Het coronavirus COVID-19

Al de rest dat nergens anders thuis hoort, hier graag!
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Tsja, ik ben hier plots de beul, de Hitler van het forum ...

Dingen die ik citeer, komen plots uit mijn mond.
Gewoon omdat ik rationeler op de zaak kijk.

Maja, de communistjes van het forum, ze springen hoog en kunnen de realiteit niet aan.

De realiteit die is wat het is : Corona is er, en zal blijven. En dat mogen anderen zich aanwrijven !
Die realiteit is ook dat de economie een bloedbad zonder weerga wordt, met alle gevolgen van dien, met x-aantal meer drama's tot gevolg, jawel OOK voor jullie kinderen.

Jammer dat deze kant nog niet eens ter sprake MAG komen op dit elitair studentikoos medium waar navelstaren en wegkijken altijd al een issue geweest is !

Vergelijk het gerust met de toeschouwersaantallen van den STVV. Behoudens een mirakel, naar de kloten, en misschien ooit, wie weet ...
Ik was toen ook een van de eerste grote muilen, zelfs mijn grootste vijand die me verketterde tot in het oneindige, heeft zijn kar 180 graden gedraaid ...

Only fools never change ....

En weet je ... Over 50 jaar zal de overgrote hoop van dit forum opgestookt of begraven zijn, wegens gestorven. Wen er maar aan, want Pietje met de zeis komt. Oooooh wat ben ik weer hardvochtig !!!
Probeer maar een lockdown om hem tegen te houden, sluit je deur hermetisch af, timmer je vensters dicht, en kom nooit meer buiten.

Als je geboren wordt, is er maar 1 zaak zeker, dat je ooit weer de hoek om zal omgaan. Waar, wanneer, hoe, waarom, dat weet niemand. Seffes, morgen, volgende week, volgend jaar. Wie het zeker weet mag het mij zeggen. Zelfs hier gaan er nog zijn die het gaan ontkennen en wegkijken !
Zo lang het duurt ... live with it !
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

Voor 90% naast de kwestie.

Economisch staat er inderdaad een bloedbad te wachten. Het gaat faillissementen en persoonlijke drama's regenen.
Ik zie nu echter geen andere manier dan de Lockdown.

Wat ik niet begrijp is dat onze overheid, eigenlijk al lang failliet, nog zo smijt met het geld.
Premie hier, premie daar. Ik krijg begod 90% betaald voor maar 50% te werken. Krijg het maar eens uitgelegd. Er zijn ook bedrijven, grote bedrijven, die al jaren op rij dikke winsten maken en nu bij de minste tegenslag 70% van het loon van hun werknemers door de belastingbetaler laten betalen. Wraakroepend.

Daar gaan we als belastingsbetaler nog JAREN genot van hebben.
Coronataks? Btw omhoog? ...?

Communistische praat die ik hier verkoop zeg!
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door BoemBoem »

miel schreef: 01 apr 2020, 17:25
Brusselmans schreef: 01 apr 2020, 16:23 Gisteren, de madam van UZ Gent ...
"Het is niet omdat een kind verongelukt met de fiets, dat je alle fietsen moet verbieden"

En de communistjes knikten van ja.
En precies wat ik hier al eerder gezegd heb !

Ga je echt het lot van 11 miljoen inwoners in handen leggen om bejaarden, allen MET een medische achtergrond, nog een half jaartje verder te laten afzien, waarna ze toch onherroepelijk moeten gaan ?

Ja, ik durf de zaken scherp stellen, en dat heeft niks te maken met een gebrek aan respect !
De zaken die jij durft scherp te stellen , getuigen van achterlijkheid , net als de discipelen met dezelfde waangedachten .
Als je maar één greintje respect in uw lijf zou hebben , dan doe je zulke uitspraken niet , en hou je voor één keer je grote muil ,
al was het maar uit eerbied voor de mensen die een vader , moeder , broer of zus of erger nog een kind hebben verloren of nog gaan verliezen
Het is niet omdat een kind verongelukt met de fiets , dat je alle kinderen moet laten verongelukken .
Eigenlijk is het een schande , dat het virus nu zoveel slachtoffers kan maken , hadden ze gewild was er al een vaccin geweest , tegen elke vorm van corona virussen , maar men investeert liever in oorlogstuig
Het is onvoorstelbaar , dat men op enkele uren de hele wereld kan vernietigen , dat ze wagentjes op mars laten rondrijden , in 1969 liep er reeds een mens op de maan rond , terwijl men nu niet eens in staat is om genoeg maskers en beschermkledij voor de zorg te produceren .
Wat ik zeker niet zou willen is het lot van 11 miljoen inwoners in de handen leggen van diegenen die het even scherp durven stellen als jij .
Gelukkig hebben ze ingegrepen , of het zou nog eens x aantal keer erger geweest kunnen zijn
Het zijn niet alleen mensen die op sterven liggen die getroffen worden , zoals uw ziekelijke geest laat uitschijnen , maar ook mensen die onvoldoende beschermd zorgen toedienen .
Heel veel respect voor de mensen die zorg toedienen en die voorzien in onze dagelijkse noden
Hopelijk leren we er iets uit , dat gezondheid het allerbelangrijkste goed is
Miel, probeer nu eens rustig te reageren op mijn vraag aub.

