Jaarrekening STVV 2018

Alles over het beleid van onze club
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Jaarrekening STVV 2018

Bericht door Mikman »

Ondertussen ook de cijfers van 2019 in mijn bezit, dank daarvoor aan mijn bron. ;)
De volledige jaarrekening zal de komende weken ook wel gepubliceerd worden op de balanscentrale van de Nationale Bank. Vorig boekjaar gebeurde dat 28 december.

De cijfers:

Bedrijfsopbrengsten:

25.359.341€

Bedrijfskosten:

19.742.041€

Bedrijfsopbrengsten min de bedrijfskosten is 5.617.200€. Er waren ook wat financiële opbrengsten en financiële kosten die de bedrijfswinst uiteindelijk op 5.344.477€ brachten.
MAAR...
Er werden ook nog € 4.080.724 aan uitzonderlijke kosten geboekt. Daardoor liep de winst terug tot 1.263.753 €. STVV had ook nog wat belastingkrediet zodat er uiteindelijk 1.213.566 € winst werd geboekt. Niet slecht, maar na de verkoop van Bezus, De Norre en vooral Tomiyashu had je toch wat meer mogen verwachten. De vraag is vooral, wat waren die meer dan 4 miljoen aan uitzonderlijke kosten, want die drukten toch wel heel hard op het eindresultaat?

Dat zit zo: bij de overname van STVV werden de schulden door de vorige eigenaar ( RD ) kwijt gescholden, maar deze zouden wel hernomen worden op het moment dat de club winst maakt. Wat nu dus het geval was. Die + 4 miljoen is dus naar Duchâtelet, eigenlijk de NV Stayen, gegaan, daarmee is de schuld van STVV aan de NV Stayen wel definitief ingelost.

Er is ook positief nieuws, want voor het eerst sinds lang heeft STVV geen negatief eigen vermogen ( dwz wat je waard bent als je al je bezittingen zou verkopen) meer. Vorig jaar had STVV nog een negatief eigen vermogen van bijna 300.000€, nu een positief van 921.734€. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat Tateishi laatst zei dat STVV jaarlijks een exploitatieverlies van x-aantal miljoenen heeft, dus STVV zal op tijd en stond moeten blijven verkopen om solvabel te blijven. STVV heeft nog altijd zo'n 7,5 miljoen Euro schulden, wat weliswaar beter is dan de 8,8 miljoen van het jaar ervoor.

STVV betaalt jaarlijks 500.000€ huur voor het stadion, een contract van 10 jaar, de bouw van de nieuwe tribune zou dat bedrag niet verhogen.
Ter vergelijking: Oostende betaalt Coucke jaarlijks 1,2 miljoen € voor de huur van het stadion. Toen Coucke zelf nog voorzitter was bedroeg dat 800.000€ per jaar, maar om de overnameprijs te drukken werd het huurbedrag verhoogt.

Het bedrijfskapitaal ( overschot of tekort in liquiditeit ) steeg sterk van 3,2 miljoen naar bijna 11 miljoen €. De loonkost bedroeg eveneens een kleine 11 miljoen €. Wanneer we de loonkost delen door de bedrijfskosten, zitten we aan 55,7%. Dat is iets boven het ideaal van 50%, maar zeker niet zorgwekkend.

De inkomsten uit ticketing, abo's en diners daalde, terwijl de inkomsten uit sponsoring fors stegen.

Ook opmerken dat STVV 76,80 voltijdse equivalenten in dienst heeft, dat is dus al een heel stevig uit de kluiten gewassen KMO. En een heel stuk verwijderd van zelfs de periode Lammens, toen het profbestaan van de club serieus bedreigd werd.


Samengevat kunnen we dus stellen dat STVV financieel de goede weg die de laatste jaren werd ingeslagen naarstig verder zet, maar dat de allerlaatste afbetaling aan de NV Stayen wel wat roet in het eten gooide. De inkomsten blijven stijgen, maar de inkomsten uit supporters dalen wel. Dat moet dus absoluut een aandachtspunt worden voor de beleidsmaker. Niet alleen financieel, maar ook sportief heeft een hoger toeschouwersaantal zijn meerwaarde. Ook de communicatie moet echt wel beter, als je af en toe cijfers geeft aan de supporters en je geeft daar dan ook de juiste duiding bij, dan denk ik dat dat op heel wat begrip zou kunnen rekenen. Tateishi deed wel een toespeling daarop in zijn interview door te zeggen dat STVV eerst financieel stabiel moet worden, maar je kan dat beter staven met concrete cijfers.
Deze club heeft echt wel serieuze stappen vooruit gezet maar is heel afhankelijk van de inkomsten uit Japan en de lokale supporter moet echt wel de weg terug vinden ( of gewezen worden ) naar Stayen. Of laat ik het, nu de laatste afbetaling aan de NV Stayen is gedaan, nog maar eens ouderwets 'Staaien' noemen.
omeloe
Berichten: 1157
Lid geworden op: 17 okt 2010, 21:47
Supporter van: STVV
Locatie: Stevoort

