STVV in VM

Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: STVV in VM

Bericht door Jacques »

Achteraf gezien wat een geluk dat Hollerbach er absoluut Wallenborn bij wou en dat Delorge stevig op die stoel zit. Soms moeten de omstandigheden ook een beetje meezitten. Hollerbach zelf zit intussen nog altijd zonder club. Als je te gulzig bent...
Overdrijven is een kunst
Esteeveevee
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 sep 2015, 07:53

Re: STVV in VM

Bericht door Esteeveevee »

Mooi verhaal.

Als de fans toegelaten waren waren we met honderden in Oostende.
valentin.leyssen
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:02

Re: STVV in VM

Bericht door valentin.leyssen »

@Jacques bedankt om de tekst te plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB2-X30F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: STVV in VM

Bericht door Brusselmans »

Jacques schreef: 05 feb 2021, 13:16 Een conflictmoment met Mmaee zet iedereen op scherp.
:heil: :heil: :heil: :heil: :heil:
Dankuwel om ons te redden !
Waar zijn de kritiekspuiers nu allemaal ?

Samy Samy Samy :heil: :heil: :heil:
Jones
Berichten: 3167
Lid geworden op: 19 dec 2015, 20:32

Re: STVV in VM

Bericht door Jones »

valentin.leyssen schreef: 05 feb 2021, 15:17 @Jacques bedankt om de tekst te plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB2-X30F met Tapatalk
Jij bedankt om het te delen Valentin
STVVninof
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 jan 2011, 10:41

Re: STVV in VM

Bericht door STVVninof »

Ziet er iemand zitten om het artikel van Reza in hbvl te posten aub?
STimVV
Berichten: 2699
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: STVV in VM

Bericht door STimVV »

STVVninof schreef: 13 feb 2021, 14:01 Ziet er iemand zitten om het artikel van Reza in hbvl te posten aub?
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210212_98354587


Reza Ghoochannejhad heeft maar van één ding spijt: zijn vertrek bij STVV

Kent u Reza nog? Reza Ghoochannejhad, de Iraniër van wie we de naam amper konden uitspreken toen Guido Brepoels zijn goudhaantje een decennium geleden voorstelde op Stayen. Intussen versleet Reza 14 (!) profclubs, eind januari liet hij nog eens van zich spreken na een hattrick bij PEC Zwolle. “Ik heb maar van één ding spijt: de manier waarop ik in Sint-Truiden vertrokken ben.”

Een mens wordt spontaan goed gezind van een telefoontje met Reza Ghoochannejhad. Nou ja, telefoontje. Een uur lang ouwehoeren, zoals hij dat als een echte (halve) Nederlander bestempelt. “Nederlander? Ik pas meteen mijn ‘g’ en mijn ‘r’ aan als ik met jou spreek, man! Ik kan het nog!”

LEES OOK. Ex-spits van STVV en Standard dolt met hattrick tegen Belgen van Willem II

De intussen 33-jarige pocketspits werd in 2011 op aandringen van Guido Brepoels weggehaald bij SC Cambuur. Het bewuste seizoen waarin Brepoels na vijf speeldagen ontslagen werd en opgevolgd werd door Franky Van der Elst. Ondanks een topjaar van Reza degradeerde STVV. Brepoels werd teruggehaald, maar Reza was het jaar nadien niet meer Reza. Hij tekende voor Standard, zou nog een half seizoen op uitleenbasis tekenen voor STVV, maar de chemie tussen de Iraniër en de Kanaries was gebroken. “Ik ben nu 33, had clubs over de hele wereld en speelde twee WK’s, maar STVV was één van de leukste periodes, ondanks die sportieve domper ”, aldus Reza. “Zoveel warme, leuke mensen. Ik zeg dit niet omdat jullie mij nu bellen, maar ik meen dit uit de grond van mijn hart. Ik voel me nog altijd slecht bij de manier waarop ik toen mee een transfer geforceerd heb naar Standard. Als ik die klok kon terugdraaien… Nu bezorgt het me zelfs een gevoel van schaamte.”

STVV kende een dramatisch eerste seizoen op kunstgras met meteen een degradatie. Toch verkeerde jij in een bloedvorm.

“Guido Brepoels was geen José Mourinho, maar wel een heel goede coach, hoor. En bovenop een steengoed mens”
Reza Ghoochannejhad

“Omdat alles om me heen klopte. Ik had meteen een goeie voorbereiding achter de rug, had een band met de supporters woonde er graag. Is Luc Withofs nog verbonden aan de club? Nee? Zonde, man! Ik heb uren met hem liggen ouwehoeren in dat Grand Café. Ik heb daar enorm van het menselijke aspect genoten. Het deed me presteren op het veld bij het warme STVV.”

Je betreurt de manier waarop je bij STVV vertrok. Maar de stap naar het grotere Standard was logisch, toch?

“Maar niet de manier waarop. Niet hoe ik zelf mee de transfer forceerde. Ik was toen een pak jonger en was gevoelig voor wat managers me vertelden. Dat zou me op deze leeftijd toch niet meer zo overkomen. Standard bleek ook meteen een mismatch.”

Bij STVV had je een goede band met Guido Brepoels. Hij coacht nu de dames van KRC Genk.

“Guido in het damesvoetbal? Nou ja… Guido was geen José Mourinho, maar wel een heel goede coach, hoor. En bovenop een steengoed mens. Hij sprak altijd over Reza die zijn dikke kont moest gebruiken.”

