Roger Maes overleden

Alle info over onze ex-spelers
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Roger Maes overleden

Bericht door Since '54 »

De heer Roger Maes (°05.09.1933) oud centervoor van STVV overleed gisteren op 19.11.2017 op 84-jarige leeftijd in het Jessaziekenhuis te Hasselt. Roger werd geboren in het Haspengouwse Rijkel, studeerde mechanica en werd technisch leraar in het Rijks Technisch Instituut (R.T.I.) Terbiest zoals dat destijds noemde. Hij huwde met Suzanne Baeten uit Hoepertingen. Het koppel bouwde begin jaren '60 een bungalow aan de Tongersesteenweg te Ordingen en woonden er tot op heden nog steeds. Het paar kreeg twee zonen.
Roger werd voetballend opgeleid bij de Jeugd Borgloon en werd er, in de jaren '50 en erg jong, weggeplukt door FC Tilleur dat toen in de Belgische 1ste klasse speelde. Het in 1957 naar 1ste klasse gepromoveerde STVV had al een paar jaar haar oog laten vallen op de jonge Haspengouwer. Ik zie hem in het seizoen 1958-1959 op Stayen nog aantreden in de wit-blauw gestreepte uitrusting van FC Tilleur. Alle Haspengouwse ogen op hem gericht: 'Da's Moaske sè, dee doo, dee nummerou neige!' Roger speelde een sterke wedstrijd maar zijn ploeg verloor met 3-2 op Stayen. Het seizoen later werd Roger aangetrokken door STVV waar hij tot het seizoen 1967-1968 fanionspeler was. Hij speelde 217 officiële competitiewedstrijden voor STVV en scoorde 89 doelpunten.
Roger is steeds een minzaam man, een goede huisvader en een gentleman pur sang geweest. In hem verlies ik een persoonlijke vriend en STVV verliest een gouden icoon in haar lange geschiedenis.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Roger Maes overleden

Bericht door tesneusdoek »

R.I.P.
Misschien moet er op Stayen ergens een zaal ingericht worden als clubmuseum. Dat spreekt zowel spelers als supporters en sponsors aan, zeker Japanners die houden van tradities.
Jones
Berichten: 3167
Lid geworden op: 19 dec 2015, 20:32

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Jones »

Hebben zijn zonen dat niet in zijn voetsporen kunnen treden ?
Gebruikersavatar
the fan
Berichten: 1225
Lid geworden op: 24 nov 2010, 11:22

Re: Roger Maes overleden

Bericht door the fan »

Zaterdag hopelijk een mooi eerbetoon, zeker omdat er 600 jeugdspelers zijn...
Daar kan je al iets mooi mee doen, ;-)
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Since '54 »

Amper een reactie op dit forum bij het overlijden van een topspits met om en bij de 300 wedstrijden en 100 doelpunten op zijn naam. Een gentleman-speler die 10 jaar Stayen heeft mee in brand gestoken. Hoe komt het dat ik er niet eens verbaasd van ben?
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Jebus4life »

In mijn geval omdat ik meer dan 20 jaar na z'n laatste wedstrijd geboren ben.
Ik had tot je forumpost nog nooit van de naam Roger Maes gehoord, dus ik kan er helaas niet veel over zeggen...
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Roger Maes overleden

Bericht door enerkey »

Ik kan nu hier idd ook moeilijk herinneringen gaan beginnen ophalen over een speler die voor mijn geboorte bij STVV speelde. Mijn condolaties aan de familie kan ik eventueel overmaken op de website van Vanmechelen. Ga die dan hier ook niet zetten.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Mikman »

Er is ooit zelfs een toneelstuk over STVV geschreven met als titel "De goal van Maes" , refererend naar zijn omhaal-doelpunt tegen Anderlecht.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6716
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Jacques »

Denk dat het voor 90% van de mensen hier "ver voor hun tijd" was. De goal van Maes behoort tot het collectief geheugen van de club, maar meer dan een paar zwart-wit beelden heb ik er ook nooit van gezien. Ik ben er anderzijds wel van overtuigd dat een minuut stilte (zie ik persoonlijk liever dan applaus) voor de aftrap wel alom gerespecteerd zal worden. Daarvoor hoef je de man niet hebben zien spelen. Idem trouwens voor Luc Martens, bij wie er zelfs niet meteen een belletje ging rinkelen bij mij ( :oops: ).
https://www.stvv.com/nl/nieuws/a-kern/o ... -overleden
Overdrijven is een kunst
Jones
Berichten: 3167
Lid geworden op: 19 dec 2015, 20:32

