Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Underdog schreef:
Gelukkig wordt er aan nieuw bondsreglement gewerkt, waardoor die belachelijke deadline van 'betrokken seizoen' niet meer van tel is en een club ten allen tijde nog bestraft kan worden met degradatie.

Anders zou je deze uitspraak inderdaad als een vrijbrief voor omkoping kunnen zien, zolang het maar niet voor 15 juni van het seizoen in kwestie ontdekt wordt.
Kan KVM dan toch nog met degradatie bestraft worden als dat nieuw reglement er is?

Bij Standard-Waterschei uit 82 was dat nochtans ook zo.
Bellemans onderzocht zwart geld in het voetbal in 84 en kwam zo op de affaire van twee jaar voordien uit.
Standard kon toen ook als club niet meer gestraft worden owv verjaring dmv bovenstaand regeltje.
Een legio aan spelers kreeg wel een schorsing en bij Goethals en Petit was dit zelfs levenslang in eerste instantie.

Maar om er even op terug te komen, die feiten dateren van 1984 (en de omkoping van 1982).
Is er dan werkelijk in de afgelopen 35 jaar niks gebeurd om dat achterpoortje toe te metsen?
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door enerkey »

Als de zaak Ye niks heeft opgelost. Wel dan gaat deze zaak ook niks veranderen. Wist ik helaas al op voorhand dat er geen club gestraft zou worden. Heb ik hier ook geschreven maanden geleden. Een paar bestuurders geschorst en dat is het dan. Zaak Ye een paar spelers en dat was het dan.

Belmans, Vandenstock, Ye, Veljkovic
==> Er is nooit een ploeg gestraft buiten een paar persoontjes die tijdelijk verbannen werden.

In 2030 hebben we waarschijnlijk terug hetzelfde voor. En op dezelfde manier gaan ze ervan onder muizen.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Jack schreef:
Underdog schreef:
Jacques schreef:De finale straf van het BAS: KV Mechelen (de club) en vier bestuurders zijn schuldig bevonden aan omkoping maar geen degradatie, geen puntenaftrek, geen EL en geen bekerdeelname.
Dat komt er dus op neer dat bewezen (!) omkoping enkel leidt tot 1 jaar uitsluiting van de beker, een competitie die veel kleine clubs toch maar niets vinden, en uitsluiting van Europees voetbal, dat nu enkel bij hoge uitzondering door KV behaald is en in principe niet voor degradatiekandidaten weggelegd is. Dat belooft voor de degradatiestrijd komend seizoen. Wie wil dat risico nu niet nemen? De (financiële) gevolgen van degradatie zijn -tig keer groter dan de mogelijke sanctie voor omkoping. Ook voor PO1 kan omkoping erg lonend zijn. We kunnen op de 3de laatste speeldag misschien wel ...KV Mechelen omkopen. Die kennen daar toch alles van.

Wat een klucht! :dead:
Dat deze straf zo mild is en KV Mechelen niet degradeert heeft alles te maken met een zinnetje in het bondsreglement. Dat zegt dat competitievervalsing enkel met degradatie bestraft kan worden als de vordering voor 15 juni van het betrokken seizoen waarin de feiten gepleegd werden, gemaakt werd. Concreet: in dit geval had dat al voor 15 juni 2018 gebeurd moeten zijn. Een belachelijke interpretatie van het BAS als je het mij vraagt, maar het is nu eenmaal zo.

Gelukkig wordt er aan nieuw bondsreglement gewerkt, waardoor die belachelijke deadline van 'betrokken seizoen' niet meer van tel is en een club ten allen tijde nog bestraft kan worden met degradatie.

Anders zou je deze uitspraak inderdaad als een vrijbrief voor omkoping kunnen zien, zolang het maar niet voor 15 juni van het seizoen in kwestie ontdekt wordt.
Euh, in datzelfde reglement staat ook dat ze wel kunnen bestraft worden met uitsluiting van deelname aan de competitie wanneer een degradatie-uitspraak niet meer mogelijk is (zie beroep van Germinal Wilrijk Beerschot AC).

En daar staat ook in dat ze een puntenaftrek kunnen geven van maximaal -25, wat in veel gevallen ook de degradatie zou betekenen.
Waarom dat dan niet?

Dit is een regelrechte schande!!
Uitsluiting van de fucking Crocky Cup, een competitie waar de omkoping niks mee te maken had en waarvan een jaartje missen niemand pijn zal doen.
Het beroep van Beerschot is gebaseerd op een regel die enkel van tel is voor 4de provincialers.
Die kunnen in se geen reeks zakken en worden dan op die manier bestraft.

Wat puntenaftrek betreft, dat zou toch op zen minst gerechtvaardigd geweest zijn.
Er zijn 4 bestuursleden schuldig bevonden.
Toch niet normaal.

