Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door stvvilvoorde »

Maandag 25/02/2019 heeft de raad van bestuur van de Pro League, onder leiding van voorzitter Marc Coucke, unaniem beslist om op de Algemene Vergadering van 27 maart een verbod op synthetische velden op de agenda te zetten.

Het verbod zou van toepassing zijn op alle velden van de profclubs en zou in werking moeten treden in het seizoen 2020/21.
Franske
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 nov 2010, 09:31

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door Franske »

Weg parking... zou straf zijn als ze daar op terug gaan komen...
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door stvvilvoorde »

Ja snap ik ook niet.
Destijds goedkeuring geven voor de bouwaanvraag en nu afkeuren in het algemeen.

Er zou een studie zijn waaruit blijkt dat ploegen met kunstgras voordeel uit dat veld halen en dat dit dus competitievervalsing zou zijn.
Toch straf dat wij dan gedegradeerd zijn met zo'n veld.
Laatst gewijzigd door stvvilvoorde op 26 feb 2019, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mobius
Berichten: 281
Lid geworden op: 20 okt 2010, 10:53

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door Mobius »

Oh boy! Wat een zever. En ga er maar vanuit dat als de G5 het vraagt dat het verbod er komt.
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door Jan Bulder »

Soit, wat mij betreft liever natuurgras, voor het kunstgras zou ik geen traan laten.

Ik vrees alleen dat RD, terecht in deze (eerst goedkeuren, wetende dat er geen weg terug is, en jaren later dan weer afkeuren), zijn been nogal lang stijf gaat houden. De parking zie ik hem nooit opgeven.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door Mikman »

stvvilvoorde schreef:

Er zou een studie zijn waaruit blijkt dat ploegen met kunstgras voordeel uit dat veld halen en dat dit dus competitievervalsing zou zijn.
Toch straf dat wij dan gedegradeerd zijn met zo'n veld.
Die studie wil ik dan toch nog wel eens zien. Thuisploegen hebben nu eenmaal altijd meer voordeel dan uitploegen. Ter vergelijking: de beste thuisploeg ( Standard ) haalde dit seizoen 30 punten in eigen huis, de slechtste ( W-B ) 15. Op verplaatsing loopt dat verschil op tot 30 ( Genk ) en 2 ( Lokeren ). Ironisch genoeg haalde Lokeren dan nog één puntje op het kunstgras van STVV.

STVV staat ook gewoon 5e in het uit-klassement. Bovendien: wij zijn een voetballende ploeg die verzorgd opbouwt van achteruit, veel meer dan Antwerp of Anderlecht, dus hebben ook veel meer nadeel aan dat slechte kunstgras. Antwerp kwam hier vorig seizoen winnen met powervoetbal.


Maar Roland zou hier nog wel eens een juridische strijd van kunnen maken, ja.

Ik vind het vooral heel jammer dat dit de aandacht wegneemt van de knappe prestaties van STVV.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door stvvilvoorde »

ik ben ook benieuwd hoe ze dit gaan klaarspelen.
De regelgeving van de UEFA en de FIFa stellen nergens een verbod tegen kunstgras.
Geel-Blauw
Berichten: 820
Lid geworden op: 03 dec 2014, 23:04

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door Geel-Blauw »

Coucke zou zich beter bezig houden met z'n eigen ploegje, werk genoeg. Ongelooflijk eigenlijk dat de voorzitter van de competitie ook voorzitter van een club binnen dezelfde competitie mag zijn.
Nie zievere, speile!
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door enerkey »

Geel-Blauw schreef:Coucke zou zich beter bezig houden met z'n eigen ploegje, werk genoeg. Ongelooflijk eigenlijk dat de voorzitter van de competitie ook voorzitter van een club binnen dezelfde competitie mag zijn.
Ja vooral dat hij dan als voorziter van de Pro League een voorstel indient, dat een rechtstreekse concurrent van zijn voetbalploeg aanbelangt. Zoiets kan toch alleen in België.