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Jones »

Na een beetje zoekwerk op youtube : http://youtu.be/ybleERnny4Q
En hier zal ook wel een goaltje van hem tussen zitten :
http://youtu.be/ZDN3yI1-7XY
Info begrafenis Luc Martens : http://www.inmemoriam.be/nl/2017-11-20/ ... edirects=1
Roger Maes' uitvaart is morgen : http://www.inmemoriam.be/nl/2017-11-19/ ... edirects=1
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Vouch »

Twee iconen die ons deze week verlieten. Ook ik ben te jong, maar mijn vader vertelde me talloze keren over hen en dan inderdaad vooral over Maes (en zeker zijn doelpunten tegen Anderlecht). Als ik goed ben was Luc Martens wel een international, al ben ik niet zeker of het een A-international of een B-international was. Stilaan begint onze Gouden Generatie ons te verlaten...
Gebruikersavatar
Krisaias
Berichten: 1446
Lid geworden op: 06 okt 2010, 21:39

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Krisaias »

Zeer magertjes gisteren op Staaien wat moest doorgaan voor het afscheid van twee clubiconen. Als het een half minuutje applaus was, zal het veel geweest zijn. Maar wel uitgebreid de tijd nemen om af te roepen welke toevallige bezoeksters gisterenavond een broodmachine gewonnen hebben...

Zielig... voor twee spelers die goed waren voor 450 eersteklassewedstrijden voor STVV (Martens 238 en Maes 212) en wetende dat Roger Maes de topschutter allertijden is in eerste klasse voor geel-blauw (89 doelpunten, net zoveel als Lon Polleunis)

:roll:
"Chairmen come and go, boards come and go, but the fans remain. They are the one true constant. I've just been a custodian of the Club" - Eddie Thompson + , Dundee United
stvv'er
Berichten: 2431
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:00

Re: Roger Maes overleden

Bericht door stvv'er »

Krisaias schreef:Zeer magertjes gisteren op Staaien wat moest doorgaan voor het afscheid van twee clubiconen. Als het een half minuutje applaus was, zal het veel geweest zijn. Maar wel uitgebreid de tijd nemen om af te roepen welke toevallige bezoeksters gisterenavond een broodmachine gewonnen hebben...

Zielig... voor twee spelers die goed waren voor 450 eersteklassewedstrijden voor STVV (Martens 238 en Maes 212) en wetende dat Roger Maes de topschutter allertijden is in eerste klasse voor geel-blauw (89 doelpunten, net zoveel als Lon Polleunis)

:roll:
Inderdaad, dat lauw applausje van circa +- 15 sec. was werkelijk beschamend. Een volle minuut stilte is 100x eerbiedigender en respectvoller naar de overledenen en hun familie toe.
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Since '54 »

Kris, wie kent hier de geschiedenis van STVV nog. Wie heeft het boek '50 jaar STVV' wie heeft het boek '75 jaar STVV' wie heeft het boek 'het Fenomeen STVV'. Wie interesseerde zich in de legendarische beelden over STVV-reportages van de VRT. Wie die documenten nooit heeft gezien, bekeken en beluisterd kan van 'zijn STVV' geschiedenis uiteraard niet meespreken. Spijtig, erg spijtig. Wie geen respect heeft voor het verleden kan geen visie hebben voor de toekomst.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Roger Maes overleden

Bericht door Mikman »

Tja, onze stadionspeaker heeft het iedere week in zijn half uur durende monoloog voor de match toch zo druk met aan te kondigen dat de jaarlijkse wafelenbak van de Chiro er aan zit te komen, dat jeugdspelertje x zijn schoenen verkeerd geknoopt had, dat de invitees van de hoofdsponsor met de Vespa zijn gekomen, dat de spelersvrouwen de afgelopen week een gratis pedicure hebben gehad... zodat er geen tijd meer overblijft voor de essentiële zaken.
Enfin, als het van Ivo had afgehangen zou de minuut stilte er wel gekomen zijn, daar niet van, maar dat krijg je dus als je prioriteiten verkeerd liggen.
Plaats reactie