Crisis op Stayen

Alles over het beleid van onze club
Positivo
Berichten: 1925
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:57

Re: Crisis op Stayen

Bericht door Positivo »

Mikman schreef: 11 nov 2020, 10:11
Positivo schreef: 09 nov 2020, 18:59 Ik ben wat zaken gaan opzoeken.

Vooreerst ben ik naar het seizoen gaan kijken net voor stvv door Rd aan de Japanners verkocht werd. Dat was het seizoen 2016/2017 - Begin het seizoen 2017/2018 hebben de Japanners hun intrede gedaan. Je kunt stellen dat het seizoen 2016/2017 in grote mate bepaald werd door de transfers die door RD gedaan werd. Nadien hebben de Japanners hun beleid doorgevoerd.

Even in herinnering met welke spelers dat seizoen begonnen werd ...
Djene, Desart, DePetter, Stef Peeters, Bezus , Boli, Castro-Montez, Gerkens, Kotysch, yuji Ono, Ruben Fernandez, Dutoit .... DeNorre. Ik heb dit gevonden op Wikipedia dus heel zeker ben ik niet.

Dan ben ik gaan kijken wat de loonlast was dat seizoen aan de hand van de jaarrekening en die bedroeg : 6.736.000

Verder ben ik gaan kijken wat de loonlast was voor het seizoen 2018/2019 (De jaarrekening voor het seizoen 2019/2020 komt kortelings beschikbaar ) en die bedroeg : 10.996.000
Een verhoging van méér dan 60%.

Wie denkt dat mijnheer Tateishi in de winter het probleem gaat oplossen met nog eens extra transfers ..... ik geloof dat niet meer .....
En laat ons de jaarrekening van 2019/2020 afwachten en zien hoe erg die is!
Hogere lonen betekent vaak ook hogere inkomende transfersommen. Hun lage loon op 2e klasse-niveau, en de club die dringend geld nodig had om te overleven, was één van de voornaamste redenen waarom Schoofs en Junior hier onder hun potentiële verkoopwaarde vertrokken.
Je kan Tateishi veel verwijten, dat doe ik ook, maar niet dat hij geen geld weet te maken uit de verkoop van spelers. Een groot deel van de verhoogde loonlast is ook te wijten aan extra medewerkers in Japan, en die zouden toch ook een financiële return moeten bieden als je Tateishi in zijn laatste interview moet geloven.

Structureel maakt STVV 2 à 3 miljoen Euro verlies per jaar. Volgens Transfermarkt maakte STVV afgelopen zomer 900.000€ winst op zijn transfers, maar in de jaarrekening gaat ook de verkoop van Boli nog zitten. Dus uiteindelijk zou STVV zonder corona ongeveer break-even gedraaid hebben, nu zal het wel een paar miljoen verlies zijn. Het grote probleem van Tateishi is dat hij veel te veel geld heeft uitgegeven aan middelmatige spelers als Durkin. En dat hij te weinig rekening houdt met de lokale markt, waardoor je ook inkomsten verliest uit afhakende supporters.
Ik kan me ook wel vinden in je zienswijze.
Wat de uitgaande transfers betreft doet Tateishi het inderdaad beter dan iedereen voor hem .... maar daar ben je wel niks mee als je bijna TOTAAL mislukt op gebied van inkomende transfers.
Vorig boekjaar (2018-2019) was er winst, hoor (ok met de transfers)
Laat ons 2019-2020 afwachten. Traditioneel publiceert stvv de laatste jaren de jaarrekening tijdens de laatste week van het jaar

Ik denk ook niet dat Dmm ontevreden zal zijn over de boekhoudkundige resultaten ...... maar als bij een bedrijf de voorraad (bij stvv de waarde van de spelers) slechts een fractie van de waarde is waaraan ze werd aangekocht.... tja dan weet je het wel. Dan wordt het volgende boekhoudkundig resultaat ineens wat anders , als je de voorraadwaarde moet afschrijven.

En ik denk zo dat ze dat bij Dmm door hebben.
enrique
Berichten: 2870
Lid geworden op: 13 okt 2010, 19:24

Re: Crisis op Stayen

Bericht door enrique »

900.000€ winst?
Wie hebben ze allemaal gekocht nadat ze Boli verkocht hebben en voor hoeveel?
En wat zouden ze waard zijn aan verkoopprijs...
Is er gene die 2,5 miljoen gekost heeft?
Ge staat 15e of 16e, speelt allemaal mee
Als ge die mannen in januari allemaal moet verkopen aan de helft van de prijs, en ge gooit weer met miljoenen
Hoe gaat de rekening er dan volgend jaar uitzien?
Ben benieuwd

