Ek 2020 (2021)

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Ek 2020 (2021)

Bericht door lakie »

Vanavond start het EK voetbal...

Wat verwachten we van de Belgen?
Wie wordt Europees kampioen?
Wie wordt de verrassing?
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
Gebruikersavatar
Krisaias
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2010, 21:39

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Krisaias »

Voor mij zijn de Fransen de absolute favoriet, maar verwacht ook wel dat de Belgen er dicht bij zouden kunnen zijn (heb toch nog wat twijfels over de verdediging) en denk dat de Italianen wel eens kunnen verrassen....
"Chairmen come and go, boards come and go, but the fans remain. They are the one true constant. I've just been a custodian of the Club" - Eddie Thompson + , Dundee United
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Mikman »

Door die hele Corona-toestand vind ik het toch maar een verwaterde versie van een eindtornooi. Zonder of met weinig toeschouwers in de stadions, terwijl net dat een EK zo aantrekkelijk maakt. De UEFA zal waarschijnlijk zijn redenen gehad hebben, maar ik had het tornooi naar Zuid-Europa in het vroege najaar verplaatst, wanneer veel meer mensen gevaccineerd waren en je wel volle stadions had.

Frankrijk is favoriet, dat is duidelijk.
België is kanshebber, het is wel doodjammer dat we voor heel Europa wel weer getoond hebben wat voor een inefficiënt land we zijn door geen nationaal stadion te kunnen bouwen. Ook sportief is dat een enorm nadeel. Met deze selectie en enkele thuiswedstrijden, dan was je echt (mede-)favoriet.

Je moet nu twee keer uit spelen in de groepsfase, dat is geen makkie. Bovendien heel wat dragende spelers geblesseerd. Voordeel is dat anderen zich kunnen tonen. Het geeft ook de kans om te groeien in het tornooi. Er zit enorm veel ervaring in de selectie en op vele sleutelposities staan wereldtoppers. In doel, op de 10, in de spits. Het systeem is er ook ingeslepen. Normaal gezien heeft een nationaal elftal het nadeel op een clubelftal dat ze minder automatismen hebben, maar dat is hier helemaal niet het geval. Dus de terechte zorgen over de verdediging kan je enigszins uitwissen door op automatismen terug te vallen. Overigens: bij Italië staan Chiellini en Bonucci normaal gezien ook in de basis, dat zijn toch ook geen jonge veulens meer.

Als je het tornooi wil winnen moet je het geluk hebben dat het dubbeltje een paar keer naar jouw kant valt. Zonder die remonte tegen Japan, inclusief de geluksgoal van Vertonghen, had je een heel ander gevoel gehad over het WK 2018. Het is niet noodzakelijk het beste elftal dat straks ook het tornooi zal winnen.

Dit zou de laatste kans zijn voor de zogeheten Gouden Generatie maar daar ben ik het niet mee eens. Het volgende tornooi is al over 16 maanden, de meesten kunnen nog wel een paar tornooien mee en er staat zeker jeugdig talent klaar. Misschien worden het niet de wereldtoppers die we nu hebben maar Doku, De Ketelaere, Tielemans, Vandevoordt is toch nog wat anders dan -met alle respect- spelers als Gert Claessens, Franky Vandendriessche of Ogunjimni.
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Dreke »

Mikman schreef: 11 jun 2021, 18:25
België is kanshebber, het is wel doodjammer dat we voor heel Europa wel weer getoond hebben wat voor een inefficiënt land we zijn door geen nationaal stadion te kunnen bouwen.
Ah, is dat dan zo? Volgens mij waren er echt wel gegronde redenen om het niet te doen.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Jacques »

Ach, dat Eurostadion was toch vooral een fetisjproject van Alain Courtois en in mindere mate Guy Vanhengel waarvoor de belastingbetaler zou moeten opdraaien, net zoals Euro 2000 destijds. Natuurlijk verdient dit land een mooi nationaal stadion, maar niet voor de grootheidswaanzin van enkele Brusselse politici, niet ten koste van de Memorial en niet als ze dan ook nog eens de emotionele kaart trekken, als zou het doodzonde zijn met deze gouden generatie.
Zou het ons veel voordeel opgeleverd hebben? Met alle respect, maar als je de groepsfase niet zou doorkomen zonder thuisvoordeel, moet je niet spreken over eindwinst. Geen idee hoe het speelschema er in de latere fases uitgezien zou hebben.
Met corona er ook nog eens bovenop, ben ik er alles bij elkaar niet zo rouwig om. Het is nu al duidelijk dat de manier waarop dit EK georganiseerd wordt, er een is van "goed voor een keer en dan nooit meer".

