De toekomst van het Belgische voetbal, naderen we het einde van een mooi liedje?

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Plaats reactie
yarno.voets
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2021, 19:47
Supporter van: Antwerp

De toekomst van het Belgische voetbal, naderen we het einde van een mooi liedje?

Bericht door yarno.voets »

Het is een oud zeer: is onze competitieformat zoals deze vandaag de dag is een goede? Er waren reeds verschillende vragen: spelen we met of zonder play-offs? Hoeveel profploegen laten we meespelen? 14, 16 of 18? Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn. Nu ligt er al enkele jaren een nieuw project op tafel: de Bene-liga. Maar beseffen de leiders van de G5 (verwijzing naar de 5 grootste Belgische clubs) niet dat ze daarmee alle andere clubs in het Belgische voetbal de das om doen?

Een kleine schetsing : de BeNe-liga was eigenlijk al een idee in 1996, maar omdat dit in die tijden, waar ze nog niet technologisch en technisch zo ver stonden als nu, het organisatorisch onmogelijk was kwam het er nooit van. Vanaf 2006 kwamen elk jaar opnieuw de plannen naar boven, tot het de laatste jaren echt concreet lijkt te worden. De voetbalbonden van beide landen overlegden laatste jaren grondig met elkaar en kwamen tot conclusies, de voor- en nadelen, overleg met de UEFA…

Ten eerste wil ik aanhalen dat er natuurlijk veel voordelen zijn: meer kans op Europees voetbal, meer aantrekkelijke wedstrijden tussen topploegen, meer inkomsten door televisiegelden, sponsors… Kortom: financieel en sportief zou het voor alle deelnemers een opkikker zijn. Maar hier zit ook het grote probleem: dat geldt enkel voor de deelnemers. Wat gebeurd er met de ploegen die achterblijven? Met de “kleine” ploegen in België en Nederland? Krijgen zij een vergoeding? Maken zij nog kans op Europees voetbal? Of worden zij gewoon vergeten?

Als gevolg van de grote macht die de grote clubs hebben in de voetbalbonden van beide landen, lijken de “kleinere” clubs af te stevenen op een zeer zwarte toekomst. Ook het feit dat er veel dubbele petten zijn binnen het Belgische voetbal (bestuurders van clubs die ook grote functies binnen de voetbalbond bezetten) lijkt er niet goed aan te doen. Hoe kunnen clubs als Moeskroen, KV Kortrijk, KAS Eupen nog overleven als ze hun tv-gelden zien dalen, enkel nog wedstrijden kunnen spelen die we vandaag ‘kelderkrakers’ noemen, sponsors afhaken wegens weinig aandacht… Vergeten de bestuurders die clubs gewoon? Hoe is het mogelijk dat die clubs, die ook fanatieke supporters hebben, jarenlang zitten vechten tegen degradatie, willen meedoen met de groten en de grote clubs talentvolle spelers aanbieden zomaar een mes in de rug wordt gestoken? Is er dan niemand die ook maar eens aan hun bestaan denkt? En niet enkel aan hoe zij een aantal miljoenen meer kunnen verdienen? Oké, in het voetbal is geld alles, maar dat moet toch niet betekenen dat je ervoor zorgt dat er in je eigen land niets meer over schiet van die “kleine” clubs? Mogen die zomaar vergaan? Mag een traditieclub als Union of KV Mechelen zomaar ten onder gaan? Dat kan toch niet geaccepteerd worden?

Oké, in het voetbal van vandaag is geld alles. Maar is er dan echt geen solidariteit meer tussen de Belgische clubs? Als het doorgaat zoals het lijkt te gaan, keer ik terug op mijn titel: we naderen het einde van dit mooie, geschiedenisvolle liedje dat het Belgisch voetbal is.
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: De toekomst van het Belgische voetbal, naderen we het einde van een mooi liedje?

Bericht door Jebus4life »

Ik vrees dat er weinig tegen te doen is.
De laatste jaren kijk ik minder en minder voetbal; zeker Belgisch voetbal: Enkel STVV staat hier nog op.

Enige wat je er zelf aan kan doen is niet kijken, maar gezien er voldoende anderen kijken zal dat niet veel verschil maken :?
Plaats reactie