Een echte clubman kan je jezelf niet noemen. Je zat al bij veertien clubs, je jeugdploegen zelfs niet meegeteld.


“Ik heb nog altijd mijn zwak voor muziek. De viool ligt tegenwoordig wel veilig opgeborgen. Mijn zoontje vraagt alle aandacht”
Reza Ghoochannejhad


“Ik ben zelf de tel kwijt intussen. Ik ben wel overal ter wereld geweest: in het Midden-Oosten, Australië, .... Ik kijk met plezier terug naar bijna alle avonturen. Ik speelde twee WK’s met Iran, toch het allerhoogste.”

Eind januari deed je nog eens van je spreken in Nederland. Een zuivere hattrick in twaalf minuten met PEC Zwolle.

(lacht) “Ik heb zes, zeven hattricks gemaakt in mijn carrière, maar dit was een heel mooie. Het deed deugd.”

En toch ben je zowaar geen basisspeler bij PEC. Leg dat eens uit.

“Ik maakte ook vorig seizoen mijn goals in Zwolle. Nu is er wel een tactische verklaring. We spelen ver van de goal. Minder naar de hand van Reza. Maar kom, een ouwe vos verleert zijn streken niet. Dat is gebleken met die hattrick tegen Willem II.”

Hoelang ga je nog door op het hoogste niveau?

“Zolang ik me goed voel en ik het plezier in het spelletje blijf vinden. Ik ga elke dag met de glimlach trainen. Natuurlijk wil ik in de basis staan, maar ik laat het hoofd niet hangen. Dat heb ik nooit gedaan.”

Droom je nog van een WK met Iran?

“Ik heb in 2018 besloten om een stapje terug te zetten. Sinds de geboorte van mijn zoontje – pas drie jaar geworden – focus ik me alleen nog op mijn club. Geen interlands meer. Op dat vlak is het goed geweest.”

Ligt je leven na het voetbal in Nederland?

“Dat is lang niet zeker. Ik zie mezelf wel in het voetbal blijven, maar niet als een coach. Eerder als een iemand met rol binnen de organisatie van een club. Mijn vrouw en ik (ook een Iraanse, maar met Amerikaans paspoort, nvdr.) zien wel wat op ons afkomt. Wij zijn lang niet afhankelijk van een leven in Nederland.”

Heb je nog contact met STVV-spelers van destijds?

“Ik was toen heel close met Bruno Andrade, die is in Nederland bezig met trainerscursussen, en met Alessandro Iandoli, die heeft zijn eigen fitnesszaak in Zwitserland. Peter Delorge was ook mijn maatje. Ik denk nog vaak aan hem terug. Drie jaar geleden kwam ik hem tegen in Alicante, STVV was er op winterstage. Zo’n mooi mens, zo’n mooie familie, de Delorges. Is hij nog teammanager? Heerlijk. Ik begrijp dat Peter Maes STVV nu coacht?”

Klopt. In jouw Belgische periode moet hij bij Lokeren trainer geweest zijn.

(geheimzinnig) “Inderdaad, ja!”

Moet jij iets vertellen, Reza?

“Na mijn eerste seizoen bij STVV kreeg ik telefoon vanuit Lokeren. Ik sprak daarna stiekem met Peter Maes af in een hotelletje ergens in Brussel. Maes wilde me absoluut naar Lokeren halen. Vraag ‘m er maar een keer naar, hij weet het vast nog. Een leuke anekdote, toch?”

Terwijl jouw ploegmaats bij STVV gek waren van de PlayStation, had jij een totaal andere hobby: viool spelen. Hoe is het gesteld met Reza de violist?

“Ik heb nog altijd mijn zwak voor muziek. De viool ligt tegenwoordig wel veilig opgeborgen. Mijn zoontje vraagt alle aandacht. Maar als er één ding op mijn to do-lijstje staat voor na mijn voetbalcarrière: mijn vioolspel weer aanscherpen.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: STVV in VM

Bericht door Halenaar »

Esteeveevee
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 sep 2015, 07:53

Re: STVV in VM

Bericht door Esteeveevee »

aub



Waarom is Yuma Suzuki zo belangrijk voor STVV. Sport/Voetbalmagazine analyseerde de Limburgse Japanner

Yuma Suzuki: de atypische Japanner van STVV

Aangezien sommige denkbeelden nogal ingebakken zitten in het voetbal, is het soms moeilijk voor de analisten om zich een Japanner voor te stellen als een sluwe afwerker. Alsof Japanners uitsluitend dynamische voetballers zijn die dansen op de flank of hun techniek en energie aanspreken om tussen de vijandelijke linies te lopen.

Op het kunstgras van Stayen zet Yuma Suzuki zowel de verdedigers als de bevooroordeelden op het verkeerde been. Er zijn maar weinig spelers die zo goed lezen wat de centrale verdedigers gaan doen. Dat maakt dat hij kan uitblinken op voorzetten, zowel over de grond als door de lucht, hoewel zijn 1m82 naar Belgische normen eerder beperkt is voor een diepe spits.

Hij scoort meestal van ergens tussen het penaltypunt en de kleine rechthoek en maakte sinds hij in de zomer van 2019 naar België kwam ook al vijf goals met het hoofd. Twee daarvan zelfs uit een hoekschop, terwijl de meeste duels daar gewonnen worden door spelers van boven de 1m90.

