Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Alles over (mogelijke) transfers bij STVV

Moderator: stvvilvoorde

Stvv_eng
Berichten: 1168
Lid geworden op: 20 aug 2019, 23:14

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door Stvv_eng »

Lijkt me ook niet geheel toevallig dat: Hannes Van der Bruggen, Julien de Sart, Christophe Lepoint en Mboyo allemaal einde contract zijn dit jaar bij KVK. Er is ook niet uiterst veelmoeite gedaan om hen te houden. Van Lepoint snap ik dat, maar de rest zijn allemaal sleutelspelers voor hen. Dan noem ik de niet belgen niet eens op.

De baas van KVK was in de kranten al een paar keer komen zeggen dat het geld daar op is en dat ze Moffi etc. wel moeten verkopen. Zou me niet verbazen als er gewoonweg niet genoeg geld was om te verlengen met hen. KVK kan quasi van 0 beginnen volgend seizoen...
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4185
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door stvvilvoorde »

Heb al een paar keer gehoord dat de loonmassa te hoog is navenant hun inkomsten.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door tesneusdoek »

Onze ex-trainer, Marc Brys, ziet Ilombe Mboyo alvast zitten... :blauw: :geel:

https://www.voetbalnieuws.be/news/56846 ... en-topclub

Marc Brys had het in Het Nieuwsblad over de verplaatsing naar het Guldensporenstadion. De OHL-coach ziet veel sterke punten bij de tegenstander en een speler die de top waard is. "Kortrijk is een no-nonsense-team dat snel kan schakelen. Ze leveren grote arbeid met de hele ploeg, hebben een sterk voetballend middenveld en met Mboyo een spits die laat zien dat hij de kwaliteiten heeft voor een topclub", aldus de Antwerpenaar.

Ilombe Mboyo is aan een sterk seizoen bezig en kan mooie statistieken voorleggen. Zo trof hij al acht keer raak en gaf hij al vier assists. Zaterdagavond weten we of hij die fraaie cijfers nog wat verder kan aandikken en zijn ploeg de drie punten kan schenken.

In de Krant van West-Vlaanderen, geven ze Mboyo dan weer een grote onderscheiding voor zijn eerste seizoenshelft.
https://kw.be/sport/voetbal/jupiler-pro ... de-kerels/

Dit is volgens mij een goede zet op korte termijn. O.v. zijn leeftijd ga je aan zo een speler niet lang plezier hebben (normaal gezien maximum 2 seizoenen), maar is direct inzetbaar, in goede vorm, kent de competitie, homegrown,...en vult duidelijk één van de profielen in die we op Stayen misten, zoals door velen onder ons al meermaals aangegeven. De discussie omtrent zijn duurzaamheid is van de andere kant heel relatief...als we nu een spits aantrokken die een vijftal jonger was en die scoort nog tussen de 5 à 10 goals tijdens de tweede seizoenshelft (wat ik wel van Mboyo verwacht), dan was die ook al onmiddelijk weg tijdens de volgende zomermercato...waarschijnlijk in ruil voor een interessante transferprijs, maar de aankoopprijs zou dan nu ook gevoelig hoger gelegen hebben dan wat ze voor Mboyo betaald hebben (ik vermoed een paar 100.000 EURO, gezien zijn geschatte waarde van 700.000 EUR op transfermarkt en zijn aflopend contract).

Conclusie(s):
1) Een goede transfer die ons volgens mij dichter bij het behoud brengt.
2) Een type speler dat we misten.
3) DMM en, in het bijzonder de heer Tateishi, is een beetje minder :yes: en heeft blijkbaar zijn vergissingen ingezien en is van koers veranderd, want dit soort spelers zou tot een paar maanden geleden nooit op DMM's agenda gestaan hebben, o.v. gebrekt aan groeipotentieel en stijgende doorverkoopwaarde.
4) PM had gelijk toen hij zei dat hij er zeker van was dat de aankopen goed gingen zijn, alhoewel hij geen specifieke garanties omtrent inspraak had gekregen. Ik vermoed dat hij zag hoe radeloos onze vriend Tateishi was en hoe diep in de put hij zat, toen ze bij PM gingen aankloppen.
5) Ofwel denkt PM (en de sportieve directie) zoals velen hier op het forum (hetgeen normaal zou zijn, want de meeste dingen die hier gezegd werden, zelfs van voor het begin van het seizoen, zag zelfs het kleinste kind en hebben gewoon met gezond verstand te maken), ofwel lezen ze toch af en toe onze commentaar na...en zijn ze eindelijk voor de "missing links" gegaan om de ploeg aan te vullen waar het nodig was :geelblauw:
Laatst gewijzigd door tesneusdoek op 07 jan 2021, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Stvv_eng
Berichten: 1168
Lid geworden op: 20 aug 2019, 23:14

