Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Alles over het beleid van onze club
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door tesneusdoek »

Een beetje geschiedenis in verband met Stayen...

https://www.indehekken.net/de-truiense- ... chiedenis/
De Truiense Kanaries met een rijke geschiedenis

Vroege voetbalgeschiedenis
Op de grens met Vlaams-Brabant, niet ver van de Luikse grenzen, maar op en top Limburgs, ligt Sint-Truiden. Naar verluidt de enige stad die naar haar oprichter is vernoemd (Sint-Trudo) en vooral bekend omwille van haar fruitteelt, was Sint-Truiden er als de kippen bij om een eigen voetbalploeg te hebben. Voor het gemak houden we het even op Sint-Truiden zelf en kijken we niet naar de veertien deelgemeentes die de stad rijk is.

Afbeelding

Football Club Saint-Trond Sportif was er al in 1908. Wanneer ze precies begonnen is onbekend, maar in 1912 verdwenen ze alweer. La Vaillante de Saint-Trond was ook in 1908 actief, maar is verder volledig onbekend. Daarna bleef het even stil. Tot in 1920 The Red Star Saint-Trond de kop op stak. Er is opnieuw geen duidelijkheid sinds wanneer ze actief waren, maar in 1920 verdwenen ze alweer van het voetbaltoneel.

Afbeelding

Maar dan begon het huidige voetbalverhaal. In 1923 werd Football Club Gold Star Saint-Trond opgericht. Een jaartje later kwam daar Sint-Truidensche Voetbalvereeniging bij. Eind 1924 onthief Gold Star zichzelf om alle spelers lid te laten worden van het nieuwe STVV. Volgens de clubwebsite was er in 1924 een fusie tussen datzelfde Gold Star en Union Sint-Truiden. Dat lijkt ons niet aannemelijk aangezien Gold Star pas na de oprichting van STVV werd geschrapt. En van Union is er geen spoor te vinden. Wie hier meer van weet, mag ons steeds contacteren.

Successen bij De Kanaries
De eerste wedstrijd van STVV was overigens een galamatch tegen het oudere Cercle Tongeren. Zij speelden toen al in de tweede nationale divisie. De ambities bij de Truiense club waren duidelijk groot. En terecht, want in die eerste jaren in de Limburgse reeksen haalden ze goede resultaten. In 1928 wisten ze voor het eerst de nationale reeksen te halen, de derde klasse op dat moment. Dit duurde slechts een jaar, maar in 1930 stonden ze er alweer. En deze keer voor een langere periode.

Afbeelding

Die successen bleven niet onopgemerkt. Andere Truiense ploegen werden opgericht, waarvan eentje zelfs door een supportersvereniging van STVV. Al bestond die laatste slechts twee jaar; tussen 1927 en 1929. Maar het echte STVV bleef wel met een goeie vaart verder denderen. Enkel tussen 1935 en 1937 stonden ze even weer in de regionale reeksen, maar daarna zouden ze altijd op het nationale toneel optreden.

Afbeelding
Afbeelding

In 1948 zouden ze voor het laatst in de derde klasse spelen. Na een promotie naar de tweede klasse dat jaar zouden ze tot op heden in die tweede of de eerste klasse verblijven. De Kanaries zouden nog moeten beginnen aan hun echte successen. Van wanneer ze die bijnaam hebben, is niet meteen duidelijk. Maar de verklaring is een pak eenvoudiger: de stadskleuren zijn geel en blauw. De club nam bij de oprichting die exacte kleuren over en speelt vanaf het begin hoofdzakelijk in het geel. Et voilà: een bijnaam die ze ongetwijfeld met trots delen met onder andere de Braziliaanse nationale ploeg.

Alleen een titel ontbreekt
In 1957 sprongen De Kanaries over naar de eerste klasse en een eerste glansperiode was begonnen. Nadat hun stadion, waar STVV sinds 1927 speelde, in 1944 volledig plat gebombardeerd werd en kort daarna opnieuw opgebouwd werd, kreeg Stayen (toen nog Staaien) eindelijk topvoetbal te zien. In 1959 wisten ze Raymond Goethals als trainer binnen te halen en die vormde een ploeg dat later een giant killer werd genoemd. Stayen werd de Hel van Stayen genoemd. Mede dankzij de introductie van de buitenspelval die Goethals goed wist te gebruiken.

