Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Alles over (mogelijke) transfers bij STVV

Moderator: stvvilvoorde

enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door enerkey »

Nee illigaal gaat dit uiteraard niet zijn. Of het is in beste geval wel illigaal; ze worder ervoor veroordeelt maar er zijn geen straffen aan verbonden. Zoals omkopen.
Het is hoogtens zoals het breken van een gentleman agreement. Bvb een spelers in dienst nemen die de wet van '76 gebruikt heeft.

Maar ik weet wel als ik morgen een huis koop aan 1/3 de van prijs en de rest in het zwart betaal, ze mij wel weten te vinden. Bewijs is hiervoor niet nodig. Vermoeden is goed genoeg. Ik zal alsnog een boete dienen te betalen. In het Belgisch voetbal werkt alles in de omgekeerde richting.
STimVV
Berichten: 2699
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door STimVV »

Tja, als dit niet illegaal is, niet bestraft zal worden en dus gewoon toegelaten is, dan is het hek van de dam...
Waarom zouden dan niet alle ploegen dergelijke achterpoortjes beginnen zoeken?
Op die manier kan je dus een precedent scheppen.
En je kan dan in de toekomst ook maar beter geen transfers meer doen waarbij je een procent hebt op de toekomstige verkoop. En clubs die nog dergelijke dossiers liggen hebben kunnen ook niet meer gerust zijn.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6716
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door Jacques »

Ik ben niet zo overtuigd van wat Vanden Bempt zegt. “Niet illegaal” is in ieder geval niet de juiste term. Valse facturen en overeenkomsten zijn zeker illegaal. De moeilijkheid zal zijn om dat zwart op wit aan te tonen (al kunnen ernstige vermoedens van fraude soms ook volstaan). Van die samenwerkingsovereenkomst moeten ook ergens papieren terug te vinden. Waarvoor moet die 3,2 miljoen dienen? Voor de beloften op oefenkamp te sturen en boarding in baraki-land? Da’s goed betaald...
En voor je zegt “dat mag”, moet je misschien toch maar eens kijken hoe men tegenwoordig aankijkt tegen de opgeblazen sponsordeals van PSG, Man City die ook maar gewoon frauduleuze deals zijn om de financial fair play regels te omzeilen. Er is zoiets als marktconforme prijzen. Die kan je bepalen voor spelers, maar nog makkelijker voor oefenkampen en sponsoring. Als de arm van Al Duhail of Standard even lang is als die van Man City heeft het weinig te vrezen. In het andere geval wil ik het toch nog wel eens zien.

En eigenlijk hoeft het voor ons niet eens tot een echte rechtszaak te komen. Als Standard genoeg nattigheid voelt om een schikking te treffen met ons voor het bedrag dat we zijn misgelopen plus nog wat extra omdat het gewoon dikke eikels zijn in Luik, kan ik er ook mee leven.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door tesneusdoek »

Dit is 100% illegaal en zal bestraft worden. Indien, van de ene kant, de pretatie (dat oefenkamp/winterstage) niet in verhouding staat met de betaalde prijs en, langs de andere kant, er een paar maanden tevoren een speler onder zijn marktwaarde tussen beide partijen verkocht is, dan is het prijs voor Standard en Venanzi. Ik veronderstel dat ze de mailservers van Standard, van de makelaars en van Al-Duhail wel zullen gescreend hebben en het zou me zeer verwonderen, mochten die resultaten samen met de belachelijk doorzichtige structuur opgezet om de verkoopprijs te verdoezelen :yes: , niet volstaan voor een strafrechtelijke veroordeling, een sanctie door de FIFA en een grondige fiscale inspectie. :rood:
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door tesneusdoek »

Het is ook interessant om de verklaringen uit die periode van de heer Venanzi even te herinneren, toen hij verscheidene aanboden afwimpelde...eens te kijken naar welke bedragen er in de pers circuleerden, eens te kijken welke commisie de makelaar opstreek... Dit hele zaakje stinkt en ik veronderstel dat het bondsparket, het openbaar ministerie, de belastingcontroleurs...wel de nodige interesse zullen tonen voor de originele constructie die werd opgezet...

