STVV gaat over in Japanse handen

Alles over het beleid van onze club
Timme
Berichten: 217
Lid geworden op: 24 jan 2012, 12:57

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Timme »

Rapport in bijlage kwam ik tegen op LinkedIn.
Een student van het Johan Cruyff instituut die met goedkeuring van STVV het rapport maakte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BoemBoem
Berichten: 2954
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door BoemBoem »

Timme schreef: 23 jul 2020, 17:11 Rapport in bijlage kwam ik tegen op LinkedIn.
Een student van het Johan Cruyff instituut die met goedkeuring van STVV het rapport maakte.
Wel grappig om te zien dat hij de fans zowel als een sterkte, zwakte als bedreiging kiest. Moet ge al sterk in uw schoenen staan om daar een gepaste uitleg aan te geven.. Voor de rest vind ik het niet echt speciaal..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door lindoke »

Daags na de pandoering tegen het machtige Cercle Brugge denk ik dat het stilaan duidelijk is dat de talrijke terugkeer van de Truiense supporters enkel zal gebeuren als DMM ophoepelt.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Bartman
Berichten: 901
Lid geworden op: 24 jul 2011, 21:23

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Bartman »

Ik denk het ook. Maar het hoefde zo absoluut niet te zijn. Indien de Japanse eigenaars een minimum aan respect voor en voeling met de Truiense leefwereld zouden tonen krijg je een gans ander verhaal. Maar die eigengereide en minachtende attitude, ook tegenover bestuurslui van andere eersteklassers trouwens, zorgt zeker en vast niet voor sympathie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door lindoke »

Bartman schreef: 22 sep 2020, 13:25 Ik denk het ook. Maar het hoefde zo absoluut niet te zijn. Indien de Japanse eigenaars een minimum aan respect voor en voeling met de Truiense leefwereld zouden tonen krijg je een gans ander verhaal. Maar die eigengereide en minachtende attitude, ook tegenover bestuurslui van andere eersteklassers trouwens, zorgt zeker en vast niet voor sympathie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ook juist.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
voetballiefhebber
Berichten: 2692
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door voetballiefhebber »

Met DMM en Japanse mensen of clubleiders heb ik totaal geen probleem. Men zou eens moeten inzien dat ze bepaalde zaken beter uit handen geven.
De meeste clubs hebben nog echte clubmensen mee aan het roer staan, ook al zijn ze in buitenlandse handen. Tenzij je een ongelofelijke voetbalkennis en dergelijke hebt, is het wel nodig dat je mensen aan boord hebt die voeling hebben met de club.

Van mij moet DMM zeker niet weg, maar ze moeten eens gaan beseffen dat hun strategie totaal niet werkt. Voor 1 miljoen of 1,5 miljoen euro haal je ook nog Belgen die veel meer brengen dan een aantal 'zogenaamde' talenten. Als je ziet wat Stef Peeters Eupen bijbrengt en als je dan ziet dat STVV zoveel geld uitgeeft aan Durkin, Jhonny Lucas en dergelijke spelers ...
Peeters kan ook nog eens een vrije trap of hoekschop nemen. Zo loopt er op Stayen niemand rond, die dat kan.

Nu heb je enkel een voorzitter die het af en toe mag gaan uitleggen in de media en dat is alles.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Jacques »

"Nabijheid" is de achillespees van heel het project, zowel voor de band met de supporters als voor het sportieve beleid. Men mag niet vergeten dat STVV in eerste instantie een lokale club is met een lokale uitstraling. We halen nu wel wat geld op in Japan, maar de kern is nog steeds Haspengouw (en niet veel meer dan dat). Deze club wordt op dit moment echter gerund vanuit een ivoren toren, hetzij een fysieke toren in Tokio, hetzij de denkbeeldige toren waar Tateishi en Pinto zich al 2 seizoenen mentaal in ophouden (ik weet letterlijk niet eens waar die 2 het grootste deel van hun tijd spenderen, op stayen of elders). In de heimat is er quasi niets. Iedereen weet dat Meekers niet meer is dan een papieren voorzitter/woordvoerder die een paar keer per jaar moet opduiken in de media. Niet persoonlijk bedoeld, maar dat is onvoldoende. De echte verantwoordelijken laten zich niet zien, kunnen zich niet eens uitdrukken in een taal die de achterban verstaat en geven voor het 2de seizoen op rij blijk dat ze de lokale transfermarkt noch de lokale competitie beheersen. Ik verdenk ze niet van slechte wil, eerder onkunde of onwetendheid, maar je moet geen genie zijn om in te zien dat het zo niet zal lukken. Je moet maar je kop eens uit het raam van je ivoren toren steken en je ogen opentrekken.
Overdrijven is een kunst
Franz
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Franz »