Afbeelding

De absolute topjaren waren 1966, waarin ze nipt tweede werden, en 1971, waarin ze de finale van de Beker verloren. Maar in 1974 moesten ze toch terug naar de tweede klasse. Het zou tot 1987 duren eer ze terug op het hoogste schavotje stonden. Na enkele jaren in eerste en opnieuw enkele jaren in tweede, zou rond de eeuwwisseling een korte nieuwe glansperiode volgen. In 2003 eindigden ze knap vierde en verloren ze opnieuw de finale van de Beker. Daarna zou het degradatiespook echter weer de kop op steken en verschillende jaren aan één stuk liftten De Kanaries van tweede naar eerste en omgekeerd.

Afbeelding

Sinds 2016 staan ze weer onafgebroken in de eerste klasse. De titel, daar denken ze realistisch gezien niet meteen aan. Maar de titel van Limburg is wel elk jaar opnieuw een doel voor hen. De rivaliteit met KRC Genk is enorm hevig. Meestal is zo’n rivaliteit tussen clubs een aloude traditie, maar in dit geval is het een recent gevalletje. Als mijnwerkersgemeente en -club stak het bij de Truienaars dat fusieclub RC Genk geld toegeschoven kreeg van de koolmijnen. Niet lang daarna kwam Racing Genk een overwinning in Stayen, waardoor De Kanaries in 1991 degradeerden. Sindsdien is de rivaliteit alleen maar heviger geworden tussen de twee Limburgse clubs.

Afbeelding
Afbeelding

Of er daarvoor al andere ‘rivalries’ bestonden, is niet meteen duidelijk. Maar de Hel van Stayen had dat misschien niet meteen nodig. Genoemd naar de voormalige buurtwijk Staden, verbasterd tot Staaien en later Stayen, zag het heel wat toppers afdruipen, kon het daadwerkelijk spoken, kreeg het later als eerste Belgische club een kunstgrasveld en is het intussen onherkenbaar veranderd en gemoderniseerd. Enkel de bezoekerstribune doet nog mijmeren naar lang vervlogen tijden. Al wordt het ook wel vaak de gevangenis of de kooi genoemd. Om begrijpelijke redenen…
Gebruikersavatar
zipke373
Berichten: 1417
Lid geworden op: 29 sep 2010, 06:52
Supporter van: K.STVV

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door zipke373 »

Altijd leuk om te lezen...alleen dat op en top Limburgs. Laat de supporters uit Vlaams-Brabant weg en de tribunes zouden er nog een stuk leger uit zien vrees ik. Op en top Haspengouws zou beter zijn.;)
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Dreke »

Klopt. STVV is geen Limburgse club, wel een club uit Haspengouw.

Dat Limburg-gevoel zal wel bij een deel van de bevolking leven. Maar waarom is het toch zo moeilijk om te snappen dat iemand van Tienen werkelijk geen bal geeft om iemand uit Halle, maar iemand uit Heers zou dat wel moeten doen om iemand uit Lommel? Sclessin en Den Dreef liggen even ver van Staaien af als den blok beton.
A loyal football fan only supports the shirt...
Piana
Berichten: 1014
Lid geworden op: 21 mar 2021, 19:08
Supporter van: STVV

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Piana »

zipke373 schreef: 12 jan 2023, 12:37 Altijd leuk om te lezen...alleen dat op en top Limburgs. Laat de supporters uit Vlaams-Brabant weg en de tribunes zouden er nog een stuk leger uit zien vrees ik. Op en top Haspengouws zou beter zijn.;)
Nja... Hetzelfde geldt natuurlijk voor het gebruik van het woord "Haspengouw(s)". Een Tienenaar voelt zich ook geen Haspengouwer, al werd de derby tegen Racing Tienen vroeger wel de Haspengouwse derby genoemd.
Aan de andere kant, als je alle niet-Catalanen uit Camp Nou weglaat mogen ze hun stadion meer dan halveren, toch pleiten ze ze zelfs openlijk voor onafhankelijkheid.

Persoonlijk denk ik dat dat "anti-Limburg"-gevoel vooral leeft bij de harde kern STVV-supporters. Klein voorbeeldje: toen de Boddelkèèr in Velm kwam spelen, enkele jaren geleden, begon de accordeonist het Limburgs volkslied te spelen, waarop de binnenkoer van boerderij Boonen begon mee te zingen (zonder uitgeprinte tekst welteverstaan).

