Zaak Propere Handen

Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door stvvilvoorde »

Jones schreef: 17 dec 2021, 00:11 Dan wordt er nog met geen woord gerept over Mogi Bayat. Die kan een nog groter gat gooien in het Belgisch voetbal. Rotte nest ! En daar gaan wij naar kijken. Roland wist toen al meer
Velkjovic wordt als spijtoptant niet meer vervolgd en de onderzoeken zijn afgesloten.
Bayat verhaal kan mogelijks een veel grotere staart krijgen, kan natuurlijk ook dat alle potjes daar weer toegedekt gaan worden.
Brol
Berichten: 188
Lid geworden op: 18 aug 2019, 19:57

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Brol »

En hoe zit het in provinciale afdelingen , zou het daar allemaal wit geld zijn?
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door BoemBoem »

Brol schreef: 20 dec 2021, 13:37 En hoe zit het in provinciale afdelingen , zou het daar allemaal wit geld zijn?
Is er wit geld in de provenciale afdelingen?
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Jan Bulder »

Brol schreef: 20 dec 2021, 13:37 En hoe zit het in provinciale afdelingen , zou het daar allemaal wit geld zijn?
Hoe zit het in het gemiddelde bedrijf? Zou het daar allemaal wit geld zijn?
Brozieteam
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 jul 2016, 19:52

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Brozieteam »

HLN ontslaat chef voetbal Stephan Keygnaert ...
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Mikman »

Brozieteam schreef: 20 dec 2021, 19:51 HLN ontslaat chef voetbal Stephan Keygnaert ...
Geen verlies voor de sportjournalistiek. Had wel enig talent, maar was iets te opvallend het schoothondje van de topclubs en vooral van De Witte en Louwagie. Zijn minachting voor kleinere clubs stak hij niet onder stoelen of banken. Terwijl HLN tegenwoordig zowat overal 'watchers' heeft, hebben ze wel geen plaatselijke reporter meer voor STVV. Nooit een stukje in de krant, alleen maar over de tegenstander.

Geen al te beste week voor de Vlaamse voetbaljournalistiek, want Sport/Voetbal Magazine vervelt tot een maandblad en een groot deel van de redactie is ontslagen. Geen verrassing, ik ben jaren geleden gestopt met lezen. Niet bewust of uit protest, maar gewoon omdat ik tot de vaststelling kwam dat ik het toch bijna nooit las. Ook hier weer: niet verrassend genoeg, te weinig meerwaarde, te veel focus op topclubs die hun eigen media-kanalen al hebben. Ik volg ook andere sporten en het verschil in kwaliteit/diepgang is gigantisch. Als je er niet in slaagt het verschil te maken met copy/paste sites, dan kan je niet overleven. Logische evolutie dit.


Anekdotes van Wim De Coninck over Vejkovic:

https://sporza.be/nl/2021/12/20/de-coni ... 017894994/
Brol
Berichten: 188
Lid geworden op: 18 aug 2019, 19:57

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Brol »

Waarom komt Wim D C nu pas met dit verhaal naar buiten ?
Nu ontstaat de indruk dat iedereen wel een verhaaltje heeft, het lijkt meer en meer op redden wat er te redden valt.
Jebus4life
Berichten: 1233
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Jebus4life »


Het voetbalmilieu heeft drie jaar en drie maanden de adem ingehouden, maar de vordering in operatie-Zero, beter bekend als Propere Handen, is klaar. In het document, dat De Standaard kon inkijken, blijkt dat het federaal parket mensen uit alle geledingen van het Belgisch voetbal wil vervolgen. Het gaat om 57 namen. Daarbij actieve bestuursleden van zes eersteklasseclubs: Club Brugge, AA Gent, Charleroi, Racing Genk, KV Kortrijk en Standard. Ook ex-bestuurders van Anderlecht, Racing Genk, KV Mechelen, KV Oostende, Oud-Heverlee Leuven en Waasland-Beveren zijn in verdenking gesteld. Net als (gewezen) bestuurders van de voetbalbond en de Pro League.

De 57 hebben allemaal op een of andere manier te maken gehad met de praktijken van twee topmakelaars in het Belgische voetbal: Arnaud ‘Mogi’ Bayat en Dejan Veljkovic. Bayat is een van de 57 verdachten die het parket wil vervolgen. Hij wordt verdacht van schriftvervalsing bij verschillende transfers. Dejan Veljkovic wordt niet vervolgd. Zoals bekend sloot die eerder een deal met het federaal parket en is nu officieel spijtoptant.