Covid19 bestaat nu 5 maand ongeveer. (wereldwijd)
Covid19 is anders dan andere corona virussen, dewelke gewone verkoudheden zijn trouwens..
Hoe moet men een vaccin maken voor een virus, waarvan men niet eens kan weten dat het ooit zou kunnen bestaan? Zonder de samenstelling te weten, zonder 10000 andere dingen te weten van dat virus (veel van die dingen weet men nu trouwens nog altijd niet).. Had men hier miljarden moeten inpompen, zonder te weten waar men die miljarden inpompt? De kans dat men lukraak een vaccin hadden gemaakt die ons nu kon redden of helpen is 0,0%..

Stop eens met moord en brand te schreeuwen over beslissing die uw en mijn pet ver te boven gaan..

Als het allemaal zo simpel was als klinkers leggen, waarom heeft men dan na tig-jaren nog altijd geen remedie tegen kanker?
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

De ontwikkeling van een vaccin tegen alle mogelijke coronavirussen, ook tegen leden van die familie die nog niet eens ontstaan zijn, is een louter theoretische mogelijkheid* (al kan je zelfs daarover discussiëren) die in de wereld van vandaag onmogelijk te realiseren valt. Misschien na COVID-19, maar zelfs dan zal het met een mondiale inspanning moeten gebeuren, want met nationale begrotingen die overal in het rood zullen gaan, gaan weinig landen het alleen kunnen of willen betalen. In de wereld voor COVID-19 was het onmogelijk realiseerbaar. Als je waarschuwde voor een pandemie werd je nog net niet weggezet als een charlatan. In het beste geval was de reactie "jaja, we weten dat dat kan, maarja, hoe groot is de kans? En wij hebben toch al een uitgebreide gezondheidszorg, die gaat dat wel aankunnen" en daarmee was de kous af. Johan Neyts heeft meermaals gewaarschuwd voor het risico, er luisterde amper iemand. Laat staan dat er een regering zou zijn die honderden miljoenen zou investeren in de ontwikkeling van een geneesmiddel waarvan men niet weet of (a) men het ooit nodig zou hebben en (b) het dan ook effectief zou werken. Dat kreeg je met de beste wil van de wereld niet verkocht aan de mensen, jamais. Nota bene, tot voor deze hele crisis losbarstte sprak men vooral over besparen op gezondheidszorg, niet investeren. Het is ook niet realistisch om te stellen dat men dit enkele maanden geleden allemaal perfect zou hebben kunnen inschatten. Het is een grote misvatting dat men over de hele wereld in alle openheid en transparantie alle wetenschappelijke data met elkaar zou delen. Zogenaamde "open data" en "open science" zijn wensdromen van een aantal beleidsmakers in het Westen, maar in werkelijkheid is zelfs het kleine broertje "open access" niet eens de norm. En dan moet je weten dat het Westen hierin een voorloper is, de rest van de wereld is nog veel minder open over hun kennis en onderzoek. De eerste dokter die aan de alarmbel trok, is door de Chinese politie nota bene opgepakt omdat zijn "valse verklaringen" voor "sociale onrust" zorgden. Vorige week nog kwamen er rapporten uit die suggereren dat de officiële cijfers uit China een zware (al dan niet bewuste) onderschatting zouden zijn van de werkelijke cijfers. Aan de andere kant van de oceaan zit ne wabbe die de exclusieve rechten wou verwerven op een mogelijk vaccin, America first en de rest van de wereld kan zwaar afdokken of gewoon op zijn kin kloppen. Dat is de wereld waarin wetenschappers moeten werken, geen sprookjeswereld waarin je met een vingerknip alle mogelijke, betrouwbare data op je bureau krijgt, je een ongelimiteerd budget hebt voor mondmaskers en ander medisch materiaal en een maand later een vaccin of geneesmiddel uit de fabriek rolt. Zo werkt het echt niet.