Suzuki blinkt vooral uit in het vrijlopen. Ten eerste in het spel, wanneer hij het goeie moment ruikt om uit het gezichtsveld van zijn tegenstander te verdwijnen, om diep te gaan of naar de flank uit te wijken. Terwijl iedereen tegenwoordig in de buurt van de bal wil zijn, is de Japanner iemand die de kunst verstaat ervan weg te lopen om zich - soms tevergeefs maar nooit nutteloos - aan te bieden voor een pass. Ten tweede in de grote rechthoek, waar hij slim het ideale moment kiest om zich enkele meters van zijn waakhond te verwijderen.

Als je wilt dat een speler een fout maakt, moet je hem in een situatie brengen waarin hij een keuze moet maken. Yuma Suzuki heeft dat goed begrepen en maakt systematisch dat hij achter zijn directe tegenstander staat wanneer een ploegmaat doorgaat op de flank. De verdediger in kwestie ziet zich dan voor de lastige keuze geplaatst of hij de man aan de bal in de gaten houdt of de aanvaller die hij moet dekken. De Japanner wacht geduldig tot de verdediger zijn blik naar de flank richt en hem dus de rug toekeert. Van die kleine vrijheid maakt hij gebruik om zich buiten het bereik van de verdediger te plaatsen. Die kan, wanneer hij opnieuw oogcontact zoekt met de spits, alleen maar vaststellen dat het onheil geschied is.

Het lijkt wat op spionage, op zo'n videogame waarbij je in de schaduw blijft tot de camera wegdraait en je naar de uitgang kunt snellen. Voor Yuma bevindt die uitgang zich in de netten. En deuren ontgrendelen is zijn beroep.

Cijfers

3: alleen Paul Onuachu, die maar liefst negen keer scoorde met het hoofd, was succesvoller met kopballen dan de Japanner van Stayen, die er drie heeft.

19 : bijna twintig goals in (nog geen volledige) twee seizoenen, dat zijn de cijfers van een topschutter in wording.

48,9%: bijna de helft van zijn schoten dit seizoen waren gekadreerd. En van die gekadreerde schoten eindigde 55 procent in het net.

84: sinds de start van dit seizoen werden er al 84 overtredingen op hem begaan. Dat is het meeste van heel de Jupiler Pro League.

100%: sinds hij naar België kwam, maakte hij al zijn goals van binnen de grote rechthoek. Hij heeft dus echt een neus voor goals.
voetballiefhebber
Berichten: 2681
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: STVV in VM

Bericht door voetballiefhebber »

https://sportmagazine.knack.be/sport/ma ... 14899.html

'Ik ben blij wanneer een jongere het beter doet dan ik'
Uit Sport/Voetbalmagazine van 24/03/2021
23/03/21 om 21:00
Bijgewerkt om 09:06
In april wordt llombe 'Petit-Pelé' Mboyo 34, maar hij is naar eigen zeggen nog lang niet uitgevoetbald. Bij STVV wil de spits voor het eerst een prijs winnen en de kaap van de honderd goals in de Jupiler League ronden.

'Ik ben blij wanneer een jongere het beter doet dan ik'
Ilombe Mboyo: 'Je zal in België geen enkele trainer vinden die mij als een slecht mens kan omschrijven.' © BELGAIMAGE
Nog zeventien keer scoren en dan mag Ilombe Mboyo zich lid noemen van het selecte clubje met spelers die meer dan honderd doelpunten maakten in de Belgische eerste klasse. Tot ieders verbazing zal Mboyo deze mijlpaal bij STVV bereiken en niet bij KV Kortrijk, waar hij in januari voor de derde keer in zijn carrière de deur dicht deed. 'Het zou mooi zijn mocht ik binnenkort kunnen zeggen: ik heb honderd keer gescoord in eerste klasse. Het is een van mijn doelen in mijn laatste jaren als voetballer', aldus Mboyo. 'Hoe sneller, hoe beter. Maar ik ben er niet door geobsedeerd, het is iets dat ik in het achterhoofd hou.'


Ik moet eerlijk bekennen dat mijn gedrag niet altijd onberispelijk is geweest. Pas na mijn 25e ben ik echt voor mijn lichaam beginnen zorgen.' Ilombe Mboyo

Bij het grote publiek kwam de transfer van Mboyo van Kortrijk naar STVV uit de lucht vallen. Want waarom zou een trefzekere spits een middenmoter inruilen voor een club die dit seizoen in de degradatiestrijd verwikkeld is? 'Bij Kortrijk kreeg ik een contractvoorstel van een jaar met een optie op een bijkomend seizoen. Zij haalden een aantal argumenten boven waaruit moest blijken waarom ze zich niet voor minstens twee extra seizoenen konden engageren. Met wat ik gepresteerd had, kon ik niet akkoord gaan met hun voorwaarden. Ik heb rust nodig in mijn hoofd, ik wilde volgend jaar niet opnieuw geconfronteerd worden met nieuwe onderhandelingen.'

Het was dus geen kwestie van geld?

ILOMBE MBOYO: 'Bij Kortrijk zat ik in mijn comfortzone, terwijl STVV mij zin gaf om weer van nul te beginnen. Ik zat met een paar vragen. Zou ik aarden in een andere omgeving? Zou ik het goed doen in een ander spelsysteem? Het is een uitdaging die ik mezelf wilde opleggen voor het einde van mijn carrière.'

Je had gewoon je contract kunnen uitdoen bij Kortrijk en in juli transfervrij vertrekken. Of wilde je het risico niet nemen om zonder club achter te blijven zoals een Jelle Van Damme of een Luis Cavanda?