Jacques schreef: 25 sep 2020, 10:29 "Nabijheid" is de achillespees van heel het project, zowel voor de band met de supporters als voor het sportieve beleid. Men mag niet vergeten dat STVV in eerste instantie een lokale club is met een lokale uitstraling. We halen nu wel wat geld op in Japan, maar de kern is nog steeds Haspengouw (en niet veel meer dan dat). Deze club wordt op dit moment echter gerund vanuit een ivoren toren, hetzij een fysieke toren in Tokio, hetzij de denkbeeldige toren waar Tateishi en Pinto zich al 2 seizoenen mentaal in ophouden (ik weet letterlijk niet eens waar die 2 het grootste deel van hun tijd spenderen, op stayen of elders). In de heimat is er quasi niets. Iedereen weet dat Meekers niet meer is dan een papieren voorzitter/woordvoerder die een paar keer per jaar moet opduiken in de media. Niet persoonlijk bedoeld, maar dat is onvoldoende. De echte verantwoordelijken laten zich niet zien, kunnen zich niet eens uitdrukken in een taal die de achterban verstaat en geven voor het 2de seizoen op rij blijk dat ze de lokale transfermarkt noch de lokale competitie beheersen. Ik verdenk ze niet van slechte wil, eerder onkunde of onwetendheid, maar je moet geen genie zijn om in te zien dat het zo niet zal lukken. Je moet maar je kop eens uit het raam van je ivoren toren steken en je ogen opentrekken.
Het is voor een groot gedeelte ook gewoon de Japanse cultuur denk ik.
Ik ken een Japans bedrijf dat al 35 jaar in Vlaanderen actief is. Ook daar is het Japanse topmanagement 'onzichtbaar'/'onbereikbaar' voor de meer dan duizend medewerkers. Ze hebben ook daar een Belg aangeduid om de contacten met medewerkers, partners, gemeente, etc te verzorgen. Die Belg is nummer 3 of zo in hun hiërarchie, niet de 'echte baas'. Lijkt sterk op het organisatiemodel van DMM bij STVV.
En verder: Japanners zullen niet makkelijk een medewerker ontslaan, dus een exit van Muscat moeten we niet snel verwachten. Kijk naar Brys verleden seizoen: ook daar was de situatie al weken/maanden volledig kapot, alvorens hij (dan toch) ontslaan werd.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Jacques »

Dat zal inderdaad wel deels cultureel gebonden zijn, maar als het niet werkt, zowel wat betreft supportersaantallen als sportieve resultaten, ga je op een bepaald moment toch moeten bijsturen, cultuur of geen cultuur. Trots maakt ook deel uit van de Japanse cultuur. Enerzijds zijn ze misschien te trots om hun ongelijk toe te geven, anderzijds zijn ze hopelijk ook te trots om hun project langzaam te zien mislukken.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4173
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door stvvilvoorde »

