Het coronavirus COVID-19

Al de rest dat nergens anders thuis hoort, hier graag!
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4168
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Jack schreef: 28 mar 2020, 20:03 Vaccin kan niet zo snel. Dat duurt normaal gezien zeker tot zomer 2021.
Echter, een medicijn zou er al over een week of 4 kunnen zijn. Dat is ook al goed he. Dan raak je wel besmet, maar is het snel onder controle.
Dat zou inderdaad al een hele stap vooruit zijn. Welk land is met dat medicijn bezig?
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

lindoke schreef:
Jack schreef: 28 mar 2020, 20:03 Vaccin kan niet zo snel. Dat duurt normaal gezien zeker tot zomer 2021.
Echter, een medicijn zou er al over een week of 4 kunnen zijn. Dat is ook al goed he. Dan raak je wel besmet, maar is het snel onder controle.
Dat zou inderdaad al een hele stap vooruit zijn. Welk land is met dat medicijn bezig?
Welk land/bedrijf niet is de betere vraag.
België doet ook mee met een Europees onderzoek. Die beginnen volgende week met 400 testpersonen geloof ik.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4168
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Jack schreef: 28 mar 2020, 22:55
lindoke schreef:
Jack schreef: 28 mar 2020, 20:03 Vaccin kan niet zo snel. Dat duurt normaal gezien zeker tot zomer 2021.
Echter, een medicijn zou er al over een week of 4 kunnen zijn. Dat is ook al goed he. Dan raak je wel besmet, maar is het snel onder controle.
Dat zou inderdaad al een hele stap vooruit zijn. Welk land is met dat medicijn bezig?
Welk land/bedrijf niet is de betere vraag.
België doet ook mee met een Europees onderzoek. Die beginnen volgende week met 400 testpersonen geloof ik.
Dan hoop ik, ga ik er eigenlijk van uit dat ze hun informatie delen en dat het uiteindelijk weer niet om de centen gaat draaien zodat de een of andere farmaceutische reus voor de miljarden gaat kiezen in plaats van het algemeen goed. Die klootzak van een Trump was ook al bezig het exclusief recht van een potentieel vaccin waar men in Duitsland mee bezig is proberen op de kopen voor in de eerste plaats de Amerikaans markt. Je kan het niet geloven dat mensen in deze situatie nog eerst aan de centen denken in plaats van het redden van miljoenen levens. :vomit:
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5302
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Halenaar »

BoemBoem schreef: 28 mar 2020, 17:07 Hoe maken we het hier ondertussen op het forum?
Iedereen nog gezond? Enkele positieve verhalen misschien?

Ikzelf ben wat ziek, allez, zeer lichte vorm van hoest, wat keelpijn, wat diaree(sorry :D).. Geen idee of het al dan niet corona is..
Ergens hoop ik dat het corona is, dan kom ik er tenminste heel goed vanaf voorlopig..

Straf hoe onze stad toch zo hard getroffen is..

Hopelijk wat reactie,
Begin de meeste al te missen hier ;)
Volgens mijn dokter heb ik het gehad. Een dikke week serieus ziek geweest, maar nooit zwaar ziek.

Ik kon echter niet getest worden, want daarvoor was ik nog net niet ziek genoeg voor :roll: maar volgens ons Maggie waren we er klaar voor :roll:
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4168
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door lindoke »

Halenaar schreef: 29 mar 2020, 01:39
BoemBoem schreef: 28 mar 2020, 17:07 Hoe maken we het hier ondertussen op het forum?
Iedereen nog gezond? Enkele positieve verhalen misschien?

Ikzelf ben wat ziek, allez, zeer lichte vorm van hoest, wat keelpijn, wat diaree(sorry :D).. Geen idee of het al dan niet corona is..
Ergens hoop ik dat het corona is, dan kom ik er tenminste heel goed vanaf voorlopig..

Straf hoe onze stad toch zo hard getroffen is..

Hopelijk wat reactie,
Begin de meeste al te missen hier ;)
Volgens mijn dokter heb ik het gehad. Een dikke week serieus ziek geweest, maar nooit zwaar ziek.