MBOYO: 'Ik hoorde veel mensen zeggen: met het seizoen dat je nu aan het spelen bent, zul je binnen een aantal maanden gemakkelijk aan een club geraken. Maar ik moest rekening houden met alle parameters en COVID-19 was er een van. In die omstandigheden interesseerde het mij niet om als vrije speler op de markt te komen. Ik ben niet het type dat onnodige risico's zal nemen - ik heb mijn carrière altijd beheerd als een goede huisvader. Toen ik het voorstel van STVV ontving, ben ik er meteen op ingegaan. Ik wilde niet wachten tot er een club zou langskomen die mij betere voorwaarden kon geven. Voor STVV kiezen, was al bij al een verstandige keuze. Het is menselijk om altijd meer te willen, maar je moet je er ook van bewust zijn dat er mensen zijn die het met veel minder moeten doen.'

ONBERISPELIJK GEDRAG
Je zult 36 jaar zijn wanneer je contract bij STVV afloopt. Het heeft er alle schijn van dat je overstap naar Limburg je laatste grote transfer was.

MBOYO: 'Twee jaar geleden werd dat ook gezegd... Ik zal op financieel vlak geen slag meer slaan, maar ik zit niet aan het einde van mijn cyclus. Mijn conditie is goed - soms train ik zelfs harder dan gasten van twintig jaar - en het voetbal is op technologisch en medisch vlak zo geëvolueerd dat een spelerscarrière langer duurt dan vroeger. Doe ik er straks twee, drie of vier jaar bij? Daar wil ik geen cijfer op plakken. Er zijn geen signalen die erop wijzen dat het binnen twee jaar helemaal op is. Mijn lichaam, en niet mijn leeftijd, zal beslissen hoe lang ik nog kan spelen. Maar vergeet de factor geluk niet. Er zijn spelers die zich niet verzorgen en het toch lang volhouden. En omgekeerd heb je spelers die zich in een vroeg stadium van hun carrière blesseren en snel moeten afhaken. Voetbal is geen exacte wetenschap, maar als je de elementaire regels respecteert heb je minder kans op blessures.'

Het is menselijk om altijd meer te willen, maar je moet je er ook van bewust zijn dat anderen het met veel minder moeten doen.' Ilombe Mboyo

Probeer je dat ook over te brengen aan de jonge garde? Dat ze het aan zichzelf verplicht zijn om er alles uit te halen?

MBOYO: 'Ik moet eerlijk bekennen dat mijn gedrag niet altijd onberispelijk is geweest. Ik heb ook fouten gemaakt. Ik ben pas na mijn 25e, na een paar blessures bij Genk, echt zorg beginnen te dragen voor mijn lichaam. Toen realiseerde ik mij hoe belangrijk het was om te stretchen, recuperatietijd te voorzien en veel water te drinken. Details waar je je niet van bewust bent als je jong bent en nog geen blessures hebt opgelopen. Je kunt een paar keer meeval hebben, maar het is beter om zelf over je lot te beslissen. Uiteindelijk heb ik een voorbeeld genomen aan mannen als Bernd Thijs, Tim Smolders en Thomas Buffel, die constant met hun lichaam bezig waren.'

Met Yuma Suzuki: 'Als je te veel bezig bent met je statistieken, gaat je spel eronder lijden.', BELGAIMAGE
Met Yuma Suzuki: 'Als je te veel bezig bent met je statistieken, gaat je spel eronder lijden.' © BELGAIMAGE
Bij Kortrijk was je een echte leider en een soort grote broer voor de jonge spelers. Dat wordt ook van jou verwacht bij STVV.

MBOYO: 'Met mijn dertien jaar ervaring kan ik de jongeren zeker iets bijbrengen. Maar ik doe het op een natuurlijke en spontane manier. Ik ben niet iemand die zijn leiderschap wil opdringen. Om geloofwaardig te zijn, moet je zelf niet van het rechte pad afwijken. Ik wil niet alleen een voorbeeld zijn voor hen, maar ik wil ook hun potentieel eruit halen. Ik ben blij wanneer een jongere het beter doet dan ik. Dan heb ik mij toch nuttig kunnen maken.'

Zelfs al gaat het om een rechtstreekse concurrent die je plaats wil innemen?

MBOYO: 'Zolang het een faire concurrentiestrijd is en de sterkte speelt, heb ik daar geen probleem mee! Ik hou van concurrentie, het maakt mij sterker. Ik heb mijn beste periode gekend bij Gent toen ik mezelf moest overtreffen omdat de rivaliteit onder de spitsen bikkelhard was. Bij Genk had ik niet al te veel last van concurrentie. Hoe zal ik het zeggen? Ik liet mij verleiden tot gemakzucht... Ik ben nu 33 jaar en ik zal niet eeuwig op het veld staan. Maar ik zal mij niet zomaar naar het achterplan laten duwen. ( lacht) Ik heb mij mentaal al voorbereid op de dag dat iemand die veel jonger is dan ik mijn plaats claimt. Als het zover is, zal ik overeind proberen te blijven dankzij het competitiebeest in mij.'

VOETBALINTELLECT
Voor Nieuwjaar, aan de vooravond van KV Kortrijk-OH Leuven, vertelde Marc Brys dat jij nog de kwaliteiten hebt om bij een topclub te spelen. Het lijkt wel alsof je aan je tweede leven als profvoetballer bezig bent.