Los van bovenstaande bedenkingen begrijp ik ook niet hoe men nu ineens overal met premies staat te zwaaien. Dat men iets doet voor werknemers die nu zwaar inkomensverlies lijden en in de armoede terecht dreigen te komen, akkoord. Dat men probeert te vermijden dat bedrijven en zelfstandigen overkop gaan ten gevolge van deze crisis, akkoord. En die rekening zullen we achteraf gepresenteerd krijgen, onvermijdelijk en dat moet dan maar, met gezonde tegenzin. Ik betwijfel echter of het geld zal terechtkomen bij zij die het het meest nodig hebben. Op dat vlak doet het wat denken aan de kanttekeningen die men vaak plaatst bij liefdadigheid of ontwikkelingssamenwerking.

* Je zou kunnen proberen om een vaccin te ontwikkellen dat onderdelen bevat die niet enkel voorkomen bij het huidige SARS-CoV-2 virus maar bij alle coronavirussen. Dan heb je in theorie een vaccin waarmee je immuniteit kan opwekken tegen alle coronavirussen. Langs de andere kant moet je dan oppassen voor kruisreactiviteit hebt met lichaamseigen of andere (laat ons zeggen goedaardige) moleculen, want dan gaat je lichaam op vanalles en nog wat (inclusief jezelf) reageren. Vaak is het net zo dat hoe algemener een molecule is, hoe groter de kans is dat het ook zal voorkomen bij andere organismen (inclusief de mens). Je moet dus de juiste balans/samenstelling vinden tussen specificiteit en brede toepasbaarheid, in de hoop dat die "sweet spot" effectief bestaat voor coronavirussen (wat niet zeker is). Bovendien kan je de "vaccinonderdelen" enkel maar gaan selecteren op basis van de (onvolledige) kennis over bestaande coronavirussen. Omdat virussen evolueren, is er geen waterdichte garantie dat dit ook zal werken tegen nog niet bestaande coronavirussen.
Overdrijven is een kunst
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door BoemBoem »

Jacques schreef: 02 apr 2020, 14:13 De ontwikkeling van een vaccin tegen alle mogelijke coronavirussen, ook tegen leden van die familie die nog niet eens ontstaan zijn, is een louter theoretische mogelijkheid* (al kan je zelfs daarover discussiëren) die in de wereld van vandaag onmogelijk te realiseren valt. Misschien na COVID-19, maar zelfs dan zal het met een mondiale inspanning moeten gebeuren, want met nationale begrotingen die overal in het rood zullen gaan, gaan weinig landen het alleen kunnen of willen betalen. In de wereld voor COVID-19 was het onmogelijk realiseerbaar. Als je waarschuwde voor een pandemie werd je nog net niet weggezet als een charlatan. In het beste geval was de reactie "jaja, we weten dat dat kan, maarja, hoe groot is de kans? En wij hebben toch al een uitgebreide gezondheidszorg, die gaat dat wel aankunnen" en daarmee was de kous af. Johan Neyts heeft meermaals gewaarschuwd voor het risico, er luisterde amper iemand. Laat staan dat er een regering zou zijn die honderden miljoenen zou investeren in de ontwikkeling van een geneesmiddel waarvan men niet weet of (a) men het ooit nodig zou hebben en (b) het dan ook effectief zou werken. Dat kreeg je met de beste wil van de wereld niet verkocht aan de mensen, jamais. Nota bene, tot voor deze hele crisis losbarstte sprak men vooral over besparen op gezondheidszorg, niet investeren. Het is ook niet realistisch om te stellen dat men dit enkele maanden geleden allemaal perfect zou hebben kunnen inschatten. Het is een grote misvatting dat men over de hele wereld in alle openheid en transparantie alle wetenschappelijke data met elkaar zou delen. Zogenaamde "open data" en "open science" zijn wensdromen van een aantal beleidsmakers in het Westen, maar in werkelijkheid is zelfs het kleine broertje "open access" niet eens de norm. En dan moet je weten dat het Westen hierin een voorloper is, de rest van de wereld is nog veel minder open over hun kennis en onderzoek. De eerste dokter die aan de alarmbel trok, is door de Chinese politie nota bene opgepakt omdat zijn "valse verklaringen" voor "sociale onrust" zorgden. Vorige week nog kwamen er rapporten uit die suggereren dat de officiële cijfers uit China een zware (al dan niet bewuste) onderschatting zouden zijn van de werkelijke cijfers. Aan de andere kant van de oceaan zit ne wabbe die de exclusieve rechten wou verwerven op een mogelijk vaccin, America first en de rest van de wereld kan zwaar afdokken of gewoon op zijn kin kloppen. Dat is de wereld waarin wetenschappers moeten werken, geen sprookjeswereld waarin je met een vingerknip alle mogelijke, betrouwbare data op je bureau krijgt, je een ongelimiteerd budget hebt voor mondmaskers en ander medisch materiaal en een maand later een vaccin of geneesmiddel uit de fabriek rolt. Zo werkt het echt niet.

