

één uur geleden

Voorzitters De Tollenaere, Deruyver en Walbrecht.

één uur geleden
We beginnen met de beelden die aangeleverd werden door STVV. Daarop is eerst te zien hoe de fans van KRC Genk stickers op het plexiglas van "de kooi' kleven. Daarna krijgen we te zien hoe de reclamepanelen voor het bezoekersvak vernield werden én hoe een fan van blauw-wit het veld betreedt. Tot slot zien we ook dat de plexiglasplaten losgekomen zijn.

één uur geleden
Alle betrokken partijen nemen plaats voor de zitting.

één uur geleden
Er worden vandaag drie zaken behandeld: het beeldmateriaal dat STVV tijdens de vorige zitting had overgemaakt, het verhaal van STVV-veiligheidsverantwoordelijke Eddy Christis en dat van korpschef Steve Provost.

één uur geleden
Bondsprocureur Kris Wagner komt aan bij de zitting.

één uur geleden
De bondsprocureur is aangekomen. De zitting kan beginnen.
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Tompie »

2 minuten geleden
Gunter De Saedeleer, advocaat van STVV, volgt zijn Genkse collega. "Het reglement is niet correct toegepast. Er is geen contact geweest. Dat heeft het getuigenverhoor vandaag wel heel duidelijk gemaakt."

2 minuten geleden
"Vandaag hebben we bewezen dat de procedure niet is gevolgd. In het reglement staat duidelijk wat er dan moet gebeuren. Laat ons dat dan ook doen."

3 minuten geleden
Genk blijft bij zijn standpunt: de wedstrijd moet herspeeld worden met open deuren, zonder puntenaftrek en geen bijkomende sanctie.

4 minuten geleden
"In fase 2 heeft hij de juiste procedure gevolgd, dus hij wist perfect wat van hem verwacht werd. In fase 3 zal de match delegate in paniek beslist hebben dat de wedstrijd gestopt moest worden. Daarna heeft hij zichzelf in drie verschillende versies proberen goed te praten."

5 minuten geleden
"We hebben vandaag duidelijk gezien dat er geen contact is opgenomen", aldus Martens.

8 minuten geleden
"We hebben vandaag bewezen dat de match delegate heeft gelogen", zegt legal counsel van KRC Genk Jochem Martens.

9 minuten geleden
Wagner wil beide clubs dus bestraffen met een aftrek van twee punten en STVV-Genk zonder publiek opnieuw laten spelen vanaf de eerste minuut. Daarnaast wil hij dat STVV en Genk ieder nog een extra thuismatch zonder publiek spelen. Hij vordert ook de maximale boete van 5000 euro.

10 minuten geleden
"Ik denk dat het in dit geval, waar het echt uit de hand is gelopen door gedragingen van beide kanten, nodig is dat er een duidelijk signaal wordt gegeven. Een sanctie die bijblijft. Een boete zou een onvoldoende signaalfunctie hebben", besluit Wagner. Hij blijft bij zijn vordering.
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Tompie »

2 minuten geleden
"Ik wil wel nog iets zeggen dat specifiek voor STVV is. Zelfs als fase 3 toegepast was geweest, kan STVV daar niet verantwoordelijk worden gesteld. Die fase had enkel te maken met de fans van KRC Genk."

3 minuten geleden
Volgens De Saedeleer nemen de Kanaries maatregelen tegen hun fans. "Een 20-tal STVV-fans die verantwoordelijk waren voor het gooien van de bekertjes kunnen een stadionverbod in hun brievenbus verwachten."
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Tompie »

De debatten worden gesloten. "We gaan ons uiterste best doen om snel een goed gemotiveerde beslissing te nemen", klinkt het bij de voorzitter van de Geschillencommissie. "Dit is een zeer belangrijke zaak. Er mag een uitspraak verwacht worden voor het einde van deze maand."
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Gebruikersavatar
Antismurf
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jun 2017, 11:08

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Antismurf »

Dus als ik het goed begrijp, argumenteert STVV nu ook dat de procedure niet correct gevolgd is. En dan vervalt de 5-0 eis?
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door STVV-fan »

Antismurf schreef:Dus als ik het goed begrijp, argumenteert STVV nu ook dat de procedure niet correct gevolgd is. En dan vervalt de 5-0 eis?
Wagner bewijst nogmaals dat hij zijn diploma bij de Kinder Suprise gekregen heeft.