https://www.sportsmole.co.uk/football/s ... 28231.html

https://www.birminghammail.co.uk/sport/ ... p-14634298

http://www.sport.be/fr/jupilerproleague ... _ID=836924

https://www.rtl.be/sport/football/footb ... 42886.aspx

http://www.2022mag.com/al-duhail-edmils ... -de-liege/

https://www.walfoot.be/news/2019-01-31/ ... r-edmilson
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door BoemBoem »

STVV-fan schreef: 29 jan 2020, 12:54
lindoke schreef: 29 jan 2020, 12:08 Volgens Peter Vandenbempt is er niks illegaal gedaan door Standard. Het is een zeer oneerlijke manier van werken maar volledig legaal. Hij vreest dan ook dat STVV weinig poot heeft om op te staan.
Juridisch is dat altijd wat wikken en wegen en afhankelijk van wie die zaak moet beoordelen.
Iemand die enkel op de papieren let zal zeggen dat alles in orde is, vermits het juiste papierwerk correct is ingevuld.

Maar als je dan hoort dat Junior voor 5 mil naar Fiorentina kon trekken, dat Al Duhail Junior slechts kon aantrekken met de constructie zoals ze nu bestond en dat de "voorwaarden" voor die constructie geschonden zijn.... Iedereen moet toegeven dat die hele zaal stinkt als een beerput die in geen 20 jaar geleegd is.

Behalve als je verklaringen kan vastkrijgen van de hoge piefen van Al Duhail, Fiorentina en die spelersmakelaar, gaat het qua bewijs vrij moeilijk worden, ook al zijn er ijzersterke vermoedens, vermits iedereen weet dat die constructie van Standard je reinste bullshit is.

Goed van STVV om het hoger te gaan zoeken dan de Belgische instanties, wanneer zelfs een KV Mechelen kan wegkomen met (een poging tot) matchfixing is het idd niet aangewezen.
Zelfs al krijg je daar geen geld meer van, je hebt aangetoond dat er niet met je te sollen valt en hebt ook direct de "goede naam" van Standard aangetast.
Je gaat van 'als je naar de papieren kijkt zal het wel inorde zijn', naar 'van horen zeggen' naar 'sterke vermoedens'.. Wat gaat het nu zijn eigenlijk? Heb jij de papieren gezien, aan tafel gezeten bij de onderhandelingen, of zuig je maar iets uit je duim? (het is een echte vraag, geen stok om iemand bij te slaan)..

Bewijs vastkrijgen moogt ge vergeten vrees ik, zo achterlijk zijn die mannen niet..

Ik snap eigenlijk ook niet goed wat stvv tracht te krijgen?
Geld van de transfer gaan ze niet meer zien..
Of stvv hier zijn tanden laat zien of het gewoon een poging tot niets is, laat ik in het midden want ik ken het dossier totaal niet..

Storm in een glas water, maar denk ik niet dat hier van komt..

Het voetbal is rot, geld heeft overal de bovenhand..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door STVV-fan »

BoemBoem schreef: 29 jan 2020, 18:46
STVV-fan schreef: 29 jan 2020, 12:54
lindoke schreef: 29 jan 2020, 12:08 Volgens Peter Vandenbempt is er niks illegaal gedaan door Standard. Het is een zeer oneerlijke manier van werken maar volledig legaal. Hij vreest dan ook dat STVV weinig poot heeft om op te staan.
Juridisch is dat altijd wat wikken en wegen en afhankelijk van wie die zaak moet beoordelen.
Iemand die enkel op de papieren let zal zeggen dat alles in orde is, vermits het juiste papierwerk correct is ingevuld.

Maar als je dan hoort dat Junior voor 5 mil naar Fiorentina kon trekken, dat Al Duhail Junior slechts kon aantrekken met de constructie zoals ze nu bestond en dat de "voorwaarden" voor die constructie geschonden zijn.... Iedereen moet toegeven dat die hele zaal stinkt als een beerput die in geen 20 jaar geleegd is.