Los van bovenstaande bedenkingen begrijp ik ook niet hoe men nu ineens overal met premies staat te zwaaien. Dat men iets doet voor werknemers die nu zwaar inkomensverlies lijden en in de armoede terecht dreigen te komen, akkoord. Dat men probeert te vermijden dat bedrijven en zelfstandigen overkop gaan ten gevolge van deze crisis, akkoord. En die rekening zullen we achteraf gepresenteerd krijgen, onvermijdelijk en dat moet dan maar, met gezonde tegenzin. Ik betwijfel echter of het geld zal terechtkomen bij zij die het het meest nodig hebben. Op dat vlak doet het wat denken aan de kanttekeningen die men vaak plaatst bij liefdadigheid of ontwikkelingssamenwerking.

* Je zou kunnen proberen om een vaccin te ontwikkellen dat onderdelen bevat die niet enkel voorkomen bij het huidige SARS-CoV-2 virus maar bij alle coronavirussen. Dan heb je in theorie een vaccin waarmee je immuniteit kan opwekken tegen alle coronavirussen. Langs de andere kant moet je dan oppassen voor kruisreactiviteit hebt met lichaamseigen of andere (laat ons zeggen goedaardige) moleculen, want dan gaat je lichaam op vanalles en nog wat (inclusief jezelf) reageren. Vaak is het net zo dat hoe algemener een molecule is, hoe groter de kans is dat het ook zal voorkomen bij andere organismen (inclusief de mens). Je moet dus de juiste balans/samenstelling vinden tussen specificiteit en brede toepasbaarheid, in de hoop dat die "sweet spot" effectief bestaat voor coronavirussen (wat niet zeker is). Bovendien kan je de "vaccinonderdelen" enkel maar gaan selecteren op basis van de (onvolledige) kennis over bestaande coronavirussen. Omdat virussen evolueren, is er geen waterdichte garantie dat dit ook zal werken tegen nog niet bestaande coronavirussen.
Dus eigenlijk zoals ik zei, maar dan moeilijker uitgelegd :lol:..
Of onderlegd, zoals ge zelf verkiest :D
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jan Bulder »

Nog een bijkomende bedenking die ik heb. Ik lees dagelijks in verschillende media: 'Opnieuw triest record in Italië: 800 doden op 1 dag'.

Vandaag lees ik dat er bij ons in Belgie de voorbije 24u 183 doden vielen.

Totaal aantal inwoners België: 11 miljoen
Totaal aantal inwoners Italië: 60 miljoen

Ben ik dan verkeerd als ik zeg dat dat cijfer van 183 Belgische doden minstens zo triestig is als in Italië? De voorbije 24u hadden we dus procentueel gezien meer coronadoden dan Italië.
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door enerkey »

Moeilijk in te schatten natuurlijk. De cijfers in Italië zouden enkel de ziekenhuissterftes bevatten. Terwijl in Belgie bvb de personen die in rusthuizen sterven er ook bijgerekend worden.
Pak dat bovenstaand toch onwaar is, zou het ook een kwestie van perceptie kunnen zijn. Italië heeft in verhoudingd per inwonder slechts 1/4 van de Belgische ziekenhuiscapaciteit. Als je de beelden ziet van de overbevolkte ziekenhuizen geeft dit een een horror beeld.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Halenaar »

Ik ben vooral kwaad op de politiek en MVR.

Maggie trots verkondigen dat België er klaar voor was, ondertussen zijn we april en is er nog steeds een zwaar tekort aan materiaal. Mondmaskers, testen, alcoholgel,....noppes. En zo moet ik werken als zorgverlener, met de stress dat ik het misschien over breng op mijn cliënten en omgekeerd. En met de twijfel dat ik het misschien al wel gehad heb.

