STVV gaat over in Japanse handen

Alles over het beleid van onze club
Jacobus

Re: STVV gaat over in Japanse handen

Bericht door Jacobus »

stvvilvoorde schreef: 29 okt 2023, 08:46 [
Jep, Toyota Diest is nog maar klein bier tegenover wat er in zaventem en diegem zit.
https://www.toyota-europe.com/about-us/ ... tor-europe

Ik vermoed dat TME de grootste japanse multinational is die in ons land zit.

Toyota in Webbekom bij Diest is het centrum van Toyota’s Europees en wereldwijd distributienetwerk van onderdelen. Er werken meer dan 1000 mensen. Ik ben er vrij zeker van dat eerder de vestiging in Zaventem en/of Diegem klein bier is vergeleken met Diest.
stvvilvoorde

Bericht door stvvilvoorde »

Jacobus schreef: 29 okt 2023, 10:30
stvvilvoorde schreef: 29 okt 2023, 08:46 [
Jep, Toyota Diest is nog maar klein bier tegenover wat er in zaventem en diegem zit.
https://www.toyota-europe.com/about-us/ ... tor-europe

Ik vermoed dat TME de grootste japanse multinational is die in ons land zit.

Toyota in Webbekom bij Diest is het centrum van Toyota’s Europees en wereldwijd distributienetwerk van onderdelen. Er werken meer dan 1000 mensen. Ik ben er vrij zeker van dat eerder de vestiging in Zaventem en/of Diegem klein bier is vergeleken met Diest.
TME is het european HQ van Toyota.
Anyway Toyota zou sowieso een geslaagde hoofdsponsor zijn.
bert1924

Bericht door bert1924 »

Het overnemen van STVV door DMM is zeker positief .
Maar het sportief beleid van de club laat veel te wensen over!!
Dit jaar geluk dat de jongeren goed presteren.Niemand had dit verwacht!!
Het spitsenprobleem.
BTW wie heeft Barnes zijn statistieken bekeken??? Zijn spitsbroeder in de aanval van zijn vroegere club had veel betere statistieken.
Piana
Supporter van: STVV

Bericht door Piana »

bert1924 schreef: 26 nov 2023, 08:19 Het overnemen van STVV door DMM is zeker positief .
Het spitsenprobleem.
BTW wie heeft Barnes zijn statistieken bekeken??? Zijn spitsbroeder in de aanval van zijn vroegere club had veel betere statistieken.
Het is nochtans het beste sportief beleid van de club sinds Paul Massa.
Qui passe dans le Hesbain, est combattu l'endemain!
enerkey

Bericht door enerkey »

Piana schreef: 26 nov 2023, 18:04
bert1924 schreef: 26 nov 2023, 08:19 Het overnemen van STVV door DMM is zeker positief .
Het spitsenprobleem.
Controversiel. Maar ik zet Leon Schepers op 2.
Piana

Bericht door Piana »

enerkey schreef: 27 nov 2023, 10:18
Piana schreef: 26 nov 2023, 18:04
Het spitsenprobleem.
Controversiel. Maar ik zet Leon Schepers op 2.
Njaa... Ik kan u wel ergens volgen. De factor Boffin is daar wel heel bepalend in.
Qui passe dans le Hesbain, est combattu l'endemain!
Jebus4life

Bericht door Jebus4life »

Nu we "weer" naar Alicante gaan? Waarom doen we geen buitenlandse stage in Japan tijdens de voorbereiding (nu niet in de winter uiteraard, maar in de zomer voor het seizoen).

Ja, dat kost iets meer als naar Holland gaan. Maar ik zie quasi alleen maar voordelen:
1. Japanse spelers hebben de kans om hun familie een keer extra te zien, dat zullen die mannen wel appreciëren.
2. De commerciële partners hebben de kans (of toch een extra kans) op hun (promo) momentje met de ploeg.
3. Het schroeft de zichtbaarheid/herkenbaarheid van het merk STVV op in Japan (wat ze toch gedeeltelijk willen?). Ook met het oog op toekomstige transfers vanuit Japan.
4. Wat oefenmatchen in Japan zorgt dat de fans van het Japanse voetbal een paar van hun jeugd/toekomstige internationals nog eens aan het werk kan zien in Japan zelf.