Behalve als je verklaringen kan vastkrijgen van de hoge piefen van Al Duhail, Fiorentina en die spelersmakelaar, gaat het qua bewijs vrij moeilijk worden, ook al zijn er ijzersterke vermoedens, vermits iedereen weet dat die constructie van Standard je reinste bullshit is.

Goed van STVV om het hoger te gaan zoeken dan de Belgische instanties, wanneer zelfs een KV Mechelen kan wegkomen met (een poging tot) matchfixing is het idd niet aangewezen.
Zelfs al krijg je daar geen geld meer van, je hebt aangetoond dat er niet met je te sollen valt en hebt ook direct de "goede naam" van Standard aangetast.
Je gaat van 'als je naar de papieren kijkt zal het wel inorde zijn', naar 'van horen zeggen' naar 'sterke vermoedens'.. Wat gaat het nu zijn eigenlijk? Heb jij de papieren gezien, aan tafel gezeten bij de onderhandelingen, of zuig je maar iets uit je duim? (het is een echte vraag, geen stok om iemand bij te slaan)..

Bewijs vastkrijgen moogt ge vergeten vrees ik, zo achterlijk zijn die mannen niet..

Ik snap eigenlijk ook niet goed wat stvv tracht te krijgen?
Geld van de transfer gaan ze niet meer zien..
Of stvv hier zijn tanden laat zien of het gewoon een poging tot niets is, laat ik in het midden want ik ken het dossier totaal niet..

Storm in een glas water, maar denk ik niet dat hier van komt..

Het voetbal is rot, geld heeft overal de bovenhand..

Wat ik wil zeggen is dat je personen gaat hebben die gaan zeggen: "de papieren zijn in orde, er scheelt niks".

Ge hebt er die gaan zeggen: "die hele constructie stinkt, er is toch een ernstig vermoeden van iets wat illegaal is".

Het is allemaal afhankelijk van wie de beoordeling doet.

Zie je nog iets terug van die transfer? Waarschijnlijk niet, maar nú is het de kans om te laten zien dat je niet met je kloten gaat laten blijven spelen.
Een soort spierballengerol, want anders lopen andere clubs gewoon over u heen en lachen ze u rats in uw gezicht uit
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door BoemBoem »

STVV-fan schreef: 29 jan 2020, 19:42
BoemBoem schreef: 29 jan 2020, 18:46
STVV-fan schreef: 29 jan 2020, 12:54
lindoke schreef: 29 jan 2020, 12:08 Volgens Peter Vandenbempt is er niks illegaal gedaan door Standard. Het is een zeer oneerlijke manier van werken maar volledig legaal. Hij vreest dan ook dat STVV weinig poot heeft om op te staan.
Juridisch is dat altijd wat wikken en wegen en afhankelijk van wie die zaak moet beoordelen.
Iemand die enkel op de papieren let zal zeggen dat alles in orde is, vermits het juiste papierwerk correct is ingevuld.

Maar als je dan hoort dat Junior voor 5 mil naar Fiorentina kon trekken, dat Al Duhail Junior slechts kon aantrekken met de constructie zoals ze nu bestond en dat de "voorwaarden" voor die constructie geschonden zijn.... Iedereen moet toegeven dat die hele zaal stinkt als een beerput die in geen 20 jaar geleegd is.

Behalve als je verklaringen kan vastkrijgen van de hoge piefen van Al Duhail, Fiorentina en die spelersmakelaar, gaat het qua bewijs vrij moeilijk worden, ook al zijn er ijzersterke vermoedens, vermits iedereen weet dat die constructie van Standard je reinste bullshit is.

