Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Alles over het beleid van onze club
Jebus4life
Berichten: 1233
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door Jebus4life »

Afbeelding


We staan op plekje nummer 8 van de 21 qua winstcijfers. In vergelijking met de rest, zeker niet slecht (gezien corona toch een pak inkomsten heeft doen verdampen), maar gezien we toch wel een aantal uitgaande transfers gedaan hebben had ik gehoopt zwarte cijfers te noteren...

De belangrijkste namen (enkel (ver)koop)
In:
Cacace
Durkin
Buatu
Filippov
Matsubara

Uit:
Botaka
Acoltse
De Bruyn
Endo
De Smet
Buya Turay
Boli
Koike

Goed, ideaal vind ik het niet, maar sommige van die teams onder ons, dat zijn toch cijfers die niet houdbaar zijn tenzij er een eigenaar is die geld heeft... Gezien het vreemde jaar zal de licentiecommissie ongetwijfeld mild zijn (enja, het BAS verwerpt toch jaarlijks elk beroep :zot: ), maar voor meerdere teams zijn dit toch cijfers die onmogelijk houdbaar zijn?
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door lindoke »

Als je overal leest dat clubs als RSCA en Standard virtueel failliet zijn is het toch niet te geloven dat die ieder seizoen nog een licentie krijgen? Die licentiecommissie is toch een regelrecht lachertje.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Jacobus
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 aug 2019, 18:03

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door Jacobus »

Over Pinto uit HBVL vandaag

STVV en technisch directeur Andre Pinto hebben geslaagde wintermercato achter de rug
STVV - Ook voor Andre Pinto (40), de Braziliaanse technisch directeur van STVV, was 2020 een moeilijk en bijzonder jaar. De man met Portugese grootvader – verklaring voor de naam Pinto – en Japanse echtgenote, verloor zijn stiefvader door corona. Zelf onderging hij een lichamelijke metamorfose. Lees: 25 kilogram lichaamsgewicht minder. Pinto bleef met hart en ziel werken voor STVV en sloeg terug met een sterke mercato. De huidige resultaten van de Kanaries spreken voor zich.
Gunter Schoofs
Vandaag om 06:00
We willen eerlijk gezegd niet ruilen met de job van STVV-TD Andre Pinto. De man is dag en nacht in de weer met de sportieve business van de Kanaries. Contacten met makelaars, contracten, transfers. Eindbeslissingen liggen in handen van Takayuki Tateishi, Japanse toplui van DMM.com en uiteraard het STVV-bestuur, maar als het minder gaat op Stayen staat er wel een doodskist klaar voor Tateishi én Pinto. Samen met David Meekers zag polyglot Pinto in dat het halen van Peter Maes een gouden zet zou zijn, ongeacht de naam die Maes enkele maanden geleden jammer genoeg meedroeg. Meteen het startsein van de Truiense opmars.

Dit was STVV’s beste mercato sinds DMM.com clubeigenaar is, Andre. Ben je akkoord?
“Het was inderdaad goed. Omdat drie van onze aanwinsten meteen goed presteren. Maar we hebben in het verleden nog goeie spelers gehaald, hé: Tomiyasu en Kamada waren ook een schot in de roos.”

Wat was deze winter voor jou de beste transfer?
“We hebben op verschillende posities versterking gehaald, het is moeilijk om Lavalée en Mboyo met mekaar in de weegschaal te leggen. Dat zou ook niet eerlijk zijn.”

Het lijkt erop dat Maes veel te zeggen had over de transfers? Wat was het verschil met bijvoorbeeld de periode Brys op dat vlak?
“We hebben altijd gewerkt als een team. Natuurlijk is het belangrijk wat de hoofdcoach denkt. Elke mogelijke transfer wordt bij ons besproken met Maes en mijnheer Tateishi, die op zijn beurt met het bestuur overlegt. Zo was het met Brys, met Muscat en nu met Maes.”