Ik kon echter niet getest worden, want daarvoor was ik nog net niet ziek genoeg voor :roll: maar volgens ons Maggie waren we er klaar voor :roll:
Dat vind ik dus een spijtige zaak in het systeem hier. Zoals je zegt kon je niet getest worden omdat je niet ziek genoeg was en jouw huisdokter vermoedde corona. Hoe kan jij nu voor jezelf weten dat je immuniteit opgebouwd hebt en hoe kan je de mensen waarmee je in contact geweest bent waarschuwen dat ze mogelijk besmet zijn. Bij mij op het werk zijn er ook een aantal mensen serieus ziek geweest en werden ook niet getest. Ik vind dat voor de mensen die dag in dag uit in dezelfde omgeving werken erg oneerlijk.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6731
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Ik denk dat er wat testcapaciteit betreft een aantal fouten zijn gebeurd, o.a. het in kaart brengen van de stocks van cruciale reagentia in ziekenhuizen en onderzoekslaboratoria is niet of niet goed/snel genoeg gebeurd, onderzoeken of men onderzoekslaboratoria zou kunnen "opvorderen" en omvormen tot COVID-19 testlaboratoria. Ik merk frustratie bij een kennis die een labo runt en meer had willen (en misschien ook wel kunnen) doen. Ik denk dat men daar kansen heeft laten liggen, al is het niet zeker hoeveel verschil het had kunnen maken, misschien is het eerder mentaal. Als ik nu ook zie hoe snel een aantal bedrijven een test ontwikkelen, is het zeer frustrerend dat men daar niet eerder is mee gekomen, al was het maar een maand. Het gevolg is dat we nog altijd grotendeels het raden hebben naar de werkelijke verspreiding van het virus onder de bevolking. "Meten is weten" zegt het wetenschappelijke cliché, maar momenteel meten wij te weinig om echt goed te kunnen weten.
Wat de mortaliteit van het virus betreft lijkt het nog mee te vallen, hoe cru dat ook moge klinken in tijden dat er dagelijks meer en meer dodelijke slachtoffers zijn. Dat zeg ik dan op basis van de huidige cijfers over aantal bevestigde besmettingen en aantal overlijdens. In vergelijking met een "killervirus" als ebola valt de mortaliteit van dit virus nog mee. Echter, het lijkt wel alsof dit virus erin slaagt enerzijds vrij lang te gedijen en zich kan verspreiden en anderzijds toch voor een aanzienlijk aantal slachtoffers zorgt. De combinatie van die twee maakt dat het totaal aantal slachtoffers hoog zal zijn, onvermijdelijk (ebola is zo dodelijk voor mensen dat het niet de kans heeft zich ver te verspreiden en daardoor vaak bij een lokale uitbraak blijft). Een belangrijke kanttekening is ook hier de betrouwbaarheid van de cijfers. Bepaalde rapporten suggereren nu een zware onderrapportering van het aantal slachtoffers in China. Van China zou me dat niets verbazen, alles om zo weinig mogelijk gezichtsverlies te lijden, maar wetenschappelijk is dat wel een serieus probleem. Opnieuw: zo kan je de omvang van het probleem niet correct inschatten. Dat zal er ook toe hebben bijgedragen dat men het probleem in het Westen misschien onderschat heeft (de vergelijking met een gewone griep bv.).
Wat geneesmiddel/behandeling betreft, is er een heel belangrijke voorwaarde om snel tot een geneesmiddel te komen: het moet om een reeds bestaand geneesmiddel gaan waarvan de veiligheid/toxiciteit reeds is aangetoond (en dus niet opnieuw getest moet worden). Dan moet alleen nog maar (maar dat is nog heel wat) aangetoond worden dat het werkt in mensen, liefst in een deftige clinical trial bij een aanzienlijke groep patiënten om wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Verhalen die je nu leest over (hydroxy)chloroquine, al dan niet in combinatie met azithromycine, zijn voorlopig vooral gebaseerd op "case reports" (experimentele behandelingen van individuele patiënten). Hopelijk kunnen deze resultaten bevestigd worden bij grotere groepen patiënten, want het lijkt me momenteel de beste kans op een snelle behandeling. Voor een volledig nieuw geneesmiddel is de tijdslijn veel langer. Gemiddeld 5-10 jaar in normale omstandigheden, reken dat je het met spoedprocedures misschien kan halveren, maar dat is op korte termijn dus geen oplossing. Er is ook geen garantie dat er überhaupt een effectief geneesmiddel wordt gevonden. Vaccins gaan doorgaans sneller. Daar hoopt men al op eind 2020, maar dat is misschien wel te optimistisch, (laat) voorjaar 2021 is realistischer. Een en ander hangt ook samen met productiecapaciteit. Iets hebben dat werkt is één zaak, voldoende snel voldoende grote hoeveelheden ervan kunnen produceren is een andere zaak. Soit, als we daar geraken, is het einde van de tunnel in zicht en is het enkel nog een kwestie van tijd.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

