Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Alles over de wedstrijden van STVV
ertee
Berichten: 478
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door ertee »

Jan Bulder schreef: 16 sep 2020, 10:50
ertee schreef: 16 sep 2020, 10:25
Jan Bulder schreef: 16 sep 2020, 09:34 Het gaat 'em in de essentie dan ook niet over louter het sportieve. In de jaren '80-'90-'00 hebben we bijvoorbeeld vaak tegen degradatie gevochten. Toch kwam er een massa volk, omdat er een trots heerste bij het volk, geloof ook, hoop.

Ook toen werd er al wel eens 'bestuur buiten' gescandeerd, maar uiteindelijk wist iedereen dat wij financieel gezien een kleine club waren en niet veel hoger konden mikken dan het behoud, de topclubs proberen kloppen op Staaien en hopen om eens ver te geraken in de beker. De club werd toen niet geleid door miljonairs, die graag nog een paar miljoen rijker wilden worden door meerwaardes te creëren op transfers. Het was nog geen jaarlijkse duiventil met een overvloed aan in- en uitgaande transfers. Spelers werden zelden verkocht en inkomend mocht je al heel blij zijn met 2 à 3 deftige spelers.

Maar het allerbelangrijkste, vroeger probeerden bestuurders van dienst wel elk jaar om een ploeg op de been te krijgen naar maximaal vermogen van de club, met de bedoeling om sportief zo goed mogelijk te proberen. [...]
Je vergeet wel even dat we voor RD op de rand van het faillissement stonden. Dan hadden we geen abonnees meer nodig.

Het voetbal is nu eenmaal veranderd. Het verderzetten van het beleid "van toen" had ons niet verder gebracht dan waar we vandaag staan vrees ik, integendeel.
Die dooddoener moest er inderdaad nog bijkomen. RD heeft ons gered! :heil:

Precies of er niemand anders godbetert 1 miljoen euro in deze club had willen steken.

Dus omdat ik een meisje redt van de dood, mag ik haar 12 jaar lang bedriegen, beliegen, bestelen, verkrachten?

En het is niet omdat de markt de laatste jaren veranderd is, dat je geen sportieve ambitie kan hebben. Je kan tenminste al proberen om een seizoen uit te voetballen met dezelfde spelers :drunk:
Dooddoener? Ik zeg toch niets over RD zelf en over zijn beleid, noch geef ik er een positief of negatief oordeel over.

Ik zeg wel dat het “glorieuze beleid van vroeger” geleid heeft tot een hoop(je) schulden (in een tijdperk trouwens waarin 1mio EUR nog een groot bedrag was naar Belgische voetbalnormen en er geen buitenlandse overnemers stonden aan te schuiven voor een overname). Dat beleid verderzetten zonder iemand die er structureel geld inpompt zou dus onmogelijk geweest zijn en kan je dus moeilijk goed beleid noemen.

En ja, het seizoen uitspelen met dezelfde spelers zou inderdaad leuk zijn. Maar je hebt ook clubs die hun beste speler nog verkopen in maart, vlak voor het begin van PO1. En daar zal zogezegd wel “goed beleid met sportieve ambitie” gevoerd worden.
enerkey
Berichten: 2095
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door enerkey »

ertee schreef: 16 sep 2020, 23:14
Dooddoener? Ik zeg toch niets over RD zelf en over zijn beleid, noch geef ik er een positief of negatief oordeel over.

Ik zeg wel dat het “glorieuze beleid van vroeger” geleid heeft tot een hoop(je) schulden (in een tijdperk trouwens waarin 1mio EUR nog een groot bedrag was naar Belgische voetbalnormen en er geen buitenlandse overnemers stonden aan te schuiven voor een overname). Dat beleid verderzetten zonder iemand die er structureel geld inpompt zou dus onmogelijk geweest zijn en kan je dus moeilijk goed beleid noemen.