Wat maakte deze mercato zo speciaal?
“De pandemie veroorzaakt veel financiële moeilijkheden waardoor iedereen in de voetbalindustrie meer gestrest reageert en handelt. Dat maakte het er niet makkelijker op.”

Merkte je echt armoede bij clubs ten gevolge van de coronacrisis?
(knikt) “Zonder verkoop van tickets en je merchandising die op volle toeren draait, is het simpelweg moeilijk om te overleven. In sommige landen komt daar nog bij dat men de tv-rechten verlaagt. Stel je jezelf voor dat jouw salaris wegvalt, maar je moet nog wel elke maand huur, leningen en autokosten betalen? Hoe langer deze situatie duurt, hoe moeilijker clubs het zullen krijgen. Ik hoop oprecht dat elke professionele club in België dit overleeft.”

Ook voor STVV zijn de coronagevolgen dus zwaar?
“Ook al zijn we heel voorzichtig met onze financiën, zoals ik eerder al zei: hoe langer deze pandemie aanhoudt, hoe moeilijker het wordt. We doen ons uiterste best, maar makkelijk is anders.”

Het ontslag van Muscat en co heeft ongetwijfeld centen gekost.
“Muscat en zijn assistenten hadden maar een overeenkomst tot het einde van het seizoen en we zijn vriendschappelijk uit mekaar gegaan. Dus die kost viel al bij al mee.”

Ben je het ermee eens dat STVV nu pas de juiste mix gevonden heeft tussen jong en oud? En dat die mix noodzakelijk is om jonge spelers zich te laten ontwikkelen?
“In ons eerste seizoen onder Brys was die balans er ook. Het probleem werd dat we een overgangsjaar moesten maken, we moesten bepalende spelers vervangen. Dan kan het wat langer duren eer er weer balans is. Nu hebben we die opnieuw gevonden en kan er gedacht worden aan het doorgroeien van enkele jongeren.”

Er werd vorige maand veel gesproken over Dries Wouters. Biecht eens op!
(lacht) “Dries Wouters is een speler die ons interesseert en we volgen hem al een tijdje. Maar om verschillende redenen is het nog niet gelukt om hem te halen. That’s it.”

Garcia, Colombatto, Lee en Mmaee zijn vertrokken. Toch zit jullie kleedkamer nog overvol.
“Klopt. In dit krankzinnig seizoen is het moeilijk om aanbiedingen te krijgen en als je ze al krijgt, zijn ze financieel zo onaantrekkelijk dat de spelers ze niet eens overwegen. Maar Garcia en Mmaee werden definitieve transfers, die toch voor belangrijke centen zorgden. Colombatto en Lee kunnen nog definitieve transfers worden aan FC Leon en Portimonense.”

In laatste instantie heb je zaken gedaan met Antwerp voor Pius. Antwerp wilde Steppe heel graag?
“We hebben een goede relatie met Antwerp (ondanks perikelen rond de transfer van De Sart twee jaar geleden, nvdr.). Antwerp heeft geïnformeerd naar Steppe, wij wilden hem nu niet laten gaan.”

Het gerucht gaat dat Juventus en Napels 6 miljoen willen neertellen voor Cacace.
“Commentaar geven op geruchten doen we beter niet, hoor. STVV focust zich vooral op het bieden van mogelijkheden voor Cacace om zich te blijven ontwikkelen. Hij is nog maar 20, hé.”

Jullie leken de bekercompetitie een beetje opzij te schuiven. Alle sterkhouders bleven thuis voor de match in Lokeren.
“Het speelschema is verschrikkelijk zwaar. Samen met Peter Maes beslisten we om in de eerste ronde rust te gunnen aan bepaalde jongens. Hoe het nu verder gaat tegen Genk, zullen we intern bespreken met de coach.”

Teixeira heeft bijgetekend. Zitten er nog contractverlengingen in de pijplijn?
“We zijn in gesprek met verschillende jongens om hun overeenkomst open te breken.”