Ik heb alles eens herlezen.

STVV volgt Genk op basis van aanwezig materiaal, dat de procedure niet correct gevolgd is.
Nergens staat dat daarom STVV hetzelfde vordert als Genk.

Beetje ne moeilijke.

Maar ik denk dat beide teams nu, na alles gezien en gehoord te hebben, zeggen dat de procedure niet correct gevolgd is geweest, maar dat ze allebei vooralsnog een andere eis hebben.

Mooi ook hoe onze raadsman nog een stok achter de deur houdt door te zeggen dat: "Jama, mocht ge nu alsnog beslissen, goede procedure gevolgd ==> Herinnert u dat ik zei dat we niets met stap 3 te maken hadden".

Ik denk dat onze eis dezelfde blijft: 5-0, en dat men gewoon de argumentatie afwacht van de Geschillencommissie.
Want ok, de regels voor die specifieke procedure zijn niet gevolgd, maar dat wil daarom niet zeggen dat je straffeloos het kot mag afbreken.
De scheidsrechter heeft immers voor een bepaalde reden de match afgefloten.

Dus: aansluiten bij Genk qua argumentatie, eis behouden, stok achter de deur houden: meer konden ze er niet uithalen.
Nu wachten met welke argumentatie de Geschillencommissie zijn oordeel velt en eventueel in beroep gaan.
Gebruikersavatar
AirMontella
Berichten: 1315
Lid geworden op: 25 jan 2011, 09:36

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door AirMontella »

De twee enige argumenten die Wagner nog geeft om zijn vordering te staven:

- Zich baseren op de uitspraak van de veiligheidsverantwoordelijke of hij de staking terecht vond "ALS IK SCHEIDSRECHTER WAS, zou ik dat gedaan hebben." Dat is hij dus niet, dus totaal dwaze en wanhopige vlucht van Wagner.

- En dan wordt het helemaal grappig.
"Het reglement spreekt alleen van contact met 'de politie'. "Niet de korpschef, niet de commandopost,... Het moet snel gaan op zo'n moment. Als daar iemand staat die pelotonscommandant is, is dat ook 'de politie'."
Dus... als mijne buurman (die politieagent is) daar op de match was als supporter aanwezig was en die riep "STAAK DIE MATCH MAAR!"... Dan is dat ook 'de politie' volgens Wagner :grappig: Ahja, want maakt volgens Wagner allemaal niet uit of je aanwezig bent, in functie bent... Er moet gewoon contact zijn met 'de politie'.
Al een geluk dat Commissaris Stapel van Merlina niet aanwezig was en zich uitsprak, want dat is toch ook 'een politie'.

Die man moet tegen zichzelf beschermd worden. Beschamend dat zo iemand (nog steeds) bondsprocureur is.
Louis XIV
Berichten: 1238
Lid geworden op: 22 feb 2016, 15:02

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Louis XIV »

7 minuten geleden
Ik zit aan tafel ne snack te eten en lees op HBVL het ganse relaas van de betrokken partijen tav de geschillencommissie.

3 minuten geleden
Ik moet met hoogdringenheid naar het toilet, zoniet schijt ik in mijn broek

1 minuut geleden
t'is gebeurd, 't was op 't nipperke

WAT EEN KLUCHT
ertee
Berichten: 477
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door ertee »

Op sporza (https://sporza.be/nl/2019/11/07/stvv-en ... -november/) wordt het inderdaad ook zo geponeerd alsof zowel Genk als STVV vragen om de match te herspelen.

Ik hoop dat men bij STVV toch vooralsnog vasthoudt aan het initieel gevorderde (5-0).
Louis XIV
Berichten: 1238
Lid geworden op: 22 feb 2016, 15:02

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Louis XIV »

ertee schreef:Op sporza (https://sporza.be/nl/2019/11/07/stvv-en ... -november/) wordt het inderdaad ook zo geponeerd alsof zowel Genk als STVV vragen om de match te herspelen.

