Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

stvvilvoorde schreef: Veel mensen geven tegenwoordig de schuld voor deze onkunde aan het BAS.
Dit hof heeft echter enkel een zuiver controlerende functie.
De ware schuldigen zijn de slecht opgestelde reglementen en timing van de KBVB + profliga.

Standard is 35 jaar geleden op identieke manier een degradatie ontlopen.
In die 35 jaar heeft men geen hol gedaan om dit achterpoortje dicht te timmeren.
Ja en nee.

Ja, de reglementen worden door KBVB en Pro League al dan niet bewust krakkemikkig opgesteld. Daar begint het natuurlijk mee.

Nee, want het BAS oordeelt ook inhoudelijk en doet dus meer dan alleen maar het werk van andere instanties controleren. Dat het BAS beslist dat KVM niet kan degraderen op basis van de interpretatie van de woordgroep "van het betreffende seizoen" is niet enkel de controle of vaststelling dat die regel dubbelzinnig is. Het is tevens een eigen interpretatie die de beslissing van de Geschillencommissie overrulet. Indien het BAS enkel controleerde, zou het BAS kunnen concluderen dat men die regel moet aanpassen of dat het proces moet worden overgedaan, maar het zou zelf geen inhoudelijke uitspraak vellen over de grond van de zaak.
Ook in de quasi jaarlijkse licentie-soap doet het veel meer dan controleren. Onder andere doordat het BAS toestaat dat clubs bij hen nieuwe elementen mogen aanbrengen, wordt een proces de facto overgedaan en volgt er een nieuwe uitspraak die de beslissing van de licentiecommissie overrulet. Ze sturen clubs niet terug naar de licentiecommissie om daar opnieuw de procedure te doorlopen, nee, ze delen gewoon zelf licenties uit als clubs bij hen komen aankloppen. Voorbeelden legio: WS Woluwe, Boussu-Dour, ja zelfs STVV één keer.
In die zin beschouw ik het BAS als meer dan louter een controle-orgaan.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Morgen om 20u15 op La Une een nieuwe episode in de beerput die het Belgisch voetbal is. Vandaag lost Sporza al een schot(je) voor de boeg.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

Vooral Bayats en Herman Van Holsbeeck zouden er niet goed uit komen.
Van Holsbeeck zou via Velkjovic, Delferriere benaderd hebben om de match tegen Brugge 'goed te fluiten'
Jones
Berichten: 3167
Lid geworden op: 19 dec 2015, 20:32

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jones »

Ik zou eens willen weten of STVV ook schade heeft geleden hierdoor
Gebruikersavatar
KNRI
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 aug 2011, 18:48

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door KNRI »

ik herinner mij van ons toch ook ergens een match tegen Anderlecht die zeer dubieus verliep...in ons nadeel. Met zeer vreemde scheidsrechterlijke beslissingen.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door stvvilvoorde »

KNRI schreef: 30 sep 2021, 11:50 ik herinner mij van ons toch ook ergens een match tegen Anderlecht die zeer dubieus verliep...in ons nadeel. Met zeer vreemde scheidsrechterlijke beslissingen.
Bekijk ook eens hoe de 2-1 tegen Eupen valt eind januari 2019.
Anderlecht in volle achtervolging om toch maar PO1 te halen (die ze uiteindelijk ook halen).
Maar in deze match krijgen ze de 2-1 toch wel heel makkelijk aangeboden, Santini staat meters buitenspel, maar wordt niet gecorrigeerd door ref noch var.

Eigenlijk een rode draad in de laatste seizoenen van Anderlecht.
Een heel seizoen lang harken, maar toch altijd in extremis PO1 halen.
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Franz »

Na het bekijken van deze reportage moet je concluderen dat Roland waarschijnlijk een van de enige clubvoorzitters in 1A is geweest zonder maffiose connecties en/of praktijken. :Roland:
De reportage gaf ook de indruk dat het parket echt wel een groot aantal personen uit 'het milieu' (de reportage heette 'Le milieu du terrain') zal vervolgen... afwachten...
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jebus4life »


Nu Operatie Zero, het grootschalige onderzoek naar onder meer fraude, omkoping en matchfixing in het Belgische voetbal, afgerond is, is het wachten op wat de gevolgen zullen zijn. Advocaat Kris Luyckx meent dat heel wat voetbalclubs een degradatie boven het hoofd hangt.

Kris Luyckx is de advocaat van voetbalmakelaar Dejan Veljkovic, die als spijtoptant zijn boekje opendeed bij het Belgische gerecht, in ruil voor strafvermindering. Luyckx is dus uitstekend geplaatst om in te schatten wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van het onderzoek.