En ja, het seizoen uitspelen met dezelfde spelers zou inderdaad leuk zijn. Maar je hebt ook clubs die hun beste speler nog verkopen in maart, vlak voor het begin van PO1. En daar zal zogezegd wel “goed beleid met sportieve ambitie” gevoerd worden.
Om de zoveel tijd lees ik dit wel eens hier. Dus zal ik nog eens de relaas neerschrijven. Toen Knaepen de fakkel doorgaf als voorzitter had STVV een problematische schuld van 90 miljoen frank (2,25 miljoen). Die schulden werden jaar na jaar afgebouwd tot STVV gezond was. Wat leidde tot iets meer budget voor het sportieve. Wat dan weer kon zorgen voor de komst van Desiré en de terugkeer van Boffin.
Waar is het dan wat misgelopen. Men had er geen rekening mee gehouden dat die ploeg 2 seizoenen op rij in de top van de rangschikking ging spelen en nog eens ver bekerde. Die resultaten waren boven de stand. Uiteindelijk hebben al die winstpremies ervoor gezorgd dat er terug schulden ontstonden.
Nu men had na 1 jaar kunnen zeggen: we verpatsen Desire en jagen Boffin weg en het probleem was opgelost. Maar men heeft erop gerekend dat de successen ook extra sponsorinkomsten gingen genereren. Helaas pindakaas: er is toen vooral gebleken dat STVV volledig aan zijn plafond zat. Hoog of laag in rangschikking droeg niks bij tot welwillendheid. En binnen het hinterland geen opkomende bedrijven. Dus eind seizoen 2004 zat STVV met 600,000 euro schuld. Die 600 000 schuld was zeker niet onoverkomelijk, er stonden ook 9 mensen garant voor trouwens(voltallige raad van bestuur). Dus het enige wat er in zat was afbouwen en gewoon met de jeugd spelen en wachten tot dat de natuurlijk selectie er zou voor zorgen dat STVV verdween op het hoogste niveau. Of dat er een "sugar daddy" werd gezocht. Daarom heeft met toen RD warm gemaakt om de club over te nemen, zodat ze alsnog actief kon blijven op het hoogste niveau. Nu 15 jaar later is gebleken dat dit inderdaad gewerkt heeft, maar.....
ertee
Berichten: 478
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door ertee »

enerkey schreef: 17 sep 2020, 14:34
ertee schreef: 16 sep 2020, 23:14
Dooddoener? Ik zeg toch niets over RD zelf en over zijn beleid, noch geef ik er een positief of negatief oordeel over.

Ik zeg wel dat het “glorieuze beleid van vroeger” geleid heeft tot een hoop(je) schulden (in een tijdperk trouwens waarin 1mio EUR nog een groot bedrag was naar Belgische voetbalnormen en er geen buitenlandse overnemers stonden aan te schuiven voor een overname). Dat beleid verderzetten zonder iemand die er structureel geld inpompt zou dus onmogelijk geweest zijn en kan je dus moeilijk goed beleid noemen.

En ja, het seizoen uitspelen met dezelfde spelers zou inderdaad leuk zijn. Maar je hebt ook clubs die hun beste speler nog verkopen in maart, vlak voor het begin van PO1. En daar zal zogezegd wel “goed beleid met sportieve ambitie” gevoerd worden.
Om de zoveel tijd lees ik dit wel eens hier. Dus zal ik nog eens de relaas neerschrijven. Toen Knaepen de fakkel doorgaf als voorzitter had STVV een problematische schuld van 90 miljoen frank (2,25 miljoen). Die schulden werden jaar na jaar afgebouwd tot STVV gezond was. Wat leidde tot iets meer budget voor het sportieve. Wat dan weer kon zorgen voor de komst van Desiré en de terugkeer van Boffin.
Waar is het dan wat misgelopen. Men had er geen rekening mee gehouden dat die ploeg 2 seizoenen op rij in de top van de rangschikking ging spelen en nog eens ver bekerde. Die resultaten waren boven de stand. Uiteindelijk hebben al die winstpremies ervoor gezorgd dat er terug schulden ontstonden.
Nu men had na 1 jaar kunnen zeggen: we verpatsen Desire en jagen Boffin weg en het probleem was opgelost. Maar men heeft erop gerekend dat de successen ook extra sponsorinkomsten gingen genereren. Helaas pindakaas: er is toen vooral gebleken dat STVV volledig aan zijn plafond zat. Hoog of laag in rangschikking droeg niks bij tot welwillendheid. En binnen het hinterland geen opkomende bedrijven. Dus eind seizoen 2004 zat STVV met 600,000 euro schuld. Die 600 000 schuld was zeker niet onoverkomelijk, er stonden ook 9 mensen garant voor trouwens(voltallige raad van bestuur). Dus het enige wat er in zat was afbouwen en gewoon met de jeugd spelen en wachten tot dat de natuurlijk selectie er zou voor zorgen dat STVV verdween op het hoogste niveau. Of dat er een "sugar daddy" werd gezocht. Daarom heeft met toen RD warm gemaakt om de club over te nemen, zodat ze alsnog actief kon blijven op het hoogste niveau. Nu 15 jaar later is gebleken dat dit inderdaad gewerkt heeft, maar.....
Ik snap dat allemaal wel. Maar het ging hier zogezegd om het gebrek aan sportieve ambitie tegenwoordig. Als ik het dan goed begrijp, had men vroeger (zogezegd in tegenstelling tot nu) wél een sportieve ambitie, maar men budgetteerde niet het behalen van die ambitie... Tja.

