Zomertransfers 2020

Alles over (mogelijke) transfers bij STVV

Moderator: stvvilvoorde

Stvv_eng
Berichten: 1168
Lid geworden op: 20 aug 2019, 23:14

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Stvv_eng »

Volgens mij heeft Teix enkel de Portugese nationaliteit. Ik dacht dat hier werd gezegd dat hij een Belgische vrouw heeft, maar volgens mij maakt dat hem niet meteen een Belg...

En ja Branko Strupar werd dan ook gezien als Belg als ik het goed heb
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6728
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Jacques »

AirMontella schreef: 31 jul 2020, 09:45
Jacques schreef: 31 jul 2020, 09:35
AirMontella schreef: 31 jul 2020, 09:20 Volgens die redenering voldoet Teixeira ook (die wordt niet beschouwd als/is geen voetbalbelg), want dat is ook een Belg geworden. Of kan er juridisch gezien een onderscheid gemaakt worden tussen geboren Belgen en genaturaliseerde Belgen?

(Is geen opmerking naar jou ofzo hoor, maar ik probeer een duidelijke lijn te zoeken in het Belgisch bondsreglement... :D )
Dat lijkt me onmogelijk. Belg is Belg, of dat nu van geboorte of door naturalisatie is. Ik zou het heel raar vinden, moest je in de wetgeving eersterangs en tweederangs Belgen hebben.

Volgens transfermarkt heeft Teixeira echter enkel de Portugese nationaliteit.
Teixeira slecht voorbeeld dan.

Maar bijvoorbeeld een Branko Strupar, als die nu nog zou voetballen, was dat dan (vanaf zijn naturalisatie) dan een voetbalbelg of niet? Want ook pas na 23ste naar België gekomen. Of Lior Refaelov, ook dubbele nationaliteit.

Of Giannelli Imbula en Steed Malbranque, nooit in België gespeeld (ook niet in de jeugd), maar wel de dubbele nationaliteit omdat ze in België geboren.
Volgens mij gaat het in al die gevallen om Belgen. Als het gaat om een nationaliteitsvereiste denk ik dat het volstaat dat je de Belgische nationaliteit hebt, los van of dat nu door geboorte of door naturalisatie gebeurd is. Ik denk dat je klachten voor discriminatie of aanverwanten riskeert, als je daar een onderscheid in maakt.
Nu, de Pro League in al haar arrogantie toont nu al weken/maanden aan dat ze lak heeft aan de wetgeving en bijhorende juridische uitspraken in dit land, dus het valt ook niet helemaal uit te sluiten...
Overdrijven is een kunst
vdl
Berichten: 2364
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:13

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door vdl »

Stvv_eng schreef: 31 jul 2020, 09:46 Volgens mij heeft Teix enkel de Portugese nationaliteit. Ik dacht dat hier werd gezegd dat hij een Belgische vrouw heeft, maar volgens mij maakt dat hem niet meteen een Belg...

En ja Branko Strupar werd dan ook gezien als Belg als ik het goed heb
Natuurlijk werd Strupar aanzien als Belg, hij speelde voor de nationale ploeg, dan kan je toch niet zeggen dat het geen Belg is.
Dus als je genatrunaliseerd bent, ben je automatisch Belg.
Je kan geen twee wetten tegen elkaar laten ingaan.
Gebruikersavatar
AirMontella
Berichten: 1315
Lid geworden op: 25 jan 2011, 09:36

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door AirMontella »

OK, ik heb duidelijkheid.

Tot twee jaar geleden was het inderdaad zo dat je als Belg sowieso voetbalbelg was, genaturaliseerd of geboren... maakte niet uit. En buitenlanders die voor hun 23ste 3 jaar aansluitend in ons land speelden werden dan ook voetbalbelg (zie bijvoorbeeld Asamoah).

Sinds vorig jaar is er dus een wijziging in de reglementering. Genaturaliseerde Belgen moeten vóór hun 23ste jaar al drie jaar voor een Belgische club spelen om na hun naturalisatie als voetbalbelg geteld te worden. Door die wijzigingen zijn mannen met de dubbele Belgische nationaltieit als Refaelov en Kotysch dus géén voetbalbelgen meer, terwijl ze dat tot twee jaar geleden wel waren.

Dus Strupar zou in de huidige regelgeving ook géén voetbalbelg zijn, ondanks dat hij Rode Duivel was. :lol:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6728
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Jacques »

Hmm, vind ik heel bizar, voelt zelfs oneerlijk aan. Wil er iemand een klacht indienen tegen die regel? Gewoon om ze bij de Pro League ne kl**t af te trekken. :lol:
Overdrijven is een kunst
Franz
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Franz »

AirMontella schreef: 31 jul 2020, 10:56 OK, ik heb duidelijkheid.

Tot twee jaar geleden was het inderdaad zo dat je als Belg sowieso voetbalbelg was, genaturaliseerd of geboren... maakte niet uit. En buitenlanders die voor hun 23ste 3 jaar aansluitend in ons land speelden werden dan ook voetbalbelg (zie bijvoorbeeld Asamoah).

