Het coronavirus COVID-19

Al de rest dat nergens anders thuis hoort, hier graag!
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Aangezien er in de voetbalwereld - terecht - niets meer beweegt en ik dit onderwerp al in een andere topic zag aangesneden worden, kan dit forum misschien ook zijn nut hebben om het te hebben over het wereldomvattende coronavirus. Wat is jullie mening over dit virus? Wat had men beter kunnen doen? Hoe zien jullie dit evolueren? Welke tips willen jullie meegeven?
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jan Bulder »

Maar 2 tips van mijn kant:

1) Blijf zoveel mogelijk in uw kot. Zorg voor elkaar waar nodig en waar mogelijk.
2) Als dit alles achter de rug is, de rekening presenteren aan de huidige generatie politici. Buiten ermee.
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Dreke »

Jan Bulder schreef: 17 mar 2020, 23:34 Maar 2 tips van mijn kant:

1) Blijf zoveel mogelijk in uw kot. Zorg voor elkaar waar nodig en waar mogelijk.
2) Als dit alles achter de rug is, de rekening presenteren aan de huidige generatie politici. Buiten ermee.
Helemaal akkoord. Maar punt 2 graag consequent toepassen in de toekomst. Ook voor onderwerpen die minder sexy of aangenaam zijn.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

Ik vraag me vooral af wie nu beter bezig is... Frankrijk/België of Nederland/Engeland.
Het zijn uiteindelijk gewoon andere zienswijzen, de tijd zal het uitwijzen.

Zij riskeren dat het nu helemaal in hun gezicht ontploft als er toch teveel tegelijkertijd in het ziekenhuis belanden.
Wat wij als risico hebben tegenover hen is dat het bij ons terug kan opflakkeren eenmaal er terug versoepeling is. Zij zijn dan massaal immuun.

Voorlopig, aan China af te leiden, zou ik denken dat onze manier de betere is.
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door enerkey »

Ik prefereer eigenlijk ook de Belgische werkwijze. Vooral als je weet dat dat het worst case scenario is. Dat de piek zo hoog wordt dat er te veel mensen tegelijk intensieve zorgen nodig hebben. Waardoor er dan massaal extra mensen gaan sterven zoals we nu in Italië zien. Daar doe je toch alles aan om nu net dat ten alle tijden te vermijden?
Nederland gokt erop dat het niet zo een vaart zal lopen, omdat ze meer intensive care bedden hebben dan Italie. De theorie klopt volledig als het zelfde percentage infecties als in Italie haalt: maar je moet ook rekening houden dat er te weinig beschermende kleding kan over zijn(ook in Nederland zitten ze niet met een gigantische stock) en medici ziek worden. En dan daalt de behandel capaciteit. En Italië neemt al een poos maatregelen om het aantal gevallen af te vlakken. Wat als het in Nederland nog exponentieel op korte tijd doorstijgt?

In België waar alles uiteraard slechter is dan in de buurlanden hebben we 1,900 operationele intensive care bedden. Waar Nederland er 1,250 heeft . Dat is 50% meer voor minder inwoners. In GB hebben ze er 4000. Dat zijn er 60 per miljoen inwoners. Belgie heeft er 172 per miljoen inwoners.

De huidige generatie politiekers hadden ook ooit in het verleden kunnen beslissen dat dat in vergelijking met de buurlanden veel te veel is. Gelukkig hadden ze tijd daar niet voor omdat ze druk bezig waren met kibbelen en het verzinnen van redenen om gewoon geen regering te vormen.
davy
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jul 2013, 16:13
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door davy »

Jack schreef: 18 mar 2020, 08:05 Ik vraag me vooral af wie nu beter bezig is... Frankrijk/België of Nederland/Engeland.
Het zijn uiteindelijk gewoon andere zienswijzen, de tijd zal het uitwijzen.

Zij riskeren dat het nu helemaal in hun gezicht ontploft als er toch teveel tegelijkertijd in het ziekenhuis belanden.
Wat wij als risico hebben tegenover hen is dat het bij ons terug kan opflakkeren eenmaal er terug versoepeling is. Zij zijn dan massaal immuun.

Voorlopig, aan China af te leiden, zou ik denken dat onze manier de betere is.

