Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Alles over het beleid van onze club
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Jacques »

Zo zag het er in het stadion uit. Dit is Europees voetbal. Poulefase. Zelfs naar onze huidige ondermaatse maatstaven is dit gênant.
De clubs oogsten wat ze gezaaid hebben.
Afbeelding
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Jacques »

Bij het zo gehypete Union was het ook al niet veel beter. Poulefase Europa League dames en heren.
Afbeelding
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans 2.0
Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 nov 2021, 10:09
Supporter van: FC Kuttekoven

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Brusselmans 2.0 »

Ik stel vast : ze doen er alles aan om Europees te spelen, en als het dan zover is, interesseert het niemand een hol om te gaan kijken.
Waarom zou je ook, tis op TV en gratis ipv 100 euro kwijt zijn.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Halenaar »

Blijkbaar was er weer een meeting, jammer dat "de 12" dat niet laten weten aan de rest van de supporters. Verslag vanop de STVV site:

De financiële cijfers en de transferactiviteiten zijn uiteraard nauw verweven, zo legde Financiëel Directeur Daisuke Sugimoto uit: “Als club zijn we niet immuun voor de crisis die er momenteel wereldwijd woedt. Daarnaast moeten we de financiële regels van de Jupiler Pro League respecteren, die stellen dat alle clubs hun schulden elk jaar met minstens 20% moeten verminderen. Als we dat niet doen, starten we met minpunten in het volgende seizoen.”



Uitdagende transferperiode

Naast het financiële aspect was de transferperiode gekenmerkt door enkele andere uitdagingen. Dankzij de sterke prestaties van vorig seizoen liepen heel wat spelers in de kijker. Er degraderen dit jaar drie clubs uit eerste klasse, waardoor elke club op scherp staat. En enkele clubs uit het Midden-Oosten verstoorden de rust met onrealistische aanbiedingen.

Technisch directeur Andre Pinto maakte de voorbije maanden dan ook een uitdagende transferperiode door: “De omstandigheden motiveerden ons om nog harder te werken en nog creatiever te zijn. We hadden twee doelen deze mercato. Enerzijds slaagden we erin om alle basisspelers die een overeenkomst met ons hadden, te behouden. Zo wisten we bijvoorbeeld Al-Dakhil te behouden, een jonge en beloftevolle speler uit de eigen regio. Op die manier investeren we in de continuïteit van de ploeg.”

Anderzijds haalde STVV in een vroeg stadium van het seizoen enkele gerichte versterkingen binnen: “Door vroeg te schakelen, kon de coach het seizoen beginnen met een quasi-volledige kern. In de gegeven omstandigheden deden we als club dus alles wat binnen onze mogelijkheden lag.”



Stijgende supportersaantallen

Dankzij het doortastende transferbeleid maakten de Kanaries een verdienstelijke start. Ondanks de zware kalender prijkt STVV netjes in de middenmoot. Mede dankzij deze sportieve resultaten stijgen ook de supportersaantallen op Stayen gestaag. Zo steeg het aantal abonnementen met 15%.

“De rest van het seizoen gaan we verder op dit elan”, vertelt brand manager Bert Stas. “We willen zo vaak mogelijk opduiken in het leven van onze fans. Daarom hadden we bijvoorbeeld al onze belactie met voormalige spelers en verstopten we tickets op de kermis. Ook de komende maanden willen we alomtegenwoordig zijn tijdens grote events en in handelszaken in de regio.”

Daarnaast streeft STVV naar fanbetrokkenheid: “De komende weken organiseren we enkele brainstorms, waarin we aandachtig luisteren naar de ideeën van onze supporters. Elke match wordt een event op zichzelf, dat kadert in een bepaald thema. Op die manier blijven we onze huidige fans verrassen en overtuigen we nieuwe supporters om naar Stayen af te zakken.”



Verder bouwen

De komende weken wil geelblauw verder bouwen op de degelijke seizoensstart, besluit CEO Tateishi: “Nu de transferperiode afgelopen is, keert de rust weer. De komende weken en maanden knopen we gesprekken aan met de spelers wiens contract volgend seizoen afloopt, zoals Brüls. Datzelfde geldt voor de coach. Zoals altijd analyseren we de huidige ploeg en bekijken we waar versterking nodig is. Daarnaast zetten we alles op alles om de sfeer op Stayen te laten heropleven.”
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Jacques »

Vandaag in het parochieblad (eigenlijk het nieuwsblad) een reeks artikelen over de dalende supportersaantallen:
Onze stadions lopen leeg: 20 procent minder toeschouwers in de Jupiler Pro League dan voor corona

In vergelijking met de periode vóór corona zitten er dit seizoen gemiddeld bijna 20 procent minder toeschouwers in de tribunes in de Jupiler Pro League. Dat blijkt uit officiële cijfers van de Pro League, de vereniging van profclubs. Voor Charleroi is de opdoffer het grootst, maar ook topclubs als Anderlecht, Racing Genk en AA Gent verloren een kwart van hun publiek.