Sinds vorig jaar is er dus een wijziging in de reglementering. Genaturaliseerde Belgen moeten vóór hun 23ste jaar al drie jaar voor een Belgische club spelen om na hun naturalisatie als voetbalbelg geteld te worden. Door die wijzigingen zijn mannen met de dubbele Belgische nationaltieit als Refaelov en Kotysch dus géén voetbalbelgen meer, terwijl ze dat tot twee jaar geleden wel waren.

Dus Strupar zou in de huidige regelgeving ook géén voetbalbelg zijn, ondanks dat hij Rode Duivel was. :lol:
Volgens mij bijna juist, maar nog niet helemaal juist... :mrgreen:
Ook geboren Belgen (die dus niet genaturaliseerd zijn en sinds hun geboorte dus al een Belgisch paspoort hebben) worden niet meer beschouwd als 'voetbalbelg' sinds vorig jaar als ze voor hun 23ste geen drie jaar bij een Belgische ploeg hebben gespeeld.
De verwarring ligt in de benaming 'voetbalbelg': het gaat hier in feite helemaal niet over de nationaliteit, maar over wat Amerikanen 'homegrown' noemen: met name waar de speler werd opgeleid.
Elke JPL-club dient dus min. 6 'homegrown' (hier in de betekenis van 'in België opgeleid gedurende 3 jaar voor hun 23ste') spelers op 'de feuille' te hebben per match. Hieraan voldoet blijkbaar een Belg als Timothy Derijck niet. Mogelijk ook Eden Hazard niet...
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Gebruikersavatar
AirMontella
Berichten: 1315
Lid geworden op: 25 jan 2011, 09:36

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door AirMontella »

Jacques schreef: 31 jul 2020, 11:11 Hmm, vind ik heel bizar, voelt zelfs oneerlijk aan. Wil er iemand een klacht indienen tegen die regel? Gewoon om ze bij de Pro League ne kl**t af te trekken. :lol:
Ok, maar dan vraag ik wel een dwangsom 2.5 miljoen per wedstrijd dat zo'n speler meespeelt.
STVV-fan
Berichten: 6006
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door STVV-fan »

In de wetgeving staat "Voetbalbelg" als term voor een voetballer met een andere nationaliteit dan de Belgische, maar die (vanwege zijn toestand) voldoet aan de voorwaarden om bij de Belgenregel opgenomen te worden

Uiteraard zijn "gewone" Belgen ook goed genoeg voor deze Belgenregel.

Teix is niet genaturaliseerd.
Het zuivere feit dat hij getrouwd is met een Belgische, maakt hém nog geen Belg.
Zijn kind zal de Belgische nationaliteit krijgen, want geboren in België.
Teix kan wel zijn naturalisatie aanvragen (zoals Kotysch indertijd), waarna hij WEL voor de Belgenregel geldt

Edit: na nazicht te hebben gedaan, blijkt dat het effectief "homgerown" spelers moeten zijn. Eden Hazard zou hier bijvoorbeeld dus niet gelden als Belg op het wedstrijdblad :| :zot: :zot: :zot: :gek:
BoemBoem
Berichten: 2953
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door BoemBoem »

STVV-fan schreef: 31 jul 2020, 12:30 In de wetgeving staat "Voetbalbelg" als term voor een voetballer met een andere nationaliteit dan de Belgische, maar die (vanwege zijn toestand) voldoet aan de voorwaarden om bij de Belgenregel opgenomen te worden

Uiteraard zijn "gewone" Belgen ook goed genoeg voor deze Belgenregel.

Teix is niet genaturaliseerd.
Het zuivere feit dat hij getrouwd is met een Belgische, maakt hém nog geen Belg.
Zijn kind zal de Belgische nationaliteit krijgen, want geboren in België.
Teix kan wel zijn naturalisatie aanvragen (zoals Kotysch indertijd), waarna hij WEL voor de Belgenregel geldt

Edit: na nazicht te hebben gedaan, blijkt dat het effectief "homgerown" spelers moeten zijn. Eden Hazard zou hier bijvoorbeeld dus niet gelden als Belg op het wedstrijdblad :| :zot: :zot: :zot: :gek:
België, het land der Belgen :roll:..

