Het coronavirus COVID-19

Al de rest dat nergens anders thuis hoort, hier graag!
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Dreke schreef: 20 mar 2020, 09:54 Heren, aub. Zelfs een discussie over Corona kan hier niet met fatsoen worden. Meningen kunnen verschillen, maar goed. Maar hou op zijn minste een bepaald niveau van stijl en respect aan.

Wat is een koekwaus?
Sorry, maar ik hoef de beschuldigingen niet te pikken, goed wetende dat ik me volledig hou aan wat gevraagd wordt. Dat gaat een beetje veel erover.

Hey, we gaan Brusselmans er eens uitpikken en aanpakken, dat gaat het goed doen.
Wat weet hem van mij, en hoe ik het opvolg ?
Nul de bolle, maar toch de vinger uitsteken.
Ferm, echt waar !

Koekwaus = sukkel
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lakie »

lindoke schreef: 19 mar 2020, 16:36
enerkey schreef: 19 mar 2020, 15:32 Zoals ik het begrijp.

Als het een zwaar seizoen is en 1000 000 mensen de griep krijgen: 1 op de 1.000 grieppatiënten complicaties waarvoor een ziekenhuisopname vereist is. Pak dat dit allemaal op intensieve is. Dus dat is 1000 van de 1900 bedden. En die 1000 zijn gespreid over een 3 tal maanden. Waarom zijn het niet meer mensen dan 1 miljoen? Omdat veel mensen nog een immuniteit hebben van de jaren ervoor. Het virus kan dan ook maar gestaag verspreid worden.

Als je het corona virus op zijn beloop laat heeft niemand immuniteit. Dus dan kan 60% potentieel besmet geraken tijdens de eerste uitbraak. Niemand is immers resistent en iedereen kan het doorgeven.
60% dat zijn pakweg 6000 0000 mensen in Belgie, waarvan naar schatting 3.3 % in het ziekenhuis belanden (volgens de huidige statitiek).
Dat zijn er 198 000. Waarvan er 39600 op intensieve.
Dit is enkel en allemaal mogelijk met de huidige ziekenhuis capaciteit (gemiddeld opname van 7 dagen) als dat +- gespreid over een periode van 12 maanden gebeurd.
Dus als ik je goed begrijp is het zo dramatisch omdat het een nieuw virus is en men het aantal besmettingen wil verspreiden over langere tijd? Dan vraag ik me af waarom dat zo niet gecommuniceerd wordt want zo heb ik het nooit begrepen. Ik denk dat als men het zo communiceert er veel meer begrip onder de bevolking zou zijn omdat hier een plan achter zit. Hoe het nu loopt lijkt het alsof de overheden in paniek zijn waardoor de bevolking ook panikeert.
Dat werd toch al meermaals duidelijk gecommuniceerd?
'Flatten the curve'! Hierdoor spreiden we alles over een langere tijd, maar wordt de piek niet zo hoog.
Want hoe hoger de piek, hoe zwaarder de ziekenhuizen belast worden en men op termijn keuzes gaat moeten maken wie geholpen zal/kan worden en wie niet. Men probeert dus maw zoveel mogelijk mensen 'te redden'.
Ze kunnen ook zeggen, doe niks, iedereen sneller besmet, ook sneller er door heen, maar dan zijn er zoveel zieken tegelijk dat niet iedereen in het ziekenhuis terechtkan voor wie dat nodig is en er dus meer mensen zullen sterven.
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door enerkey »

Ja maar ik heb ook al artikels gelezen waar ze er flagrant naast zitten.
Dus als je geen media junkie bent en slechts af en toe iets leest erover, kan ik ergens wel snappen dat het kan gebeuren dat je verkeerd geinformeerd bent.
Het wordt al helemaal erg als er mensen zijn die het nieuws via Facebook volgen. Daar staat amper iets correct op.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

lakie schreef: 20 mar 2020, 12:00
lindoke schreef: 19 mar 2020, 16:36
enerkey schreef: 19 mar 2020, 15:32 Zoals ik het begrijp.

Als het een zwaar seizoen is en 1000 000 mensen de griep krijgen: 1 op de 1.000 grieppatiënten complicaties waarvoor een ziekenhuisopname vereist is. Pak dat dit allemaal op intensieve is. Dus dat is 1000 van de 1900 bedden. En die 1000 zijn gespreid over een 3 tal maanden. Waarom zijn het niet meer mensen dan 1 miljoen? Omdat veel mensen nog een immuniteit hebben van de jaren ervoor. Het virus kan dan ook maar gestaag verspreid worden.