Goed van STVV om het hoger te gaan zoeken dan de Belgische instanties, wanneer zelfs een KV Mechelen kan wegkomen met (een poging tot) matchfixing is het idd niet aangewezen.
Zelfs al krijg je daar geen geld meer van, je hebt aangetoond dat er niet met je te sollen valt en hebt ook direct de "goede naam" van Standard aangetast.
Je gaat van 'als je naar de papieren kijkt zal het wel inorde zijn', naar 'van horen zeggen' naar 'sterke vermoedens'.. Wat gaat het nu zijn eigenlijk? Heb jij de papieren gezien, aan tafel gezeten bij de onderhandelingen, of zuig je maar iets uit je duim? (het is een echte vraag, geen stok om iemand bij te slaan)..

Bewijs vastkrijgen moogt ge vergeten vrees ik, zo achterlijk zijn die mannen niet..

Ik snap eigenlijk ook niet goed wat stvv tracht te krijgen?
Geld van de transfer gaan ze niet meer zien..
Of stvv hier zijn tanden laat zien of het gewoon een poging tot niets is, laat ik in het midden want ik ken het dossier totaal niet..

Storm in een glas water, maar denk ik niet dat hier van komt..

Het voetbal is rot, geld heeft overal de bovenhand..

Wat ik wil zeggen is dat je personen gaat hebben die gaan zeggen: "de papieren zijn in orde, er scheelt niks".

Ge hebt er die gaan zeggen: "die hele constructie stinkt, er is toch een ernstig vermoeden van iets wat illegaal is".

Het is allemaal afhankelijk van wie de beoordeling doet.

Zie je nog iets terug van die transfer? Waarschijnlijk niet, maar nú is het de kans om te laten zien dat je niet met je kloten gaat laten blijven spelen.
Een soort spierballengerol, want anders lopen andere clubs gewoon over u heen en lachen ze u rats in uw gezicht uit
Ik begrijp u, maar denk je echt dat bv PSG gewoon 180 miljoen op de rekening van Monaco gaat zetten voor mbappe?
Die zetten dusdanig veel en vaak belachelijke constructies op om de 1001 fifa 'fair play' regels te omzeilen..
Het is in deze niet wie het hardst van zich afbijt die wint.
En de eerlijkste zal het minst verdienen..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door stvvilvoorde »

STimVV schreef: 29 jan 2020, 16:10 Tja, als dit niet illegaal is, niet bestraft zal worden en dus gewoon toegelaten is, dan is het hek van de dam...
Waarom zouden dan niet alle ploegen dergelijke achterpoortjes beginnen zoeken?
Op die manier kan je dus een precedent scheppen.
En je kan dan in de toekomst ook maar beter geen transfers meer doen waarbij je een procent hebt op de toekomstige verkoop. En clubs die nog dergelijke dossiers liggen hebben kunnen ook niet meer gerust zijn.
Laat dat een belangrijke les zijn,
geloof niet meer in sprookjes van zo'n hoge meerwaarde op doorverkoop.
if it sounds too good to be true, it's not true.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door Halenaar »

fruitboerke
Berichten: 621
Lid geworden op: 27 dec 2018, 10:53

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door fruitboerke »

Maakt dat eigenlijk nog wel iets uit of ze nu nog geld krijgen of niet want ik denk dat :Roland: daar dan toch wel recht zal op hebben en niet de Japanners.
Ons doel ? top 5 in Belgie ( Yusuke Maranaka , hbvl 26 januari 2019 )
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door STVV-fan »

fruitboerke schreef: 26 feb 2020, 18:52 Maakt dat eigenlijk nog wel iets uit of ze nu nog geld krijgen of niet want ik denk dat :Roland: daar dan toch wel recht zal op hebben en niet de Japanners.
Als zij er niks van krijgen, waarom zouden zij überhaupt dan nog moeite doen om dat aan te kaarten?
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door lindoke »

Standard heeft gewoon een legale achterpoort genomen en STVV gewoon in 't zak gezet. STVV heeft waarschijnlijk contracten opgesteld die niet waterdicht zijn en Standard heeft daar ten volle van geprofiteerd. Dat het een dure maar leerrijke les moge zijn voor STVV. De voetbalwereld is keihard en als ze dat bij STVV niet wisten zijn ze kinderlijk naïef.