Enige nadelen die ik zie zijn de kosten (ne man of 40-50 naar Japan vliegen kost iets meer dan ze op de bus naar Holland zetten). De jetlag (maar de spelers zijn jonge mannen in topvorm, die mogen daar niet té veel last van hebben) en dat de niet Japanse spelers wat langer van huis zijn dan ze nu gewoon zijn.

***EDIT***
Nu in het neerschrijf, ik ga het ook neerzetten in het Bink topic. Das eigenlijk een vraag voor Meekers :cool:
Lukske de Lange

Bericht door Lukske de Lange »

Meneer Meekers, ik kan mij voorstellen dat je tevreden bent over het seizoen tot dusver?

"Voorlopig zijn we uiteraard bijzonder tevreden. Er was na het afgelopen seizoen wat onzekerheid, aangezien het duidelijk was dat er heel wat spelers gingen vertrekken. Daarnaast was ook onze trainer Bernd Hollerbach einde contract. Onze CEO Takayuki Tateishi is aan de slag gegaan met het zoeken naar een coach die ook met jongeren kon werken. Dat was vanaf het begin het idee, want er stonden wel een aantal jonge talenten klaar die het goed deden op huurbasis bij MVV (Steuckers en Van Helden) en Lierse (Delorge). Er werden ook een aantal Japanse talenten gehaald."

Jullie verrasten ook met het aantrekken van Thorsten Fink als coach.

"Met Fink vonden we een trainer die met jonge mensen kan en durft werken. Hij gaf hen alle kansen in de voorbereiding en die jonge gasten hebben het snel en goed opgepikt. Zeker in het begin van de competitie, maar nadien deden ze het ook nog goed. We speelden een aantal heel goede matchen, maar ook enkele mindere. Maar dat is de logica zelve. We staan nu 8ste, wat goed is. We willen het seizoen uiteraard goed eindigen."

Fink levert voortreffelijk werk bij STVV.

Fink past ook als mens helemaal bij STVV hebben we de indruk.

"Absoluut. Hij is heel toegankelijk. Thorsten slaat met iedereen een praatje en hij heeft ook heel veel ervaring. Het is iemand met heel veel ervaring en levenswijsheid. Hij werkt inspirerend en begeesterend. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Het is heel fijn om met zo iemand samen te kunnen werken. Fink heeft de wereld gezien, werkte onder meer bij Bayern München en dat heeft hem verrijkt als mens. Die ervaring bracht hij mee, wat uiteraard meegenomen is."

Klopt het dat jullie ook met Vermaelen spraken?

"Er is zeker contact geweest met Vermaelen. Fink en Vermaelen kennen elkaar goed vanuit Japan. Ze wonnen er bij Vissel Kobe samen de Japanse beker. We spraken met Thomas, maar dat is om een aantal redenen niet doorgegaan. We waren echter zeker geïnteresseerd om samen te werken met Vermaelen. Hij is ook iemand die op het allerhoogste niveau heeft gespeeld. Het is iemand die alvast het potentieel heeft om een grote trainerscarrière uit te bouwen."

Ik kan me voorstellen dat je als voorzitter heel tevreden bent dat jonge Belgen als Van Helden, Steuckers, Smets en Delorge helemaal doorbreken.

"Dit is zeker zeer mooi voor de club STVV. Het is een werk van vele jaren en de verdiensten gaan vooral naar de sportieve afdeling van de club: jeugdtrainers en anderen. Het klopt wel dat ik vele jaren geleden, samen met anderen, aan de wieg heb gestaan om meer financiële middelen te genereren voor de jeugdopleiding. Het is zeer mooi dat we daar nu wel de vruchten van plukken."

Talenten zoals Delorge (rechts) breken helemaal door dit seizoen.

Het is nochtans niet makkelijk om jonge talenten lang in Sint-Truiden te houden. De grote clubs liggen op de loer...