Franz schreef: 25 sep 2020, 10:43
Jacques schreef: 25 sep 2020, 10:29 "Nabijheid" is de achillespees van heel het project, zowel voor de band met de supporters als voor het sportieve beleid. Men mag niet vergeten dat STVV in eerste instantie een lokale club is met een lokale uitstraling. We halen nu wel wat geld op in Japan, maar de kern is nog steeds Haspengouw (en niet veel meer dan dat). Deze club wordt op dit moment echter gerund vanuit een ivoren toren, hetzij een fysieke toren in Tokio, hetzij de denkbeeldige toren waar Tateishi en Pinto zich al 2 seizoenen mentaal in ophouden (ik weet letterlijk niet eens waar die 2 het grootste deel van hun tijd spenderen, op stayen of elders). In de heimat is er quasi niets. Iedereen weet dat Meekers niet meer is dan een papieren voorzitter/woordvoerder die een paar keer per jaar moet opduiken in de media. Niet persoonlijk bedoeld, maar dat is onvoldoende. De echte verantwoordelijken laten zich niet zien, kunnen zich niet eens uitdrukken in een taal die de achterban verstaat en geven voor het 2de seizoen op rij blijk dat ze de lokale transfermarkt noch de lokale competitie beheersen. Ik verdenk ze niet van slechte wil, eerder onkunde of onwetendheid, maar je moet geen genie zijn om in te zien dat het zo niet zal lukken. Je moet maar je kop eens uit het raam van je ivoren toren steken en je ogen opentrekken.
Het is voor een groot gedeelte ook gewoon de Japanse cultuur denk ik.
Ik ken een Japans bedrijf dat al 35 jaar in Vlaanderen actief is. Ook daar is het Japanse topmanagement 'onzichtbaar'/'onbereikbaar' voor de meer dan duizend medewerkers. Ze hebben ook daar een Belg aangeduid om de contacten met medewerkers, partners, gemeente, etc te verzorgen. Die Belg is nummer 3 of zo in hun hiërarchie, niet de 'echte baas'. Lijkt sterk op het organisatiemodel van DMM bij STVV.
En verder: Japanners zullen niet makkelijk een medewerker ontslaan, dus een exit van Muscat moeten we niet snel verwachten. Kijk naar Brys verleden seizoen: ook daar was de situatie al weken/maanden volledig kapot, alvorens hij (dan toch) ontslaan werd.
Ik werk al 20 jaar voor zo'n bedrijf.
Qua ontslaan waren ze hier in sommige gevallen er wel snel bij hoor,allez vroeger toch, ondertussen is het wel fel gebeterd.
Er is hier een tijd geweest dat vrouwelijke werknemers die zwanger werden, niet meer hoefden terug te keren (begin jaren 2000).
Ze zijn over het algemeen heel principieel en chauvinistisch, een vrouw kiest er bvb voor hen voor om te werken en geen gezin te hebben, ofwel om zich volledig in dienst van de familie te stellen en niet te werken.
Japanse leveranciers en werknemers krijgen hier voorrang en voorrechten tov hun europese concullega's, ook al zijn de kosten soms het tweevoud.
Als europeaan kan je maar tot een bepaald niveau opklimmen in de organisatie, tenzij je een japanse achtergrond hebt (taal machtig zijn, getrouwd met japanse of als expat een aantal jaar naar japan geweest te zijn.

De eer- en schaamtecultuur, waar op dit forum vaak naar verwezen wordt, slaat volgens mij niet terug op halen van successen met een voetbalclub die in je bezit is. Het bezitten van de club draagt bij tot hun eer, de grote winsten op uitgaande transfers ook maar het behalen van sportieve resultaten niet zo zeer. Je moet wel de ambitie hebben om het hoogst mogelijke te behalen, maar het sportieve resultaat is ondergeschikt.
De eer- en schaamcultuur is voornamelijk een persoonlijke en familiegebonden cultus, maar kan ook groeps- of bedrijfsgebonden voorkomen. Uitgelachen worden als persoon is iets dat in Japan by al means vermeden dient te worden. Vaak wenden personen in zulke situatie zich tot zelfmoord, wat in Japan een eervolle dood betekent en een middel om jouw opgelopen schaamte voor jezelf en je familie ongedaan te maken. Een sportief duel verliezen is echter geen reden tot schaamte. Deelname aan een sportief duel verstrekt sowieso eer, het resultaat is veelal ondergeschikt. Er is natuurlijk wel eer te verdienen bij winst, maar niet automatisch schaamte bij verlies (tenzij het een onsportief verlies is).

Moeten toegeven dat men iets niet weet, wordt gezien als een soort gezichtsverlies en dus aantasting van de eer, evenals het moeten aanhoren dat men iets niet bij het rechte eind heeft.
Een Japanner zal ook een ander niet gauw gezichtsverlies laten lijden en dat is voornamelijk de oorzaak dat ze heel karig zijn met het geven van negatieve opmerkingen, dat ze vaak blijven volharden in een overtuiging en niet gauw 'nee' zullen zeggen als ze niet aan iets kunnen voldoen. Ze zullen nooit keihard in discussie gaan en hard op tafel kloppen. Als je een Japanner iets vraagt dat hij niet kan of niet wil, zal hij niet zeggen dat hij dat niet kan, maar eerder rond de pot draaien en stallen ("ja maar, misschien, later") en zo lijdt in hun opinie dan eigenlijk niemand gezichtsverlies.