Enfin, hij moet zich nog geen zorgen maken
Standard heeft 51 miljoen schulden...
Wie is daar ook alweer gepasseerd :grappig:
Dreke
Berichten: 3643
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Crisis op Stayen

Bericht door Dreke »

enrique schreef: 10 nov 2020, 23:06
Dreke schreef: 10 nov 2020, 21:33 Andere eigenaars is toch helemaal niet de enige oplossing? Heel kort door de bocht.
Gij vindt allles kort door de bocht
Spelersbeleid veranderen of ophoepelen
Awel, dan is de club verkopen toch niet de enige oplossing?
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Crisis op Stayen

Bericht door tesneusdoek »

De sportieve directie heeft tenminste een goed oog wat trainers betreft... Wie niet deugt, kan niet op Stayen blijven en wordt vervangen door een toptrainer als Muscat... :grappig: :grappig: :grappig:

De drie genomineerden voor de Trofee Raymond Goethals 2020 zijn (in alfabetische volgorde): Marc Brys (OHL), Philippe Clement (Club Brugge) en Ivan Leko (Antwerp FC).
https://www.hln.be/belgisch-voetbal/mar ... ~a7c6b2c5/
STimVV
Berichten: 2704
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Crisis op Stayen

Bericht door STimVV »

Voor de editie van 2018 was Brys ook al bij de 3 genomineerden. Toen was hij coach van STVV.
Jebus4life
Berichten: 1272
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Crisis op Stayen

Bericht door Jebus4life »

tesneusdoek schreef: 12 nov 2020, 11:42 De sportieve directie heeft tenminste een goed oog wat trainers betreft... Wie niet deugt, kan niet op Stayen blijven en wordt vervangen door een toptrainer als Muscat... :grappig: :grappig: :grappig:

De drie genomineerden voor de Trofee Raymond Goethals 2020 zijn (in alfabetische volgorde): Marc Brys (OHL), Philippe Clement (Club Brugge) en Ivan Leko (Antwerp FC).
https://www.hln.be/belgisch-voetbal/mar ... ~a7c6b2c5/
Wel even opmerken: De Raymond Goethals trofee kan enkel worden gewonnen door Belgen ;) Dus al worden we kampioen, dan nog zal Muscat die niet winnen :P

*Iemand gaf net aan (maar de post is weg?) dat Leko op de lijst staat, maar die heeft, meen ik toch, ook de Belgische nationaliteit? Misschien viel de frank daar ook net :)


Lijkt me ook sterk dat Brys die wint. Je mag de beste trainer in BE zijn en met een stel 12-jarige Chinezen los kampioen spelen in derde klasse, de bekerfinale halen, Brugge 120 minuten van het terrein spelen maar verliezen op penalties en nog zal die trofee naar de winnaar van de Jupkesleague of de beker gaan. Naar iets anders kijken ze niet...
Laatst gewijzigd door Jebus4life op 12 nov 2020, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
STimVV
Berichten: 2704
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Crisis op Stayen

Bericht door STimVV »

Jebus4life schreef: 12 nov 2020, 13:43 *Iemand gaf net aan (maar de post is weg?) dat Leko op de lijst staat, maar die heeft, meen ik toch, ook de Belgische nationaliteit? Misschien viel de frank daar ook net :)
Betrapt! :lol:
Ik had inderdaad niet meteen door dat Leko blijkbaar de dubbele nationaliteit heeft.
voetballiefhebber
Berichten: 2692
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: Crisis op Stayen

Bericht door voetballiefhebber »

Als er tegen OHL weer dramatisch wordt gespeeld en de trainer wordt ontslagen, dan zou ik misschien proberen om het duo Peter Maes - Luc Nilis aan te stellen.

Nilis combineert blijkbaar hulptrainer en spitsentrainer. Vandaag zat hij in de MIDMID podcast, die ook te volgen is op YouTube en enkele andere kanalen. Hij wil dit alleen nog doen in België of Nederland. Alleen voor Valladolid als buitenlandse club maakt hij nog een uitzondering, omdat 'dikke' Ronaldo daar eigenaar is. Zijn droom zou wel Anderlecht zijn, maar hij heeft ook al voor minder goede clubs gewerkt als VVV en Ankaragücü dacht ik.
enrique
Berichten: 2870
Lid geworden op: 13 okt 2010, 19:24

Re: Crisis op Stayen

Bericht door enrique »

Ze gaan wachten met de trainer buiten te gooien tot ze verloren hebben van W-B en Moeskroen
En dan mag er ene uit Zuid-Korea komen proberen...
Mikman
Berichten: 3675
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Crisis op Stayen