Enfin, een non-discussie en laat ons het maar op Haspengouw houden, al was het maar om ons te onderscheiden van de Kempische profclubs binnen onze provinciegrenzen.
Qui passe dans le Hesbain, est combattu l'endemain!
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door stvvilvoorde »

Piana schreef: 13 jan 2023, 14:08
Persoonlijk denk ik dat dat "anti-Limburg"-gevoel vooral leeft bij de harde kern STVV-supporters. Klein voorbeeldje: toen de Boddelkèèr in Velm kwam spelen, enkele jaren geleden, begon de accordeonist het Limburgs volkslied te spelen, waarop de binnenkoer van boerderij Boonen begon mee te zingen (zonder uitgeprinte tekst welteverstaan).
Het gebied dat ten Oosten begrensd wordt door de Herk, ten Westen begrensd wordt door de Gete, Noordelijk door de Demer en zuidelijk door de taalgrens, is niet echt volledig Haspengouw, maar dat is toch wel volgens mij het traditionele hinterland van STVV.
Overal in dit gebied spreekt/sprak men een soortgelijk dialect.
En de affiniteit met de rest van Limburg was traditioneel niet echt groot.
Kan wel zijn dat het voor de huidige jeugd en inwijkelingen ondertussen anders is.
Gebruikersavatar
zipke373
Berichten: 1417
Lid geworden op: 29 sep 2010, 06:52
Supporter van: K.STVV

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door zipke373 »

Piana schreef: 13 jan 2023, 14:08
zipke373 schreef: 12 jan 2023, 12:37 Altijd leuk om te lezen...alleen dat op en top Limburgs. Laat de supporters uit Vlaams-Brabant weg en de tribunes zouden er nog een stuk leger uit zien vrees ik. Op en top Haspengouws zou beter zijn.;)
Nja... Hetzelfde geldt natuurlijk voor het gebruik van het woord "Haspengouw(s)". Een Tienenaar voelt zich ook geen Haspengouwer, al werd de derby tegen Racing Tienen vroeger wel de Haspengouwse derby genoemd.
Logisch gezien Tienen gedeeltelijk in Haspengouw ligt. Tienen wordt (toeristisch)altijd bij het Hageland gerekend maar is geografisch gezien meer Haspengouw dan Hageland. Maar een Tienenaar voelt zich inderdaad niet Haspengouws.

Maar ik had het niet zozeer over Tienen eigenlijk maar zo ongeveer alles wat tussen Tienen en Sint-Truiden ligt langs beide zijden van de steenweg. Linter, Zoutleeuw, Geetbets, Landen...daar haal je een niet te onderschatten aantal supporters. En die gaan zich veel meer met Haspengouw identificeren dan met Limburg.
Gebruikersavatar
Brusselmans 2.0
Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 nov 2021, 10:09
Supporter van: FC Kuttekoven

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Brusselmans 2.0 »

Limburg is Limburg, punt !
Nie eens een discussie mogelijk !
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Dreke »

Net als het een artificiële grens is.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
zipke373
Berichten: 1417
Lid geworden op: 29 sep 2010, 06:52
Supporter van: K.STVV

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door zipke373 »

https://www.hagelandactueel.be/tienen-a ... M9k2J7UbXY

Dit had STVV moeten doen...supporters winnen. Orsmaal - Stayen 7,5km, Orsmaal - OHL 32km.
Gebruikersavatar
Brusselmans 2.0
Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 nov 2021, 10:09
Supporter van: FC Kuttekoven

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Brusselmans 2.0 »

zipke373 schreef: 18 jan 2023, 17:09 https://www.hagelandactueel.be/tienen-a ... M9k2J7UbXY

Dit had STVV moeten doen...supporters winnen. Orsmaal - Stayen 7,5km, Orsmaal - OHL 32km.
Ahja, dat kan er ook nog bij !
Nu moeten ze ook nog weten wat er bij een provincialer zoal gebeurt !
Kan het misschien ook zijn dat iemand van Orsmaal iemand bij OHL kent en dat eens gevraagd heeft ? Hebben ze contact genomen met Stas ?
Alsof STVV zich nog nergens geëngageerd heeft !

Stop toch eens eindelijk allemaal met de grootste flauwekul rond te blazen aub !

Winnen tegen Brugge en Gent, zoiets kan helpen, niet een paar ballekes kopen !
Jebus4life
Berichten: 1233
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Jebus4life »

zipke373 schreef: 12 jan 2023, 12:37 Altijd leuk om te lezen...alleen dat op en top Limburgs. Laat de supporters uit Vlaams-Brabant weg en de tribunes zouden er nog een stuk leger uit zien vrees ik. Op en top Haspengouws zou beter zijn.;)
Misschien ook geen slecht idee om daar meer op in te zetten... Ik weet het, we zijn "de trots van Haspengouw", maar eigenlijk is dat tegenwoordig ferm ondergesneeuwd... Meer profileren als Haspengouwse club kan misschien terug een kentering inzetten in de gemeenten rond Sint-Truiden. Ik zie weinig nadelen en veel voordelen in dergelijke strategie.