MBOYO: 'Ik ben niet de enige dertiger die nog mee kan bij een topclub. Maar tussen de kwaliteiten hebben om mee te draaien aan de top en effectief bij een topclub zitten, is er een grote kloof... Laten we zeggen dat ik nog veel clubs van dienst kan zijn.'

Je bent niet meer zo explosief als vroeger. Heb je jezelf moeten heruitvinden om competitief te blijven?

MBOYO: 'Mijn snelheid op de eerste meters is inderdaad afgebot, maar ik lees het spel beter dan een aantal jaar geleden. Ik voel bepaalde fases beter aan en ik ben veel nauwkeuriger in mijn positiespel. Kortom: het verlies aan fysieke capaciteiten compenseer ik met mijn voetbalintellect. Als ik mijn wedstrijden van vroeger analyseer, dan stel ik vast dat ik vaak zonder reden met de bal pingelde. Ik heb ook de indruk dat ik vroeger meer en sneller moest lopen om tot hetzelfde resultaat te komen als nu.'

Je zult in deze campagne in de dubbele cijfers eindigen. De laatste keer dat je minstens tien doelpunten maakte, dateert van het seizoen 2012/13 met Gent. Is dat een opluchting of was je daar de voorbije jaren niet mee bezig?

MBOYO: 'Voetbal is zoals muziek: alles moet natuurlijk in elkaar overvloeien. Je mag dus niets forceren. Als je te veel bezig bent met je statistieken gaat je spel eronder lijden. Wat doet een aanvaller die al enkele speeldagen droog staat? Hij begint vanuit alle hoeken te trappen. Voor het seizoen zeg ik dus niet tegen mezelf: ik wil minimaal zoveel doelpunten maken. In mijn geval wordt er door de buitenwereld zelfs te veel de nadruk gelegd op mijn goals en wordt er nauwelijks gesproken over de assists die ik geef. Soms geniet ik meer van een assist dan van een doelpunt. Ik moet spontaan aan Kevin De Bruyne denken: hij geeft assists die je doen vergeten wie gescoord heeft.'

Ik heb de mooiste plekken bezocht in de wereld, maar niemand krijgt mij ooit weg uit Brussel.' Ilombe Mboyo

Je werd in het verleden dikwijls omschreven als een bad boy. Heb je daar ooit wakker van gelegen?

MBOYO: 'Ik respecteer de mening van de tegenstander, de media, de supporters, maar daar blijft het bij. Ik houd enkel rekening met het oordeel van mensen met wie ik heb samengewerkt en je zal in België geen enkele trainer vinden die mij als een slecht mens kan omschrijven. Het zegt toch genoeg dat ik als zwarte speler aanvoerder ben geweest bij Gent en Kortijk? Ja, ik ben iemand met veel karakter. En in mijn communicatie heb ik vroeger niet altijd de juiste toon gebruikt. Maar ik bedoel het altijd goed. Ik zal naar het front gaan voor mijn ploegmaats of voor een zaak die mij na aan het hart ligt. Ik ga niet op zoek naar een splijtzwam, ik wil de ploeg verenigen rond een gemeenschappelijk doel.'

Jij bent een toekomstige trainer. Zou je kunnen omgaan met een speler die dezelfde karaktertrekken heeft als jij?

MBOYO: ( lacht) 'Ik zou ervan genieten om een kopie van mezelf te managen. Luister: ik ben een leider, maar ik ken mijn plaats. De trainer blijft de baas en in de hiërarchie sta ik onder hem. Na een nederlaag zal ik de boel wat opjutten om te vermijden dat we een tweede keer op rij verliezen. Maar dat is nu eenmaal wat een trainer verwacht van zijn leiders en aanvoerder.'

NEDERIG
Na je carrière heb je plannen om een voetbalacademie uit de grond te stampen in Brussel. Hoe zal jij je onderscheiden van de tientallen andere voetbalacademies die er momenteel al zijn in de hoofdstad?

MBOYO: 'De mensen met wie ik zal werken zijn professionals in hun vakgebied die hun sporen verdiend hebben in het voetbalmilieu. En dankzij mijn opleiding bij Anderlecht en Club Brugge en mijn ervaringen in het profvoetbal weet ik welke obstakels een Brusselaar moet overwinnen om in eerste klasse te geraken. Ik ben dus goed geplaatst om aan jonge Brusselaars de knepen van het vak te leren.'

Is de oprichting van jouw eigen academie een manier om iets terug te geven aan jouw stad?

MBOYO: ( knikt) 'Ik ben geboren in Brussel, ik ben er naar school gegaan en ik heb er op straat rondgehangen. Ik ken de stad als mijn broekzak. Wanneer ik op vakantie ben in het buitenland heb ik na een dag of zes al heimwee naar Brussel. Ik heb de mooiste plekken bezocht in de wereld, maar niemand krijgt mij ooit weg uit Brussel.'

Tijdens je pubertijd, eind jaren negentig tot in het begin van de jaren 2000, werd Brussel geteisterd door bendegeweld onder tieners. Vandaag is het veel rustiger in Brussel. Maar wat zou jij willen zeggen aan al die jongeren die niet weten wat ze met hun leven moeten aanvangen?

MBOYO: 'Dat iedereen zijn gave moet gebruiken om zich op te werken in de maatschappij. En dan heb ik het niet alleen over de sport- of muzieksector. Weet ook dat tegenslagen erbij horen. Ik heb in de jeugd met Dries Mertens gespeeld en hij kreeg telkens te horen dat hij te klein was om profvoetballer te worden. En nu is hij een van de beste aanvallers in Europa... Geloof in je dromen, luister zeker niet naar het advies van een persoon, en dan komt het wel goed.'