Het voeren van een goed beleid houdt daarenboven ook in dat je voor een goede commerciële cel, sterke jeugdwerking en professionele scouting zorgt, en dus niet enkel mikt op goede resultaten op de korte termijn. Het "excuus" dat men vroeger alles goed deed maar gewoon op een bepaald plafond is gestoten, vind ik dan ook wat flauw. Net zoals er nu veel dingen zijn die beter kunnen. Het was in de "gouden jaren" niet perfect, en het is nu niet perfect, maar vroeger was ook niet alles beter (integendeel).

Er waren goede elementen voor, tijdens en na RD.
enerkey
Berichten: 2095
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door enerkey »

Ambitie hadden ze vroeger hoegenaamd niet. Erin blijven en af en toe een uitschieter tegen een topploeg was financieel veel beter. Eens gered hadden ze niks liever dan dat de spelers het lieten hangen. ;) Begin jaren 2000 was dat buiten de waard gerekend. Er liep ene goede rond die het geld te goed kon gebruiken ;)
En tja een goede goede commerciële cel. Geert Smets die heeft er echt wel alles aan gedaan en ik ben van mening dat die ook echt wel competent was.
Anders waren we ook nooit aan Duchatelet geraakt :mrgreen: Die sterke jeugdwerking was er toch eigenlijk ook wel. & Professionele scouting. :boemel:

Maar ik snap uw punt. Ik ben ook niet van mening dat alles vroeger beter was. Het voetbal van bvb 2 seizoenen geleden en de Dompés en de Edmilsons van deze wereld, ja dat is in mijn ogen allemaal pakken beter dat wat er toen in die tijd rondliep. Toen kon er maar een man of 3 een bal deftig aannemen ;)
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4144
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door lindoke »

Ik heb het nooit live meegemaakt, maar ik denk dat de trein in 1965-1966 gemist werd toen we vicekampioen werden. Als je toen de hinterland zag die er toen was.....
Ik weet dat het er toen natuurlijk niet zo professioneel aan toe ging - sportief en extrasportief - als nu. Maar qua supporters, beleving en uitstraling stond STVV toen op gelijke hoogte als ploegen zoals Standard, Cl. Brugge en Anderlecht. Wat men toen fout gedaan heeft weet ik niet, maar daar had de toekomst van de club STVV kunnen bepaald worden.

Soit, heeft wel niks met deze topic te maken maar toch dit even terzijde.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Dreke
Berichten: 3643
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door Dreke »

lindoke schreef: 17 sep 2020, 21:29 Ik heb het nooit live meegemaakt, maar ik denk dat de trein in 1965-1966 gemist werd toen we vicekampioen werden. Als je toen de hinterland zag die er toen was.....
Ik weet dat het er toen natuurlijk niet zo professioneel aan toe ging - sportief en extrasportief - als nu. Maar qua supporters, beleving en uitstraling stond STVV toen op gelijke hoogte als ploegen zoals Standard, Cl. Brugge en Anderlecht. Wat men toen fout gedaan heeft weet ik niet, maar daar had de toekomst van de club STVV kunnen bepaald worden.

Soit, heeft wel niks met deze topic te maken maar toch dit even terzijde.
Willen we nagaan hoe het vermeende topploegen van/sinds toen vergaan is?
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4144
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door lindoke »

Dreke schreef: 17 sep 2020, 22:52
lindoke schreef: 17 sep 2020, 21:29 Ik heb het nooit live meegemaakt, maar ik denk dat de trein in 1965-1966 gemist werd toen we vicekampioen werden. Als je toen de hinterland zag die er toen was.....
Ik weet dat het er toen natuurlijk niet zo professioneel aan toe ging - sportief en extrasportief - als nu. Maar qua supporters, beleving en uitstraling stond STVV toen op gelijke hoogte als ploegen zoals Standard, Cl. Brugge en Anderlecht. Wat men toen fout gedaan heeft weet ik niet, maar daar had de toekomst van de club STVV kunnen bepaald worden.