What is herd immunity and can it stop the coronavirus?
Once enough people get Covid-19, it will stop spreading on its own. But the costs will be devastating.


Britain Drops Its Go-It-Alone Approach to Coronavirus
Johnson government admits its strategy of allowing the virus to spread and build up immunity was a failure ...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

In zekere zin is het een semantische discussie, waarbij de vraag niet is "zal het escaleren?" maar eerder "hoe hard zal het escaleren?". Als ik kijk naar de (weliswaar buitenlandse) modellen, dan geven die haast allemaal aan dat we over de capaciteit van de zorgsector (de horizontale lijn in the alombekende flattening the curve grafiek) zullen gaan, ook met lockdown. MAAR (en dit is cruciaal voor de wijsneuzen die menen het overheidsadvies/regels alweer aan hun laars te moeten lappen) iedereen gaat ervan uit: hoe harder je over die grens gaat, hoe meer doden er zullen vallen. Ook mensen die niet rechtstreeks aan covid-19 ten prooi vallen, maar die overlijden aan andere aandoeningen, omdat ze niet de normale medische zorg kunnen krijgen door overbelaste ziekenhuizen. Als mensenlevens prioritair zijn, moet je er alles aan doen om zo dicht mogelijk bij die lijn te blijven, liefst eronder en als dat niet kan, zo weinig mogelijk erboven. Dan zullen er ook nog mensen overlijden en dan zal er ook nog steeds immuniteit opgebouwd worden door mensen die de ziekte overwonnen hebben, zij het aan een trager tempo.
De piste van de kudde-immuniteit volgt eerder een logica van "beter de korte pijn" en die pijn zal volgens de modellen effectief korter zijn (maar hoeveel korter valt niet goed in te schatten) maar de pijn zal ook een stuk groter zijn, want in dit scenario zal het aantal besmettingen escaleren tot een heel eind boven de magische horizontale lijn. Belangrijke kanttekening hierbij is dat kudde-immuniteit pas werkt vanaf een bepaalde % mensen met immuniteit (zie ook de 1ste link van davy). Voor zwaar besmettelijke ziektes zoals mazelen gaat men uit van 90%. Voor minder besmettelijke ziektes kan 70% volstaan. Hoeveel je nodig hebt voor covid-19 is op dit moment moeilijk in te schatten, maar laat dat er toch even inzinken: je moet 70% (en dus mogelijk nog meer) mensen in je populatie hebben die resistentie hebben opgebouwd, alvorens het kudde-immuniteit effect echt kan gaan spelen. Het valt te vrezen dat de prijs die we betalen in mensenlevens om aan die 70% (of meer) te raken zeer groot zal zijn, zeker onder de oudere bevolking. Bovendien rekent dit model er op dat die immuniteit dan ook ineens voor lange tijd (idealiter levenslang) zal zijn, maar dat is niet gegarandeerd om de simpele reden dat de 1ste patiënten de ziekte nog geen 6 maanden geleden hebben opgelopen. We weten dus niet of ze over 1, 3 of 5 jaar nog resistent zullen zijn. Het kan (en laat ons met zijn allen hopen van wel, ook met het oog op vaccinatie in de toekomst), maar het is niet gegarandeerd.
Als ik de 2 strategieën met elkaar vergelijk lijkt de Belgische me conservatiever, waarbij het verwerven van immuniteit langer zal duren maar hopelijk ook minder levens zal kosten. Waarschijnlijk hoopt men ook dat er over 1-2 jaar een of meerdere vaccins op de markt zijn, zodat men resistentie kan opbouwen op een veilige manier i.p.v. door besmetting met een echt virus.
De kudde-immuniteit strategie is veel risicovoller. Het kan zijn dat je op die manier sneller door de crisis heen bent, maar dan moet je wel bereid zijn om daarvoor de (hoogste) prijs te betalen en het risico op veel overlijdens erbij willen nemen. Ik denk dat het besef van dit laatste ervoor zorgt dat o.a. het Verenigd Koninkrijk nu terugkrabbelt van deze strategie.