De Pro League vergaderde al over deze negatieve ontwikkeling, maar wie in het huidige seizoen geregeld voetbalwedstrijden in de Jupiler Pro League bezoekt, is het ongetwijfeld ook al opgevallen: de tribunes zijn leger dan voorheen. Liefst 19,3 procent van de toeschouwers heeft na de coronamaatregelen – in die periode werd de fans soms de toegang tot wedstrijd zelfs volledig ontzegd – de weg naar het stadion niet teruggevonden. Bij de eerste acht speeldagen van het seizoen 2019-20 bezochten gemiddeld 11.629 liefhebbers een duel in eerste klasse, dit seizoen zijn dat er nog maar 9.379 – een daling van 2.250 mensen per wedstrijd.

Verhoogde prijzen

Er zijn een aantal oorzaken voor deze zware terugval. Deze competitie begon al op 22 juli, dat is vroeger dan ooit en met het uitstekende weer was iedereen nog in vakantiestemming. Maar dat is lang niet de enige reden. In het seizoen 2019-20 begon de competitie slechts een week later en was het ook goed weer.

Een andere reden is de kalender, waarbij de negen wedstrijden zo veel mogelijk gespreid zijn, van vrijdagavond 20.45 uur tot zondagavond 21 uur. Abonnees weten in het beste geval pas enkele weken op voorhand wanneer hun team speelt. De vaste momenten op zaterdagavond en zondagmiddag – die het destijds voor iedereen makkelijk maakte om zich te plannen – liggen sinds het tv-contract met Eleven Sports achter ons.

De coronabreak zorgde mogelijk voor verminderde interesse om naar het stadion te gaan. Ook de sombere vooruitzichten door de energiecrisis en de daaraan bij sommige clubs gekoppelde verhoogde abonnementsprijzen houden de mensen thuis.
Zware verliezen

Charleroi is er het ergst aan toe. In vergelijking met de eerste vier thuiswedstrijden van het seizoen 2019-2020, toen tot maart geen sprake was van corona, verliezen de Carolo’s liefst een derde van hun publiek. Ook de topclubs Anderlecht, Racing Genk, AA Gent en Standard zitten met hun terugval boven het landelijke gemiddelde.

Zelfs landskampioen Club Brugge (12 procent minder volk) en Antwerp blijven niet buiten schot, al moet de autoritaire leider slechts beperkt (3,3 procent) inleveren.

Eupen (4 procent) en STVV (11,3 procent) zijn de enige eersteklassers die erop vooruitgaan, al valt dat vooral te verklaren door het feit dat beide ploegen al topclubs over de vloer kregen. Die zorgen immers voor meer toeschouwers.
Afbeelding
Van onhandige wedstrijduren tot de corona- en energiecrisis: waarom de tribunes in de Jupiler Pro League zienderogen leeglopen

De Pro League maakt zich zorgen over de dalende toeschouwersaantallen. De verzameling van profclubs zette bij monde van CEO Lorin Parys het punt ook al op de agenda van de algemene vergadering. Ook tv-rechtenhouder Eleven Sports ging al in gesprek met de Pro League. We sommen de vier mogelijke redenen voor de terugloop op.

1. Het vroege competitiebegin

De competitie begon dit seizoen op vrijdag 21 juli, het vroegste ooit in de geschiedenis van het Belgische voetbal. De schoolvakantie was niet eens halfweg en ook het fantastische weer zal wel zijn rol hebben gespeeld, maar we moeten dat ook niet overroepen. Nu was het 21 juli, vorig seizoen was het 23 juli, drie jaar geleden 26 juli en ook heerlijk zomerweer. Maar als dit effectief een reden is, is de oplossing simpel: laat het seizoen later beginnen.

“Het zou inderdaad best zijn om later te starten”, beseft ook Lorin Parys, CEO van de Pro League. “Maar dat is niet mogelijk met de drukke kalender. Het WK in de winter (van 20 november tot 18 december, nvdr.) maakt het ons niet makkelijk en in de toekomst wordt het nog ingewikkelder als vanaf 2024 de groepsfase van de Champions League tien speeldagen in plaats van de huidige zes moeten worden vrijgehouden.”