Welke fout mag STVV nu niet maken?
“We mogen de steun van onze supporters niet verliezen. Om die reden werken mijnheer Tateishi en David Meekers keihard aan een direct kanaal met de fans. Daar zijn veel productieve meetings over, we willen absoluut voluit luisteren naar de gevoelens van onze fans. Uit de ontmoetingen die al geweest zijn, hebben alle partijen meteen kunnen concluderen dat we samen sterker staan.”

Hoeveel uur per week heb je de afgelopen tijd gewerkt?
“Mijn job is zo veeleisend dat ik niet meer weet wanneer mijn privéleven begint of eindigt. Gelukkig heb ik een geweldige vrouw die me begrijpt en steunt. Anders was ik al lang opnieuw vrijgezel.”

Je hebt zelf een lichamelijke metamorfose ondergaan? Vanwaar?
“Eind maart 2020, toen de pandemie begon, wist ik dat ik iets negatiefs moest omzetten in iets positiefs. Dus zocht ik naar een mentale en fysieke transformatie. Ik begon te wandelen in Sint-Truiden, ontdekte de schoonheid van de natuur, schafte me een roeimachine aan. Ik geraakte gemotiveerd om iets aan mijn lichaamsgewicht te doen en speelde 25 kilogram kwijt. Ik heb nu minder stress en voel me frisser.”

“Het was naast die metamorfose een bizar jaar. Ik verloor mijn stiefvader in Brazilië (Pinto’s biologische vader overleed aan kanker toen Andre 14 jaar was, nvdr.). Dat heeft me uiteraard geraakt.”


Een paar maanden geleden stond je kist klaar aan Tribune Oost. Nu zullen de supporters weer een beetje tevreden zijn. Was je geschrokken?
“Ik was verrast. Maar onze supporters hebben het recht om te protesteren, hé. Zolang het respectvol verloopt en niet gewelddadig. Ik kon niet meer doen dan kalm blijven en keihard werken.”

Hoe lang zie je jezelf nog verder gaan in België? Denkt mevrouw Pinto niet aan een leven met kinderen in Brazilië of Japan?
“Ik groeide 18 jaar lang op in Brazilië, verhuisde voor 7 jaar naar de VS, vervolgens 12 jaar naar Japan. Nu ben ik 4 jaar in België. Ik ben gestopt met plannen maken. Mijn vrouw en ik zijn erg gelukkig in Sint-Truiden. Mensen zijn hier aardig, behulpzaam en beleefd. Wat kinderen betreft: wat komt, komt.”
enrique
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 okt 2010, 19:24

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door enrique »

lindoke schreef: 06 feb 2021, 05:06 Als je overal leest dat clubs als RSCA en Standard virtueel failliet zijn is het toch niet te geloven dat die ieder seizoen nog een licentie krijgen? Die licentiecommissie is toch een regelrecht lachertje.
Barcelona heeft meer dan een miljard schuld en Messi verdient meer dan de helft daarvan
Waar maakt gij u druk over?
STVV draait break-even, maar heeft geen klassement
Hoe komt dat? Ik weet het wel, maar ik wil maar zeggen...
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door lindoke »

enrique schreef: 28 feb 2021, 09:44
lindoke schreef: 06 feb 2021, 05:06 Als je overal leest dat clubs als RSCA en Standard virtueel failliet zijn is het toch niet te geloven dat die ieder seizoen nog een licentie krijgen? Die licentiecommissie is toch een regelrecht lachertje.
Barcelona heeft meer dan een miljard schuld en Messi verdient meer dan de helft daarvan
Waar maakt gij u druk over?
STVV draait break-even, maar heeft geen klassement
Hoe komt dat? Ik weet het wel, maar ik wil maar zeggen...
Ik maak me daar helemaal niet druk over hoor. Maar ik zou toch graag het antwoord kennen op waarom STVV break-even draait maar geen klassement heeft. Dus ik ben benieuwd naar jouw antwoord.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Jebus4life
Berichten: 1233
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door Jebus4life »