Bericht door Mikman »

Intussen is het bij andere clubs ook volop ( financiële ) crisis : de situatie bij Standard is zo ernstig dat een faillissement niet denkbeeldig is, en vandaag blijkt het ook bij Zulte-Waregem de verkeerde kant uit te gaan:

(merk op dat de impact van de corona-crisis nog niet verrekend is )



Zulte Waregem in vieze papieren: 7,3 miljoen verlies op jaarrekening
ZULTE WAREGEM

De jaarrekening van de cvba Grensverleggend, de vennootschap achter SV Zulte Waregem, kleurt donkerrood. In het afgelopen boekjaar werd een verlies van 7,3 miljoen ingeschreven. Vorig jaar ging de fusieclub voor het eerst in haar bestaan in de rode cijfers, toen met een verlies van 2,9 miljoen.


Net nu SV Zulte Waregem sportief iets meer ademruimte voor zichzelf creëerde met de overwinning op het veld van Cercle Brugge, wordt duidelijk dat de fusieclub financieel in zwaar weer is terechtgekomen. En dat de sportieve problematiek niet los staat van de zware verliescijfers op de financiële balans.

Terwijl nogal wat Belgische topklassers door buitenlandse investeerders in leven worden gehouden - met KV Oostende en Waasland-Beveren die in Amerikaanse handen kwamen als meest recente voorbeelden - heeft Zulte Waregem (dat draait op een jaarbudget van 15 miljoen euro) altijd voor lokale verankering gekozen. Een politiek die tot twee jaar geleden rendeerde, want financieel kwam Essevee niet in de problemen en sportief slaagde Francky Dury er om de zoveel jaar wel in een succes neer te zetten. Zo mooi als in 2013, toen de fusieclub vice-kampioen werd op Anderlecht, werd het weliswaar nooit meer. Maar de bekerwinst van 2017 is toch ook geen eeuwigheid geleden.

Geïnvesteerd
Uiteraard hakte de coronacrisis er in 2020 ook aan de Gaverbeek hard in, maar de financiële neergang was al eerder ingezet. De jaarrekening van 2019 kleurde voor het eerst rood, een negatieve trend die niet kon worden gestuit in de lente van 2020 door de eerste coronacrisis. En in de zomermercato kwamen de verhoopte miljoenen voor Cyle Larin en Saido Berahino niet binnen.


Zulte Waregem investeerde fors. In zijn coach, Francky Dury, die in 2014 een tienjarig contract mocht onderschrijven. En in zijn accommodaties, met een eigen oefencentrum naast het Regenboogstadion (eigendom van de Stad Waregem), dat sinds 2014 een gefaseerde 'make-over' ondergaat. De voorziene nieuwe tribunes langs de lange zijden van het terrein zijn nu echter geen prioriteit meer.

De vraag is hoe Zulte Waregem het tij kan keren, nu de verliezen aan wedstrijdinkomsten dit seizoen door corona (en de matchen zonder of met een beperkt publiek) nóg ingrijpender zullen zijn. Bij de club werd gisteren niet gereageerd. Eerstdaags volgt een officieel communiqué.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Crisis op Stayen

Bericht door Jacques »

Deels zit die er toch wel al in? Inkomsten maart-juni zullen wel een duik hebben genomen (11 matchen niet gespeeld) en mee wegen op de balans, maar bon, dat verklaart waarschijnlijk geen 7 miljoen en de grote rekening moet nog volgen.
Ik ben benieuwd naar onze cijfers. Dat ze rood zullen kleuren, lijkt me quasi zeker. Als we het verlies kunnen beperken, hebben we, de omstandigheden in acht genomen, het nog niet zo slecht gedaan. Wie nu goed met de centen kan omgaan, zit straks in een zeer goede positie om na COVID-19 spelers weg te plukken bij de concurrentie.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
zipke373
Berichten: 1429
Lid geworden op: 29 sep 2010, 06:52
Supporter van: K.STVV

Re: Crisis op Stayen

Bericht door zipke373 »

Jacques schreef: 17 nov 2020, 16:47 Wie nu goed met de centen kan omgaan, zit straks in een zeer goede positie om na COVID-19 spelers weg te plukken bij de concurrentie.
Een kolfje naar de hand van onze fantastische scoutingscel... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6729
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Crisis op Stayen

Bericht door Jacques »

Het is natuurlijk niet omdat je een goede startpositie hebt dat je ook al eerste de finish bereikt. :mrgreen:
Overdrijven is een kunst
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Crisis op Stayen

Bericht door Jan Bulder »

Op dinsdag 1 december stemmen de aandeelhouders, onder andere, over de goedkeuring van de jaarrekening.