N.b.: ik heb een bescheiden achtergrond in biomedisch onderzoek, die een beetje helpt om de situatie in te schatten, maar ik ben geen viroloog, epidemioloog of aanverwante. Bovenstaande is louter een persoonlijke inschatting en niet die van een expert.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Als ik vandaag de gazet lees, zie ik dat er een heleboel gestorven zijn, in Limburg alleen, en niet van Corona !
En veel jonger dan de 10 hoogbejaarden met zwakke gezondheid !
Ik ben de zever beu !

Als het zo levensbedreigend was, niemand zou nog een warenhuis of whatever binnenstappen.
En ik denk niet dat de verpleging collectief zomaar de dood instapt ... echt niet, ook al is het een overtuiging.

Als durft ...
>>>>>>

https://www.youtube.com/watch?v=u6Ii5PP ... pp=desktop
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Schoolvoorbeeld van feitenvrij, populistisch complotdenken. Gooi wat punten op een hoop, trek tussen die punten wat lijntjes die je goed uitkomen, onderbouw ze met een paar uit de context gerukte quotes en klaar is kees. Is waarschijnlijk ook weer zo'n groot licht dat meent dat je van vaccins autisme krijgt. :roll:

Ik pik er pro forma toch drie punten uit gerelateerd aan biomedisch onderzoek:
- Event 201, dus langs de ene kant verwijt men de overheid dat ze niet voorbereid is. Langs de andere kant worden denkoefeningen die bedoeld zijn om je net voor te bereiden, in een kwaad daglicht gesteld. Dus we gaan in de toekomst maar helemaal niks meer doen. Ik stel voor dat het leger net hetzelfde doet met al die oefeningen, zeker op NAVO schaal, want dat is toch ook allemaal zeer verdacht.
- Pirbright, je kan als bedrijf geen patent nemen op een uitvinding die nog niet bestaat. Jongens toch, hoe achterlijk kan je zijn? Als dit kon, had ik al lang een patent op teleportatie en tijdreizen genomen hoor. :roll:
- Johns Hopkins is verdacht, terwijl dat al jaar en dag een autoriteit op dit vlak. Net als de Bill & Melinda Gates foundation trouwens. Het is maar logisch dat zij met zulke zaken bezig zijn. Maar hey er staat Bloomberg in de naam en die is tegen Trump dus het zal wel een complot tegen Trump zijn. Nee man, zo werkt Amerika, veel ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen worden daar (groten)deels gefinancierd door filantropie. Je hebt een Midwest Athletes Against Childhood Cancer (MACC) fund in Milwaukee, nou dat zal wel voor onderzoek naar de effecten van EPO bij atleten in het leven geroepen zijn, een Rockefeller University opgericht door John D Rockefeller (Big Oil!), het Dana-Farber Cancer center, mee gefinancierd door de Dana Foundation opgricht door Charles Dana (big auto!). Om het helemaal komisch te maken, is dit net waar die Trump-fanboys naar toe willen: zo weinig mogelijk overheid Als er geen deftige overheid is om onderzoek te financieren, waar gaat het geld dan vandaan komen? Uit de hemel zeker?

En toen passeerde George Soros de revue. Het is alsof hij een bucketlist aan het afwerken is. Daar ben ik maar gestopt met kijken wegens te tenenkrullend. Ik ga er verder niet over discussiëren. Dit is te belachelijk voor woorden.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Ach ja ...
Een opper PVDA'er, gesteund door de Waalse PS en linkse media, met Almaci, Maggie en andere Dewaels en Decroos als supporters ...
Ik begrijp dus volledig uw heftig betoog !

Marc Van Ranst (van een griepje tot lockdown)
>>>>>
Voor zijn aanpak van de Mexicaanse grieppandemie in 2009 kreeg Van Ranst kritiek van de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten (BVAS), die hem verweten de "fouten van zijn chaotische beheer" af te schuiven op de artsen en slecht te communiceren met de apothekers. Volgens Van Ranst zouden huisartsen zich gedragen als "zakkenrollers die zich verrijken door de vaccinatie te laten betalen als een gewone consultatie". Deze uitspraak plus de miscommunicatie zorgden ervoor dat de BVAS in oktober van datzelfde jaar zijn ontslag eiste. Hier werd geen gehoor aan gegeven: minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx bevestigde haar vertrouwen in Van Ranst. Drie maanden eerder had het Syndicaat Vlaamse Huisartsen al geklaagd dat ze zich genoodzaakt zagen om tegen betaling een voorschrift voor het anti-virale middel Tamiflu aan risicopatiënten (bejaarden, kinderen, chronisch zieken) voor de apotheker te schrijven gelet op de verzuimde bevoorrading aan de artsen en de gebrekkige distributie van de gratis griepremmer door het leger.[1