En dan nog MVR die dagelijks wel een bocht of twee neemt. Mondmaskers waren niet nodig en niet effectief, bullshit zo blijkt nu. De mensen mochten gerust op skivakantie gaan, en nu blijkt dat het overgrote merendeel van de Corona patiënten die vakantiegangers waren of mensen die ermee in contact gekomen zijn.

Mijn boosheid word elke dag groter en groter. Ik weet in ieder geval nu zeker op wie ik ga stemmen de volgende verkiezingen.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Halenaar »

En MVR, hoeveel zou die nu effectief werken in zijn labo?

Kerel zit van studio naar studio te rijden, en de rest van de tijd lijkt hij op Twitter wat aan politiek te doen :vomit:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Jan Bulder schreef: 02 apr 2020, 14:29 Nog een bijkomende bedenking die ik heb. Ik lees dagelijks in verschillende media: 'Opnieuw triest record in Italië: 800 doden op 1 dag'.

Vandaag lees ik dat er bij ons in Belgie de voorbije 24u 183 doden vielen.

Totaal aantal inwoners België: 11 miljoen
Totaal aantal inwoners Italië: 60 miljoen

Ben ik dan verkeerd als ik zeg dat dat cijfer van 183 Belgische doden minstens zo triestig is als in Italië? De voorbije 24u hadden we dus procentueel gezien meer coronadoden dan Italië.
België zit qua sterfcijfers hoger dan men verwacht, die bedenking viel gisteren ook op de radio te horen. De reden hiervoor is onduidelijk. De vergelijking met Italië is niet zo eenvoudig of eenduidig. Beide landen tellen verschillende zaken (zie post enerkey) en zitten in een verschillende fase van de epidemie. Bovendien speelt naast bevolkingsaantal ook bevolkingsdichtheid een rol, omdat besmetting alleen maar kan als mensen in elkaars buurt komen. In een dunbevolkt land of gebied zal dat sowieso minder het geval zijn dan in een dichtbevolkt land. Mogelijk zie je daardoor ook in het dichtbevolkte Noord-Italië een groter aantal besmettingen dan in het dunner bevolkte zuiden. In Spanje zie je ook een concentratie rond Barcelona en Madrid en veel minder in bv. Andalusië. Enkele cijfers:
- België: 11 miljoen inwoners - 376,4/km²
- Italië : 60 miljoen inwoners - 206,2/km²
- Lombardije: 10 miljoen inwoners - 420/km²
- Puglia: 4 miljoen inwoners - 210/km²
- Madrid (regio): 6 miljoen inwoners - 819/km²
- Catalonië: 7,6 miljoen inwoners - 237/km²
- Andalusië: 8,4 miljoen inwoners - 96/km²

Over Van Ranst: in niet coronatijden kon je die dagelijks op Gasthuisberg tegen het lijf lopen. Of hij ook veel deed, kan ik u niet zeggen. Het is wel zo dat je als diensthoofd eerder manager van een kleine KMO bent dan dat je zelf nog in het labo staat. Dat geldt voor alle proffen in biologische/medische disciplines.
Laatst gewijzigd door Jacques op 02 apr 2020, 17:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Overdrijven is een kunst
miel
Berichten: 1662
Lid geworden op: 15 feb 2014, 10:34
Supporter van: stvv

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door miel »

BoemBoem schreef: 02 apr 2020, 12:42
miel schreef: 01 apr 2020, 17:25
Brusselmans schreef: 01 apr 2020, 16:23 Gisteren, de madam van UZ Gent ...
"Het is niet omdat een kind verongelukt met de fiets, dat je alle fietsen moet verbieden"

En de communistjes knikten van ja.
En precies wat ik hier al eerder gezegd heb !

Ga je echt het lot van 11 miljoen inwoners in handen leggen om bejaarden, allen MET een medische achtergrond, nog een half jaartje verder te laten afzien, waarna ze toch onherroepelijk moeten gaan ?