Niet alleen in het stadion waren er minder fans, ook voor de tv verslapte de aandacht. “Het was een warme zomer en eentje zonder corona, dus iedereen mocht weer op reis of zat veel buiten”, zegt Jan Mosselmans, COO bij Eleven Sports. “Bovendien stonden er die eerste speeldagen geen echte toppers op de planning.”

“We vergelijken niet gewoon speeldagen tussen seizoenen, want de affiches zijn daarvoor te verschillend”, aldus nog Parys. “Als we dezelfde affiches vergelijken, komen we aan een verschil van zeven procent, vergeleken met 2019-20 (onze berekeningen geven een groter verschil, nvdr.). Dat we nu twee extra clubs hebben, betekent ook een grotere spreiding.”

2. De spreiding van de wedstrijden

Sinds het tv-contract in handen is van Eleven Sports worden de wedstrijden over het hele weekend uitgesmeerd: vrijdag om 20.45 uur, zaterdag om 16 uur, 18.15 uur en 20.30 uur en zondag om 13.30 uur, 16 uur, 18.30 uur en 21 uur. Een wirwar tegenover vroeger, toen er vast op zaterdagavond en zondagmiddag werd gespeeld. En dan komt dit er ook nog bij: omdat de kalendermaker doorgaans moet wachten tot er zicht is op de Europese wedstrijden van de Belgische ploegen weten de fans soms pas enkele weken van tevoren wanneer hun ploeg speelt. Moeilijk om in te plannen dus, en al zeker als het om onzalige uren als 16 uur op een zaterdag en 21 uur op een zondag gaat.

Voor de oorzaak wordt doorgaans naar Eleven Sports gewezen, maar dat kaatst de bal terug. “De maximale spreiding van de kalender was een idee van de Pro League en dus de clubs zelf”, zegt Mosselmans. “Dat stond in de tender die de Pro League in 2019 uitbracht en waar wij op hebben ingetekend. Daarin stonden bijvoorbeeld ook nog de maandagavondmatchen. Na één seizoen hebben we die geschrapt na een meeting met de supportersfederaties. We hebben intussen ook een meeting gehad over het tijdslot om 21 uur op zondagavond - we bekijken of dat vervroegd kan worden. Ik wil benadrukken dat het late tijdslot een noodzaak is voor de kalendermanager. Om een voorbeeld te geven: Charleroi kan op zondag thuis nooit voor 18 uur spelen, want tot dan is er markt voor het stadion. En als Anderlecht op donderdag nog Conference League speelt, dan moet het in de competitie op zondag spelen. Maar is het dan autoloze zondag, dan kan die match niet plaatsvinden voor 19 uur.”

“We bekijken wat we kunnen doen binnen de lijnen van het huidige contract”, reageert Lorin Parys, die goed beseft dat de clubs dit contract zelf hebben opgesteld.

3. Niet alle topclubs op niveau

Bij de ene (top)club wordt een mindere periode al zwaarder aangerekend dan bij een andere. Zo krijgen vier van de zes topclubs zware klappen op het vlak van toeschouwers. Club Brugge en Antwerp blijven nog enigszins overeind, maar ook zij verliezen terrein.

“Standard-Club Brugge van de negende speeldag (in de officiële cijfers van de Pro League gaat het alleen over de eerste acht speeldagen, nvdr.) was een zinderende wedstrijd met meer volk”, weet Parys. “Het is natuurlijk zo dat de sportieve cycli bij de topclubs een belangrijke impact hebben. De verstrengde veiligheidsmaatregelen spelen ook hun rol, denk ik.”

“Er was tot vorig weekend ook nog geen Super Sunday dit seizoen, toen haalden we wel opnieuw onze normale cijfers”, vult Mosselmans aan. “Ik maak me dus geen zorgen, maar we houden het wel in het oog.”

4. Corona- en energiecrisis

De strenge coronamaatregelen en de huidige energiecrisis hakken ook stevig in op de toeschouwersaantallen. In tijden van hoge facturen is een voetbalabonnement dan iets dat doorgaans snel sneuvelt.

“Gezinnen besparen vandaag op elke vorm van ontspanning, van de streamingsdiensten over cafébezoek tot vakantie”, aldus Parys. “Het voetbal vormt daar helaas geen uitzondering op. De opeenvolgende crisissen zullen hun invloed hebben, maar de juiste impact daarvan is moeilijk te meten. Laten we niet vergeten dat de fans door corona twee seizoenen zo goed als geen toegang hadden tot de stadions en dat heeft een impact. Toch is het verheugend dat clubs als Union en Westerlo het beter doen dan ooit en dat bijvoorbeeld Club Brugge, Antwerp en KV Mechelen mooie cijfers blijven voorleggen. Goeie resultaten en een sterke band met de fans zorgen voor een stabiele opkomst.”
Waarom zelfs trouwe abonnees niet meer naar het voetbal gaan: “Sinds de komst van Eleven is alles veranderd”

De fans blijven weg uit de voetbalstadions en dat merkt ook de Pro League, die zich zorgen maakt. Wij deden een rondje langs de voetbalclubs en gingen na waarom zelfs de trouwste abonnees nu toch beginnen twijfelen. “Ik ben best flexibel, maar matchen in het midden van de week? Dat is echt onhaalbaar.”