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door Stvv_eng »

stvvilvoorde schreef: 07 jan 2021, 10:16 Heb al een paar keer gehoord dat de loonmassa te hoog is navenant hun inkomsten.
Dit zou dan veel verklaren. Moesten we niet 300 middenvelders hebben zou ik ook eens polsen voor een Van der Bruggen of De Sart :D
Gebruikersavatar
Jack
Beheerder
Berichten: 3468
Lid geworden op: 28 sep 2010, 11:11
Supporter van: STVV

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door Jack »

Een veroordeeld verkrachter.
Ben ik NIET blij mee!
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door tesneusdoek »

Jack schreef: 07 jan 2021, 10:32 Een veroordeeld verkrachter.
Ben ik NIET blij mee!
Het is inderdaad geen onbeschreven blad en zijn gedrag (buiten het veld) en zware jeugdzonden zijn niet goed te praten, maar het is misschien interssant om eens terug te lezen wat er indertijd werd verteld, naar aanleiding van zijn selectie voor de Rode Duivels door good old Marc Wilmots nota bene.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20121009_00328722

Ilombé Mboyo, de nieuwste Rode Duivel, zat zonder het voetbal nu misschien nog achter de tralies. In 2005 werd hij veroordeeld tot een celstraf van 7 jaar, voor groepsverkrachting en geweldpleging met een Brusselse jeugdbende. ‘Maar iedereen verdient een tweede kans’, vindt bondsvoorzitter François De Keersmaecker. ‘Het is beter dat hij uit de cel komt als topvoetballer, dan als straatcrimineel.'
Opvallend beeld, gisteren op het trainingscentrum van Neerpede. Een jongeman die drie jaar geleden nog in de cel zat, werd plots door iedereen aangeklampt. Persconferentie hier, handtekening daar. Ilombé Mboyo, ex-lid van een zware Brusselse jeugdbende, wordt zo stilaan een ster.

‘Ik besef: dat is niet evident voor iedereen’, zegt François De Keersmaecker, voorzitter van de Belgische voetbalbond. En zelf advocaat van slachtoffers van zedenfeiten in de zaak-Ronald Janssen. De Keersmaecker mengde zich niet in de selectie van Mboyo – ‘een puur sportieve zaak, enkel voor de bondscoach’ – en wist tot gisteren ook niet dat de speler een crimineel verleden had. ‘Over de feiten wil ik me ook niet uitspreken, want ik ken ze niet. Maar ik geef toe: soms is er een teer evenwicht tussen de belangen van slachtoffers en die van een ex-crimineel. Dat is altijd een beetje dansen op een slappe koord.’

‘Toch’, benadrukt de bondsvoorzitter, ‘wil ik de selectie van Mboyo als een positieve zaak zien. Voor ons voetbal en voor de maatschappij. Je moet beseffen: ooit komen mensen vrij. Dan zijn ze beter sociaal waardevol in plaats van opnieuw in de criminaliteit te belanden. Iederéén verdient een tweede kans. Iemand die een keer in de cel belandt, mag niet per definitie verloren zijn voor de maatschappij. Dan gaan we stigmatiseren. Daarom: Mboyo kan een voorbeeld zijn voor jongeren die op het slechte pad zitten. Hij bewijst dat je niet per se gedoemd bent tot de vicieuze cirkel van de criminaliteit. En dat sport soms een onverhoopte toekomst biedt.’

Petit Pelé

Ilombé Mboyo leek een kind dat verloren was voor de toekomst. In 2005 werd hij in totaal veroordeeld tot 7 jaar effectief, en nog eens 3 jaar voorwaardelijk. De feiten: groepsverkrachting en geweldpleging, gepleegd als lid van de Mafia Africaine (MAF). Eén van de Brusselse jeugdbendes die in het vorige decennium de Matongé en omgeving terroriseerden. De veertienjarige vriendin van een van de bendeleden diende een klacht in nadat ze in 2004 vier dagen lang was opgesloten en verkracht.

Mboyo was amper 17 en moest normaal voor de jeugdrechter verschijnen. Maar gezien de ernst van de feiten werd hij berecht als een volwassene. En kwam hij terecht in de gevangenis van Sint-Gillis, en later in Vorst.