Ik hoop dat men bij STVV toch vooralsnog vasthoudt aan het initieel gevorderde (5-0).
Nee, ik denk dat ze eieren voor hun geld kiezen en door mee te gaan in het verhaal van RC Genk voor het minst slecht denkbaar scenario kiezen. Stvv heeft bij eerste zitting gekozen om via argumentatie 'Coucke heeft fans uitgedaagd' te gaan voor de 5-0. Men moest dit wel vandaag kunnen aantonen met camerabeelden. Heb jij daar iets van gelezen ? Ik niet ; Vandaar ziet men bij STVV de bui al hangen...
Wat die Wagner allemaal uit zijn kloten slaagt jawadde. Ik weet dat er bij sommige juristen ne serieuse hoek af is, maar den deze, jawadde dadde
ertee
Berichten: 477
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door ertee »

Louis XIV schreef:
ertee schreef:Op sporza (https://sporza.be/nl/2019/11/07/stvv-en ... -november/) wordt het inderdaad ook zo geponeerd alsof zowel Genk als STVV vragen om de match te herspelen.

Ik hoop dat men bij STVV toch vooralsnog vasthoudt aan het initieel gevorderde (5-0).
Nee, ik denk dat ze eieren voor hun geld kiezen en door mee te gaan in het verhaal van RC Genk voor het minst slecht denkbaar scenario kiezen. Stvv heeft bij eerste zitting gekozen om via argumentatie 'Coucke heeft fans uitgedaagd' te gaan voor de 5-0. Men moest dit wel vandaag kunnen aantonen met camerabeelden. Heb jij daar iets van gelezen ? Ik niet ; Vandaar ziet men bij STVV de bui al hangen...
Wat die Wagner allemaal uit zijn kloten slaagt jawadde. Ik weet dat er bij sommige juristen ne serieuse hoek af is, maar den deze, jawadde dadde
Heb daar inderdaad niets van gelezen, hetgeen me inderdaad doet "vrezen" dat ze het op een akkoordje gegooid hebben. Jammer, want heb er om een of andere reden geen goed oog in als de match moet herspeeld worden.
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door STVV-fan »

Louis XIV schreef:
ertee schreef:Op sporza (https://sporza.be/nl/2019/11/07/stvv-en ... -november/) wordt het inderdaad ook zo geponeerd alsof zowel Genk als STVV vragen om de match te herspelen.

Ik hoop dat men bij STVV toch vooralsnog vasthoudt aan het initieel gevorderde (5-0).
Nee, ik denk dat ze eieren voor hun geld kiezen en door mee te gaan in het verhaal van RC Genk voor het minst slecht denkbaar scenario kiezen. Stvv heeft bij eerste zitting gekozen om via argumentatie 'Coucke heeft fans uitgedaagd' te gaan voor de 5-0. Men moest dit wel vandaag kunnen aantonen met camerabeelden. Heb jij daar iets van gelezen ? Ik niet ; Vandaar ziet men bij STVV de bui al hangen...
Wat die Wagner allemaal uit zijn kloten slaagt jawadde. Ik weet dat er bij sommige juristen ne serieuse hoek af is, maar den deze, jawadde dadde
Er stond wel degelijk dat men de beelden heeft bekeken waar STVV over sprak.

De beelden zijn dus effectief wel getoond, maar dat was op het heel begin van de hoorzitting.

Die beelden zijn enkel en alleen nuttig wanneer de procedure wél correct gevolgd werd.
STVV moet nu, nu Genk heeft kunnen aantonen dat de procedure niét correct gevolgd werd, nu niet tegendraads gaan doen wanneer de bewijzen op tafel liggen.

De advocaten hebben weeral eens alles gedaan wat ze konden/moesten doen in de gegeven omstandigheden, zeker omdat Wagner pirouettes aan het doen was met de interpretatieregels (voor de zoveelste keer).