Ronny Abeloos, KRC Genk: “Midweekmatchen zijn vaak onmogelijk”

“Ik ben al abonnee van KRC Genk sinds 2007 of 2008, maar sinds vorig seizoen werd het mij wat te veel. Ik heb mijn abonnement dus niet meer verlengd. Door de nieuwe spreiding van de uren is het voor mij veel moeilijker geworden om geregeld wedstrijden bij te wonen. Ik werk in een tweeshiftensysteem. Midweekmatchen zijn vaak onmogelijk voor mij omdat ik dan geregeld een late shift heb. Ook de zondagavondmatchen om 21 uur zijn niet aangenaam, want ik moet op maandag vaak om 5 uur opstaan. Ik heb bovendien ook nog andere hobby’s in het weekend dus ook de zaterdagmatch om 16u en de zondagmatch om 13u30 zijn niet ideaal. Genk heeft me wel gebeld om te vragen waarom ik mijn abonnement niet heb verlengd, maar overtuigen hebben ze niet gedaan. Ik was ook niet te overtuigen.”

Eddy Van Malderghem, AA Gent: “Sinds de komst van Eleven is alles veranderd”

“Ik ben al meer dan tien jaar abonnee van AA Gent en mijn eigen horecazaak is de thuisbasis van de supportersclub Blue-White Indians, maar sinds de komst van Eleven is alles veranderd. In mijn café heb ik recent zelfs mijn abonnement op Eleven opgezegd. De prijs was met 1000 euro gestegen dit seizoen. Naar het stadion zelf kon ik maar de helft van de keren gaan. En in Gent hebben ze plots ook de abonnementsprijzen opgeslagen. Van 230 euro naar 330 euro (320, red.). Play-off 1 zit daar dan wel al in, maar wat als we in Play-off 2 zitten? Dan hebben we betaald voor niets. Ik kan dat dan wel allemaal nog betalen, maar dat is toch niet normaal?”
“Voetbal is een uitlaatklep voor velen, maar het is zo jammer dat het voor sommigen onbetaalbaar is. Ook de spreiding van de kalender zit er zéker voor iets tussen dat ik mijn abonnement heb opgezegd. Als we naar Genk moeten op een vrijdagavond moeten we al om 15u30 vertrekken. Op zondag om 13u30 op Eupen spelen, betekent dat je ’s ochtends al moet vertrekken. Het draait gewoon teveel rond geld tegenwoordig. Nochtans zijn de fans een van de grootste inkomstenbronnen bij Gent, maar ze houden geen rekening met ons. Ik heb wel wat spijt, maar goed.”

Thibault De Lodder, Cercle Brugge: “Vroeger speelden we elke zaterdagavond om 20u thuis, nu is het gokken”

“Waarom ik mijn abonnement na zeventien jaar heb opgezegd? De hoge energieprijzen maken voor iedereen in het algemeen moeilijker om alles te blijven betalen. Wat bovendien specifiek voor Cercle-fans geldt is dat we ons steeds minder kunnen vereenzelvigen met de vereniging. Wij houden van wat nostalgie, maar door de komst van AS Monaco, door de vele trainerswissels, door het spelersbeleid en het nieuwe logo is dat allemaal wat minder. We zijn Monaco dankbaar voor de financiële redding van de vereniging, maar het is jammer dat supporters die jaar in jaar uit voor hun ploeg leven zo weinig betrokken worden in zaken die te maken hebben met de ziel van een sportvereniging, bijvoorbeeld het nieuwe logo.”

“Het zijn toch vooral de supporters die het kloppende hart van een ploeg uitstralen. Ik heb bovendien veel andere verplichtingen. De spreiding van de matchen speelt ook een rol. Ik ben best flexibel, maar matchen in het midden van de week? Dat is echt onhaalbaar. Soms worden wedstrijden ook verplaatst op het laatste moment. Vroeger wisten we dat we om de week op zaterdagavond om 20u een thuismatch hadden, nu is het gokken wanneer we zullen spelen. Het is jammer dat het voetbal -in principe een volkssport- in het algemeen een buiten proportioneel businessmodel is geworden.” (vva)
STVV verliest minste supporters in 1A tegenover drie jaar geleden

De supporters van STVV lijken het best op post te blijven na de coronaperiode. “We zijn blij dat er acties ondernomen worden om opnieuw meer volk in het stadion te krijgen”, klinkt het bij het Supportersverbond van STVV.