HLN heeft een analyst van alle profclubs geplaatst blijkbaar.

https://www.hln.be/belgisch-voetbal/stv ... ~add60fb6/

Iemand met een abo op HLN die het graag wil delen? :geelblauw: :love:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door Jacques »

Ik vond niet meteen een geschikt topic, dus zet ik het hier maar even. Je kan de rapporten van de licentiecommissie raadplegen op de site van de KBVB via deze link: https://www.rbfa.be/nl/nieuws/beslissin ... -2021-2022. 'Ons' rapport is te vinden vanaf p. 126.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door Halenaar »

Dus we hebben een stadion van meer dan 100 miljoen euro, maar we zouden onze Europese matchen wel moeten gaan spelen aan den Dreef :lol:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door Jacques »

Yup nog steeds. Het heeft natuurlijk niet meteen impact, maar het blijft wel een beetje gênant voor de eigenaar van het 'modernste stadion van België'. :oops: De reden is me niet meteen duidelijk.

Misschien ook nog interessant: de makelaarsvergoedingen, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210415_97673496
Met 1,3 miljoen staan we hier op een 8ste plaats, grosso modo in de middenmoot met Zulte, Mechelen, Eupen, charleroi, OHL, Oostende en Cercle (allen tussen 1,4 en 1 miljoen makelaarskosten).
Overdrijven is een kunst
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door BoemBoem »

Jacques schreef: 16 apr 2021, 12:02 Yup nog steeds. Het heeft natuurlijk niet meteen impact, maar het blijft wel een beetje gênant voor de eigenaar van het 'modernste stadion van België'. :oops: De reden is me niet meteen duidelijk.

Misschien ook nog interessant: de makelaarsvergoedingen, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210415_97673496
Met 1,3 miljoen staan we hier op een 8ste plaats, grosso modo in de middenmoot met Zulte, Mechelen, Eupen, charleroi, OHL, Oostende en Cercle (allen tussen 1,4 en 1 miljoen makelaarskosten).
Heeft het niet te maken met de staanplaatsen voor de bezoekers?
Europese matchen moeten allemaal zitplaatsen zijn dacht ik?
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door Mikman »

Opvallend dat DMM het volledige sponsorbedrag voor VOLGEND seizoen reeds betaalde. Knap.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door lindoke »

BoemBoem schreef: 16 apr 2021, 12:16
Jacques schreef: 16 apr 2021, 12:02 Yup nog steeds. Het heeft natuurlijk niet meteen impact, maar het blijft wel een beetje gênant voor de eigenaar van het 'modernste stadion van België'. :oops: De reden is me niet meteen duidelijk.

Misschien ook nog interessant: de makelaarsvergoedingen, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210415_97673496
Met 1,3 miljoen staan we hier op een 8ste plaats, grosso modo in de middenmoot met Zulte, Mechelen, Eupen, charleroi, OHL, Oostende en Cercle (allen tussen 1,4 en 1 miljoen makelaarskosten).
Heeft het niet te maken met de staanplaatsen voor de bezoekers?
Europese matchen moeten allemaal zitplaatsen zijn dacht ik?
Ik denk eerder dat het kunstgrasveld er voor iets zal tussen zitten.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
lindoke
Berichten: 4113
Lid geworden op: 09 okt 2010, 21:45
Supporter van: STVV

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door lindoke »

Mikman schreef: 16 apr 2021, 12:47 Opvallend dat DMM het volledige sponsorbedrag voor VOLGEND seizoen reeds betaalde. Knap.
Ze hebben ook nog eens de €800.000 die Standard claimt voor Pirard op een escrow account geplaatst.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door tesneusdoek »

BoemBoem schreef: 16 apr 2021, 12:16
Jacques schreef: 16 apr 2021, 12:02 Yup nog steeds. Het heeft natuurlijk niet meteen impact, maar het blijft wel een beetje gênant voor de eigenaar van het 'modernste stadion van België'. :oops: De reden is me niet meteen duidelijk.