Dat ze er gewoon bij stoppen..Te belachelijk om verder te vertellen zoiets..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
AirMontella
Berichten: 1315
Lid geworden op: 25 jan 2011, 09:36

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door AirMontella »

Durkin zal dus aan het einde van het seizoen 2021-22 ook voetbalbelg zijn, net als Johnny Lucas en Colidio (al zal die laatste hier dan wel niet meer spelen).
Stvv_eng
Berichten: 1168
Lid geworden op: 20 aug 2019, 23:14

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Stvv_eng »

AirMontella schreef: 31 jul 2020, 13:06 Durkin zal dus aan het einde van het seizoen 2021-22 ook voetbalbelg zijn, net als Johnny Lucas en Colidio (al zal die laatste hier dan wel niet meer spelen).
Nu ben ik toch echt benieuwd of dit klopt... Lijkt me allesinds een zeer stomme regel dan...
ertee
Berichten: 478
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door ertee »

AirMontella schreef: 31 jul 2020, 07:54
ertee schreef: 31 jul 2020, 06:54
AirMontella schreef: 31 jul 2020, 06:29
Elgromi schreef: 31 jul 2020, 01:35 Als er een verdediger gaat vertrekken is dit misschien een goeie goedkope transfer + belg
https://www.transfermarkt.nl/mathias-bo ... ler/203329
Belg, maar volgens mij (vreemd genoeg, maar zo is het reglement) geen voetbalbelg.
Daar gaan we weer. Belg is Belg.
Elementaire beleefdheid wordt nog altijd meer geapprecieerd dan arrogantie... Mogelijk heeft die reglementering hier ooit gestaan, maar dan heb ik dat niet gezien. Ik kan niet alles lezen... Mijn excuses dat ik niet alles gelezen heb voor ik iets post. Al zeker sorry dat ik er bij gezet had dat het "volgens mij het reglement is", waarmee ik dus nooit beweerde dat ik 100% zeker was. Sorry, sorry, sorry ertee.

Bedankt stvv_eng voor het constructievere en beleefdere antwoord.



Ik heb het even opgezocht in het reglement:
2. Worden beschouwd als zijnde opgeleid door een Belgische club: de spelers die vóór hun 23ste verjaardag minstens drie
volledige seizoenen zijn gekwalificeerd geweest een club in België.

3. Beantwoorden aan de bijkomende vereiste: de spelers die vóór hun 21ste verjaardag minstens drie volledige seizoenen zijn
gekwalificeerd geweest zijn voor een club in België.

Ik veronderstel dat spelers als Derijck (jeugd Anderlecht), Hazard (Braine), Bossaerts (jeugd Anderlecht), Carcela (jeugd Standard), Chadli (jeugd Standard),... Dus vanwege deze puntjes voldoen aan de voorwaarde. Ongeacht het feit of ze daarna in het buitenland verder opgeleid zijn of niet.
Was niet persoonlijk (en zeker niet arrogant) bedoeld. Het is hier inderdaad al eens over ettelijke pagina's uitgesmeerd, dat was het punt. Mes excuses.
Franz
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Franz »

Stvv_eng schreef: 31 jul 2020, 13:13
AirMontella schreef: 31 jul 2020, 13:06 Durkin zal dus aan het einde van het seizoen 2021-22 ook voetbalbelg zijn, net als Johnny Lucas en Colidio (al zal die laatste hier dan wel niet meer spelen).
Nu ben ik toch echt benieuwd of dit klopt... Lijkt me allesinds een zeer stomme regel dan...
Klopt wat betreft Durkin & Co.
Vergeet de term 'voetbalbelg' (die geldt niet meer), sinds verleden jaar is 'homegrown' de norm.
Zo raakten de voetbalbonzen van het probleem van de discriminatie obv nationaliteit af, én het 'zou' een push zijn om de opleidingen binnen de clubs te stimuleren. Van dat laatste komt denk ik weinig in huis: het effect is gewoon dat jonge(re) buitenlandse spelers worden getransfereerd voor grotere bedragen, DMM is er een excellent voorbeeld van.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Stvv_eng
Berichten: 1168
Lid geworden op: 20 aug 2019, 23:14

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Stvv_eng »

Franz schreef: 31 jul 2020, 13:24
Stvv_eng schreef: 31 jul 2020, 13:13
AirMontella schreef: 31 jul 2020, 13:06 Durkin zal dus aan het einde van het seizoen 2021-22 ook voetbalbelg zijn, net als Johnny Lucas en Colidio (al zal die laatste hier dan wel niet meer spelen).
Nu ben ik toch echt benieuwd of dit klopt... Lijkt me allesinds een zeer stomme regel dan...
Klopt wat betreft Durkin & Co.
Vergeet de term 'voetbalbelg' (die geldt niet meer), sinds verleden jaar is 'homegrown' de norm.
Zo raakten de voetbalbonzen van het probleem van de discriminatie obv nationaliteit af, én het 'zou' een push zijn om de opleidingen binnen de clubs te stimuleren. Van dat laatste komt denk ik weinig in huis: het effect is gewoon dat jonge(re) buitenlandse spelers worden getransfereerd voor grotere bedragen, DMM is er een excellent voorbeeld van.
Als dat zo is hebben we geen belgenprobleen meer binnenkort :lol:
Jean-Paul
Berichten: 890
Lid geworden op: 06 aug 2019, 18:38

Re: Zomertransfers 2020

Bericht door Jean-Paul »

Dion Cools zou misschien een haalbare kaart voor ons kunnen zijn.
Is actief in Denemarken dacht ik?
Plaats reactie