Ja, ik durf de zaken scherp stellen, en dat heeft niks te maken met een gebrek aan respect !
De zaken die jij durft scherp te stellen , getuigen van achterlijkheid , net als de discipelen met dezelfde waangedachten .
Als je maar één greintje respect in uw lijf zou hebben , dan doe je zulke uitspraken niet , en hou je voor één keer je grote muil ,
al was het maar uit eerbied voor de mensen die een vader , moeder , broer of zus of erger nog een kind hebben verloren of nog gaan verliezen
Het is niet omdat een kind verongelukt met de fiets , dat je alle kinderen moet laten verongelukken .
Eigenlijk is het een schande , dat het virus nu zoveel slachtoffers kan maken , hadden ze gewild was er al een vaccin geweest , tegen elke vorm van corona virussen , maar men investeert liever in oorlogstuig
Het is onvoorstelbaar , dat men op enkele uren de hele wereld kan vernietigen , dat ze wagentjes op mars laten rondrijden , in 1969 liep er reeds een mens op de maan rond , terwijl men nu niet eens in staat is om genoeg maskers en beschermkledij voor de zorg te produceren .
Wat ik zeker niet zou willen is het lot van 11 miljoen inwoners in de handen leggen van diegenen die het even scherp durven stellen als jij .
Gelukkig hebben ze ingegrepen , of het zou nog eens x aantal keer erger geweest kunnen zijn
Het zijn niet alleen mensen die op sterven liggen die getroffen worden , zoals uw ziekelijke geest laat uitschijnen , maar ook mensen die onvoldoende beschermd zorgen toedienen .
Heel veel respect voor de mensen die zorg toedienen en die voorzien in onze dagelijkse noden
Hopelijk leren we er iets uit , dat gezondheid het allerbelangrijkste goed is
Miel, probeer nu eens rustig te reageren op mijn vraag aub.

Covid19 bestaat nu 5 maand ongeveer. (wereldwijd)
Covid19 is anders dan andere corona virussen, dewelke gewone verkoudheden zijn trouwens..
Hoe moet men een vaccin maken voor een virus, waarvan men niet eens kan weten dat het ooit zou kunnen bestaan? Zonder de samenstelling te weten, zonder 10000 andere dingen te weten van dat virus (veel van die dingen weet men nu trouwens nog altijd niet).. Had men hier miljarden moeten inpompen, zonder te weten waar men die miljarden inpompt? De kans dat men lukraak een vaccin hadden gemaakt die ons nu kon redden of helpen is 0,0%..

Stop eens met moord en brand te schreeuwen over beslissing die uw en mijn pet ver te boven gaan..

Als het allemaal zo simpel was als klinkers leggen, waarom heeft men dan na tig-jaren nog altijd geen remedie tegen kanker?
Niet alle corona virussen zijn gewone verkoudheden
Sars en Mers zijn volgens wetenschappers gelijkaardige virussen als covid 19 , zelfs nog dodelijker al lijkt covid 19 besmettelijker te zijn
Als je weet dat Sars dateert uit 2003 en Mers uit 2012 twee corona virussen die tot een epidemie met veel sterftes kunnen leiden ga ik ervan uit dat ze daar al langer mee bezig zijn , of hoe verklaar je dat Jansens en Janssens zich sterk maken dat er eind dit jaar , begin volgend jaar een vaccin zou zijn
Iets wat normaal 10 jaar duurt , daarom durfde ik te stellen dat er al een vaccin kon geweest zijn had men gewild of op zijn minst een medicijn .
Had Sars en Mers een epidemie veroorzaakt in de VS of Europa , het vaccin was er geweest , dat is mijn overtuiging
Het gaat inderdaad mijn pet te boven , en ik kan het nog altijd niet begrijpen , dat men zo laks is omgesprongen met dit virus , want u zegt het zelf
dat ze nu ongeveer 5 maanden weten tot wat covid 19 in staat is .
En dat er nog altijd mensen in de zorg onvoldoende beschermd hun job moeten doen ,
Door gewoon een nalatigheid of door besparing om geen voorraad te hebben , ook dat gaat mijn pet te boven
En dat er sommigen zijn die het virus zijn gang zouden laten gaan , zodat vele mensen zullen creperen in de gangen van het zieken huis of op straat , ook dat gaat mijn pet te boven
Nu staan er moord en brand te schreeuwen dat het miljarden gaat kosten , terwijl had men wereldwijd onmiddellijk en efficient ingegrepen dat aanzienlijk minder zou geweest zijn
Men zag de toestand in China ,maar de show must go on tot men niet anders meer kon .( veel en veel te laat )
In New York kan verplegend personeel tot 6000 euro per week verdienen als ze komen helpen , ge moet niet vragen hoe ernstig de situatie er is
En dan zou een mens geen moord en brand mogen schreeuwen , als er door overheden zulke nalatige beslissingen werden genomen
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jan Bulder »

Johan Neyts, de naam die Jacques hier al aanhaalde, verklaarde onlangs toch dat "we al een heel krachtig, veilig middel hadden kunnen hebben dat werkzaam zou zijn tegen een nieuw lid van de familie van coronavirussen" als er na "'de wake-up calls van 2003 en 2012 voor coronavirussen" op internationaal vlak in geïnvesteerd was.