Probleem met het testen is geloof ik ook wel de beschikbaarheid ervan.
Dat zit volgens mij vooral, of misschien zelfs exclusief??, bij het Zwitserse Roche.
En die zijn het een beetje commercieel aan 't spelen: "je krijgt enkel de testen als je ook de hele andere zwik erbij koopt die wij hebben'
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6731
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Wat Roche betreft snap ik niet wat hen bezielt om zich op dit moment zo op te stellen. De heisa ontstond rond het recept voor een bepaald reagens (lysis buffer voor zij die wat vertrouwd zijn met dit soort testkits) dat deel uitmaakt van de test. Ondertussen heeft Roche, onder druk gezet door o.a. de Europese Commissie, verklaart dat het toch bereid is dit recept vrij te geven. Ik heb Roche nooit verdacht van een hoge ethische of morele standaard, maar dit is echt de farma op zijn slechtst: meer bezig met omzetcijfers dan met mensenlevens. :vomit: Gelukkig hebben niet alle farmabedrijven zulke waardeloze moraal (het opdrijven van de testcapaciteit in België gebeurt o.a. in samenwerking met Janssen, UCB, GSK), maar qua imagoschade voor de hele sector kan dit weer tellen. Voor meer info over het Roche verhaal zie: https://www.ftm.nl/artikelen/roche-rele ... virus-test. Intussen worden er ook alternatieve testen ontwikkeld en op de markt gebracht. Een van de problemen is echter dat je test voor medische diagnostiek aan een aantal voorwaarden moet voldoen en goedgekeurd moet zijn door de overheid o.w.v. reproduceerbaarheid en betrouwbaarheid. Zelfs al kan je een reagens zelf (na)maken, dan is het nog niet gezegd dat je het ook mag gebruiken in een diagnostische test (los van evt. claims met patenten e.d.). In sommige gevallen lijdt men ook aan "kit-verslaving" en zal men gebruik maken van een commercieel verkrijgbare testkit van een bepaalde producent, ook in omstandigheden waar dat niet vereist is. Op zich geen onlogische beslissing (gebruiksgemak, reproduceerbaarheid, evt. volumekortingen), maar dan ben je natuurlijk wel afhankelijk van de producent.
Nu, dit is slechts 1 onderdeel van een hele pijplijn die optimaal moet functioneren. Je zit bv. ook met de vereisten voor de laboratoria zelf, o.a. voor traceerbaarheid, maar ook veiligheid van de werknemers, zeker als je met "levende" virussen of andere ziekteverwekkers werkt. Er zijn in ons land geen honderden laboratoria die aan de hoogste veiligheidsvereisten voldoen (zgn. L3 faciliteiten), letterlijk niet, dus ook daar zitten er limieten aan het systeem.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Gisteren, de madam van UZ Gent ...
"Het is niet omdat een kind verongelukt met de fiets, dat je alle fietsen moet verbieden"

En de communistjes knikten van ja.
En precies wat ik hier al eerder gezegd heb !