Wat er nu kan gebeuren is dat de bevoegde instanties deze legale achterpoort gaan sluiten, maar STVV gaat daardoor z'n centen niet krijgen. Dat STVV een contractuele stommiteit begaan heeft lijkt mij vanzelfsprekend. Genk heeft de laatste 10 jaren ettelijke miljoenen verdient op doorverkoop percentages en nog nooit heb ik die horen klagen dat ze in het zak gezet werden. Trouwens, STVV en contracten lijkt me sowieso geen goed huwelijk. Soms laten ze zich al vangen op de taal waarin een contract opgesteld is. Remember De Sart. Misschien eens hun huidige advocaat met zijn "klikken en klakken" op straat smijten en ene zoeken die wel zijn werk deftig doet en geld opbrengt in plaats van geld kost.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door enerkey »

Wat had er dan in dat contract moeten staan? Dat Edmilson niet voor minder dan 5 miljoen mocht verkocht worden? Dat indien er een andere overeenkomst met een zelfde ploeg gesloten werd STVV ook daar recht had op 40 procent? En je vergelijkt 2 legislaturen met elkaar. Denk dat Lammens of RD niet veel te maken had met Desart. Daar is telkenmale wel een optie juist gelicht.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Transferschandaal: Standard/ Edmilson

Bericht door lindoke »

enerkey schreef: 27 feb 2020, 07:53 Wat had er dan in dat contract moeten staan? Dat Edmilson niet voor minder dan 5 miljoen mocht verkocht worden? Dat indien er een andere overeenkomst met een zelfde ploeg gesloten werd STVV ook daar recht had op 40 procent? En je vergelijkt 2 legislaturen met elkaar. Denk dat Lammens of RD niet veel te maken had met Desart. Daar is telkenmale wel een optie juist gelicht.
Wel, wat er in het contract had moeten staan weet ik niet want ik ben geen advocaat. Nogmaals, ik heb de voorbije jaren talloze keren gelezen dat Genk plots een aantal miljoenen mag bijschrijven op de rekening omdat er een voormalige speler van hen werd doorverkocht en ik kan me niet herinneren dat er ooit een probleem geweest is om hun percentage te krijgen. Het zou me niet verwonderen dat we binnen enkele jaren eenzelfde bericht gaan horen over Trossard die op deze manier weer een aantal miljoenen in het "laatje" brengt. Nu, Standard is zo'n malafide clubje en als er één club in onze competitie is die een opportunist is in het kloten van andere clubs dan is het wel Standard. Trouwens Genk heeft zich ook ooit laten kloten door Standard met het geval Defour. Maar hebben daar meer dan waarschijnlijk hun lessen uit geleerd.

Na edit: Edmilson is verkocht voor 5,2 miljoen euro waarvan STVV recht had op 40% van 4 miljoen euro hetgeen 1,6 miljoen is waarvan ze er maar 320 duizend euro van gekregen hebben. Standard heeft zich gewoon op 2 manieren laten betalen (2 en 3,2 miljoen) waarvan STVV slechts op het kleinste deel (de officiële doorverkoop) een winstpercentage kon claimen. Het andere deel (de 3,2 miljoen) werden (meer dan waarschijnlijk) betaald onder een overeenkomst waar de naam Edmilson nergens in te bespeuren valt. "For other services rendered" zoals men zo mooi in het Engels kan zeggen.

Ik sprak ergens over dat achterpoortje sluiten. Maar nu ik het allemaal nog eens overloop kom ik meer tot het besef dat dit misschien zelfs niet mogelijk is. Hoe kan je een club verbieden financieel te compenseren voor bepaalde geleverde diensten? Die diensten kunnen van alles zijn en kunnen op welke manier dan ook gecompenseerd worden. Dus, valt volgens mij allemaal niks aan te doen. Waarschijnlijk was het voor Al-Duhail zelfs ook fiscaal interessant om het op die manier te doen, als men al van fiscaliteit in die landen kan praten.
Laatst gewijzigd door lindoke op 27 feb 2020, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Plaats reactie