Re: Jaarrekening STVV 2018

Bericht door omeloe »

Mikman schreef: 09 dec 2019, 16:21 Er werden ook nog € 4.080.724 aan uitzonderlijke kosten geboekt. Daardoor liep de winst terug tot 1.263.753 €. STVV had ook nog wat belastingkrediet zodat er uiteindelijk 1.213.566 € winst werd geboekt. Niet slecht, maar na de verkoop van Bezus, De Norre en vooral Tomiyashu had je toch wat meer mogen verwachten. De vraag is vooral, wat waren die meer dan 4 miljoen aan uitzonderlijke kosten, want die drukten toch wel heel hard op het eindresultaat?
STVV zal op tijd en stond moeten blijven verkopen om solvabel te blijven.
Ik hoop dat iedereen beseft dat de cijfers volgend jaar dieprood zullen kleuren !!! Het is een tendens , maar ik vind de loonkost ook zeer hoog voor onze spelersgroep .
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Jaarrekening STVV 2018

Bericht door STVV-fan »

omeloe schreef: 09 dec 2019, 17:32
Mikman schreef: 09 dec 2019, 16:21 Er werden ook nog € 4.080.724 aan uitzonderlijke kosten geboekt. Daardoor liep de winst terug tot 1.263.753 €. STVV had ook nog wat belastingkrediet zodat er uiteindelijk 1.213.566 € winst werd geboekt. Niet slecht, maar na de verkoop van Bezus, De Norre en vooral Tomiyashu had je toch wat meer mogen verwachten. De vraag is vooral, wat waren die meer dan 4 miljoen aan uitzonderlijke kosten, want die drukten toch wel heel hard op het eindresultaat?
STVV zal op tijd en stond moeten blijven verkopen om solvabel te blijven.
Ik hoop dat iedereen beseft dat de cijfers volgend jaar dieprood zullen kleuren !!! Het is een tendens , maar ik vind de loonkost ook zeer hoog voor onze spelersgroep .
Dieprood?

De som van Tomiyasu wordt in schijven betaald, het lijkt mij redelijk om aan te nemen (hoewel ik daar eerlijk gezegd geen enkel zicht op heb) dat een deel van deze som ( die betalingen), zich binnen verschillende boekjaren zullen bevinden. In de balans van volgend jaar zit dus waarschijnlijk nog een deel van de transferopbrengsten van Tomiyasu.

Er zijn wel degelijk spelers in deze kern die een verkoopwaarde hebben.

Men zal proberen (en de berichten tonen die trend aan) om nog meer sponsoring uit Japan te halen.

De winst zal waarschijnlijk niet zo groot zijn, maar "dieprode" cijfers lijkt me nu toch ook bij de haren getrokken.
ertee
Berichten: 477
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Jaarrekening STVV 2018

Bericht door ertee »

STVV-fan schreef: 09 dec 2019, 18:24
omeloe schreef: 09 dec 2019, 17:32
Mikman schreef: 09 dec 2019, 16:21 Er werden ook nog € 4.080.724 aan uitzonderlijke kosten geboekt. Daardoor liep de winst terug tot 1.263.753 €. STVV had ook nog wat belastingkrediet zodat er uiteindelijk 1.213.566 € winst werd geboekt. Niet slecht, maar na de verkoop van Bezus, De Norre en vooral Tomiyashu had je toch wat meer mogen verwachten. De vraag is vooral, wat waren die meer dan 4 miljoen aan uitzonderlijke kosten, want die drukten toch wel heel hard op het eindresultaat?
STVV zal op tijd en stond moeten blijven verkopen om solvabel te blijven.
Ik hoop dat iedereen beseft dat de cijfers volgend jaar dieprood zullen kleuren !!! Het is een tendens , maar ik vind de loonkost ook zeer hoog voor onze spelersgroep .
Dieprood?

De som van Tomiyasu wordt in schijven betaald, het lijkt mij redelijk om aan te nemen (hoewel ik daar eerlijk gezegd geen enkel zicht op heb) dat een deel van deze som ( die betalingen), zich binnen verschillende boekjaren zullen bevinden. In de balans van volgend jaar zit dus waarschijnlijk nog een deel van de transferopbrengsten van Tomiyasu.

Er zijn wel degelijk spelers in deze kern die een verkoopwaarde hebben.

Men zal proberen (en de berichten tonen die trend aan) om nog meer sponsoring uit Japan te halen.

De winst zal waarschijnlijk niet zo groot zijn, maar "dieprode" cijfers lijkt me nu toch ook bij de haren getrokken.
Wat betreft Tomiyasu: als het gaat om schijven die met zekerheid betaald moeten worden, zou dit al geboekt moeten staan als opbrengst.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Jaarrekening STVV 2018

Bericht door Halenaar »

Bedankt voor de info Mikman! Word geapprecieerd.
Plaats reactie