In november 2009 kreeg Van Ranst kritiek van Michel D'Hooghe, toenmalig voorzitter van de Medische Commissie van de FIFA, nadat Van Ranst zijn ongenoegen had geuit over enkele Belgische topvoetbalclubs die hun spelers hadden ingeënt tegen de Mexicaanse griep. Volgens Van Ranst ging het om misbruik van de openbare gezondheidszorg omdat het vaccin alleen voor risicoberoepen en -patiënten bestemd was. D'Hooghe, die zich gesteund voelde door de Wereldgezondheidsorganisatie, meende dat de inenting toch nodig was voor topvoetballers omdat die vaak reizen.

In het Franse maandblad Politique magazine van november 2010 werd Marc Van Ranst genoemd als een van de vijf experten van het wetenschappelijk comité van het Interministerieel Commissariaat Influenza, die het GlaxoSmithKline-vaccin tegen het Mexicaans griepvirus H1N1 hadden aanbevolen bij de federale overheid, die een financiële link hadden met datzelfde farmabedrijf. Volgens het artikel zou er bij de toekenning van het leveringscontract, dat verliep zonder openbare aanbesteding, bijgevolg sprake zijn van een belangenconflict.

Sinds 2014 staat Van Ranst bekend als een hele linkse en actieve twitteraar, die zowel professionele als maatschappelijke thema's aansnijdt. Ook in kranten en andere publieke media schrijft hij geregeld controversiële opiniestukken over maatschappelijke en politieke problemen. Daarin trekt hij vooral van leer tegen (extreem-)rechtse en Vlaams-nationalistische standpunten van met name N-VA, het Vlaams Belang en de Vlaamse Beweging in het algemeen. Maar ook het naar eigen zeggen oorlogsmisdadige beleid van Israël tegenover de Palestijnen moet het geregeld ontgelden.

In de zomer van 2014 gebruikte hij als eerste de term "Gazacaust", wat verwijst naar de Holocaust en het Israelisch-Palestijns conflict, meer specifiek het toen fel woedende conflict in de Gazastrook. Van Ranst uitte met die term kritiek op de rol van Israël in dit conflict, waarbij hij het land verweet dat het oorlogsmisdaden beging. De term stootte op felle verontwaardiging in de Joodse gemeenschap in België. Volgens het Joods Actueel, dat zelf vaak controversieel uitpakt in deze kwestie, staat Van Ransts retoriek bol van de leugens en haalt hij zijn informatie bij notoire revisionisten zoals Robert Faurisson en Moshe Aryeh Friedman.

Van Ranst is ook een vaak geziene gastspreker bij manifestaties van de uiterst linkse PVDA. In april 2019 verzette hij zich samen met onder meer Walter Zinzen tegen de volgens hen onwettige en ondemocratische weigering van vooral N-VA en Open Vld om een federale dotatie toe te kennen aan de PVDA.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Ma menne lieve man toch, wa kan mij Marc van Ranst schelen. Hier doe ik niet aan mee. Salut en de kost.
Overdrijven is een kunst
Esteeveevee
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 sep 2015, 07:53

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Esteeveevee »

Collectieve waanzin.
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Vouch »

lindoke schreef: 17 mar 2020, 21:26 Als ze echt heel snel van dat coronavirus af willen zijn is er maar 1 optie. Een volledige lockdown waarbij alle bedrijven dicht gaan, iedereen verplicht binnen moet blijven en voedselbevoorrading of levensbelangrijke hulp van deur tot deur door speciale organisaties verleend wordt. Politie en leger checkpoints op alle belangrijke kruispunten, gemeente en stadsgrenzen zodat niemand er ongeoorloofd nog kan doorkomen met zware financiële straffen voor diegene die de boel proberen te belazeren.