"We moeten ook eerlijk zijn dat al die jongens, uitgezonderd Delorge, ook jarenlang bij een andere club een deel van hun jeugdopleiding hebben gehad. Grote ploegen komen ze bij STVV wegplukken en sommigen zie je dan een aantal jaren later terugkeren als ze daar worden weggestuurd. Dat zijn de jongens die goed werden gevormd bij STVV, maar ook elders. Ze zien dat ze kansen krijgen in het eerste elftal van STVV en dat is zeer bemoedigend voor onze jeugdwerking."

"Daarom mogen we ons niet laten ontmoedigen als een jong talent ervoor kiest om ons te verlaten. Wie weet zien we ze nadien nog terug, dat weet je dus nooit. Smets en Steuckers waren zo bijvoorbeeld aan de slag bij KRC Genk. Ze hebben daar een heel sterke jeugdwerking en zij proberen op heel jonge leeftijd de beste talenten naar hen te halen. Maar die kunnen niet allemaal spelen."

Jullie gaan volgend jaar ook instromen met een beloftenploeg in de nationale reeksen?

"We hebben een aantal jaren geleden gekozen om dit nog niet te doen. We waren er toen nog niet helemaal klaar voor en het was ook nog een experiment. Ondertussen is gebleken dat die U23 het best goed doen en we kozen er de afgelopen jaren voor om hen uit te lenen aan andere clubs zoals MVV en Lierse. Daar leerden ze ook bijzonder veel bij in het volwassen voetbal."

"Het is opvallend dat wij nu met meer eigen jeugd in ons team spelen dan andere clubs die wel met hun U23 instapten in dat project. We gaan nu echter wel met een U23-ploeg instromen in een van de lagere nationale reeksen. Waarom? Omdat het moment er nu is om dit te doen. Er komen een aantal plaatsen vrij in de nationale reeksen. Er zijn zes of zeven kandidaturen binnen gekomen bij de Pro League. Dus de beloftencompetitie die volgend jaar nog georganiseerd gaat worden, gaat een competitie zijn waar het niveauverschil tussen de A-ploeg en de beloften véél te groot gaat zijn."

"We hebben nog heel veel talentvolle jonge talenten die op de deur kloppen. Zij moeten spelen op een goed niveau en dat kan dan in die ploeg bij de U23 tegen volwassen spelers. Zij moeten die weerstand krijgen. De talenten die het nu goed doen bij de eerste ploeg kregen die weerstand en dat heeft hun ontwikkeling goed gedaan."

De resultaten zijn goed, de eigen jeugd breekt door… Dat zijn allemaal mooie verhalen, maar STVV leeft ook weer naast het veld.

"Dat was heel belangrijk. Dat we 100 jaar worden in 2024 zal er zeker iets mee te maken hebben. Ik denk dat we daar ook heel goede stappen voorwaarts hebben gezet. Bert Stas, onze Brand Manager, levert daarin goed werk. We zijn met heel veel dingen bezig geweest en nog bezig in het kader van ons honderdjarig bestaan. We gaan voor die viering nog heel wat activiteiten organiseren. Iedere thuiswedstrijd staat dit seizoen voor een bepaald thema. In februari spelen we een dag na onze viering thuis tegen Westerlo. Dat wordt een speciale wedstrijd en we gaan dan uiteraard heel wat zaken organiseren. We willen daar wel voor een spektakel zorgen."

"We hebben ondertussen toch 20 à 25% meer abonnees ten opzichte van twee seizoenen geleden. Je voelt dat er meer beleving is. We proberen de oude tijden van Stayen, toen er minimaal 5.000 fans en soms 10.000 fans aanwezig waren, te laten herleven. Dat is niet makkelijk, want je ziet ook dat andere ploegen het moeilijker hebben om het supportersaantal van 10-15 jaar geleden terug te krijgen. Daar zijn veel redenen voor."

"De nieuwe generatie fans kijkt ook anders naar voetbal. Ze volgen soms zes matchen tegelijkertijd. Ze willen anders geprikkeld worden dan pakweg twintig jaar geleden. Dat is een leuke uitdaging. Maar we hebben een zeer goed en jong team die daar goed mee bezig is. Maar het is fijn dat STVV weer leeft. De mensen praten weer over de club."

https://www.voetbalnieuws.be/news/74997 ... ondom-stvv

Voorzitter, gaan er smaakmakers STVV verlaten in januari?

