Waarom kocht DMM STVV?
De STVV-fans hoopten: om sportieve prestaties te realiseren met STVV (PO1, Europees voetbal) + Japanse spelers in Europa te lanceren (met winst op verkoop) + om het concern DMM naamsbekendheid te bieden en in de Europese markt te lanceren.
Wat blijkt hoe langer hoe meer de werkelijkheid te zijn?
STVV wordt gebruikt om de marketing van DMM in Japan zelf en de buurlanden van (Oost-)Azië te pushen (zie de partners/sponsors, zie de voorbijgang van Japanse 'vedetten' met nu Suzuki en voorheen Endo en Tomi, zie de aankoop van CP15 en misschien ook nog de Zuid-Koreaan Lee) + Japanse spelers in Europa te lanceren.
De sportieve aspiraties met STVV lijken ondergeschikt, het zou voor DMM bijvoorbeeld wel eens veel belangrijker kunnen zijn dat Suzuki en CP15 veel spelen en in the picture staan dan dat het team PO1 haalt. Het gebrek aan prioriteit voor het sportieve uitte zich verleden seizoen met de verkoop van De Norre en Bezus zonder degelijke vervanging en de makkelijke walk over van Gent in de laatste match. Ook nu is het transferbeleid niet gericht op onmiddellijk rendement en PO1.
Ook de marketing en naamsbekendheid van DMM in Europa/België/Vlaanderen/Haspengouw/Sint-Truiden lijken onbelangrijk. Slechts in allerlaatste instantie bij gebrek aan alternatief werd de naam DMM.com op het shirt gedrukt als tijdelijke sponsor. Is er trouwens al eens een supporter naar de site DMM.com gesurft? Of er überhaupt iets gekocht? Dat zal zeeeeeeer beperkt zijn, want de site is helemaal toegespitst op Azië, en haalt het voor de Vlaming niet van bijvoorbeeld Bol.com.
Wat te verwachten?
Op korte termijn tijdens dit transferbeleid nog enkele (Aziatische) versterkingen,
mogelijk nog de verkoop van jonge potential(s) (Boli, Botaka, Garcia),
nieuwe spelers worden enkel aangetrokken als er een mogelijke meerwaarde op doorverkoop is (dus geen 'oude Belgen'),
zakken naar 1B zal ten alle prijze worden vermeden (eventueel met een sterke injectie in de winter-mercato),
op termijn zal DMM een grotere club in een grotere competitie kopen (bij voorkeur Engeland,
heeft Charlton al in de aanbieding!).
Conclusie: STVV is voor DMM slechts een 'oefenproject' met de nadruk op marketing/commercie en niet op het sportieve.