Schriftvervalsing, corruptie en matchfixing
Het onderzoek naar Bayat en Veljkovic bracht verschillende clubs en clubleiders in opspraak die met een van beide makelaars (of alletwee) dubieuze contracten afsloten. Onder hen zwaargewichten als Club-voorzitter Bart Verhaeghe, Club-manager Vincent Mannaert, AA Gent-manager Michel Louwagie, Standard-voorzitter Bruno Venanzi, Charleroi-directeur Mehdi Bayat en KV Kortrijk-manager Matthias Leterme. Zij worden vervolgd voor schriftvervalsing. Onder de ex-bestuurders valt onder meer de naam van Patrick Janssens, ex-ceo van Racing Genk, op.

Enkele gewezen clubleiders van KV Mechelen en Waasland Beveren worden vervolgd wegens corruptie. Daarbij gaat het om de al bekende zaak van matchfixing voor de wedstrijd KV Mechelen-Waasland-Beveren, de beslissende wedstrijd in de degradatiestrijd van het seizoen 2017-2018.

Het federaal parket ziet ook aanwijzingen van corruptie tegen scheidsrechters Sebastien Delferière en Bart Vertenten. Delferière was nauw bevriend met spijtoptant Dejan Veljkovic, Vertenten floot een dubieuze penalty in de wedstrijd Antwerp-Eupen, eveneens in de degradatiestrijd van het seizoen 2017-2018.

Een reeks trainers en bestuurslui wordt vervolgd wegens corruptie omdat ze zich zouden hebben laten betalen door makelaars bij transfers. Het gaat onder andere om ex-Club-trainer Ivan Leko en oud-Anderlecht-bestuurder Herman Van Holsbeeck. Ook de namen van trainers Peter Maes, Glen De Boeck en Yannick Ferrera staan in de vordering. Net als die van Erwin Lemmens, op dit moment keeperstrainer van de nationale ploeg en lid van de technische staf van bondscoach Roberto Martinez.

Zwart geld en dubieuze constructies
Naast de 57 personen die het parket voor de rechtbank wil brengen, worden nog tientallen andere mensen enkel fiscaal vervolgd. Spelers en trainers die een deel van hun loon in het zwart lieten betalen via allerhande dubieuze constructies zullen een forse rekening van de fiscus in de bus krijgen.

De eindvordering van het federaal parket is nog maar de eerste stap op weg naar een rechtszaak. Op 27 januari komt het dossier eerst voor de Kamer van Inbeschuldigingsstelling (KI) voor de BOM-controle. Dat is een controle die de KI moet uitoefenen op de in het dossier gebruikte speciale onderzoekstechnieken, in dit dossier gaat het om een observatie van een aantal verdachten.

Pas daarna verschijnen de 57 voor de raadkamer die moet beslissen wie van hen voor de rechtbank moet verschijnen. Het lijdt geen twijfel dat verschillenden onder hen zullen proberen een minnelijke (financiële) schikking te treffen.
Het is duidelijk he, allemaal hangen ze ertussen:

De G5:
Brugge
Gent
Genk
Anderlecht
Standard

Charleroi
Kortrijk
Mechelen
Oostende
OHL
Waasland Beveren

10 van de 18 clubs momenteel in Eerste... Maarja, zoals al vaak gezegd, een kleine boete en de belofte dat ze het nooit meer opnieuw zulen doen, veel meer zal het niet worden :kots:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Jacques »

Het federaal parket wil uiteindelijk 57 mensen voor de rechtbank brengen in de zaak Propere Handen. Onder hen een paar van de grootste dikkoppen uit heden en verleden zoals daar zijn Bart Verhaeghe, Vincent Mannaert, Bruno Venanzi, Michel Louwagie, Patrick Janssens, de broertjes Bayat, Roger Lambrecht, Matthias Leterme, Steven Martens, Francois de Keersmaecker, Thierry Steemans van de keukenkampioen, Van Holsbeeck, Peter Maes (vanzelfsprekend) maar evenzeer Leko, De Boeck en (jawel) Yannick Ferrera, keeperstrainer van de rode duivels Erwin Lemmens, ex-scheidsrechters Vertenten en Delferrière etc. Veel volk dat de laatste 5-10 jaar de grote jan heeft uitgehangen, terwijl wij uitgelachen werden.
Leve het Belgisch voetbal! Leve de Pro League! :drunk: :ill:

Zou Peter Vandenbempt het nog eens riskeren om op bestelling een opiniestuk te schrijven ter verdediging van de fiscale voordelen van het Belgisch voetbal? :devil:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220114_95011282
https://www.demorgen.be/nieuws/een-ex-b ... ~bf1820ae/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/14 ... /%7Cteaser
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Halenaar »

Langs een kant wel raar dat er niemand van onze club bijstaat, een tijdje geleden werd ook bekend dat onze club een dikke 200k in het zwart had betaald. Ik had dan ook wel de naam van Lammens wel verwacht in het rijtje.