Het artikel van Sporza is (wééral) eens een sterk staaltje van creatieve journalistiek.
STVV is het enkel eens met het stanpunt van Genk (gezien de bewijzen) dat de correcte procedure niet gevolgd is.
Nergens lees ik echter dat STVV zijn eis aanpast.

Weeral komt Genk hier beter uit, want ja "STVV volgt Genk in de redenering". Dat is ook een onderdeel van die creatieve journalistiek.

@ Ertee: Als die match herspeeld moet worden, maar mét volk, zie je toch van mijlenver aankomen wat er staat te gebeuren? Dan herhalen de feiten zich gewoon NOG eens, omdat die omhooggevallen randdebielen van een Genkse fans zich dan gesterkt voelen door de straffeloosheid vanwege hun vorige acties.
Daarbij, indien dat effectief de einduitspraak wordt, gaat iedereen dus zomaar aan het feit voorbij dat de Genkse supporters zonder meer het veld konden betreden en de boel compleet afbreken (eventueel al dan niet geholpen door de binnengesmokkelde, verboden voorwerpen zoals koevoeten en schroevendraaiers, waar ik mijn hand niet voor in het vuur durf te steken dat die stewards van Genk het niet zomaar hebben binnengelaten).
Underdog
Berichten: 236
Lid geworden op: 15 jul 2017, 20:17

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Underdog »

Toch redelijk hallucinant hoe ook dit weer een procedureslag wordt en het niet over de inhoud van de zaak gaat.
ertee
Berichten: 477
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door ertee »

Underdog schreef:Toch redelijk hallucinant hoe ook dit weer een procedureslag wordt en het niet over de inhoud van de zaak gaat.
Lijkt me vooral een gevolg van de kwaliteit van het bondsreglement.
Jean-Paul
Berichten: 890
Lid geworden op: 06 aug 2019, 18:38

Re: Speeldag 9:STVV-KRC Genk (Za 28/9 20.30 uur.)

Bericht door Jean-Paul »

Sommen we even de feiten op.
Bij een 0-3 stand maakt Coucke zich schuldig aan provocerend gedrag en obscerende gebaren die niet thuishoren op een voetbalveld.
De gefrustreerde thuisaanhang maakt zich daardoor schuldig aan het gooien van plastic bekertjes, flesjes en gooien hun zuurverdiende lekkere pintjes in de zone van Coucke waarop de doelman zijn doelvak verlaat en gaat reclameren.
Hierdoor ziet de ref zich verplicht om de wedstrijd stil te leggen. Vroeger riepen ze via de stadionspeaker af nadat de ref de afgevaardigde van de thuisclub op de hoogte bracht en werd de wedstrijd verder gespeeld als ware er niks gebeurd.
Versta me niet verkeerd, ik keur dit ook niet goed he maar toen werd dat beschouwd als een akkefietje, niks meer of niks minder.
Kortom een heel gedoe voor niks, en nu in tijden dat er meer geweld in gans de wereld getolereerd word legt men een wedstrijd stil en dat voor een onnozel lange tijd.
Tweede fase, bij de gelijkmaker vinden de Genk supporters dat hun moment is aangekomen en verhinderen ze dat de wedstrijd kan verder worden gespeeld.
Er staan zelfs twee dronken sups op het veld, Rijkswacht schiet in actie en de veiligheid kan niet meer verder worden gegarandeert.
Dus zowel de tegenpartij nl de supporters en de neutrale toeschouwers, evenals bestuurslui van STVV en de scheidsrechters alsook de spelers van STVV konden geen veilige aftocht gegarandeert worden.

Dan vraag ik me af
IS ER ONDUIDELIJKHEID WIE IN DE FOUT IS GEGAAN, OM DAAR ZOLANG OVER NA TE DENKEN ?
Zijn er echt advocaten, raadsmannen, rechters en hulpambtenaren nodig om daar zolang over te doen?
Dus ik gooi een bom in de luchthaven, niemand gewond en morgen mag ik dat nog eens overdoen mits ik toch geen straf heb gekregen wegens onduidelijkheid of de mensen in het gebouw misschien ook schuldig waren dat ik die bom ging gooien?
Plaats reactie