STVV in VM

Een krantenartikel gelezen? Een reportage in een magazine of op tv?
Jacques

Re: STVV in VM

Bericht door Jacques » 05 feb 2021, 13:18

Achteraf gezien wat een geluk dat Hollerbach er absoluut Wallenborn bij wou en dat Delorge stevig op die stoel zit. Soms moeten de omstandigheden ook een beetje meezitten. Hollerbach zelf zit intussen nog altijd zonder club. Als je te gulzig bent...

"We zijn ver van huis en van de oorspronkelijke bedoeling van voetbal ... als zo weinig mogelijk investeren en zoveel mogelijk profiteren de trend wordt." Hans Vandeweghe

Esteeveevee

Bericht door Esteeveevee » 05 feb 2021, 13:33

Mooi verhaal.

Als de fans toegelaten waren waren we met honderden in Oostende.

valentin.leyssen

Bericht door valentin.leyssen » 05 feb 2021, 15:17

@Jacques bedankt om de tekst te plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB2-X30F met Tapatalk

Brusselmans

Bericht door Brusselmans » 05 feb 2021, 16:23

Jacques schreef:
05 feb 2021, 13:16
Een conflictmoment met Mmaee zet iedereen op scherp.
:heil: :heil: :heil: :heil: :heil:
Dankuwel om ons te redden !
Waar zijn de kritiekspuiers nu allemaal ?

Samy Samy Samy :heil: :heil: :heil:

Jones

Bericht door Jones » 05 feb 2021, 16:36

valentin.leyssen schreef:
05 feb 2021, 15:17
@Jacques bedankt om de tekst te plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB2-X30F met Tapatalk
Jij bedankt om het te delen Valentin

STVVninof

Bericht door STVVninof » 13 feb 2021, 14:01

Ziet er iemand zitten om het artikel van Reza in hbvl te posten aub?

STimVV

Bericht door STimVV » 13 feb 2021, 15:06

STVVninof schreef:
13 feb 2021, 14:01
Ziet er iemand zitten om het artikel van Reza in hbvl te posten aub?
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210212_98354587

Reza Ghoochannejhad heeft maar van één ding spijt: zijn vertrek bij STVV

Kent u Reza nog? Reza Ghoochannejhad, de Iraniër van wie we de naam amper konden uitspreken toen Guido Brepoels zijn goudhaantje een decennium geleden voorstelde op Stayen. Intussen versleet Reza 14 (!) profclubs, eind januari liet hij nog eens van zich spreken na een hattrick bij PEC Zwolle. “Ik heb maar van één ding spijt: de manier waarop ik in Sint-Truiden vertrokken ben.”

Een mens wordt spontaan goed gezind van een telefoontje met Reza Ghoochannejhad. Nou ja, telefoontje. Een uur lang ouwehoeren, zoals hij dat als een echte (halve) Nederlander bestempelt. “Nederlander? Ik pas meteen mijn ‘g’ en mijn ‘r’ aan als ik met jou spreek, man! Ik kan het nog!”

LEES OOK. Ex-spits van STVV en Standard dolt met hattrick tegen Belgen van Willem II

De intussen 33-jarige pocketspits werd in 2011 op aandringen van Guido Brepoels weggehaald bij SC Cambuur. Het bewuste seizoen waarin Brepoels na vijf speeldagen ontslagen werd en opgevolgd werd door Franky Van der Elst. Ondanks een topjaar van Reza degradeerde STVV. Brepoels werd teruggehaald, maar Reza was het jaar nadien niet meer Reza. Hij tekende voor Standard, zou nog een half seizoen op uitleenbasis tekenen voor STVV, maar de chemie tussen de Iraniër en de Kanaries was gebroken. “Ik ben nu 33, had clubs over de hele wereld en speelde twee WK’s, maar STVV was één van de leukste periodes, ondanks die sportieve domper ”, aldus Reza. “Zoveel warme, leuke mensen. Ik zeg dit niet omdat jullie mij nu bellen, maar ik meen dit uit de grond van mijn hart. Ik voel me nog altijd slecht bij de manier waarop ik toen mee een transfer geforceerd heb naar Standard. Als ik die klok kon terugdraaien… Nu bezorgt het me zelfs een gevoel van schaamte.”

STVV kende een dramatisch eerste seizoen op kunstgras met meteen een degradatie. Toch verkeerde jij in een bloedvorm.