Pas ook op als je ze ziet lachen zonder hun mond te bedekken. Dan is er iets loos en kan je maar beter op je hoede zijn.
Laatst gewijzigd door stvvilvoorde op 25 sep 2020, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4142
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door lindoke »

Rare snuiters die Japanners
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Jacques »

Fascinerend land met een fascinerende cultuur. Ik snap dat de belangrijke lakens altijd uitgedeeld zullen worden vanuit Tokio of door Japanners, maar dat moet de nabijheid niet in de weg staan. Het is niet omdat het centrum van de macht in Tokio zit, dat je een lokale transfermarkt en competitie moet onderschatten. De Belgische competitie staat internationaal nota bene hoger aangeschreven dan de J-League. Voor mij moeten ze niet expliciet toegeven dat ze het niet weten als dat teveel gezichtsverlies betekent, ze moeten gewoon stilzwijgend hun beleid bijstellen zodat het wel resultaat oplevert en daar mogen ze voor mijn part ook de eer voor opstrijken, als ze dat zouden willen. Het is ook niet omdat het centrum van de macht in Tokio zit, dat je een lokale achterban moet negeren. Men moet in dialoog willen gaan met de lokale gemeenschap als men de club ook wil verankeren in die gemeenschap (een van hun expliciete doelstellingen bij de overname). Anders gaat het niet lukken of je nu Japanner, Belg, Braziliaan, Congolees of Australiër bent. Je merkt daar soms wel goede wil bv. met het nieuwe supportersmagazine, maar het is nog te oppervlakkig, letterlijk, teveel éénrichtingsverkeer. Zonder een gedeeld verhaal kan je de club evengoed opnemen en ergens anders neerpoten.
Overdrijven is een kunst
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Jan Bulder »

Als je zo als Vlaming tegenwoordig zou denken/handelen, dan zou je discrimineren, een racist en vrouwenhater zijn.

Maar als een Jappanner dat in België komt doen, dan is dat gewoon onderdeel van zijn cultuur en wordt dat blijkbaar nogal pamperend behandeld. Gewoon omdat ze geld hebben.
fruitboerke
Berichten: 621
Lid geworden op: 27 dec 2018, 10:53

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door fruitboerke »

Het geld dat de Japanners al uitgegeven hebben aan hopeloze overschatte spelers is gewoonweg frappant. Indien ze hier van aan het begin van de overname iemand aangeworven hadden met iets of wat kennis van spelers en hun waarde dan hadden ze nu met datzelfde budget een ploeg die tegen de top 6 kon aanleunen . Maar neen , koppig en gewoonweg gelijk een bende steenezels hun geld over de balk smijten en uitgeven aan God en klein pierke.Ik hoop dat ik verkeerd ben maar ik krijg hoe langer hoe meer een deja vu gevoel als wat er in den tijd met Lierse gebeurd is. Daar was er ook zo ene wannes van een Egyptenaar die dacht dat hij alles wist en kon wat uiteindelijk de club ten gronde heeft gebracht .
Ons doel ? top 5 in Belgie ( Yusuke Maranaka , hbvl 26 januari 2019 )
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Jan Bulder »

Jan Bulder schreef: 11 aug 2018, 15:00 Iets meer info opgevangen over mogelijk nieuw oefencomplex, kort samengevat:

- Site Rochendaal is meest concreet. RUP moet hiervoor worden aangepast. Wordt een '5-jarenplan' genoemd.
- Wordt een 'gigantisch' project, met onder meer een hotel en alle mogelijke topsportvoorzieningen. Moet bv ook mogelijkheid bieden aan buitenlandse clubs om op stage te komen.

Ook nog:

- STVV/DMM heeft een huurcontract van 10 jaar met Stayen.
- De relatie met RD zou 'heel stroef' zijn. STVV wil bv een kleine ruimte huren om fanshop onder te brengen. RD wil dat niet en vraagt absurde huurprijs. In die zin klopt het volgens mijn bron wel dat er al eens de piste van een nieuw stadion werd geopperd.

DMM heeft verder echt de intentie om een langetermijnrelatie uit te bouwen met STVV en de stad Sint-Truiden.
Ondertussen update ivm oefencomplex: de pistes van een volledig nieuw oefencomplex op Rochendaal of Terbiest worden verlaten wegens te duur.

Er wordt nu gekozen voor een definitief verblijf op de sites van Kortenbos en Seminarie waar men enkele aanpassingswerken wil uitvoeren. Kortenbos is eigendom van de stad, STVV wil dit kopen. RUP moet worden aangepast om werken te mogen uitvoeren.
Plaats reactie