Soit, heeft wel niks met deze topic te maken maar toch dit even terzijde.
Willen we nagaan hoe het vermeende topploegen van/sinds toen vergaan is?
Dat mag natuurlijk altijd.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
zipke373
Berichten: 1429
Lid geworden op: 29 sep 2010, 06:52
Supporter van: K.STVV

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door zipke373 »

lindoke schreef: 18 sep 2020, 08:56
Dreke schreef: 17 sep 2020, 22:52
lindoke schreef: 17 sep 2020, 21:29 Ik heb het nooit live meegemaakt, maar ik denk dat de trein in 1965-1966 gemist werd toen we vicekampioen werden. Als je toen de hinterland zag die er toen was.....
Ik weet dat het er toen natuurlijk niet zo professioneel aan toe ging - sportief en extrasportief - als nu. Maar qua supporters, beleving en uitstraling stond STVV toen op gelijke hoogte als ploegen zoals Standard, Cl. Brugge en Anderlecht. Wat men toen fout gedaan heeft weet ik niet, maar daar had de toekomst van de club STVV kunnen bepaald worden.

Soit, heeft wel niks met deze topic te maken maar toch dit even terzijde.
Willen we nagaan hoe het vermeende topploegen van/sinds toen vergaan is?
Dat mag natuurlijk altijd.
Niet allemaal topploegen...maar zo los uit het hoofd : RWDM, SK Beveren,Lierse SK, Berchem Sport, FC Luik...
tweety
Berichten: 877
Lid geworden op: 13 okt 2010, 18:10

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door tweety »

zipke373 schreef: 18 sep 2020, 09:35
lindoke schreef: 18 sep 2020, 08:56
Dreke schreef: 17 sep 2020, 22:52
lindoke schreef: 17 sep 2020, 21:29 Ik heb het nooit live meegemaakt, maar ik denk dat de trein in 1965-1966 gemist werd toen we vicekampioen werden. Als je toen de hinterland zag die er toen was.....
Ik weet dat het er toen natuurlijk niet zo professioneel aan toe ging - sportief en extrasportief - als nu. Maar qua supporters, beleving en uitstraling stond STVV toen op gelijke hoogte als ploegen zoals Standard, Cl. Brugge en Anderlecht. Wat men toen fout gedaan heeft weet ik niet, maar daar had de toekomst van de club STVV kunnen bepaald worden.

Soit, heeft wel niks met deze topic te maken maar toch dit even terzijde.
Willen we nagaan hoe het vermeende topploegen van/sinds toen vergaan is?
Dat mag natuurlijk altijd.
Niet allemaal topploegen...maar zo los uit het hoofd : RWDM, SK Beveren,Lierse SK, Berchem Sport, FC Luik...
Lokeren
Gebruikersavatar
Krisaias
Berichten: 1465
Lid geworden op: 06 okt 2010, 21:39

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door Krisaias »

lindoke schreef: 18 sep 2020, 08:56
Dreke schreef: 17 sep 2020, 22:52
lindoke schreef: 17 sep 2020, 21:29 Ik heb het nooit live meegemaakt, maar ik denk dat de trein in 1965-1966 gemist werd toen we vicekampioen werden. Als je toen de hinterland zag die er toen was.....
Ik weet dat het er toen natuurlijk niet zo professioneel aan toe ging - sportief en extrasportief - als nu. Maar qua supporters, beleving en uitstraling stond STVV toen op gelijke hoogte als ploegen zoals Standard, Cl. Brugge en Anderlecht. Wat men toen fout gedaan heeft weet ik niet, maar daar had de toekomst van de club STVV kunnen bepaald worden.

Soit, heeft wel niks met deze topic te maken maar toch dit even terzijde.
Willen we nagaan hoe het vermeende topploegen van/sinds toen vergaan is?
Dat mag natuurlijk altijd.
De ploegen in eerste in 1965-1966 (volgens de rangschikking)

Anderlecht
S.T.V.V.
Standard
Beerschot VAC
Club Brugge
KV Mechelen
A.A. Gent
Tilleur F.C.
Luik F.C.
Antwerp F.C.
Lierse S.K.
Racing White
Daring Club Brussel
Beringen F.C.
Berchem Sport
Cercle Brugge

Daarvan blijven nu Anderlecht, STVV, Standard, Club Brugge, Gent, Antwerp en Cercle Brugge over, zonder fusies of wedergeboortes.
"Chairmen come and go, boards come and go, but the fans remain. They are the one true constant. I've just been a custodian of the Club" - Eddie Thompson + , Dundee United
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5300
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Speeldag 5: STVV- ANTWERP(Zo12/09 16.00 uur.)

Bericht door Halenaar »

Interessante analyse van deze wedstrijd: https://totalfootballanalysis.com/match ... is-tactics
Plaats reactie