"Kijk, we weten dat België een opleidingsland is. Bijna alle clubs, uitgezonderd Club Brugge misschien, moeten spelers verkopen om een exploitatieverlies op te vangen. Die jongens (Delorge & co, nvdr.) doen het goed en er zal zeker navraag komen naar hen. Of we hen kunnen houden? Neen. Willen we ze houden? Tuurlijk."

"Maar het zou ook niet fair zijn om die jongens ten allen prijzen te houden, als ze zelf misschien klaar zijn om elders een volgende stap te zetten. Zij verdienen het ook om het uiterste uit hun carrière te halen. STVV is geen eindstation voor een speler van 20 jaar met veel talent, dat weten we uiteraard ook. Het is belangrijk dat ze kunnen spelen. Het is een utopie om te denken dat al die jongens hier binnen drie jaar nog spelen. Dat is onmogelijk."

Er is veel interesse in de STVV-spelers.

Delorge wordt het hevigst gelinkt aan een transfer.

"Frankfurt toont heel concrete belangstelling voor Delorge. Gaat een transfer in januari plaatsvinden? Dat weten we nu nog niet. Dat is een zaak voor meneer Tateishi en voor de entourage van de speler."

"Of een verkoop in januari en een uitleenbeurt tot het einde van het seizoen een optie is? Dat zijn allemaal mogelijkheden. Die jongens moeten kunnen spelen. Als bepaalde spelers een transfer naar Frankfurt, Engeland, Italie of Spanje kunnen realiseren en daar vooral op de bank zitten… Is dat dan de juiste stap? Het is aan de spelers om die keuze te maken. In die zin staan we zeker open zoals Genk met Maarten Vandevoordt heeft gedaan. Verkopen en dan nog huren. Maar dat hangt van dossier per dossier af."

Jaren geleden verkochten jullie uit noodzaak Schoofs, Edmilson en Dompé. Die angst leeft nu ook bij de STVV-fans.

"Die angst is onnodig. De situatie is nu helemaal anders. DMM is al zes jaar bij STVV en we draaiden altijd zeer stabiele jaren. Het was enkel één seizoen moeilijk, maar toen wist Peter Maes ons te redden. Er zijn ook investeringen gedaan in de ploeg de voorgaande jaren. Als er spelers vertrekken, willen we op ons huidige niveau blijven. We hopen dan andere jongens klaar te stomen. Vorig jaar duwde Vincent Kompany door voor Ameen Al-Dakhil. We wilden hem niet laten gaan, maar dat gebeurde dan toch. Hollerbach bracht Smets echter stelselmatig in de ploeg. We moeten proactief handelen."

Gaan jullie ook de markt op? Bijvoorbeeld voor een nieuwe spits?

"We gaan zeker de markt op om een spits te halen. Het siert de trainer dat hij veel vertrouwen geeft aan de andere spitsen. Het is niet makkelijk om met de huidige aanvallers de positie in te vullen om ook daar rendement te halen."

"Dat Kahveh Zahiroleslam al leuke zaken liet zien? Hij is een zeer goede en slimme jongen. Hij heeft ook iets onvoorspelbaar in zijn acties, wat zeer interessant is. Maar we gaan zeker voor een spits gaan. De cijfers van de aanvallers zijn niet goed genoeg. Ze hebben zeker kwaliteiten, maar we moeten eerlijk zijn. De statistieken vooraan bij de spitsen zijn onvoldoende."

STVV kent een goed seizoen.

Je bent al sinds 2018 voorzitter van STVV. Je mandaat werd met nog eens twee jaar verlengd. Daarmee zal je in de top vijf komen van langstzittende STVV-voorzitters. Hoe blik je tot op heden terug op deze periode?