Wat dan met de omgekochte spelers van waasland-beveren.
Krijgen die dan allemaal een schorsing?
metser
Berichten: 355
Lid geworden op: 26 sep 2016, 17:21

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door metser »

Hier zakt nu werkelijk mijn broek van op de grond. Schuldig zijn, 4 bestuurders schuldig vinden en toch geen straf ! Schandalige manipulatie voor voetbalbond van de onnozele bas met allemaal oude geesten. Ik hoop van ganser harte dat via de burgerlijke rechtbank nog gerechtigheid geschied ! Ik roep alle andere ploegen op tot een zwaar protest, zelfs in die mate dat de kakkers bezoeken not done is, dat ze zelf eindelijk eens beseffen dat matchfixing niet thuis hoort onder de ploegen en supporters. Geef als bezoekende ploeg gewoon forfait voor deze wedstrijd, om maar te zeggen " wij spelen niet meer met en tegen foefelaars " .
Hopelijk brengt de uefa nog wat oplossing . In ieder geval is dit gewoon een kaakslag aan de grote voetbalmassa, een voorbeeld hoe 3 onnozele mensen enkele miljoenen supporters te " kakken " kunnen zetten. Ik schaam mij in deze Belg te zijn, foei , foei, foei !!!!!!!
metser
Berichten: 355
Lid geworden op: 26 sep 2016, 17:21

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door metser »

Hier zakt nu werkelijk mijn broek van op de grond. Schuldig zijn, 4 bestuurders schuldig vinden en toch geen straf ! Schandalige manipulatie voor voetbalbond van de onnozele bas met allemaal oude geesten. Ik hoop van ganser harte dat via de burgerlijke rechtbank nog gerechtigheid geschied ! Ik roep alle andere ploegen op tot een zwaar protest, zelfs in die mate dat de kakkers bezoeken not done is, dat ze zelf eindelijk eens beseffen dat matchfixing niet thuis hoort onder de ploegen en supporters. Geef als bezoekende ploeg gewoon forfait voor deze wedstrijd, om maar te zeggen " wij spelen niet meer met en tegen foefelaars " .
Hopelijk brengt de uefa nog wat oplossing . In ieder geval is dit gewoon een kaakslag aan de grote voetbalmassa, een voorbeeld hoe 3 onnozele mensen enkele miljoenen supporters te " kakken " kunnen zetten. Ik schaam mij in deze Belg te zijn, foei , foei, foei !!!!!!!
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Dreke »

Diep triest. Ik hoop dat ze bij elke uitwedstrijd gepast ontvangen worden...
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

De profliga onderzoekt momenteel of KVM (en mss ook beveren) wel een licentie zal kunnen krijgen voor het seizoen 20-21.
In de regelgeving voor de toekenning van een proflicentie zou vermeld staan, dat er geen licentie toegekend kan worden aan een club die veroordeeld is wegens daden van competitievervalsing of medeplichtigheid daaraan.
De licentie voor het komende seizoen 19-20 is reeds toegekend, daar kan niks meer aan veranderen.

Maw Mechelen kan het komende seizoen zeker in 1a aantreden, maar de kans bestaat dat ze op het einde van het seizoen naar amateurklasse verdwijnen.
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jebus4life »

stvvilvoorde schreef:De profliga onderzoekt momenteel of KVM (en mss ook beveren) wel een licentie zal kunnen krijgen voor het seizoen 20-21.
In de regelgeving voor de toekenning van een proflicentie zou vermeld staan, dat er geen licentie toegekend kan worden aan een club die veroordeeld is wegens daden van competitievervalsing of medeplichtigheid daaraan.
De licentie voor het komende seizoen 19-20 is reeds toegekend, daar kan niks meer aan veranderen.

Maw Mechelen kan het komende seizoen zeker in 1a aantreden, maar de kans bestaat dat ze op het einde van het seizoen naar amateurklasse verdwijnen.
Ach, dan zal het er wel weer op uitkomen dat ze ze die veroordeling niet kunnen meetellen gezien dat de feiten al te lang geleden zijn. Of de veroordeling moest gebeuren tijdens de competitie en gezien dit voor aanvang van de competitie uitgesproken m'n dit niet kan behandelen :roll:
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jack »

De licenties zijn altijd al een klucht geweest van uitstel, beroep en alsnog krijgen.
Daar zet ik mijn hoop niet op voor gerechtigheid.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Voor ploegen met licentieproblemen is er altijd nog het...BAS. :yes:
Overdrijven is een kunst
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Mikman »

Een Malinwa-supporter die tegen de stroom durft ingaan:

http://dbuntinx.com/dan-toch-geen-propere-handen/


In principe, maar principes en Belgisch voetbal gaan niet samen, zouden op basis van de bevindingen van het BAS zowel KV Matchfixing als Waasland-Beveren volgend jaar geen licentie meer mogen krijgen. Indien wel, kunnen ze de licenties beter afschaffen, maar dat laatste is ooit al een keer of 500 gezegd na een zoveelste onlogische toepassing van de voorwaarden.
metser
Berichten: 355
Lid geworden op: 26 sep 2016, 17:21