“Guido Brepoels was geen José Mourinho, maar wel een heel goede coach, hoor. En bovenop een steengoed mens”
Reza Ghoochannejhad

“Omdat alles om me heen klopte. Ik had meteen een goeie voorbereiding achter de rug, had een band met de supporters woonde er graag. Is Luc Withofs nog verbonden aan de club? Nee? Zonde, man! Ik heb uren met hem liggen ouwehoeren in dat Grand Café. Ik heb daar enorm van het menselijke aspect genoten. Het deed me presteren op het veld bij het warme STVV.”

Je betreurt de manier waarop je bij STVV vertrok. Maar de stap naar het grotere Standard was logisch, toch?

“Maar niet de manier waarop. Niet hoe ik zelf mee de transfer forceerde. Ik was toen een pak jonger en was gevoelig voor wat managers me vertelden. Dat zou me op deze leeftijd toch niet meer zo overkomen. Standard bleek ook meteen een mismatch.”

Bij STVV had je een goede band met Guido Brepoels. Hij coacht nu de dames van KRC Genk.

“Guido in het damesvoetbal? Nou ja… Guido was geen José Mourinho, maar wel een heel goede coach, hoor. En bovenop een steengoed mens. Hij sprak altijd over Reza die zijn dikke kont moest gebruiken.”

Een echte clubman kan je jezelf niet noemen. Je zat al bij veertien clubs, je jeugdploegen zelfs niet meegeteld.

“Ik heb nog altijd mijn zwak voor muziek. De viool ligt tegenwoordig wel veilig opgeborgen. Mijn zoontje vraagt alle aandacht”
Reza Ghoochannejhad

“Ik ben zelf de tel kwijt intussen. Ik ben wel overal ter wereld geweest: in het Midden-Oosten, Australië, .... Ik kijk met plezier terug naar bijna alle avonturen. Ik speelde twee WK’s met Iran, toch het allerhoogste.”

Eind januari deed je nog eens van je spreken in Nederland. Een zuivere hattrick in twaalf minuten met PEC Zwolle.

(lacht) “Ik heb zes, zeven hattricks gemaakt in mijn carrière, maar dit was een heel mooie. Het deed deugd.”

En toch ben je zowaar geen basisspeler bij PEC. Leg dat eens uit.

“Ik maakte ook vorig seizoen mijn goals in Zwolle. Nu is er wel een tactische verklaring. We spelen ver van de goal. Minder naar de hand van Reza. Maar kom, een ouwe vos verleert zijn streken niet. Dat is gebleken met die hattrick tegen Willem II.”

Hoelang ga je nog door op het hoogste niveau?

“Zolang ik me goed voel en ik het plezier in het spelletje blijf vinden. Ik ga elke dag met de glimlach trainen. Natuurlijk wil ik in de basis staan, maar ik laat het hoofd niet hangen. Dat heb ik nooit gedaan.”

Droom je nog van een WK met Iran?

“Ik heb in 2018 besloten om een stapje terug te zetten. Sinds de geboorte van mijn zoontje – pas drie jaar geworden – focus ik me alleen nog op mijn club. Geen interlands meer. Op dat vlak is het goed geweest.”

Ligt je leven na het voetbal in Nederland?

“Dat is lang niet zeker. Ik zie mezelf wel in het voetbal blijven, maar niet als een coach. Eerder als een iemand met rol binnen de organisatie van een club. Mijn vrouw en ik (ook een Iraanse, maar met Amerikaans paspoort, nvdr.) zien wel wat op ons afkomt. Wij zijn lang niet afhankelijk van een leven in Nederland.”

Heb je nog contact met STVV-spelers van destijds?

“Ik was toen heel close met Bruno Andrade, die is in Nederland bezig met trainerscursussen, en met Alessandro Iandoli, die heeft zijn eigen fitnesszaak in Zwitserland. Peter Delorge was ook mijn maatje. Ik denk nog vaak aan hem terug. Drie jaar geleden kwam ik hem tegen in Alicante, STVV was er op winterstage. Zo’n mooi mens, zo’n mooie familie, de Delorges. Is hij nog teammanager? Heerlijk. Ik begrijp dat Peter Maes STVV nu coacht?”

Klopt. In jouw Belgische periode moet hij bij Lokeren trainer geweest zijn.

(geheimzinnig) “Inderdaad, ja!”

Moet jij iets vertellen, Reza?

“Na mijn eerste seizoen bij STVV kreeg ik telefoon vanuit Lokeren. Ik sprak daarna stiekem met Peter Maes af in een hotelletje ergens in Brussel. Maes wilde me absoluut naar Lokeren halen. Vraag ‘m er maar een keer naar, hij weet het vast nog. Een leuke anekdote, toch?”