Het dossier van Ferrera zou ik dan ook wel eens willen bekijken, kans lijkt me dan ook groot dat hij hier ook een beetje geprofiteerd heeft.

Wel straf dat Patrick Janssens erbij staat met zijn staat van verdienste, anderzijds: een corrupte sos, het is nu ook weer niet dat dit zo zeldzaam is :mrgreen:

Alleszins hoop ik op een dikke straf voor de betrokken clubs en mensen, maar ik vrees ervoor.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Jacques »

Genk hangt er langs alle kanten tussen. Dat wordt, net als bij Brugge trouwens, vaak geminimaliseerd in de media in vgl. met sommige andere actoren, maar als uw half (ex-)bestuur verdacht is.... Naast Janssens staan ex-voorzitter en huidig bestuurslid Herbie Houben, bestuurslid Herman Nijs, huidig financieel directeur Filip Aerden en ex-directeur Dirk Degraen op de lijst. En het mag ook niet verbazen, want Genk heeft altijd en overal de legale en minder legale fiscale achterpoortjes opgezocht, zie bv. hun schijnstatuut als vzw, hoe ze in het verleden hun spelers aanspoorden om zich in het buitenland te domiciliëren. Heel die club stinkt gewoon. :vomit:

De volledige lijst: https://sporza.be/nl/2022/01/14/bijna-n ... 169259047/
Laatst gewijzigd door Jacques op 14 jan 2022, 16:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Overdrijven is een kunst
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Franz »

Als ik het goed begrijp zijn deze 57 enkel de namen van het strafrechtelijke luik.
Daarnaast is er ook nog een fiscaal luik (Peter, geef die 2 miljoen ne keer terug!): daar zijn er meer bij betrokken...
je kan er van uit gaan dat (quasi) alle spelers/trainers van Mogi en Velkjovic met fiscale constructies betaald werden...
dus in dat luik kan je ook bijvoorbeeld Hein VH en Co verwachten.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Franz »

Halenaar schreef: 14 jan 2022, 15:27 Langs een kant wel raar dat er niemand van onze club bijstaat, een tijdje geleden werd ook bekend dat onze club een dikke 200k in het zwart had betaald. Ik had dan ook wel de naam van Lammens wel verwacht in het rijtje.

Het dossier van Ferrera zou ik dan ook wel eens willen bekijken, kans lijkt me dan ook groot dat hij hier ook een beetje geprofiteerd heeft.

Wel straf dat Patrick Janssens erbij staat met zijn staat van verdienste, anderzijds: een corrupte sos, het is nu ook weer niet dat dit zo zeldzaam is :mrgreen:

Alleszins hoop ik op een dikke straf voor de betrokken clubs en mensen, maar ik vrees ervoor.
Lammens zal dus enkel in het fiscale luik zijn blijkbaar.
Maar zoals ik al zei: in dat luik gaat het om zeer veel personen, mogelijk (een paar) honderd.
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Bob Van Beethoven
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 okt 2010, 22:06

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Bob Van Beethoven »

De bandietenploeg uit Midden-Limburg is goed vertegenwoordigd.
Piana
Berichten: 1014
Lid geworden op: 21 mar 2021, 19:08
Supporter van: STVV

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Piana »

Bob Van Beethoven schreef: 14 jan 2022, 19:02 De bandietenploeg uit Midden-Limburg is goed vertegenwoordigd.
De afstand is op 20 jaar gigantisch groot geworden. Deels door goed bestuur (en bij ons het tegenovergestelde), deels door op het kantje en over het kantje van de wettelijkheid te lopen. Daar waar wij alles officieel deden, konden zij miljoenen uitsparen door het in het zwart te doen. Als je die miljoenen dan goed investeert...

Als je las dat Club Brugge 1 miljoen euro kon uitsparen op alleen al de ontslagvergoeding van Georges Leekens door het systeem-Veljkovic... Dan moet je niet verwonderd zijn dat je mijlen ver achterop geraakt als je alles in het wit wil doen. Dan heb ik het nog niet over andere deugnieterij binnen de Bond en tussen bepaalde clubs....

Soit, de pinten smaken niet minder, en het plezier is niet kleiner voor de supporters, als je op die manier kampioen speelt of de Beker wint.
Qui passe dans le Hesbain, est combattu l'endemain!
Plaats reactie