- Haspengouw is nu eenmaal het zuiden van Limburg (laten we zeggen alles onder Hasselt) + het noorden van Luik
- Op een uitwijkeling na is alles ten noorden van pakweg Hasselt toch Genk territory, daar gaan we nooit iets aan veranderen lijkt me; daar bereik je toch niemand als tweede club uit Limburg
- Er is wel wat aanhang uit de provincie Luik, maar die is heel beperkt. Wederom een publiek waar je als Limburgse club 0 gehoord zal vinden. Hesbaye werkt daar ongetwijfeld ook aanstekelijker
- Ook de oostelijke provincies uit Vlaams Brabant zullen meer affiniteit hebben met een ploeg uit Haspengouw dan Limburg. Ik kan me voorstellen dat er meer en meer een trek naar OHL is in die kanten. Die zal je eerder terugwinnen/behouden met een dergelijke profilering

Dat Bert Stas zich er eens mee bezig begint te houden :geelblauw:
Hoog tijd dat ze komende september wat promovideo's te maken van Tateishi & pinto die aan het plukken zijn
Gebruikersavatar
zipke373
Berichten: 1417
Lid geworden op: 29 sep 2010, 06:52
Supporter van: K.STVV

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door zipke373 »

Brusselmans 2.0 schreef: 18 jan 2023, 17:37
zipke373 schreef: 18 jan 2023, 17:09 https://www.hagelandactueel.be/tienen-a ... M9k2J7UbXY

Dit had STVV moeten doen...supporters winnen. Orsmaal - Stayen 7,5km, Orsmaal - OHL 32km.
Ahja, dat kan er ook nog bij !
Nu moeten ze ook nog weten wat er bij een provincialer zoal gebeurt !
Kan het misschien ook zijn dat iemand van Orsmaal iemand bij OHL kent en dat eens gevraagd heeft ? Hebben ze contact genomen met Stas ?
Alsof STVV zich nog nergens geëngageerd heeft !

Stop toch eens eindelijk allemaal met de grootste flauwekul rond te blazen aub !

Winnen tegen Brugge en Gent, zoiets kan helpen, niet een paar ballekes kopen !
Alsof alleen tegen Brugge en Gent winnen alles gaat veranderen. En alsof ik daarmee zit af te geven op de club? Ik wil gewoon maar duiden dat zo'n dingen ook kunnen helpen. Het is altijd een en en verhaal. Als ge natuurlijk enkel in zwart wit kunt denken...
STimVV
Berichten: 2700
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door STimVV »

STimVV schreef: 06 nov 2020, 17:50 Afbeelding

Afbeelding
Ik heb daarnet naar de Bink podcast geluisterd en n.a.v de bedenking of er niks kon gemaakt worden om de supporters achter de goal dichter bij het veld te krijgen herinnerde ik me dat ik een paar jaar geleden snel eens iets had uitgetekend.
Dus effe opgezocht en mezelf gequote.

Ivm de platen: valt ook simpel op te lossen. Ik zat dit seizoen op Antwerp-STVV tussen de Antwerpsupporters en daar hoorde ik voor de 1e keer sinds jaren nog eens het oude platengeroffel. Op hun oude tribune staan ook van die platen,daar werd ook op geklopt... it brought back memories.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Halenaar »

Zo zou de tribune echt perfect zijn :)
Gebruikersavatar
Brusselmans 2.0
Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 nov 2021, 10:09
Supporter van: FC Kuttekoven

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Brusselmans 2.0 »

Halenaar schreef: 16 mar 2023, 14:42 Zo zou de tribune echt perfect zijn :)
Ge gaat de veiligheids-nerds nogal zien tekeer gaan !!!

Met dooddoeners als veiligheid, milieu, mobiliteit hebben de "puntjes-op-de-i"-reglementenvreters alles in handen om elk initiatief te kelderen !
Ik heb jaren langs langs zo ene gezeten, de Jean (zonder hem als allerbelangrijkste persoon ter wereld was het onmogelijk om een match te laten doorgaan), om goed genoeg te weten waarover ik praat !
Plaats reactie