Dat gezegd zijnde ben ik wel blij dat het er met een jaar vertraging toch van gekomen is. België favoriet, nee, kanshebber, zeker. Tegen de Russen flitste het niet, maar dat moest ook niet. Snel 1-0 maken, op dat moment tegen de gang van het spel in en met controlevoetbal uiteindelijk 3-0 op het bord zetten. We zijn vertrokken en meer moet dat op dit moment niet zijn. Van de Duitsers werd decennialang gezegd dat ze groeien in het tornooi, Frankrijk heeft per definitie schijt aan mooi voetbal en Portugal werd Europees kampioen door slechts 1 wedstrijd binnen 90 min te winnen (de halve finale tegen Wales). De harten hebben we in 2018 veroverd, nu is het tijd voor de beker. Het kan, maar dan moet het meezitten: de verdediging moet overeind blijven, er mogen niet teveel blessures meer bij komen (de blessure van Castagne is op dat vlak een tegenvaller) en Witsel, Hazard en De Bruyne gaan vanaf de knock-out fase in de ploeg moeten komen en een degelijk niveau halen. Onze grootste troef ligt momenteel in de spits met een beer die in Italië een beest is geworden. Iemand die op zijn 17de zei de beste spits ter wereld te willen worden, daarvoor jarenlang werd uitgelachen en op zijn 27ste iedereen de mond heeft gesnoerd. Er zijn nog enkelingen die dan maar beginnen over knielen en BLM *geeuw*. Lukaku zal er eens mee lachen, hij legt ze tussen zijn boterham. Hij is een schoolvoorbeeld van 'haters gonna hate' en 'hoge bomen vangen veel wind', maar deze boom zal niet snel omwaaien. Wat een machine, wat een drive, met voorsprong de beste spits die ik ooit in een shirt van de nationale ploeg heb gezien.

Wat verwachten we van de Belgen? hopen op de titel
Wie wordt Europees kampioen? België
Wie wordt de verrassing? Hopelijk Frankrijk door er in de eerste ronde uit te liggen. :evil: Heb altijd sympathie voor Tsjechië, dus zij mogen van mij verrassen in positieve zin.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door tesneusdoek »

Krisaias schreef: 11 jun 2021, 18:14 Voor mij zijn de Fransen de absolute favoriet, maar verwacht ook wel dat de Belgen er dicht bij zouden kunnen zijn (heb toch nog wat twijfels over de verdediging) en denk dat de Italianen wel eens kunnen verrassen....
Al sinds een paar weken geleden (dus voor de eerste wedstrijd van Italië), is Frankrijk voor mij de grote favoriet, op de voet gevolgd door Italië.

Net daarachter komt het kwintet Engeland, België, Kroatië, Portugal en Duitsland.

Indien ze mekaar niet eerder tegenkomen, zie ik Frankrijk en Italië dus de finale halen, waarin Frankrijk het haalt van Italië. Anders zal het Frankrijk tegen één van de andere vijf ploegen zijn, denk ik. Vooral Duitsland is gebrand op eerherstel na de zware nederlaag tegen Spanje en die zouden wel eens voor de verrassing van het toernooi kunnen zorgen door heel ver te raken.

Engeland heeft ook een goede ploeg, maar die spelen bijna allemaal (ik geloof dat alleen Trippier buiten Engeland speelt) de Premier League en dit jaar speelden bijna alle spelers van hun nationale ploeg de halve finales of de finale van de Champions League of de Uefa Cup. Dat zijn een pak meer wedstrijden dan spelers uit andere competities. Met hun fysieke spel, zal de vermoeidheid toch op een gegeven moment beginnen meespelen. België heeft in zekere mate hetzelfde probleem en bovendien is de gemiddelde leeftijd van onze ploeg hoger dan die van Engeland. Tegen "geslepen" ploegen als Italië en Portugal, kan dat je een plaats in de halve finales kosten.