‘Pas daar begon het tot me door te dringen’, zei Mboyo ooit in Le Soir , in het enige interview dat hij al over zijn verleden gaf. ‘Als jonge gast besefte ik niet wat ik deed. In de jeugdbende kreeg je enkel respect door te stelen of te slaan. Pas in de gevangenis, na gesprekken met een psychologe, veranderde dat beeld bij mij.’

Het gedrag van Mboyo werd beter, en hij vroeg één gunst: een overplaatsing naar Ittre. Daar liep het project Foot en prison . Voetbal als uitlaatklep voor gedetineerden, en als opstap naar reïntegratie. Op maat gesneden van Mboyo.

Petit Pelé , zoals hij door zijn vader werd gedoopt, was vóór zijn veroordeling één van de grote beloften van het Belgische voetbal. Hij was bij Anderlecht de evenknie van Vincent Kompany en Dries Mertens, tot de club hem op zijn 14de aan de deur zette wegens slecht gedrag. Hij verzeilde via Eendracht Aalst ook nog bij Club Brugge, maar de Congolese diamant – Petit Pelé werd geboren in Kinshasa – werd steeds ruwer. En bleek uiteindelijk onhandelbaar.

Voorbeeld Kompany

Ver buiten de krijtlijnen, tussen de muren van Ittre, kreeg Mboyo in 2009 plots een tweede kans. De bezieler van Foot en prison was immers Pierre Bodenghien, scout van Charleroi. Bodenghien tipte zijn toenmalige manager Mogi Bayat, die contacteerde de gevangenisdirectie. Er werd een ­reïntegratieprogramma opgesteld, en Petit Pelé kwam vrij. Drie jaar vóór het einde van zijn straf, vooral ook dankzij voorbeeldig gedrag.

‘Ik herinner me nog de eerste trainingen van Pelé’, zegt Bayat. ‘Ik had niemand in het team verteld over zijn verleden. Niet zijn ploegmaats, niet zijn coach. Ik wou niet dat iemand hem kon beoordelen op basis van zijn verleden. Pelé verdiende die tweede kans, dus moest hij ook met een schone lei kunnen beginnen. Pas na enkele weken bracht ik iedereen op de hoogte, maar dan was hij al lang aanvaard. Toen al was ik heimelijk overtuigd dat Pelé zou geraken waar hij nu staat. Hij was enorm gebeten om het alsnog te maken in het voetbal.’

Amper drie jaar later lacht het leven Mboyo toe. Hij verdient goed zijn boterham bij AA Gent en beleefde gisteren een jeugddroom: zijn eerste training met de Rode Duivels. ‘Het verleden? Ik denk er niet meer aan, ik praat er niet meer over. Ik praat enkel over mijn leven nú: het voetbal’, klonk het nadien droog.

Met zijn verhaal liep hij liever niet te koop, ook niet als voorbeeld voor probleemjongeren in de hoofdstad. Neen, daar is wel iemand anders voor, denkt Mboyo. ‘Ik kom hier Vincent Kompany tegen bij de Duivels. We speelden als jonge gasten samen in de Brusselse parken, en bij Anderlecht. Hij bleef altijd serieus, en had een vlekkeloos levensparcours. Híj is het grote voorbeeld voor de Brusselse jeugd.’
tweety
Berichten: 880
Lid geworden op: 13 okt 2010, 18:10

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door tweety »

Wie was trainer bij de Smurfen toen Mboyo daar was?
Henri is de man
Berichten: 1093
Lid geworden op: 11 dec 2010, 12:43

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door Henri is de man »

tweety schreef: 07 jan 2021, 10:59 Wie was trainer bij de Smurfen toen Mboyo daar was?
Ik denk dat Mboyo al weg was toen Peter Maes kwam
"En nogmaals, ze moeten zich bewijzen op het veld, en als ge goed zijt komen ze u halen ! Dan komen ze u halen ! Maar ge moet eerst presteren tussen die lijnen en dan zullen we wel zien" -GB
Stvv_eng
Berichten: 1168
Lid geworden op: 20 aug 2019, 23:14

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door Stvv_eng »

Meest eigenaardige van al is toch Cacace met zijn 3 punten voor de gouden schoen. Samen met Yaremchuck, Diatta, Haroun en Desolleil...
BoemBoem
Berichten: 2964
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door BoemBoem »