Ga je echt het lot van 11 miljoen inwoners in handen leggen om bejaarden, allen MET een medische achtergrond, nog een half jaartje verder te laten afzien, waarna ze toch onherroepelijk moeten gaan ?

Ja, ik durf de zaken scherp stellen, en dat heeft niks te maken met een gebrek aan respect !
miel
Berichten: 1672
Lid geworden op: 15 feb 2014, 10:34
Supporter van: stvv

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door miel »

Brusselmans schreef: 01 apr 2020, 16:23 Gisteren, de madam van UZ Gent ...
"Het is niet omdat een kind verongelukt met de fiets, dat je alle fietsen moet verbieden"

En de communistjes knikten van ja.
En precies wat ik hier al eerder gezegd heb !

Ga je echt het lot van 11 miljoen inwoners in handen leggen om bejaarden, allen MET een medische achtergrond, nog een half jaartje verder te laten afzien, waarna ze toch onherroepelijk moeten gaan ?

Ja, ik durf de zaken scherp stellen, en dat heeft niks te maken met een gebrek aan respect !
De zaken die jij durft scherp te stellen , getuigen van achterlijkheid , net als de discipelen met dezelfde waangedachten .
Als je maar één greintje respect in uw lijf zou hebben , dan doe je zulke uitspraken niet , en hou je voor één keer je grote muil ,
al was het maar uit eerbied voor de mensen die een vader , moeder , broer of zus of erger nog een kind hebben verloren of nog gaan verliezen
Het is niet omdat een kind verongelukt met de fiets , dat je alle kinderen moet laten verongelukken .
Eigenlijk is het een schande , dat het virus nu zoveel slachtoffers kan maken , hadden ze gewild was er al een vaccin geweest , tegen elke vorm van corona virussen , maar men investeert liever in oorlogstuig
Het is onvoorstelbaar , dat men op enkele uren de hele wereld kan vernietigen , dat ze wagentjes op mars laten rondrijden , in 1969 liep er reeds een mens op de maan rond , terwijl men nu niet eens in staat is om genoeg maskers en beschermkledij voor de zorg te produceren .
Wat ik zeker niet zou willen is het lot van 11 miljoen inwoners in de handen leggen van diegenen die het even scherp durven stellen als jij .
Gelukkig hebben ze ingegrepen , of het zou nog eens x aantal keer erger geweest kunnen zijn
Het zijn niet alleen mensen die op sterven liggen die getroffen worden , zoals uw ziekelijke geest laat uitschijnen , maar ook mensen die onvoldoende beschermd zorgen toedienen .
Heel veel respect voor de mensen die zorg toedienen en die voorzien in onze dagelijkse noden
Hopelijk leren we er iets uit , dat gezondheid het allerbelangrijkste goed is
enerkey
Berichten: 2102
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door enerkey »

Wat is dat toch altijd met die fixatie op die doden. Zonder lockdown krijgt zowat de hele bevolking het per direct met een gigantisch grote overbelasting van de ziekenzorg.

En het zijn echt niet alleen 80'ers met onderliggende medische problemen die in het ziekenhuis belanden.
Dan kan de volgende sitautie zich voordoen: jij als +60 jarige ligt aan een beademingstoestel op een volzette intensieve. Ik als 35 jarige wordt binnengebracht. Wel dan vlieg jij van dat beademingstoestel af omdat ik statistisch gezien meer jaren voor de boeg heb. Dan kan je liggen creperen in de gang.

Terwijl als jij het nu krijgt in erge vorm en ik binnen 3 maanden, dan overleven we het allebei.
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Tsja, dan zal de madam van UZ-Gent achterlijk zijn en heeft ze een grote muil !
En als Van Ranst het eens is met haar, en spreekt dat de natuur haar werk doet, en het heeft over pech, dan is die eveneens achterlijk en ook hij een grote muil in een ziekelijke geest.

mvg, het groot bakkes.

Leer eens lezen man wat er geschreven wordt !!!