Als je het corona virus op zijn beloop laat heeft niemand immuniteit. Dus dan kan 60% potentieel besmet geraken tijdens de eerste uitbraak. Niemand is immers resistent en iedereen kan het doorgeven.
60% dat zijn pakweg 6000 0000 mensen in Belgie, waarvan naar schatting 3.3 % in het ziekenhuis belanden (volgens de huidige statitiek).
Dat zijn er 198 000. Waarvan er 39600 op intensieve.
Dit is enkel en allemaal mogelijk met de huidige ziekenhuis capaciteit (gemiddeld opname van 7 dagen) als dat +- gespreid over een periode van 12 maanden gebeurd.
Dus als ik je goed begrijp is het zo dramatisch omdat het een nieuw virus is en men het aantal besmettingen wil verspreiden over langere tijd? Dan vraag ik me af waarom dat zo niet gecommuniceerd wordt want zo heb ik het nooit begrepen. Ik denk dat als men het zo communiceert er veel meer begrip onder de bevolking zou zijn omdat hier een plan achter zit. Hoe het nu loopt lijkt het alsof de overheden in paniek zijn waardoor de bevolking ook panikeert.
Dat werd toch al meermaals duidelijk gecommuniceerd?
'Flatten the curve'! Hierdoor spreiden we alles over een langere tijd, maar wordt de piek niet zo hoog.
Want hoe hoger de piek, hoe zwaarder de ziekenhuizen belast worden en men op termijn keuzes gaat moeten maken wie geholpen zal/kan worden en wie niet. Men probeert dus maw zoveel mogelijk mensen 'te redden'.
Ze kunnen ook zeggen, doe niks, iedereen sneller besmet, ook sneller er door heen, maar dan zijn er zoveel zieken tegelijk dat niet iedereen in het ziekenhuis terechtkan voor wie dat nodig is en er dus meer mensen zullen sterven.
Ja, ik ben nu inderdaad mee. Er is dus een plan, al zijn ze er toch niet heel zeker van hoe het gaat uitpakken. Als we erdoor zijn en het virus is overwonnen, en men heeft (hopelijk) tegen het eind van het jaar een vaccin, dan gaan we nog de economische gevolgen moeten dragen. Ik volg CNN zo een beetje en daar vertelde men dat we in een recessie gaan terecht komen waarvan we nog jaren gaan moeten herstellen om terug te komen waar we pakweg 6 maanden geleden stonden. Spijtig allemaal toch.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Dreke
Berichten: 3623
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Dreke »

lindoke schreef: 20 mar 2020, 13:30 Ik volg CNN zo een beetje en daar vertelde men dat we in een recessie gaan terecht komen waarvan we nog jaren gaan moeten herstellen om terug te komen waar we pakweg 6 maanden geleden stonden. Spijtig allemaal toch.
Het gaat zeker pikken. Misschien hét moment om onze globale werking eens in vraag te stellen: consumptie, economie, politiek, ecologie,... Maar wees gerust: ik maak er mij geen illusies over.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

Dus als iemand hier op bijna onnavolgbare wijze de hele boel minimaliseert (het is bijna het licht van zon ontkennen) en daar bovenop dan nog een hoop irrelevant gezwets erbij gooit...dan mag daar niks van gezegd worden?
Oké dan! :zot:

En dan zelf helemaal in een kramp schieten over 1 zin waarin ik aangeef dat hij misschien wel zo iemand is die de regels niet volgt...
Zelf meer uitroeptekens gebruiken dan punten, schelden, zelfs fysiek bedreigen.
Een grap is het! Ga gerust verder en wentel je in zelfmedelijden en zelfbeklag. Doe je al zo lang ik je "ken".
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Dreke schreef: 20 mar 2020, 13:59
lindoke schreef: 20 mar 2020, 13:30 Ik volg CNN zo een beetje en daar vertelde men dat we in een recessie gaan terecht komen waarvan we nog jaren gaan moeten herstellen om terug te komen waar we pakweg 6 maanden geleden stonden. Spijtig allemaal toch.
Het gaat zeker pikken. Misschien hét moment om onze globale werking eens in vraag te stellen: consumptie, economie, politiek, ecologie,... Maar wees gerust: ik maak er mij geen illusies over.
Ja, globalisering. Maar wat is het alternatief?
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Louis XIV
Berichten: 1238
Lid geworden op: 22 feb 2016, 15:02