Annemie Tilkens (Supportersverbond STVV): “Groep oudere supporters heeft definitief afgehaakt”

“Het verwondert me dat het verval het minst groot is bij STVV, want de perceptie is toch anders”, reageert Annemie Tilkens namens het Supportersverbond van de Kanaries. “Als je vergelijkt met pakweg vijf jaar geleden heb ik het gevoel dat Stayen nu minder vol loopt dan toen, zeker op de tribunes Noord en Oost. Er is een groep supporters die definitief heeft afgehaakt na de gebeurtenissen in het verleden en de rellen in de derby tegen KRC Genk. Anderen zijn het tijdens de coronaperiode gewend geraakt om voetbal op tv te bekijken. En de inflatie speelt natuurlijk ook een rol. Nu, we zijn blij dat er acties ondernomen worden om opnieuw meer volk in het stadion te krijgen. Ik denk dat de club zijn pijlen daarbij best op de jongeren richt, want ik vrees dat veel oudere mensen niet meer te overtuigen zijn voor een terugkeer naar Stayen.”

Bert Stas (Brand manager STVV): “Zitten in positieve spiraal“

Met een daling van 2,8 procent toeschouwers ten opzichte van het pre-coronaseizoen doet STVV het het minst slecht van alle clubs in 1A. “We merken onder meer aan onze verhoogde abonnementenverkoop dat we in een positieve spiraal zitten”, reageert brand manager Bert Stas. “Je kan je verschuilen achter de oorlog in Oekraïne en de economische crisis, maar we zetten liever in op fanbeleving. Dat doen we op drie manieren: één, door overal zichtbaar te zijn in het dagelijkse leven van de supporters door middel van events en acties. Twee, door te werken aan de wedstrijdbeleving, elke wedstrijd zien we als een event op zich. En drie, door onze eigen supporters als onze ambassadeurs te zien en hen via brainstormsessies te betrekken. Al deze zaken lijken stilaan hun vruchten af te werpen. We doen het sportief ook niet slecht, dat helpt natuurlijk. En we hebben een geste gedaan door in tijden van recordinflatie de prijs van onze abonnementen en tickets op hetzelfde niveau te houden als vorig seizoen.”
Bedenkingen:
1) er was ook nog een editoriaal van Ludo Vandewalle waarin vnl. naar de onmogelijke uren werd verwezen. Dat lijkt bij hbvl intussen verdwenen, bij hnb raak ik er niet aan.
2) de daling is algemeen en sterk uitgesproken. Wie er de voorbije weken de toeschouwersaantallen op nasloeg, zag de bui al langer hangen. Onze toeschouwersaantallen zijn niet extreem laag, ze zijn gemiddeld, wat veel zegt over de rest vb. https://doorfansvoorfans.org/2022/08/30 ... eldag-6-4/.
2) Wij gingen helaas snel en sterk achteruit, maar lijken het ergste achter de rug te hebben, ongetwijfeld geholpen door de komst van Anderlecht en Standard. Pieter Vanlommel heeft die memo echter gemist. De man die er ook al een tijdje een sport van maakt om alles wat stvv-gerelateerd is negatief te framen maakt van de +11% in de grafiek -2,8% in de tekst. :yes:
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Halenaar »

En geen enkele gazet dat het aandurft om het competitieformat zelf aan te wijzen als reden, ze zouden maar eens tegen de topclubs hun schenen moeten stampen :lol:

Vergelijk maar eens met de supportersaantallen van pakweg 2008/ 2009, dan zullen ze eens achterover vallen :D
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door tesneusdoek »

Halenaar schreef: 28 sep 2022, 11:12 En geen enkele gazet dat het aandurft om het competitieformat zelf aan te wijzen als reden, ze zouden maar eens tegen de topclubs hun schenen moeten stampen :lol:

Vergelijk maar eens met de supportersaantallen van pakweg 2008/ 2009, dan zullen ze eens achterover vallen :D
Ok. Ik kan me voorstellen dat de wekelijkse "extra recette" door het groter aantal supporters niet opweegt tegen de televisiegelden die de Jupiler Pro League ontvangt. Ik stel me echter de vraag wat dit concreet voor een niet G5-club als STVV betekent.