"Oh, dat wist ik niet. In de Pro League ben ik in die zes jaar tijd al een van de anciens geworden. Het gaat heel snel in het voetbal. Het was een heel leerrijke periode tot dusver. Ik ben dankbaar omdat je toch veel respect van mensen binnen de club krijgt en ook van de fans. Het is echter ook ondankbaar, omdat als het minder snel gaat, ze snel op jou gaan roepen. Maar dat vind ik ook niet erg. Ik ben vroeger scheidsrechter geweest. Als het goed gaat, is dat normaal. Als het slecht gaat, dan hoor je het wel (lacht)."

"Ik ben een atypische voorzitter. De club is in Japanse handen en meneer Tateishi is de man die de feitelijke leiding heeft. We hebben een goede communicatie en er is een goed overleg. De dag dat ik het gevoel heb dat ik geen meerwaarde meer heb voor de club, dan is het misschien beter dat iemand anders dat kan doen. Maar door mijn opleiding kan ik met de financiën, het juridische aspect en kennis van de Belgische wetgeving wel mijn steentje bijdragen. Ik probeer ook het contact met de fans goed te onderhouden. Het is een leuke job."

Wat was voor jou het mooiste moment in 100 jaar STVV?

"Voor mij persoonlijk... Even denken. Als fan heb ik er veel meegemaakt in het stadion. Maar ik zal er eentje kiezen als voorzitter. Dat was voor mij na het ontslag van Marc Brys. We gingen met Nicky Hayen als coach naar Genk en we vreesden voor een pandoering. We zijn daar toen echter gaan winnen met 1-2 en dat was heel speciaal. We hadden dat absoluut niet verwacht. Dat was een heel mooi moment. "

We mogen ondertussen wel stellen dat de overname door DMM meer dan geslaagd is.

"Dat klopt. In het begin sprak iemand van DMM over play-off, liefst binnen de drie jaar. Dat werd toen gretig aangehaald in alle media, maar nadien heeft niemand binnen STVV daar nog over gesproken. Er is vanuit Japan ook de grote wil om de club STVV te laten groeien. Vroeg of laat willen we zeker Europa in."

"Vandaag moeten we de financiën vooral laten groeien. Vanuit Japan wordt daar heel erg hard aan gewerkt, net als in België waar we de plaatselijke markt blijven bespelen. In Japan is STVV een van de bekendste clubs geworden. We komen voor in het straatbeeld in Tokio, er zijn tv-programma’s waar STVV aan bod komt…"

Trekt STVV op termijn misschien eens naar Japan voor een tour?

"Daar is zeker al sprake van geweest. Dat behoort tot de mogelijkheden."

Het valt ook op: er is een gezond beleid. STVV springt niet verder dan de club aankan, wat bij andere ploegen wel duidelijk het geval is als we de verliezen daar bekijken.

"DMM wil vooruit maar met de voeten op de grond. De financiën worden heel erg in de gaten gehouden, maar het budget is de afgelopen jaren al gestegen."

Jullie krijgen niet zomaar een zak geld en ‘doe maar’.

"We hebben geen groot budget zoals de top zeven in België. STVV heeft een aandeelhouder die financieel sterk staat, maar er worden niet zomaar zakken geld klaargezet om zomaar uit te geven. Er moet een goed financieel en sportief plan zijn om voor stabiel succes te zorgen."

"Het kan wel eens nodig zijn dat er een injectie komt als de nood hoog is. Maar dat is uitzonderlijk. We willen op termijn graag de Champion’s play-offs halen, maar moeten we daarom heel zwaar investeren in transfers en risico’s nemen? Dan dreig je de financiële basis wankeler te maken, want er is geen zekerheid dat je het haalt. Maar we moeten proberen die stap wel te zetten met het stabiele beleid dat we nu voeren."

Tot slot: klopt het dat er in het verleden Amerikaanse interesse was in STVV?