Terwijl jouw ploegmaats bij STVV gek waren van de PlayStation, had jij een totaal andere hobby: viool spelen. Hoe is het gesteld met Reza de violist?

“Ik heb nog altijd mijn zwak voor muziek. De viool ligt tegenwoordig wel veilig opgeborgen. Mijn zoontje vraagt alle aandacht. Maar als er één ding op mijn to do-lijstje staat voor na mijn voetbalcarrière: mijn vioolspel weer aanscherpen.

Halenaar

Bericht door Halenaar » 19 feb 2021, 17:25

Esteeveevee

Bericht door Esteeveevee » 19 feb 2021, 19:43

aub

Waarom is Yuma Suzuki zo belangrijk voor STVV. Sport/Voetbalmagazine analyseerde de Limburgse Japanner

Yuma Suzuki: de atypische Japanner van STVV

Aangezien sommige denkbeelden nogal ingebakken zitten in het voetbal, is het soms moeilijk voor de analisten om zich een Japanner voor te stellen als een sluwe afwerker. Alsof Japanners uitsluitend dynamische voetballers zijn die dansen op de flank of hun techniek en energie aanspreken om tussen de vijandelijke linies te lopen.

Op het kunstgras van Stayen zet Yuma Suzuki zowel de verdedigers als de bevooroordeelden op het verkeerde been. Er zijn maar weinig spelers die zo goed lezen wat de centrale verdedigers gaan doen. Dat maakt dat hij kan uitblinken op voorzetten, zowel over de grond als door de lucht, hoewel zijn 1m82 naar Belgische normen eerder beperkt is voor een diepe spits.

Hij scoort meestal van ergens tussen het penaltypunt en de kleine rechthoek en maakte sinds hij in de zomer van 2019 naar België kwam ook al vijf goals met het hoofd. Twee daarvan zelfs uit een hoekschop, terwijl de meeste duels daar gewonnen worden door spelers van boven de 1m90.

Suzuki blinkt vooral uit in het vrijlopen. Ten eerste in het spel, wanneer hij het goeie moment ruikt om uit het gezichtsveld van zijn tegenstander te verdwijnen, om diep te gaan of naar de flank uit te wijken. Terwijl iedereen tegenwoordig in de buurt van de bal wil zijn, is de Japanner iemand die de kunst verstaat ervan weg te lopen om zich - soms tevergeefs maar nooit nutteloos - aan te bieden voor een pass. Ten tweede in de grote rechthoek, waar hij slim het ideale moment kiest om zich enkele meters van zijn waakhond te verwijderen.

Als je wilt dat een speler een fout maakt, moet je hem in een situatie brengen waarin hij een keuze moet maken. Yuma Suzuki heeft dat goed begrepen en maakt systematisch dat hij achter zijn directe tegenstander staat wanneer een ploegmaat doorgaat op de flank. De verdediger in kwestie ziet zich dan voor de lastige keuze geplaatst of hij de man aan de bal in de gaten houdt of de aanvaller die hij moet dekken. De Japanner wacht geduldig tot de verdediger zijn blik naar de flank richt en hem dus de rug toekeert. Van die kleine vrijheid maakt hij gebruik om zich buiten het bereik van de verdediger te plaatsen. Die kan, wanneer hij opnieuw oogcontact zoekt met de spits, alleen maar vaststellen dat het onheil geschied is.

Het lijkt wat op spionage, op zo'n videogame waarbij je in de schaduw blijft tot de camera wegdraait en je naar de uitgang kunt snellen. Voor Yuma bevindt die uitgang zich in de netten. En deuren ontgrendelen is zijn beroep.

Cijfers

3: alleen Paul Onuachu, die maar liefst negen keer scoorde met het hoofd, was succesvoller met kopballen dan de Japanner van Stayen, die er drie heeft.

19 : bijna twintig goals in (nog geen volledige) twee seizoenen, dat zijn de cijfers van een topschutter in wording.

48,9%: bijna de helft van zijn schoten dit seizoen waren gekadreerd. En van die gekadreerde schoten eindigde 55 procent in het net.

84: sinds de start van dit seizoen werden er al 84 overtredingen op hem begaan. Dat is het meeste van heel de Jupiler Pro League.

100%: sinds hij naar België kwam, maakte hij al zijn goals van binnen de grote rechthoek. Hij heeft dus echt een neus voor goals.

Plaats reactie