"We spreken over een systeem dat wijd vertakt was in het Belgische voetbal", schetst de advocaat de situatie in De Afspraak. "Bijna elke club is wel eens geconfronteerd geweest met die praktijken. De ene wat meer, de andere wat minder, sommigen hadden er hun businessmodel van gemaakt."

Het is dan ook niet onlogisch dat wellicht heel wat mensen nog de rekening gepresenteerd zullen krijgen. "Er zijn een 50-tal transfers waarbij iets fundamenteel verkeerd gegaan is. Dat komt neer op zo'n 100 contracten waarbij fraude geweest is", weet Luyckx.

"Vaak zijn bij zulke contracten verschillende bestuursleden of spelers betrokken. Het is over die zaken dat mijn cliënt open boek gedaan heeft."

Bij de Belgische voetbalbond KBVB zitten ze te wachten op het dossier. Wat zullen de gevolgen zijn? "Als men echt consequent is, dan zullen we volgend jaar met niet te veel ploegen in 1e klasse moeten spelen", gooit Luyckx een bommetje.

"Wellicht zullen sommige clubs zich verschuilen achter het feit "dat ze het niet wisten" of dat "het bestuur ermee bezig was". Maar als de KBVB consequent is en zijn reglement correct toepast, kan het niet anders dan dat bepaalde clubs zullen moeten degraderen."
Zoals ik in een ander topic reeds schreef: 0,0 gevolgen zullen er zijn op een paar kleine garnalen na. Alsof er een G5 ploeg gestraft zal worden :grappig:
Jean-Paul
Berichten: 890
Lid geworden op: 06 aug 2019, 18:38

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jean-Paul »

KNRI schreef: 30 sep 2021, 11:50 ik herinner mij van ons toch ook ergens een match tegen Anderlecht die zeer dubieus verliep...in ons nadeel. Met zeer vreemde scheidsrechterlijke beslissingen.
Tim Pots. Van 0-1 floot meneer himself Anderlecht naar 4-1. Een echte schande was dat. Wij terug naar tweede.
Jean-Paul
Berichten: 890
Lid geworden op: 06 aug 2019, 18:38

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jean-Paul »

De voetbalbond heeft allang niks meer te zeggen. Het zijn de grote ploegen die overal de beslissingen nemen , ook bij het aanstellen van scheidsrechters waar ze een voorkeur voor hebben.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Jacques »

Een ideaal moment om die plannen voor de verdere afslanking van eerste klasse uit te voeren. Of geldt dat niet als het over Standard, Genk en co. gaat? :mrgreen:
Overdrijven is een kunst
Yellow Feaver
Berichten: 1802
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:46

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Yellow Feaver »

Jacques schreef: 05 okt 2021, 09:58 Een ideaal moment om die plannen voor de verdere afslanking van eerste klasse uit te voeren. Of geldt dat niet als het over Standard, Genk en co. gaat? :mrgreen:
Als het zover komt gaan we zo een Belgische oplossing krijgen. Een hervorming waarbij deze ploegen een half seizoentje in de B-reeks mogen promoveren naar de A-reeks, Standard dat al uitgeteld is voor play-off 2 en op het einde van het seizoen toch nog 6 punten aftrek krijgt, De beloftenteams die niet in 1B mogen aantreden...enfin creativiteit genoeg eens het zover is. Het laatste bommetje lijkt me meer een drukkingsmiddel van de advocaat van Velkojvic.
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Dreke »

Jean-Paul schreef: 05 okt 2021, 04:37
KNRI schreef: 30 sep 2021, 11:50 ik herinner mij van ons toch ook ergens een match tegen Anderlecht die zeer dubieus verliep...in ons nadeel. Met zeer vreemde scheidsrechterlijke beslissingen.
Tim Pots. Van 0-1 floot meneer himself Anderlecht naar 4-1. Een echte schande was dat. Wij terug naar tweede.
De man die onterecht liet doorspelen toen de lijnrechter overduidelijk buitenspel vlagde. Zelfs Deferm leek enige tekenen van verontwaardiging te tonen. Dan weet je het wel...
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Brusselmans »

Dreke schreef: 05 okt 2021, 18:20 Zelfs Deferm leek enige tekenen van verontwaardiging te tonen.
:grappig:
Franz
Berichten: 1764
Lid geworden op: 04 apr 2015, 15:19

Re: Nieuw matchfixing schandaal in Belgisch voetbal

Bericht door Franz »

De Vlaamstalige voetbalverslaggevers : armoe troef! Ik zet de Franstaligen op of anders zonder geluid (de kans dat ik zo onze spelers herken is groter dan de reporters het kunnen)
STVV Sint-Truidense Voetbal Vitrine
Plaats reactie