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door metser »

Indien ik raadsman was van Beerschot, ik zou mijn pijlen richten op de voorzitter van WB . Door te verzaken aan de meldingsplicht is deze stinkende zaak te laat uitgekomen. Maw , Beerschot en of Lokeren zijn de dupe van deze malafide heer die genoeg op de hoogte was van alles ( ook de meldingsplicht) maar zich gewoon als den domme heeft voorgedaan. Zou het niet mogelijk zijn de financiële verliezen te ramen en deze te verhalen op de persoonlijke bezittingen van dit grut ? Aks in een bedrijf de bedrijfsleider schuldig is aan moedwillig verzuim wordt er toch ook opgetreden, waarom dan hier niet ? Dat zijn voor mij mensen die niet thuishoren in een Belgische maatschappij, verbannen uit alles wat mogelijk is en liefst zo snel mogelijk.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Mikman schreef:Een Malinwa-supporter die tegen de stroom durft ingaan:

http://dbuntinx.com/dan-toch-geen-propere-handen/


In principe, maar principes en Belgisch voetbal gaan niet samen, zouden op basis van de bevindingen van het BAS zowel KV Matchfixing als Waasland-Beveren volgend jaar geen licentie meer mogen krijgen. Indien wel, kunnen ze de licenties beter afschaffen, maar dat laatste is ooit al een keer of 500 gezegd na een zoveelste onlogische toepassing van de voorwaarden.
Dit is zo en blijkbaar staat in de licentievoorwaarden dat een proflicentie niet mag toegekend worden aan een team dat als juridische entiteit veroordeeld is wegens daden van competitievervalsing of medeplichtigheid daaraan.
De daden van personen die een functie bekleden binnen een juridische entiteit(KVM) kunnen worden toegerekend aan die juridische entiteit. Die personen (de 4 bewuste bestuursleden) vervulden stuk voor stuk een cruciale functie binnen KVM en hierdoor is de juridische entiteit KVM schuldig bevonden aan matchfixing.

Tof wel dat de KBVB en de profliga dan wachten met dit proces tot na de toekenningen van de licenties. (het toekennen van de licentie is onomkeerbaar voor dat seizoen)

Dit staat zo in de regels en zelfs al gaat men naar het BAS (die enkel kunnen oordelen of de regelementen goed gevolgd zijn) dan kunnen die daar in se niks aan veranderen.

Tenzij de betrokken clubs in het volgende seizoen van naam en stamnummer veranderen, dan bestaat de eerstgenoemde juridische entiteit niet meer en kan bijgevolge ook niet meer gestraft worden. Als de betrokken bestursleden dan ook niet meer in de nieuwe organisatie zouden zetelen (wat nu al zo is), dan kan een licentie niet geweigerd worden owv matchfixing.

Waarschijnlijk zal de licentie in eerste aanleg geweigerd worden, waarna ze naar het BAS zullen trekken.
Het BAS zal dan vaststellen dat er een nieuwe vennootschap en stamnr aan gekoppeld is, dat de vorige bestuurders niet meer in de organogram zitten en bijgevolge zal het BAS geen argumenten zien om de licentie toe te kennen.


Veel mensen geven tegenwoordig de schuld voor deze onkunde aan het BAS.
Dit hof heeft echter enkel een zuiver controlerende functie.
De ware schuldigen zijn de slecht opgestelde reglementen en timing van de KBVB + profliga.
Standard is 35 jaar geleden op identieke manier een degradatie ontlopen.
In die 35 jaar heeft men geen hol gedaan om dit achterpoortje dicht te timmeren.
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Franz »

Voorspellingen over het verloop van de KVM-affaire, ik zou er niet meer aan beginnen.
Hoe gek je het ook bedenkt, de KBVB en Co gaan toch steeds nog een stap verder in de waanzin...
By the way, als een club een nieuw stamnummer aanvraagt betekent dat sowieso starten in 4de provinciale (maar wie weet tegenwoordig nog iets zeker over de reglementen?), dus dan zou er al een overname van een ander stamnummer uit 1A moeten gebeuren.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Franz schreef:Voorspellingen over het verloop van de KVM-affaire, ik zou er niet meer aan beginnen.
Hoe gek je het ook bedenkt, de KBVB en Co gaan toch steeds nog een stap verder in de waanzin...
By the way, als een club een nieuw stamnummer aanvraagt betekent dat sowieso starten in 4de provinciale (maar wie weet tegenwoordig nog iets zeker over de reglementen?), dus dan zou er al een overname van een ander stamnummer uit 1A moeten gebeuren.
inderdaad goed punt
Plaats reactie