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Louis XIV »

Jack schreef: 20 mar 2020, 17:10 Dus als iemand hier op bijna onnavolgbare wijze de hele boel minimaliseert (het is bijna het licht van zon ontkennen) en daar bovenop dan nog een hoop irrelevant gezwets erbij gooit...dan mag daar niks van gezegd worden?
Oké dan! :zot:

En dan zelf helemaal in een kramp schieten over 1 zin waarin ik aangeef dat hij misschien wel zo iemand is die de regels niet volgt...
Zelf meer uitroeptekens gebruiken dan punten, schelden, zelfs fysiek bedreigen.
Een grap is het! Ga gerust verder en wentel je in zelfmedelijden en zelfbeklag. Doe je al zo lang ik je "ken".
Jack kalm blijven, ik zei bij mezelf toen ik ‘zijn’ bijdrage las : zalig de armen van geest
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Ochgot der voelt hem ene "fysiek" bedreigd :grappig:

BROEKSCHIJTER !
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

Brusselmans schreef:Ochgot der voelt hem ene "fysiek" bedreigd :grappig:

BROEKSCHIJTER !
Is de man serieus?
:)
Dreke
Berichten: 3623
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Dreke »

:zot:

Ik ga hier laten totdat er terug gevoetbald wordt. Wanneer dat ook moge zijn...
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6716
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

COVID-19 zorgt ook bij STVV voor tijdelijke werkloosheid: https://www.truiensnieuws.be/algemeen/c ... en-voelen/
Overdrijven is een kunst
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door BoemBoem »

Hoe maken we het hier ondertussen op het forum?
Iedereen nog gezond? Enkele positieve verhalen misschien?

Ikzelf ben wat ziek, allez, zeer lichte vorm van hoest, wat keelpijn, wat diaree(sorry :D).. Geen idee of het al dan niet corona is..
Ergens hoop ik dat het corona is, dan kom ik er tenminste heel goed vanaf voorlopig..

Straf hoe onze stad toch zo hard getroffen is..

Hopelijk wat reactie,
Begin de meeste al te missen hier ;)
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Ik denk dat - met wat nu de laatste weken allemaal horen en zien - het overduidelijk is dat ongeveer iedereen op deze planeet vroeg of laat het coronavirus moet en zal krijgen. Wat de overheden hier en in alle landen doen is ervoor zorgen dat we het allemaal geleidelijk aan zullen krijgen zodat men hopelijk niet met een tekort aan bedden, beademingstoestellen en andere medische middelen komt te zitten en op die manier de dodelijke slachtoffers kan beperken. Maar nogmaals, ik denk dat het een virus is dat iedereen zal moeten ondergaan. De "happy few" - die vanwege een zeer arm sociaal leven en/of zichzelf een zeer strikte quarantaine kunnen opleggen en dat gaan kunnen uitzingen totdat het vaccin er is - gaan het waarschijnlijk nooit ervaren. Maar dan spreken we over een periode van 12 tot 18 maanden blijkbaar. Mensen die een dagelijks job uitoefen horen zeker niet bij deze groep. Het smerige aan de hele affaire is, is dat het virus een zeer hoge "mortality rate" heeft.

Het gaat enorm moeilijk zijn voor de overheden om het goeie moment te vinden om de restricties die er nu heersen op te heffen en terug naar "business as usual" gaan. Ideaal zou zijn het virus langzaam zijn ding te laten doen met de restricties die er nu zijn totdat ongeveer 90% van de wereldbevolking het virus gehad heeft. die overige 10% kan je dan in een korte piek medisch behandelen. Probleem is, dat dit tegen dit tempo het te lang gaat gaat duren en de wereldwijde economie dit niet aankan.

Enige oplossing zou zijn binnen de 2 maanden het vaccin te hebben. Dan nog zitten we met het feit dat het in massaproductie moet gemaakt worden en wereldwijd verdeeld moet worden, hetgeen ook weer veel tijd in beslag neemt. Tijd die we eigenlijk niet hebben.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

Vaccin kan niet zo snel. Dat duurt normaal gezien zeker tot zomer 2021.
Echter, een medicijn zou er al over een week of 4 kunnen zijn. Dat is ook al goed he. Dan raak je wel besmet, maar is het snel onder controle.
Plaats reactie