Henri is de man schreef: 07 jan 2021, 11:01
tweety schreef: 07 jan 2021, 10:59 Wie was trainer bij de Smurfen toen Mboyo daar was?
Ik denk dat Mboyo al weg was toen Peter Maes kwam
Die Hollander denk ik.. Mario been? Schiet mij niet af als hij anders heet :lol:
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
AirMontella
Berichten: 1315
Lid geworden op: 25 jan 2011, 09:36

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door AirMontella »

tweety schreef: 07 jan 2021, 10:59 Wie was trainer bij de Smurfen toen Mboyo daar was?
Mario Been en Emilio Ferrera.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6730
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door Jacques »

tesneusdoek schreef: 07 jan 2021, 10:17 Dit is volgens mij een goede zet op korte termijn. O.v. zijn leeftijd ga je aan zo een speler niet lang plezier hebben (normaal gezien maximum 2 seizoenen), maar is direct inzetbaar, in goede vorm, kent de competitie, homegrown,...en vult duidelijk één van de profielen in die we op Stayen misten, zoals door velen onder ons al meermaals aangegeven. De discussie omtrent zijn duurzaamheid is van de andere kant heel relatief...als we nu een spits aantrokken die een vijftal jonger was en die scoort nog tussen de 5 à 10 goals tijdens de tweede seizoenshelft (wat ik wel van Mboyo verwacht), dan was die ook al onmiddelijk weg tijdens de volgende zomermercato...waarschijnlijk in ruil voor een interessante transferprijs, maar de aankoopprijs zou dan nu ook gevoelig hoger gelegen hebben dan wat ze voor Mboyo betaald hebben (ik vermoed een paar 100.000 EURO, gezien zijn geschatte waarde van 700.000 EUR op transfermarkt en zijn aflopend contract).
Ik kan me hier ergens wel in vinden (los van de bedenkingen over zijn verleden). Zijn leeftijd en dus beperkte duurzaamheid zoals je zegt zou in deze zelfs een bewuste keuze kunnen zijn. We hebben nu problemen en hebben nu oplossingen nodig, zoveel is duidelijk. Ik denk echter niet dat Tateishi de koers helemaal gaat omgooien: er is geïnvesteerd in de omkadering van de jeugd, er zitten een aantal jonge belgen in de wachtkamer (Lathouwers, Mindombe, Van Dessel, Steukers, Van Helden, evt. Balongo). Nu is het nog (veel) te vroeg voor hen, maar dat moet binnen dit en een jaar of 2-3 beginnen renderen. Het kan zijn dat men denkt: we overbruggen dat gat nu nog even met 'ouderdomsdekens' als De Ridder, Brüls, Mboyo, Teixeira evt. maar in 2022-2023 is het aan die jongeren om de fakkel over te nemen. Enfin, 't is maar een gedachte die bij me opkwam. Echt open communiceren over de strategie doen ze niet (wat deels Japanse cultuur, deels strategische afweging kan zijn).
Laatst gewijzigd door Jacques op 07 jan 2021, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6730
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door Jacques »

Stvv_eng schreef: 07 jan 2021, 11:06 Meest eigenaardige van al is toch Cacace met zijn 3 punten voor de gouden schoen. Samen met Yaremchuck, Diatta, Haroun en Desolleil...
Toch enkele kenners. :)
Denk dat dit is zoals bij muzieklijstjes: je hebt mensen die dat doodserieus nemen en bewust op de drie beste nummers stemmen en je hebt mensen die stemmen op nummers die nooit in de top 10 zullen belanden, maar waarvan je wel hoopt dat ze de lijst halen zodat ze nog eens op de radio gedraaid worden (zo stem ik althans :)).
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4165
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door lindoke »

Er wordt hier gesproken alsof Mboyo reeds een kanarie is maar bij mijn weten heeft hij nog altijd niet bij ons getekend.

Even terzijde, laat ons hier nu ook eens stoppen met het opnieuw maken van het proces van Mboyo. Dat is verleden tijd en laat het maar zo zijn.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Re: Wintertransfers Seizoen 2020-2021

Bericht door lakie »

Stvv_eng schreef: 07 jan 2021, 10:23
stvvilvoorde schreef: 07 jan 2021, 10:16 Heb al een paar keer gehoord dat de loonmassa te hoog is navenant hun inkomsten.
Dit zou dan veel verklaren. Moesten we niet 300 middenvelders hebben zou ik ook eens polsen voor een Van der Bruggen of De Sart :D
Ik zou dan eerder voor Gilles Dewaele gaan.
Maar die zijn contract loopt wel niet af :)
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
Plaats reactie