Ook als je de 'tactische aanpak' bekijkt, kan je nu toch alleen maar vaststellen dat er internationaal gezien geen enkel plan is om ons te beschermen als er morgen een nog dodelijker virus de kop opsteekt. Dan zijn we op een maand of 6 allemaal uitgeroeid, met deze uilskuikens aan het roer. Ik krijg tegenwoordig echt braakneigingen als ik de onzin hoor en de leugenachtige grijns zie van de Maggie's, Ruttens, De Croo's, Almaci's, Beke's en consoorten.

Onze politieke clowns zijn met alles en nog wat bezig, maar niet met wat er toe doet.

@Jacques: Natuurlijk zal de bevolkingsdichtheid heel veel te maken hebben met de snelheid en mate van besmetting. Het ging er mij alleen over dat de media en instanties hier al dagen 'schande' spreken over Italië en Spanje, maar het is hier gewoon even erg. Het enige 'geluk' (is natuurlijk wel een verdienste van zorg en overheid) is dat we voorlopig nog voldoende capaciteit hebben in de ziekenhuizen. Maar aan het tempo dat het nu gaat, zal er de komende dagen echt wel een kentering moeten komen, of we zitten snel aan die maximale capaciteit.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Jan Bulder schreef: 02 apr 2020, 18:14 Johan Neyts, de naam die Jacques hier al aanhaalde, verklaarde onlangs toch dat "we al een heel krachtig, veilig middel hadden kunnen hebben dat werkzaam zou zijn tegen een nieuw lid van de familie van coronavirussen" als er na "'de wake-up calls van 2003 en 2012 voor coronavirussen" op internationaal vlak in geïnvesteerd was.

Ook als je de 'tactische aanpak' bekijkt, kan je nu toch alleen maar vaststellen dat er internationaal gezien geen enkel plan is om ons te beschermen als er morgen een nog dodelijker virus de kop opsteekt. Dan zijn we op een maand of 6 allemaal uitgeroeid, met deze uilskuikens aan het roer. Ik krijg tegenwoordig echt braakneigingen als ik de onzin hoor en de leugenachtige grijns zie van de Maggie's, Ruttens, De Croo's, Almaci's, Beke's en consoorten.

Onze politieke clowns zijn met alles en nog wat bezig, maar niet met wat er toe doet.
Ik denk dat Neyts het eerder had over een klassiek geneesmiddel dan vaccin, maar de bewering klopt wel (al hadden we geen garantie gehad dat het ook tegen dit virus werkzaam zou zijn). Infectieziektes en antimicrobiële middelen (antiviraal, antibiotica, antifungaal) zijn al jaren het zwakke broertje van de farma en gezondheidszorg. Specialisten in infectieziektes worden minder betaald dan bv. oncologen of radiologen, overheidsinvesteringen in R&D zijn minder in vergelijken met andere medische disciplines en voor wat de farma industrie ervan bakt is maar 1 woord: een dikke schande. Ook al doen ze nu een inspanning, dat compenseert niet voor jarenlange onderinvesteringen. Voornaamste reden: te onzekere of te weinig return on investment. Wat men nu vraagt, vereist sterke overheden die niet enkel faciliteren, maar ook interveniëren en zelfs leiden als dat nodig is. Op dit moment is de sector echter georganiseerd volgens een kapitalistisch/liberaal model, net zoals de rest van onze economie, waarbij de stem van grote aandeelhouders vaak bepalender is dan die van de publieke opinie of de maatschappelijke noden. Als je moet kiezen tussen investeren in een middel voor een kankerpatiënt, die er zeker is, of investeren in een middel tegen een uitbraak die er misschien ooit zal komen (maar van welke omvang en wanneer?), dan is de keuze van de aandeelhouder snel gemaakt. Dat is de realiteit.
Ik heb een klein beetje medelijden met onze politici. Ze hebben een gebrek aan leiderschapskwaliteiten en staatsmanschap, dat is zo. In een situatie als deze val je dan snel door de mand. Vooral de dagelijkse politieke recuperatie van roeptoeters aan de zijlijn en het schaamteloos misbruik maken van deze situatie voor pushen van bepaalde ideologische agenda's is zum kotsen. Maar ik denk niet dat oudere generaties het zoveel beter zouden doen in deze omstandigheden. De jaren '80, waar de wortels van onze gigantische staatsschuld liggen, waren op vlak van politieke stabiliteit of leiderschap ook niet om over naar huis te schrijven. De oneliner van Dehaene ("de problemen oplossen als ze zich stellen") zou in deze situatie een schoolvoorbeeld zijn van achter de feiten aanhollen en ga zo maar door. Het is niet omdat ge op een lijst staat en verkozen raakt, dat ge speciaal zijt of leiderschapskwaliteiten heb in crisissituaties. Soms wel, maar vaker niet. Dat was vroeger zo en dat is nu zo. Het zijn ook maar mensen (helaas lijken ze dat zelf vaak te vergeten, wat meer nederigheid zou op zijn plaats zijn).