Ik ben geen boekhouder, maar ik haal hier enkele dingen aan die me opvallen in de jaarrekening en het bijhorende verslag:

- De resultatenrekening van het boekjaar in kwestie werd afgesloten op 30 juni 2020. Er is voor dat boekjaar een verlies van 621.689 euro.
- De bedrijfsopbrengsten bleven nagenoeg gelijk: 25.359.240 euro op 30/06/2019 tegenover 25.227.039 euro op 30/06/2020. De bedrijfskosten daarentegen stegen fors: 19.672.251 euro op 30/06/2019 tegenover 25.115.885 euro op 30/06/2020.

De meerkosten situeren zich hoofdzakelijk onder de posten 'Diensten en diverse goederen' (+ 2.3 miljoen euro), 'Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen' (+ 1,5 miljoen euro) en 'Afschrijvingen en waardeverminderingen op vaste activa' (+1,3 miljoen)

- In het verslag van de wettelijke controle uitgevoerd door bedrijfsrevisor Luc Beckers valt weliswaar te lezen dat "...de jaarrekening een getrouw beeld geeft van het vermogen en de financiële toestand van de vennootschap per 30/06/2020...". Toch benadrukt de bedrijfsrevisor de financiële ondersteuning van DMM: "Zonder afbreuk te doen aan het hierboven tot uitdrukking gebracht oordeel, vestigen wij de aandacht op de toelichting VOL 7 van de jaarrekening, waaruit het belang van de financiële ondersteuning van de aandeelhouders met name DMM.com Co Ltd en Spacenine Co Ltd blijkt".

- Er is een totale schuld van 19.560.405 euro. Waarvan 13.117.417 euro schulden op meer dan 1 jaar zijn. In het verslag van de raad van bestuur van de NV STVV valt te lezen dat er een schuld is aan Spacenine (3.461.284 euro), DMM.com (5.200.000 euro) EN aan NV Stayen (4.258.552 euro).

Verder in dat verslag haalt de NV STVV aan dat: "De uitbouw gaat gepaard met een aantal investeringen in zowel mensen (spelers, omkadering) als in infrastructuur. Hierdoor zijn er onvermijdelijk hogere uitgaven in een aantal kostenposten en dan vooral in salaris".

Ook wordt in het verslag gewag gemaakt van een geleden verlies door COVID-19: "Er werden hierdoor heel wat directe inkomsten gemist, zoals inkomsten uit ticketing, horeca en andere. Ook werd de marktwaarde van het aanwezige spelerspotentieel negatief beïnvloed. Het is moeilijk de precieze impact van de pandemie te becijferen maar deze kan op het resultaat van het afgelopen boekjaar een negatieve inwerking van 750.000 euro tot 1.500.000 euro hebben gehad."

- NV STVV geeft in het verslag ook aan het resultaat van het voorbije boekjaar te willen verbeteren als volgt:

o "Er zijn ondertussen een aantal nieuwe samenwerkingen aangeknoopt met Aziatische bedrijven. Deze samenwerkingen zullen de publiciteitsinkomsten doen toenemen. Bijkomende samenwerkingen zijn te verwachten."

o "Het budget voor het nieuwe lopende boekjaar werd door de raad van bestuur met de nodige voorzichtigheid, de pandemie indachtig, opgemaakt. Door de nodige saneringen wordt een positief resultaat over het boekjaar 2020-20201 nagestreefd."

o "Het eerste elftal werd en zal verder versterkt worden op sportief betere resultaten te halen en als gevolg daarvan meer inkomsten te genereren uit ticketing, publiciteit, merchandising en uiteraard TV-rechten."

o "Betere sportieve resultaten zullen ook leiden tot hogere marktwaarden van het aanwezige spelerspotentieel waardoor in de toekomst ook hieruit belangrijke inkomsten zouden kunnen gepuurd worden."
voetballiefhebber
Berichten: 2692
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: Crisis op Stayen

Bericht door voetballiefhebber »

Jan Bulder schreef: 18 nov 2020, 19:19 o "Het eerste elftal werd en zal verder versterkt worden op sportief betere resultaten te halen en als gevolg daarvan meer inkomsten te genereren uit ticketing, publiciteit, merchandising en uiteraard TV-rechten."

o "Betere sportieve resultaten zullen ook leiden tot hogere marktwaarden van het aanwezige spelerspotentieel waardoor in de toekomst ook hieruit belangrijke inkomsten zouden kunnen gepuurd worden."
Verder versterkt? Waar zitten die versterkingen dan? Je moet er ver naar zoeken. Ik ben benieuwd wat er in de winterstop gaat gebeuren.
Plaats reactie