"Concreet niet echt. Ik weet wel dat meneer Tateishi mij een hele tijd geleden heeft gezegd dat hij wel verzoeken krijgt om aan tafel te zitten. Maar verder is dat nooit gegaan bij STVV."

https://www.voetbalnieuws.be/news/74998 ... rs-spreekt
lindoke

Bericht door lindoke »

Het langst als voorzitter in de top 5 aller tijden bij STVV. Dat is toch iets waar hij fier op mag zijn.
Professionaliteit: het deskundig, op een kwalitatief goede manier uitoefenen van een beroep door de beroepskracht.
Krisaias

Bericht door Krisaias »

lindoke schreef: 31 dec 2023, 00:37 Het langst als voorzitter in de top 5 aller tijden bij STVV. Dat is toch iets waar hij fier op mag zijn.
Voor mij doet Meekers het goed hoor, maar da's weer zo'n stat waar ge alles mee kunt bewijzen. 'Top 5' ... gedeeld vijfde op een totaal van achttien voorzitters. Hij heeft nog een weg te gaan om Lambeets of Massa in te halen, maar ik gun het hem wel.
"Chairmen come and go, boards come and go, but the fans remain. They are the one true constant. I've just been a custodian of the Club" - Eddie Thompson + , Dundee United
STVV-fan

Bericht door STVV-fan »

Jebus4life schreef: 30 dec 2023, 12:22 Nu we "weer" naar Alicante gaan? Waarom doen we geen buitenlandse stage in Japan tijdens de voorbereiding (nu niet in de winter uiteraard, maar in de zomer voor het seizoen).

Ja, dat kost iets meer als naar Holland gaan. Maar ik zie quasi alleen maar voordelen:
1. Japanse spelers hebben de kans om hun familie een keer extra te zien, dat zullen die mannen wel appreciëren.
2. De commerciële partners hebben de kans (of toch een extra kans) op hun (promo) momentje met de ploeg.
3. Het schroeft de zichtbaarheid/herkenbaarheid van het merk STVV op in Japan (wat ze toch gedeeltelijk willen?). Ook met het oog op toekomstige transfers vanuit Japan.
4. Wat oefenmatchen in Japan zorgt dat de fans van het Japanse voetbal een paar van hun jeugd/toekomstige internationals nog eens aan het werk kan zien in Japan zelf.

Enige nadelen die ik zie zijn de kosten (ne man of 40-50 naar Japan vliegen kost iets meer dan ze op de bus naar Holland zetten). De jetlag (maar de spelers zijn jonge mannen in topvorm, die mogen daar niet té veel last van hebben) en dat de niet Japanse spelers wat langer van huis zijn dan ze nu gewoon zijn.

***EDIT***
Nu in het neerschrijf, ik ga het ook neerzetten in het Bink topic. Das eigenlijk een vraag voor Meekers :cool:
En de oefenmatchen zijn dan tegen ex ploegen van de Japanse spelers die we op dat moment hebben.

Ik ijver hier al zo lang voor.

Enkel maar voordelen.

DMM kan een soort "meet en greet" winactie opzetten, STVV wordt bekender in Japan..
stvvilvoorde

Bericht door stvvilvoorde »

Die hebben maar een week of 2 zonder competitie (dacht de laatste 2 weken van Juli)
Valt meestal slecht ivm het begin van competitie hier.

Er was wel wat beweging en steun om de J-League om te schakelen van een zomercompetitie(lente-herfst) naar een wintercompetitie (herfst-lente).
Weet wel niet of dat voor volgend jaar gaat zijn.
STVV-fan

Bericht door STVV-fan »

stvvilvoorde schreef: 02 jan 2024, 13:47 Die hebben maar een week of 2 zonder competitie (dacht de laatste 2 weken van Juli)
Valt meestal slecht ivm het begin van competitie hier.

Er was wel wat beweging en steun om de J-League om te schakelen van een zomercompetitie(lente-herfst) naar een wintercompetitie (herfst-lente).
Weet wel niet of dat voor volgend jaar gaat zijn.
https://www.japantimes.co.jp/sports/202 ... ar-change/
Jones

Bericht door Jones »

Nog iemand iets gehoord van de crowdfunding voor het trainingscentrum in Kortenbos ?
STimVV

Bericht door STimVV »

De gemiddelde toeschouwersaantallen van de competitie 2023-2024:

1 Anderlecht 21136
2 Club Brugge 20876
3 Standard 19907
4 RC Genk 17738
5 AA Gent 15216
6 Antwerp FC 14261
7 KV Mechelen 13156
8 OH Leuven 7714