Een straathoekwerker in Sint-Jans-Molenbeek vertelde onlangs dat veel Brusselse jongeren met een minderwaardigheidscomplex zitten en niet genoeg zelfvertrouwen hebben in hun eigen kunnen.

MBOYO: 'Volgens mij hebben mensen buiten Brussel een complex ten opzichte van Brusselaars. Vandaar dat ze ons beschrijven als arrogant en hautain. Anderzijds moeten wij ons nederiger opstellen. Wij denken dat we boven iedereen staan. Wij hebben een speciaal karakter en daarom voelen we ons vaak onbegrepen.'

Twee caps bij de Rode Duivels

Scoren is voor jou geen probleem, maar je palmares is nagenoeg leeg. Zou het een smet zijn op je carrière mocht je nooit titel of beker winnen?

ILOMBE MBOYO: 'Voor ik met pensioen ga, wil ik een prijs winnen! Intussen beschouw ik mijn twee caps bij de Rode Duivels als een van de grootste onderscheidingen in mijn carrière. Op een bepaald moment heb ik bij de nationale ploeg de trein gemist, maar ik ben blij dat ik deel heb uitgemaakt van de gouden generatie.'

Heb je er echt alles uitgehaald in verhouding met je intrinsieke talent?

MBOYO: 'Als je ziet van waar ik kom, mag ik trots zijn op wat ik bereikt heb. Elke voetballoopbaan is uniek. Er zijn er die carrière maken in provinciale, in eerste amateur, in eerste klasse of bij Liverpool. Niet iedereen is voorbestemd om Eden Hazard te zijn. Weet je wat het belangrijkste is? Dat je er alles aan gedaan hebt om zo ver mogelijk te komen. Wanneer ik fit was, heb ik op het veld mijn job gedaan. Bij Genk was mijn carrière een hoge vlucht aan het nemen, maar toen werd ik gefnuikt door blessures. Dit is hoe mijn verhaal moest lopen... Toen ik van Sion naar Cercle ging, zei iedereen dat het gedaan was met mij. Ik ben 33 jaar en ik sta nog rechtop. Van een ding heb ik spijt: dat ik als jonge gast niet genoeg zelfdiscipline had om de zaken te doen die een profvoetballer hoort te doen.'
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: STVV in VM

Bericht door Halenaar »

Interessant interview van Cacace, geeft ook aan wat we hier al langer zeggen:
‘Back in Wellington, I played as a left-back in a back four. This season, I’m left-wing-back in a back five. It’s been challenging. The tempo is much higher than in Australia and it took me a while to adjust. I’m still adjusting.’

‘I’m glad I can play both as I think it’s important now that you can change your game up and play in different positions. I think I’m a real threat making those runs late and overlapping, making the runs unmarked. I feel more comfortable in a back four but I’m happy to play wherever the coach wants me.’
https://firsttimefinish.co.uk/2021/03/2 ... s-crushed/
voetballiefhebber
Berichten: 2681
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: STVV in VM

Bericht door voetballiefhebber »

De pronostiek van Voetbal Magazine voor het seizoen 2021-2022

Van de degradant tot de kampioen: onze pronostiek voor het nieuwe seizoen in 1A
23/07/21 om 10:04
Bijgewerkt om 10:05
Guillaume Gautier
Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.

Een groot deel van de ploegen zit nog volop in de voorbereiding en de transfermarkt is nog meer dan een maand open, maar zodra de eerste speeldag achter de rug is, zullen al heel wat maskers afvallen. Zo waagde Sport/Voetbalmagazine zich aan een voorspelling van het nieuwe seizoen in 1A. Dit is het verdict.

Van de degradant tot de kampioen: onze pronostiek voor het nieuwe seizoen in 1A

18. Seraing
Als promovendus met een erg onervaren kern die waarschijnlijk onvoldoende is voor de hoogste niveau, heeft Seraing nog niet al te veel versterkingen binnengehaald om van tel te zijn in het nieuwe seizoen.

17. STVV
Bernd Hollerbach wist van Mouscron snel een sterk geheel te maken, maar bij STVV beschikt hij over een minder talentvolle groep. Kan hij de Kanaries, die de laatste jaren steevast flirten met de degradatiezone, opnieuw in de Jupiler Pro League houden?

16. Cercle Brugge
De troepen van Yves Vanderhaeghe wisten vorig seizoen sterk af te sluiten, maar verloren wel enkele sterke spelers uit Monaco. De club zal opnieuw van nul moeten beginnen, zoals ondertussen gebruikelijk is in het groen-zwarte deel van Brugge.

15. KV Kortrijk
Na een lange crisis aan het einde van het seizoen, tussen het vertrek van Vanderhaeghe en de vervelende omstandigheden waarin nieuwe coach Luka Elsner moest beginnen, staan de Kerels met veel twijfels aan de start ban het nieuwe seizoen. Twijfels die voorlopig niet lijken te verdwijnen met de nieuwe aankopen van Vandendriessche en de beloftevolle Moreno.

Luka Elsner overschouwt zijn Kortrijkse troepen, Belga Image

14. KAS Eupen
Een jonge onbekende Duitse coach doet meteen hopen op een nieuwe revolutie 'op zijn Blessins'. Jammer genoeg voor de Oostkantonners, is de transfermarkt nog erg rustig en het vertrek van Adriano lijkt zijn gevolgen te hebben.