Ik weet het, het is ongezien en utopisch. Maar dan ben je er na 2, maximuum 3 weken vanaf. Nu gaat het volgens mij nog zeker tot september duren. Zoniet nog langer.
Je kan simpelweg niet alle bedrijven sluiten. Als je wil dat er vrachtwagens rondrijden met levensmiddelen, dan heb je logistiek bedienden nodig maar ook mensen die die levensmiddelen produceren en verpakken. Als je wil dat we in het najaar nog voedsel hebben, of dat niet alle vee omvalt van de honger, hebben boeren nu (en de volgende anderhalve maand) maïszaad, bietenzaad,... nodig. Dat valt niet uit de lucht hoor! Anders overwin je Corona misschien, maar spreekt men over enkele jaren over de "hongerwinter van 2020".
Als je wil dat er nog brandstof is, heb je wel degelijk mensen nodig die zorgen dat die brandstof op die juiste plaatsen terecht komt. Anders kunnen die "speciale organisaties" zoals jij ze noemt, ook niet opereren.
.....

Die speciale organisaties zijn trouwens ook gewoon mensen die dan met elkaar in contact zouden komen. Wie gaat dat regelen, wie gaat dat leiden, hoe ga je dat organiseren? Totaal onrealistisch op zo korte tijd.

Er zijn uiteraard zaken die je wel kan sluiten, toeristische diensten van steden en gemeenten vb., die heb je nu idd niet nodig.

Vandaag trouwens Van Ranst zelf in HLN: "We hadden de scholen nooit mogen sluiten, maar de Franstaligen konden niet anders." Ja jongens, waarom heb je dan nog Belgische experts nodig? Volg dan volledig de Fransen.
Ik wil wel eens zien hoe België reageert, als De Wever, Coens,... niet naar de experts wil luisteren omdat men in Nederland andere maatregelen neemt. Het kot zou afgebroken worden.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Ik begrijp het allemaal niet zo goed meer. In België krijgen ieder jaar zo'n 500.000 mensen de griep. Als het een epidemie wordt loopt dat op tot bijna 1.000.000 mensen. Een gedeelte daarvan sterft. In het nieuws wordt daar dan enkele minuten over gepraat en voor de rest kraait er geen haan naar. Nu zitten we aan zo'n kleine 2.000 besmettingen en alles wordt plat gegooid en niemand mag nog de deur uit.

Ik heb die video van die gekke Nederlander gezien die Brusselmans gepost had en eerlijk gezegd zou een mens beginnen twijfelen of het allemaal niet bewust overdreven is. Want als je er even bij stil staat.......2.000 mensen die de griep krijgen......is dat iets waar we zo bang moeten van zijn? Pas op, mijn medeleven aan de mensen die het gekregen hebben, laat staan iemand er door verloren hebben, en bij mij zit de schrik er ook goed in. Maar is die angst, die massa hysterie wel gegrond?
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door enerkey »

Zoals ik het begrijp.

Als het een zwaar seizoen is en 1000 000 mensen de griep krijgen: 1 op de 1.000 grieppatiënten complicaties waarvoor een ziekenhuisopname vereist is. Pak dat dit allemaal op intensieve is. Dus dat is 1000 van de 1900 bedden. En die 1000 zijn gespreid over een 3 tal maanden. Waarom zijn het niet meer mensen dan 1 miljoen? Omdat veel mensen nog een immuniteit hebben van de jaren ervoor. Het virus kan dan ook maar gestaag verspreid worden.

Als je het corona virus op zijn beloop laat heeft niemand immuniteit. Dus dan kan 60% potentieel besmet geraken tijdens de eerste uitbraak. Niemand is immers resistent en iedereen kan het doorgeven.
60% dat zijn pakweg 6000 0000 mensen in Belgie, waarvan naar schatting 3.3 % in het ziekenhuis belanden (volgens de huidige statitiek).
Dat zijn er 198 000. Waarvan er 39600 op intensieve.
Dit is enkel en allemaal mogelijk met de huidige ziekenhuis capaciteit (gemiddeld opname van 7 dagen) als dat +- gespreid over een periode van 12 maanden gebeurd.
Plaats reactie