Spanje en Nederland zie ik helemaal niet ver raken. Spanje heeft geen echte "9" en Luis Enrique is erin geslaagd om het eindeloze gebrei van het Barça in mindere doen van de laatste jaren te kopiëren. De Gea slaat elke match wel een paar flaters en dan wordt het dus moeilijk. Nederland is te onregelmatig en mist een zekere "volwassenheid" en "zakelijkheid" om een resultaat te verzekeren. Tegen Oekraïne raak je daar mee weg, tegen een tegenstander van een iets ander kaliber waarschijnlijk niet.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Mikman »

Dreke schreef: 12 jun 2021, 09:05
Mikman schreef: 11 jun 2021, 18:25
België is kanshebber, het is wel doodjammer dat we voor heel Europa wel weer getoond hebben wat voor een inefficiënt land we zijn door geen nationaal stadion te kunnen bouwen.
Ah, is dat dan zo? Volgens mij waren er echt wel gegronde redenen om het niet te doen.
Je kan altijd redenen vinden, net zoals je altijd redenen kan vinden om het wél te doen ( het nieuwe station van Bergen kost intussen al 9 keer meer dan oorspronkelijk gepland, daarmee had je intussen vlot 2 Eurostadions gefinancierd ) maar het feit dat het niet lukte en dat wij het enige Europese land zijn van enige betekenis waar geen deftig nationaal stadion staat, is toch wel een blamage. Van Denemarken over Hongarije tot Portugal. Waarom kan het elders dan wel, hoewel daar ongetwijfeld dezelfde problemen en vraagtekens zijn ( mobiliteit, sociale relevantie, financiering...)?
Gebruikersavatar
Krisaias
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2010, 21:39

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Krisaias »

Mikman schreef: 14 jun 2021, 11:37
Dreke schreef: 12 jun 2021, 09:05
Mikman schreef: 11 jun 2021, 18:25
België is kanshebber, het is wel doodjammer dat we voor heel Europa wel weer getoond hebben wat voor een inefficiënt land we zijn door geen nationaal stadion te kunnen bouwen.
Ah, is dat dan zo? Volgens mij waren er echt wel gegronde redenen om het niet te doen.
Je kan altijd redenen vinden, net zoals je altijd redenen kan vinden om het wél te doen ( het nieuwe station van Bergen kost intussen al 9 keer meer dan oorspronkelijk gepland, daarmee had je intussen vlot 2 Eurostadions gefinancierd ) maar het feit dat het niet lukte en dat wij het enige Europese land zijn van enige betekenis waar geen deftig nationaal stadion staat, is toch wel een blamage. Van Denemarken over Hongarije tot Portugal. Waarom kan het elders dan wel, hoewel daar ongetwijfeld dezelfde problemen en vraagtekens zijn ( mobiliteit, sociale relevantie, financiering...)?
Van je drie voorbeelden heeft er maar één land een echt nationaal stadion staan, namelijk Hongarije met de Puskas Arena. In Denemarken wordt Parken ook gebruikt door FC Kopenhagen en in Portugal is het nationaal stadion Jamor een historisch pareltje, maar doet het enkel dienst voor de bekerfinale bij mijn weten en speelt de nationale ploeg veelal in Luz, Alvalade of Dragão ...
"Chairmen come and go, boards come and go, but the fans remain. They are the one true constant. I've just been a custodian of the Club" - Eddie Thompson + , Dundee United
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Mikman »

Krisaias schreef: 14 jun 2021, 12:23
Mikman schreef: 14 jun 2021, 11:37
Dreke schreef: 12 jun 2021, 09:05
Mikman schreef: 11 jun 2021, 18:25
België is kanshebber, het is wel doodjammer dat we voor heel Europa wel weer getoond hebben wat voor een inefficiënt land we zijn door geen nationaal stadion te kunnen bouwen.
Ah, is dat dan zo? Volgens mij waren er echt wel gegronde redenen om het niet te doen.
Je kan altijd redenen vinden, net zoals je altijd redenen kan vinden om het wél te doen ( het nieuwe station van Bergen kost intussen al 9 keer meer dan oorspronkelijk gepland, daarmee had je intussen vlot 2 Eurostadions gefinancierd ) maar het feit dat het niet lukte en dat wij het enige Europese land zijn van enige betekenis waar geen deftig nationaal stadion staat, is toch wel een blamage. Van Denemarken over Hongarije tot Portugal. Waarom kan het elders dan wel, hoewel daar ongetwijfeld dezelfde problemen en vraagtekens zijn ( mobiliteit, sociale relevantie, financiering...)?
Van je drie voorbeelden heeft er maar één land een echt nationaal stadion staan, namelijk Hongarije met de Puskas Arena. In Denemarken wordt Parken ook gebruikt door FC Kopenhagen en in Portugal is het nationaal stadion Jamor een historisch pareltje, maar doet het enkel dienst voor de bekerfinale bij mijn weten en speelt de nationale ploeg veelal in Luz, Alvalade of Dragão ...
Maar ze hebben wel een stadion dat voldoet aan de UEFA-eisen. Een stadion in Brugge, Antwerpen of Charleroi dat voldeed aan de UEFA-eisen en doorheen het jaar door een club gebruikt werd, was ook meer dan goed geweest. Het gaat erom dat we in België geen enkel stadion hebben dat aan de eisen voldoet, en dat is jammer voor een land waar voetbal nog altijd sport nr 1 is en een grote economische activiteit teweegbrengt.