13. Union
De kampioen van 1B kan heel snel van zijn roze wolk neerdalen door een erg lastig seizoensbegin met in de eerste twee weken meteen Anderlecht en Club Brugge te treffen. Maar de kwaliteit van de groep en het vakmanschap van de coach kunnen volstaan om een stabiel plekje in 1A te bewerkstelligen.

12. Beerschot
Alles werd in het werk gesteld om Raphael Holzhauser, de revelatie van vorig seizoen, te behouden en de ervaren - Peter Maes wordt verondersteld het verschil te maken vanop de bank. Maar het seizoen van de bevestiging kan ook een valstrik blijken.

Belga Image
© Belga Image
11. Zulte Waregem
Francky Dury staat voor zijn laatste seizoen op de bank bij Essevee, dat dezelfde waters als de voorbije seizoenen zal moeten doorzwemmen. Ver genoeg van de rode zone, maar nog steeds voor de poort van de play-offs die nog te ver buiten bereik lijken te zijn.

10. OH Leuven
Kamal Sowah is vertrokken, maar de andere grote Franse namen van vorig seizoen zijn er nog. Als Henry en Mercier aan boord blijven en de hulp krijgen van enkele kwaliteitsvolle teamgenoten, kan Marc Brys ook dit seizoen een rustig jaar verwachten.

9. KV Oostende
Werkt de magie van Alexander Blessin voor een tweede seizoen? Na een verrassend sterk seizoen, zijn er nu vooral twijfels rond de kleine kern van de Duitse coach, waar ook enkele toppers zijn vertrokken. Gaan ze nog een hete zomer tegemoet?

8. Charleroi
De Zebra's staan voor het seizoen van de vernieuwing, onder leiding van een ambitieuze Edward Still. Nu moet Charleroi opnieuw de plaats veroveren die bij hun stand van de laatste jaren hoort. Nog eens een seizoen zonder play-offs zou erg zuur zijn.

7. Standard
Openlijk in heropbouw beschikken de Rouches nog over voldoende kwaliteiten om niet uit de top acht te vallen. Mbaye Leye moet een moethode zoeken die voor resultaten op de lange termijn zorgt.

Belga Image
© Belga Image
6. KV Mechelen
Mooie verrassing aan het einde van vorig seizoen, kan Malinwa nog steeds op dezelfde wapens rekenen als toen. Enkel Aster Vranckx en Issa Kabore zijn namelijk vertrokken. Het goed gerodeerde collectief van Wouter Vrancken lijkt over genoeg kwaliteiten te beschikken voor een nieuw seizoen in de bovenste regionen van het klassement.

5. KAA Gent
Het werk dat Hein Vanhaezebouck vorig seizoen aanvatte, zorgde voor een ambitieuze transferzomer en een mayonnaise die snel zal moeten pakken in een door Europees voetbal zwaar belaste kalender. Is KAA Gent té overstuur om het beter te doen dan vorig jaar?

4. KRC Genk
Een potentiële uitschakeling in de voorrondes van de Champions League kan nog voor een aderlating in de Genkse aanval zorgen. En als dat gebeurt, lijkt John van den Brom misschien niet de juiste man om een nieuwe speelstijl te beginnen, ondanks het nieuwe jonge talent dat het bestuur weer goed scoutte.

Belga Image
© Belga Image
3. Antwerp
Voor het eerste seizoen post-Luciano D'Onofrio, kijkt Antwerp niet meer op een euro meer of minder en bouwt het een ambitieus project uit rond de nieuwe coach Brian Priske. The Great Old is meer dan ooit vastberaden om de grootste uitdager van Club Brugge te worden.

2. Anderlecht
De finale sprint in de lente van vorig seizoen zorgde voor play-offs zonder overwinning, maar de huidige mercato, met eventueel ook nog een productieve nummer 9, geeft coach Kompany de nodige versterkingen om het Club Brugge dit jaar knap lastig te maken.

1. Club Brugge
Op weg naar een uitzonderlijke hattrick en een vierde titel in vijf jaar tijd, hoopt de huidige kampioen zijn dominantie te bevestigen met een zo goed als onveranderde kern. De grootste kandidaat om zichzelf op te volgen, is Club Brugge.
voetballiefhebber
Berichten: 2681
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: STVV in VM

Bericht door voetballiefhebber »

STVV
(+) Vakman Hollerbach

Om de zoveel tijd slaagt het Japanse management erin om trainers met een zekere naam te overtuigen om voor hun project te kiezen. Want na Marc Brys en Peter Maes stelden de Truienaars met Bernd Hollerbach een echte vakman aan. De supporters kunnen hun bestuur dus niet verwijten dat ze geen namen binnenhalen om de ploeg aan te sturen. Hollerbach is sowieso iemand die weet waar hij mee bezig is en de Belgische competitie kent. Toeval of niet: maar de nieuwe trainer is ook het soort coach dat zijn spelers klaar kan stomen voor een marathon.

(-) Waar blijven de transfers?