Misschien ook nog interessant: de makelaarsvergoedingen, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210415_97673496
Met 1,3 miljoen staan we hier op een 8ste plaats, grosso modo in de middenmoot met Zulte, Mechelen, Eupen, charleroi, OHL, Oostende en Cercle (allen tussen 1,4 en 1 miljoen makelaarskosten).
Heeft het niet te maken met de staanplaatsen voor de bezoekers?
Europese matchen moeten allemaal zitplaatsen zijn dacht ik?
Dat meende ik me ook te herinneren. De UEFA eist zitjes met een rugleuning. Indertijd (2017) zei manager Bormans dat er mits een kleine investering Europees kon gespeeld worden.
https://www.tvl.be/nieuws/stayen-volgen ... tbal-51132

In febuari 2018 werd dit verkondigd: Vorig seizoen liet STVV bij de aanvraag voor een Europese licentie het stadion van Racing Genk in het dossier opnemen. Niet dat ze bij STVV concrete plannen hadden om te verhuizen bij een Europese match. In de nieuwe aanvraag staat alleen Stayen vermeld.
Philippe Bormans maakte vorig seizoen duidelijk dat het om een papieren constructie ging. Om Stayen in regel te brengen voor de Europese licentievoorwaarden was een investering van 30.000 à 50.000 euro nodig. Als STVV een Europees ticket zou grijpen – toen via Play-off 2 – konden nog snel de nodige aanpassingen doorgevoerd worden.

STVV maakt nu nog een kansje op deelname aan Play-off 1, waarmee je nog lang niet zeker bent van een Europees ticket.

Maar de nieuwe eigenaar, het Japanse DMM, wil vooruit met STVV. Europees voetbal behoort tot de streefdoelen. Dan zal dat op Stayen kunnen want tribune Oost wordt voorzien van ruim vijfduizend plastieken zitjes met een rugleuning.

Ruim de helft van de oude zitjes zijn al verwijderd. Er rest nog voldoende tijd. STVV speelt eerst in Oostende en Charleroi, daarna volgt een thuismatch tegen Club Brugge.
https://www.voetbalbelgie.be/specials/s ... 018/02/20/

Ik zou dus weinig of geen belang hechten aan dit punt van de beoordeling. Als we ooit Europees spelen zal dat euvel blijkbaar snel en goedkoop kunnen opgelost worden.
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Belgische profclubs draaien massaal verlies - STVV draait bijna break-even

Bericht door BoemBoem »

lindoke schreef: 16 apr 2021, 13:31
BoemBoem schreef: 16 apr 2021, 12:16
Jacques schreef: 16 apr 2021, 12:02 Yup nog steeds. Het heeft natuurlijk niet meteen impact, maar het blijft wel een beetje gênant voor de eigenaar van het 'modernste stadion van België'. :oops: De reden is me niet meteen duidelijk.

Misschien ook nog interessant: de makelaarsvergoedingen, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210415_97673496
Met 1,3 miljoen staan we hier op een 8ste plaats, grosso modo in de middenmoot met Zulte, Mechelen, Eupen, charleroi, OHL, Oostende en Cercle (allen tussen 1,4 en 1 miljoen makelaarskosten).
Heeft het niet te maken met de staanplaatsen voor de bezoekers?
Europese matchen moeten allemaal zitplaatsen zijn dacht ik?
Ik denk eerder dat het kunstgrasveld er voor iets zal tussen zitten.
Kunstgras mag in Europese wedstrijden.
België heeft zelfs zijn kwalificatie match in Kazachstan gespeeld op een (ongelooflijk slecht) kunstgrasveld.
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Plaats reactie