Omdat het niet altijd voetbal, werk of gezin kan zijn...
Hieronder een warme oproep aan mensen op het forum die zich aangesproken voelen om deel te nemen. En/of om te delen met mensen in hun omgeving die in aanmerking komen om mee te doen aan het onderzoek.
Beste papa en mama,
Ik ben Nils Somers, een 36 jarige student Gezinswetenschappen aan de Odisee Hogeschool en zelf vader van een zoontje. Voor mijn bachelorproef voer ik een onderzoek uit rond het thema ‘vaderschap in gezinnen met een kind met een aangeboren beperking’
Wij als maatschappij hebben nog vaak het beeld voor ogen dat ‘de zorg van het kind’ ten laste is van de moeder. Eerdere studies wezen uit dat ook de hulpverlening bij gezinnen die zich in maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden, slechts in beperkte mate de vaders betrekken. De focus ligt vaker bij de moeder.
In dat kader wil ik graag aandacht geven aan zowel samenwonende ouders, als aan eenoudergezinnen, van een kind met een aangeboren beperking.
Er is namelijk nog weinig wetenschappelijk onderzoek verricht naar hoe vaderschap beleeft wordt binnen deze gezinnen. Ervaringen van papa’s bij contacten met de zorgverleners binnen de Gehandicaptensector zijn hiervoor ook essentieel.
Door middel van een interview wil ik begrijpen hoe jullie beiden vaderschap binnen en rond het gezin ervaren. Op die manier een stem geven aan vader én moeder. Openstaan voor ieders gevoelens, ervaringen,…is daarbij mijn streven.
Zijn jullie samen of apart ouder(s), van een kind (0 -18j) met een aangeboren beperking, en heeft u interesse om jullie verhaal te delen? Stuur me een mail via [email protected]
Ik beschouw het als een voorrecht om te mogen luisteren naar de ervaringen die jullie wensen te delen!
Bachelorproef: Vaderschap in gezinnen met een kind met een aangeboren beperking
-