Dit STVV is bijlange nog niet klaar voor de competitiestart. Ondanks het aantrekken van Pius, die een jaar langer gehuurd wordt van Antwerp, en de komst van Koita kwam STVV niet verstrekt uit het tussenseizoen. Wat betreft inkomende transfers bleef het akelig stil. Hollerbach moest de voorbereiding zelfs afwerken met een dozijn spelers die vlot kunnen meedraaien in de Jupiler Pro League. Naar aloude gewoontes zal het bestuur pas in de laatste twee weken van augustus in gang schieten om de ploeg te versterken.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: STVV in VM

Bericht door Halenaar »

Kan er iemand de reportage over Hollerbach hier posten aub?
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: STVV in VM

Bericht door Jacques »

Hollerbach kan STVV voor een grijs seizoen behoeden
Ondanks een wisselvallig seizoen heeft Bernd Hollerbach van een potentiële degradatiekandidaat een elftal gemaakt dat zijn voet kan zetten naast de toppers.

Onder het motto Too scared to come? leefden ze op Stayen al twee weken toe naar de Halloweenwedstrijd tegen Club Brugge. DJ Murphy en DJ Koenie waren al voor de match op de afspraak om de party op gang te trekken. Sfeergroep Brigada Hesbania had een toepasselijke tifo voorzien om de Bruggelingen nog wat meer schrik aan te jagen. Het moest en het zou spoken aan de Tiensesteenweg. Maar zelfs voor de komst van Club Brugge, de zelfverklaarde back-to-backkampioen, liep Stayen niet vol en het waren uiteindelijk de Truienaars die met de daver op het lijf aan de aftrap stonden. Na veertig seconden werd Stayen opgeschrikt door de 0-1 van Bas Dost na verdedigende fouten van Jorge Teixeira, Dimitri Lavalée en Daniel Schmidt. STVV overleefde in het eerste kwart van de wedstrijd maar nipt een belegering van de bezoekers.

Het was er niet aan te zien dat STVV begin oktober slechts 12 tegendoelpunten geïncasseerd had en daarmee na Union over de beste verdediging van de Jupiler Pro League beschikte. Op drie speeldagen tijd, waarin Schmidt zich acht keer moest omdraaien, gooide STVV zijn reputatie en zijn goede seizoensbegin te grabbel. Want ondanks de fraaie gelijkmaker van Robert Bauer tegen Club Brugge bleef STVV thuis opnieuw met lege handen achter. Sinds de zege tegen Gent op de openingsspeeldag is STVV al zes wedstrijden op zoek naar een tweede thuiszege en tegen een Club Brugge dat nog niet op volle toerental draait, maakte het eigenlijk nooit aanspraak op een driepunter.

Vuur
Met 15 punten in 13 duels hebben de Limburgers nu al dubbel zoveel punten verzameld als vorig seizoen toen ze afklokten op 7 punten, maar qua rendement doen ze het slechter dan in de campagnes van 2017/18 (23 punten), 2018/19 (18 punten) en 2019/20 (16 punten). Enkel onder Ivan Leko in het seizoen 2016/17 (10 punten) werden er na 13 speeldagen minder punten gesprokkeld. De matige puntenoogst van Bernd Hollerbach staat echter niet in verhouding tot de indrukwekkende transformatie die het team onderging in het tussenseizoen.

Aanvoerder Toni Leistner, Steve De Ridder en Robert Bauer brengen vuur in het elftal en zijn het type spelers waar ze op Stayen op verlekkerd zijn, maar Hollerbach heeft van zijn team ook een mooi voetballend geheel gemaakt, waarmee je nooit klaar bent. 'België mag trots zijn op wat Club Brugge in de Champions League presteert, maar wij gaan er wel alles aan doen om ze te verrassen. Het wordt onze opdracht om ons eigen spel te spelen', liet de 51-jarige Duitser zich voor de match ontvallen bij Sporza.

STVV is het soort ploeg dat in staat is om tot een hoog niveau te pieken en de week erop helemaal in elkaar te storten. Ze speelden hun referentiewedstrijd tegen Anderlecht, waarin ze met evenveel balbezit drie keer meer doelpogingen ondernamen dan de Brusselaars. Anderzijds zal Hollerbach zich wellicht afvragen hoe zijn ploeg in staat is om te winnen van Gent (2-1) en Standard te kloppen op Sclessin (1-2) maar wel de boot in te gaan tegen Zulte Waregem (1-3), Kortrijk (1-2) en OH Leuven (4-1) en er weinig van te bakken in de beker tegen een Seraing dat al weken het noorden kwijt is.

Onpopulaire beslissingen
Eén ding is zeker: Hollerbach maak je niet snel gek. Hij durft onpopulaire beslissingen te nemen zoals een fitte Christian Brüls thuislaten tegen OH Leuven. Straks moet Hollerbach kiezen tussen zijn sluipschutter Yuma Suzuki, die door blessures en transferbeslommeringen amper vier keer de aftrap haalde, en de boomlange Taichi Hara. In de voorbereiding heeft Hollerbach zich meer dan eens geërgerd aan het gedrag van Suzuki, maar zowel de trainersstaf als de spelers hebben hem zijn nukken vergeven. Suzuki staat immers garant voor doelpunten en hij is een dankbaar aanspeelpunt als de ploeg onder druk komt te staan. Terwijl de 1,90 meter Hara een spits is die technisch onderlegd is en met zijn diepgang de gaten kan trekken voor zijn ploegmaats.

In de resterende acht duels voor de winterstop ontmoet STVV nog zes teams die momenteel in de linkerkolom geparkeerd staan en in die tijdsspanne zal Hollerbach genoeg punten moeten pakken om zijn Japanse bazen gerust te stellen. In het recente verleden werd er voor minder gepanikeerd op Stayen.

bron: SM/VM
Overdrijven is een kunst
Plaats reactie