Ik kan ze één voor één aflopen hoor, de landen waar er minstens één stadion is dat wel voldoet. Je moet al heel diep gaan zoeken om een land tegen te komen dat geen stadion heeft.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Jacques »

Bedenking die ik me gisteren maakte over de intenties van de drijvende krachten achter het nationale stadion: de nood aan zulk een stadion is er de laatste jaren niet kleiner op geworden. Het zorgt er immers jaarlijks voor dat we geen kans maken om gastheer te spelen voor finale CL, EL of conference league (slechte naam, afkorting al in gebruik :)). Desalniettemin hoor je sinds het mislopen van Euro 2020 niks meer van Courtois en Vanhengel, wat de indruk geeft dat het hen toch vooral te doen was om in de loges handjes te schudden met de bobo's van de UEFA en andere landen en veel minder om Brussel en België een stadion te geven waarmee we internationaal opnieuw op de kaart staan. Enfin, misschien is dat gewoon mijn slecht karakter. :)
Euro 2020 creëert natuurlijk een hefboom en momentum maar het is zeker niet de enige reden om zo'n stadion te zetten, je moet (veel) verder kijken dan die ene opportuniteit. Het zou goed zijn, moest er iemand opstaan die zijn eigen belangen overstijgt, voorbij de waan van de dag kijkt en met een visie en (becijferd) plan komt: tegen dan een stadion voor x miljoen euro en y toeschouwers en om die investering van publieke middelen te verantwoorden rekenen we erop dat we in de eerste 10 jaar na oplevering z grote sportmanifestaties (op Europees of wereldniveau) en andere massa-evenementen (genre tournee Rolling Stones, Coldplay etc.) naar Brussel halen.

Anyway, terug naar 2020(2021). Vanavond supporter ik voor Duitsland. Ik kan amper geloven dat ik dit schrijf. :o
Overdrijven is een kunst
STimVV
Berichten: 2700
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door STimVV »

Jacques schreef: 15 jun 2021, 14:11
Vanavond supporter ik voor Duitsland. Ik kan amper geloven dat ik dit schrijf. :o
Ik heb gisteren exact hetzelfde gezegd. Met dat verschil dat ik gisteren "morgen" zei ipv vanavond. ;)

Frankrijk heeft de plaats van gehaat-voetbal-land-nummer-1 ook overgenomen van Duitsland bij mij.
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door Dreke »

Mikman schreef: 14 jun 2021, 11:37 Je kan altijd redenen vinden, net zoals je altijd redenen kan vinden om het wél te doen
Voor mij wogen destijds de redenen tegen het stadion dan ook zwaarder door dan de redenen om het wel te doen. Want het ontbreken van zo'n stadion is heus niet de enige blamage waar ons land mee te maken krijgt. Blamages die zo een stadion alleen maar zouden versterken.

We zijn in dit land helden in een oogje toeknijpen voor negatieve gevolgen als het project maar past in ons eigen kraampje.
A loyal football fan only supports the shirt...
wiekes
Berichten: 867
Lid geworden op: 15 jul 2017, 11:29

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door wiekes »

De scheidsrechters van de jupkes league doen het goed op het EK , zelfs nog geen 4 ref voor aan de zijlijn te staan, dat ze daar maar een voorbeeld aan nemen hoe ze daar fluiten, want ik denk dat de regels daar anders zijn dan hier, want die van hier hadden daar al 5 rode kaarten gegeven.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door lindoke »

Ik ben aangenaam verrast door het niveau dat de refs op het EK halen. Als nu de Belgische refs hier een voorbeeld willen aan nemen zou het heel fijn zijn.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Ek 2020 (2021)

Bericht door enerkey »

Ja maar dat gaat zomaar niet vrees ik. Das het zelfde als zeggen dat Lee een voorbeeld moet nemen aan De Bruyne.
Plaats reactie