Je zou een antwoord moeten hebben op de volgende vragen om een zo objectief mogelijk oordeel te vellen over die (in mijn ogen volledige klucht met) PO I, PO II, het door tweeën delen van de punten na de reguliere competitie, de toebedeling van de Europese plaatsen...

Heeft er iemand zicht op hoeveel televisiegeld er jaarlijks globaal binnenkomt dankzij de verkoop van de competitie in zijn huidig formaat?

Welke verdeelsleutel wordt er vervolgens gebruikt?

Zou er minder worden betaald voor de televisierechten van de Jupiler Pro League als er geen zes keer Br#~e-A'lecht op de kalender stond?
Cyrano
Berichten: 81
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:22

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Cyrano »

tesneusdoek schreef: 28 sep 2022, 13:49
Halenaar schreef: 28 sep 2022, 11:12 En geen enkele gazet dat het aandurft om het competitieformat zelf aan te wijzen als reden, ze zouden maar eens tegen de topclubs hun schenen moeten stampen :lol:

Vergelijk maar eens met de supportersaantallen van pakweg 2008/ 2009, dan zullen ze eens achterover vallen :D
Ok. Ik kan me voorstellen dat de wekelijkse "extra recette" door het groter aantal supporters niet opweegt tegen de televisiegelden die de Jupiler Pro League ontvangt. Ik stel me echter de vraag wat dit concreet voor een niet G5-club als STVV betekent.

Je zou een antwoord moeten hebben op de volgende vragen om een zo objectief mogelijk oordeel te vellen over die (in mijn ogen volledige klucht met) PO I, PO II, het door tweeën delen van de punten na de reguliere competitie, de toebedeling van de Europese plaatsen...

Heeft er iemand zicht op hoeveel televisiegeld er jaarlijks globaal binnenkomt dankzij de verkoop van de competitie in zijn huidig formaat?

Welke verdeelsleutel wordt er vervolgens gebruikt?

Zou er minder worden betaald voor de televisierechten van de Jupiler Pro League als er geen zes keer Br#~e-A'lecht op de kalender stond?
De details van grootte bedrag en verdeelsleutel ken ik niet. We konden wel een paar weken geleden vaststellen dat STVV op de rangschikking voor de verdeling van de TV gelden op een verrassende 8ste plaats staat.

We moeten realistisch zijn. Ik denk dat die TV gelden veel meer geld opbrengen dan gewone bezoekers. De keerzijde is dat die lege stadions de sport een heel stuk minder attractief maken voor zowel de kijkers thuis, de supporters in het stadion én de sponsors. Het is dus in iedereen zijn belang om een juist evenwicht te vinden.
BINK! De onafhankelijke STVV podcast voor en door de STVV supporter!

Volg ons op instagram en vind onze podcasts op:

- YOUTUBE: https://www.youtube.com/channel/UCIiA7M ... 6i0m4S6-1A
- SPOTIFY: https://open.spotify.com/show/2XgL8CGZG ... 844a1f458b
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Dreke »

De Pro League heeft zélf de deur open gezet voor de onhebbelijke en onvoorspelbare kalender. De clubs moeten eens een klak opzetten en kijken wie eronder staat. Allemaal hebben ze eerst naar hun portefeuille (tv-gelden) gekeken ipv naar hun supporters. In hun logica valt daar zeker iets voor te zeggen, maar heb dan ook de ballen om daar voor uit te komen. Lafaards...

En nee, dit is natuurlijk niet de enige reden. Vooraleer het gezaag weer begint...
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Jacques »

Wie de uitleg van Parys leest, weet voldoende…
Overdrijven is een kunst
Piana
Berichten: 1014
Lid geworden op: 21 mar 2021, 19:08
Supporter van: STVV

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Piana »

Iemand de cijfers in HLN al gezien? Anderlecht: 10.000 man, Standard 12.000 man? Ik weet dat er serieus gelogen wordt over abonnementenverkoop en dergelijke, zo verkoopt Genk vb. nog slechts 9.000 seizoenskaarten terwijl ze communiceren dat ze er 16.000 verkopen. Maar deze cijfers zijn nog zelfs een stuk lager dan die dat gister in HBvL stonden. :shock:

Anderlecht voor 10.000 man (of zelfs 13.000 zoals in HBvL stond), als je dat 25 jaar geleden tegen iemand ging verkondigen lieten ze u weg steken.
Qui passe dans le Hesbain, est combattu l'endemain!
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door tesneusdoek »