In Nederland zijn er 6 ploegen die op kunstgras spelen. Geen enkele staat in top 5 van beste thuisploegen. 3 ervan zijn bij de slechtste 5 thuisploegen.
3 van de 6 staan hoger op de uit-ranking dan de thuisranking.
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door Dreke »

Jan Bulder schreef: De parking zie ik hem nooit opgeven.
Laat staan dat hij het zomaar mág opgeven.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door Brusselmans »

Ocharme toch ...
Ik haal even de thuismatch tegen Anderlecht terug erbij Coecke !!!
Toen STVV voorkwam, was het de schuld van het kunstgras ...
Daaarna begonnen de Anderlecht-jonkies hun beste prestatie van het seizoen op diezelfde mat te presenteren en gingen ze zelfs naar 1 - 2.
Daarna werden ze weggeblazen naar 4 - 2, en toen was het weer de schuld van het kunstgras.

De dagen erna was erniks anders te lezen in alle media dat er wereldsterren ontdekt werden, Anderlecht was safe voor de volgende 10 jaar, net als de nationale ploeg. Over STVV, de 4-2 en het kunstgras werd niet eens een woord gerept !

De Messi-goal van Boli tegen Charleroi !
Ja, de verdedigers zijn niet zo wendbaar blablabla ... Ze stonden er gewoon met zijn vijven naar te kijken, zonder enige reactie, telkens misleid door de bewegingen van Boli !
Dat was een goal die de wereld zou moeten rondgaan, als Messi die maakt staan de media vol ervan.

Dikke zever allemaal, en vooral slechte verliezers !
STimVV
Berichten: 2699
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door STimVV »

Ik heb het al vaker gezegd: Als je iets niet wil, dan zal je al snel zeggen dat het niet kan.
Logisch ook in dit geval. Als je nu signalen zou geven dat het kan aangepast worden naar echt gras dan sta je zwak en zal je moeten plooien.
Ik zou ook graag dat triestige kunstgras zien verdwijnen, maar ben ook van mening dat ze zich hier niet moeten laten doen. Er is toelating voor gegeven, dan kan je dat nu niet zomaar intrekken.

Maar ik betwijfel dus toch dat een echte grasmat niet zou kunnen.
Momenteel ligt er ook al een uitvulling van een 20a30 cm. Een goede drainage is belangrijk, en die is momenteel ook al aanwezig.
Dus als je een 20tal cm bovenop de bestaande 20a30 cm plaatst heb je 40a50 cm. Hetgeen samen met een goede drainage voldoende moet zijn.
Een hybride grasmat zou het meest logische zijn. Maar qua opbouw is er daar weinig of geen verschil tov een normale grasmat.

Als je rond je kijkt naar andere ondergrondse parkings is het nergens een probleem. Hier in mechelen is er onder de grote markt een parking. Daar liggen loodzware kasseien op, en bij Maanrock staan er 20.000 mensen op te springen en voel je het bewegen.
Thv de ring hier hebben ze net een nieuwe ondergrondse parking aangelegd. Ik kwam er elke dag voorbij en zag de opbouw evolueren. Daar ligt ook gewoon een dikke meter zand bovenop met gras en bomen. Dat is nergens een probleem. Maar hier, in een voetbalstadion, zou dat niet kunnen??
Er werd bij de bouw van het stadion trouwens gezegd dat er evenementen kunnen georganiseerd worden op het veld, zoals concerten e.d.
Het gewicht van een groot podium met pakweg 35.000 mensen er voor, dat weegt echt wel wat meer dan 20cm zand.
Volgens mij: zever, gezever...
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Verbod op kunstgras vanaf seizoen 2020/2021 in de jupiler pro league.

Bericht door stvvilvoorde »

Terugkeren naar een gewone grasmat impliceert niet alleen die aardelaag (en een halve meter is het volstrekte minimum he, niet de aanbevolen hoeveelheid), maar er moet ook nog eens een verwarmingssysteem aan toegevoegd worden.
Ik vind voetbal op gewoon gras ook leuker, maar als je alles bij elkaar neemt, vind ik een kunstgrasveld voor kleinere clubs een betere keuze.
Er gaat niks boven een mooi afgereden grasmat op het einde van de zomer, die geur alleen al, maar na een paar speeldagen is die grasmat kapot gespeeld en dan is kunstgras altijd een beter alternatief. De meeste clubs in scandinavie spelen ook op kunstgras.
Plastiek bevriest niet dus dat scheelt em al een hele slok op de borrel aan verwarmingskosten en zelfs beter voor het milieu in dat opzicht.
Plaats reactie