Er is nog geen schaarste, en toch sterft een 12-jarige.
En ene van 95 mag naar huis, genezen !
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jack »

Ja en mijn grootmoeder rookte elke dag 3 pakjes groene Michel, dronk elke dag 3 flessen porto en die is 94 geworden.

Het is zoals Enerkey zegt...het heeft niet eens per se met de doden nu maken. Dat zijn inderdaad op enkelen na ouderen met vaak een voorgeschiedenis (Al mag je ook daar zoals Miel zegt best wel wat minder onverschillig over doen. Het blijft iemands familielid en in België heb je ook na je 70 meestal nog een hoop kwalitatieve jaren voor de boeg).
Het gaat 'm over het niet overbelasten van je gezondheidszorg. Er zijn bijna 1000 bedden bijgemaakt. Ja, we hebben nu nog marge.
Maar als je alles maar zijn gang liet gaan, en ik veronderstel dat je dan ook bedoelt geen bedden bij maken voor die overdreven boel, wel dan zaten we diep in de shit.
En ging het echt niet enkel over zwakke ouderen. Want er belanden genoeg jonge mensen in het ziekenhuis, maar die komen er gewoon door na een week of 2 a 3.
Met jouw scenario mag je in het ziekenhuis gaan aanduiden wie mag creperen in de kelder.

Maar zoals ik al eerder zei... duidelijk niet slim genoeg.
joost
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 sep 2018, 15:30

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door joost »

Wanneer ben je een bejaarde?
Ben je dan 65, 70, 80, 90 of nog ouder?

Waarom zou een bejaarde MET een medische achtergrond, na een half jaartje, onherroepelijk moeten gaan?
Trouwens IEDEREEN moet onherroepelijk gaan.

Men zou ook kunnen zeggen, jongeren (wat is een jongere) met een medische achtergrond eerst laten gaan en de gezonde bejaarden (want die zijn er ook) voorrang geven.

Ik ben hier geen voorstander van hoor. Ook niet van het andere.
Zolang er plaats genoeg is, iedereen helpen.
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jan Bulder »

miel schreef: 01 apr 2020, 17:25
Eigenlijk is het een schande , dat het virus nu zoveel slachtoffers kan maken , hadden ze gewild was er al een vaccin geweest , tegen elke vorm van corona virussen , maar men investeert liever in oorlogstuig

Dit.

En zo zijn er nog een pak andere voorbeelden, van de voorbij weken, maanden en jaren.

Schuldig verzuim, tot en met. Al in januari wisten ze perfect wat er op ons af ging komen. De url info-coronavirus.be werd al eind januari vastgelegd. De genetische code van het virus werd midden januari online gezet door de Chinezen. Toen al begonnen bedrijven aan de ontwikkeling van vaccins. Ik mag toch aannemen dat wereldleiders, wetenschappers, medici ondertussen met mekaar communiceerden over wat dat virus precies was en wat het aanrichtte. Maar toen kwam 'men' ons nog doodleuk vertellen dat het maar om een griepje ging, en tegelijkertijd zagen wij vreemde beelden waarop de Chinezen massaal aan het stikken waren. Maar ja, de mensen zijn toch gatachterlijk, denken ze in Brussel al jaren.

Als ik nu alle internationale maatregelen zie, ja dan hadden ze in januari toch gewoon de Europese buitengrenzen volledig kunnen sluiten. Nee, ze hebben dat virus hier actief geïmporteerd, ze hebben het lustig laten verspreiden, en dan zitten die heren op tv te verkondigen dat 'men dit enkele weken geleden niet had kunnen voorzien'.

Wat een enorme bullshit. Ze kenden de besmettings- en mortualiteitsgraad. Ze hebben computermodellen om de verspreiding van virussen te simuleren. Ze wisten perfect wat er te gebeuren stond, en ze hebben gekozen voor duizenden en duizenden doden, in Europa alleen. Bewust. Tieners, twintigers, dertigers, veertigers, kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders. Uw en mijn kameraden. Liever dat dan godverdomme eens leiderschap te tonen en de grenzen dicht te doen voor een virus waar men PERFECT van wist wat het hier zou aanrichten.
Plaats reactie