Piana schreef: 29 sep 2022, 08:01 Iemand de cijfers in HLN al gezien? Anderlecht: 10.000 man, Standard 12.000 man? Ik weet dat er serieus gelogen wordt over abonnementenverkoop en dergelijke, zo verkoopt Genk vb. nog slechts 9.000 seizoenskaarten terwijl ze communiceren dat ze er 16.000 verkopen. Maar deze cijfers zijn nog zelfs een stuk lager dan die dat gister in HBvL stonden. :shock:

Anderlecht voor 10.000 man (of zelfs 13.000 zoals in HBvL stond), als je dat 25 jaar geleden tegen iemand ging verkondigen lieten ze u weg steken.
Dat is inderdaad dramatisch en waarschijnlijk een tendens die de Pro League (in zijn huidig formaat) niet meer gekeerd gaat krijgen, tenzij er een grondige mentaliteitsverandering komt. Er zijn vele redenen die allemaal bijdragen tot dit triestig resultaat. Het heeft weinig zin om te discussëren of het hierom of daarom slecht gaat. Alles telt mee (competitieformaat, belachelijke uren, stijgende levenskosten, steeds zwakkere ploegen die hun eigen jeugdproducten niet langer dan 1 of 2 seizoenen kunnen houden en alleen nog maar derderangsbuitenlanders of U-21 kunnen aantrekken, het stadion dat o.v. politiecontroles, drankprijzen, verandering van de "drankcultuur" steeds minder een alternatief is voor de cafés om u op zaterdagavond "e stuk in oer kloeëte te zaape", vergrijzing en veel jeugd met een migratie-achtergrond die geen enkele binding voelt met STVV, ploegen die speeltjes zijn geworden in de handen van buitenlandse investeerders waarvoor het clubbelang niet altijd de topprioriteit is en die er niet voor aarzelen om de stekker eruit te trekken als het moeilijk wordt na een tegenvallend seizoen...).

Ik denk dat we al een klein lijstje met mogelijke maatregelen kunnen opmaken, als we eens rondkijken naar andere (buitenlandse) ploegen en competities die succesvoller zijn of die een deel van voormelde problemen kunnen oplossen. Misschien leest iemand met meer zeggenschap mee en kan hij of zij enige inspiratie opdoen, met dingen die ik dankzij jarenlange professionele omzwervingen en mijn interesse in het internationale voetbalgebeuren meen te hebben opgemerkt.

Op het niveau van de Jupiler Pro League:
(i) een verankering van een minimum (blokkerings-)porcentage van het kapitaal in "binnenlandse handen" zoals in de Bundesliga met zijn 50+1 regel;
(ii) een terugkeer naar een "normaal" competieformaat met 2 dalers en toebedeling van de Europese plaatsen aan de bekerwinnaar en de hoogst geklasseerd ploegen.
(iii) een belastingvoordeel voor "homegrown" spelers zolang ze in België voetballen waardoor hun inkomstenbelastingen geplafonneerd worden (20%, 30%...), een beetje zoals in Italië waar buitenlandse voetballers die zich in Italië vestigen om er hun job uit te oefenen maximum 30% belastingen betalen, maar dan enkel voor "homegrown spelers. Zo kan je jonge talentvolle spelers langer hier houden en wordt het niet te snel economisch interessanter om spelers die sportief geen meerwaarde zijn uit economisch zwakkere landen en competities aan te trekken. Unfair om fiscale voordelen te geven aan verwende gastjes die tegen een bal sjotten? Misschien. Slecht voor de schatkist? Waarschijnlijk niet, want als ze op hun 18e naar het buitenland trekken, betalen ze hier helemaal geen inkomstenbelasting meer en zullen ze bovendien hun riante lonen elders gaan uitgeven (aan huizen, auto's, restaurant- en discotheekbezoek...).
(iv) een BENE-NATIONS LEAGUE op clubniveau, waardoor de eerste 4 (of 8) uit de Jupiler Pro League en de eerste 4 (of 8) uit de Eredivisie het seizoen erna een soort mini CL spelen met twee (of vier) potten van elk 4 ploegen. Om het aantrekkelijk te maken: Naast geld, kan de nummer 1 van die BENE-NATIONS LEAGUE zich via een rechtstreeks duel met de laagst geklasseerde UEFA-deelnemer uit zijn competitie, kwalificeren voor de UEFA-LEAGUE indien de kwalificatie niet via de reguliere competitie werd afgedwongen. Via dit mini-toernooi ontstaat er een binding met de eredivisie en creëer je een interessant product, waardoor je eventueel de televisierechten voor de reguliere competities (Jupiler Pro League en Eredivisie) en dit toernooi dat mooie affiches kan opleveren, gezamenlijk kan verkopen. Dan behoud je de nationale competities en heb je toch een interessant product waar je in Azië, Amerika...een goede prijs voor krijgt.