Voor wie even niet weet wat te doen, hieronder een link naar een toonaangevend rapport over de problematiek met antimicrobiële middelen. Dit rapport kwam er vnl. omwille van de steeds toenemende resistentie tegen antibiotica, maar de problemen die geïdentificeerd worden en de aanbevelingen die men doet zijn praktisch allemaal ook van toepassingen op antivirale middelen. De opdracht voor het rapport kwam in 2014, het rapport lag er uiteindelijk in 2016. Als ik er nu nog eens rap overga, moet ik concluderen dat er weinig of niets gebeurd is met de aanbevelingen.
https://amr-review.org/
Een opiniestuk rond de problematiek: https://theconversation.com/big-pharma- ... hip-126058 (geschreven met antibiotica in het achterhoofd, maar evenzeer van toepassing voor antiviraal)
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Als ik nu kijk waar we zitten in ons gevecht tegen het virus dan vraag ik me stilaan af of een volledige, wereldwijde lockdown van pakweg 3 weken niet beter was geweest. Maar, is dit doenbaar? Wereldwijd gaat dat heel moeilijk zijn, maar als ieder land dit individueel zou kunnen bewerkstelligen......

Van Ranst begint die optie nu ook stilaan te opperen om België in een volledig lockdown te zetten. Maar wat verandert er dan tov nu? In principe worden op dit moment ook alle niet essentiële jobs niet meer uitgevoerd. Wat kan daar nog "verstrengt" worden? Wat wel nog een pak strenger gaat kunnen is de individuele bewegingsvrijheid zo goed als volledig opheffen. Dus niet meer op straat komen voor een wandeling of een fietstocht.....

Hoe zien jullie dit?
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door BoemBoem »

lindoke schreef: 12 apr 2020, 21:37 Als ik nu kijk waar we zitten in ons gevecht tegen het virus dan vraag ik me stilaan af of een volledige, wereldwijde lockdown van pakweg 3 weken niet beter was geweest. Maar, is dit doenbaar? Wereldwijd gaat dat heel moeilijk zijn, maar als ieder land dit individueel zou kunnen bewerkstelligen......

Van Ranst begint die optie nu ook stilaan te opperen om België in een volledig lockdown te zetten. Maar wat verandert er dan tov nu? In principe worden op dit moment ook alle niet essentiële jobs niet meer uitgevoerd. Wat kan daar nog "verstrengt" worden? Wat wel nog een pak strenger gaat kunnen is de individuele bewegingsvrijheid zo goed als volledig opheffen. Dus niet meer op straat komen voor een wandeling of een fietstocht.....

Hoe zien jullie dit?
Vanaf dag 1 volledige lockdown zou een slecht idee geweest zijn.. Welke stap had men hierna anders nog kunnen nemen?

Als iedereen doet wat hij had moeten doen, zou die extra stap nu niet nodig zijn..
Gezien de huidige toestand en de manier hoe sommige hiermee omgaan denk ik dat een hogere stap (de hoogste) nog moeilijk af te wenden is..

Niet essentiële jobs?
Zijn zonnepanelen leggen, tuinwerken, een werf,... Dan zo essentieel?

Volgende week begint de ramadan, Brussel staat nu al heetgebakken en zelfs bij ons, waar de crisis hard toeslaat, staan rijen aan te schuiven voor ne dame blanche..

Ma we klappen elke dag voor de hulpverleners he.. Hypocriet België..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Plaats reactie