Op clubniveau (STVV) of lokaal niveau (stad Sint-Truiden):
(i) Leg (electrische) pendelbussen in (of stel voor om een soort electrische tramlijn aan te leggen, in samenspraak met het stadsbestuur) dat Stayen met de Grote Markt verbindt en die op matchdagen om de 10 minuten mensen gratis van en naar het stadion brengt. Pintje op, laat je rijden! Bouw ook een enorme, bewaakte parking dichtbij de Stayensite (aan de stadsrand dus) waardoor die gratis pendeldienst ook kan dienen om de klanten en winkels terug naar het stadscentrum te krijgen!
(ii) Integreer andere disciplines (basket, zaalvoetbal, hockey, volleybal,...), zodat ze gebruik kunnen maken van dezelfde infrastructuur en zodat er steeds iets te beleven valt op Stayen! Het ligt er toch nog allemaal veel te doods en verlaten bij als er geen thuiswedstrijd op het programma staat. Bied (bijna) gratis abonnementen aan, aan alle jeugdspe(e)l(st)ers die die verschillende discplines beoefenen. Die brengen dan hun ouders mee en vullen zo het stadion en krijgen ondertussen hopelijk de "STVV-microob" te pakken.

Er zijn ongetwijfeld nog tal van andere mogelijkheden en er valt ook ongetwijfeld veel aan te merken en te bekritiseren in verband met wat ik hier even neerschreef. Mijn bedoeling was alleen maar om aan te tonen dat er wel degelijk zinvolle initatieven kunnen genomen worden. :stvv:
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Jebus4life »

Heel wat (ere)gasten stromen toe om Pelé een laatste groet te brengen. Ook FIFA-voorzitter Gianni Infantino reisde naar Brazilië. Bij zijn aankomst deed de sterke man van de wereldvoetbalbond een opvallende oproep.

Na elke dag in beeld te zijn geweest op het WK in Qatar verdween Gianni Infantino weer even in de schaduw. Voor het overlijden van Pelé reisde de FIFA-voorzitter speciaal naar Brazilië.

"We komen de koning groeten", klonk het. "Hij zal voor eeuwig voortbestaan."

Om daar zeker van te zijn, lanceerde de Zwitserse Italiaan ook meteen een opvallende oproep: "We gaan alle federaties in de wereld vragen om een stadion naar Pelé te noemen, want ik geloof dat toekomstige generaties moeten weten wie hij is. En hoeveel vreugde hij de wereld bracht."

Benieuwd welke club in ons land op die vraag zal ingaan...
Zeg het niet tegen Roland, voor je het weet maakt hij de link met ons als "Kanaries" zijn, en de Brazilianen als "Goddellijke Kanaries" en krijgt hij het idee om Stayen te hernoemen naar het "El Rei "Pelé" Stadion" ofzo :onfire: :Roland:
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door tesneusdoek »

Jebus4life schreef: 02 jan 2023, 15:55
Heel wat (ere)gasten stromen toe om Pelé een laatste groet te brengen. Ook FIFA-voorzitter Gianni Infantino reisde naar Brazilië. Bij zijn aankomst deed de sterke man van de wereldvoetbalbond een opvallende oproep.

Na elke dag in beeld te zijn geweest op het WK in Qatar verdween Gianni Infantino weer even in de schaduw. Voor het overlijden van Pelé reisde de FIFA-voorzitter speciaal naar Brazilië.

"We komen de koning groeten", klonk het. "Hij zal voor eeuwig voortbestaan."

Om daar zeker van te zijn, lanceerde de Zwitserse Italiaan ook meteen een opvallende oproep: "We gaan alle federaties in de wereld vragen om een stadion naar Pelé te noemen, want ik geloof dat toekomstige generaties moeten weten wie hij is. En hoeveel vreugde hij de wereld bracht."

Benieuwd welke club in ons land op die vraag zal ingaan...
Zeg het niet tegen Roland, voor je het weet maakt hij de link met ons als "Kanaries" zijn, en de Brazilianen als "Goddellijke Kanaries" en krijgt hij het idee om Stayen te hernoemen naar het "El Rei "Pelé" Stadion" ofzo :onfire: :Roland:
Ja...da's misschien meer iets voor Oostende... Het "Crevettes Pelé-es" stadion. Kwestie van lokale tradities aan innovatie te koppelen. :mrgreen:
Esteeveevee
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 sep 2015, 07:53

Re: Een (sfeer)vol Stayen: voorstellen

Bericht door Esteeveevee »

Corrupt.
Klassejustitie.

Daarom blijven de mensen weg.
Plaats reactie