BENELIGA

Alles over de Jupiler Pro League, buitenlandse en Europese competities, enz.
Plaats reactie
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

BENELIGA

Bericht door Vouch »

Het heeft lang geduurd maar er is nog steeds geen topic over de Beneliga.

Wat denken jullie, wat is de plaats nog van STVV in het voetbal op de dag dat de Beneliga geïnstalleerd wordt?
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

Re: BENELIGA

Bericht door Vouch »

Ik las vandaag in HLN: "Wat is 1 keer spelen tegen Club en Anderlecht waard, als je op lange termijn overgenomen moet worden door Aziaten of Amerikanen."

Wel de nieuwe ambitie voor de kleinere clubs zal worden om in die Beneliga te raken, daar is geld voor nodig, en dus gaat dat gezocht worden in het buitenland want in het buitenland. Laat de Beneliga in gang treden, en voor 2030 zijn alle Niet-Beneliga-clubs in België in buitenlandse handen.
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: BENELIGA

Bericht door Dreke »

De ambitie is dus om de zesde competitie van Europa te worden na Engeland, Spanje, Duisland, Italië en Frankrijk. Waarom zouden (het zijn maar voorbeelden) Noorwegen, Zweden, Finland en eventueel Denemarken niet hetzelfde doen dan? Of Oostenrijk en Zwitserland? Dan sta je daar...

Men is het voetbal helemaal aan het ontwrichten met maar één doel: nog meer geld genereren. Zo een Bart Verhaeghe mag toch eens uitleggen hoe hij staat tegenover zo'n supercompetitie met enkel Europese topclubs. Want hij doet op eigen schaal exact hetzelfde.

En nee, de vergelijking me de Amerikaanse competities gaat niet echt op.
A loyal football fan only supports the shirt...
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: BENELIGA

Bericht door enerkey »

Als neutrale supporter lig ik niet echt wakker als Anderlecht tegen Club Brugge speelt. Ik zal net zo min ervan wakker liggen als Anderlecht tegen Ajax speelt. Of godbetert Charleroi - Ajax :mrgreen:
Als STVV niet in 1A speelt volg ik de competitie niet. Als STVV niet in de Beneliga speelt zal ik ze ook niet volgen.
Bundesliga & Premier League volg ik dan weer wel. Belgische & Nederlandse clubs zijn het C-product van het internationale voetbal.
STVV vol ik wel omdat het deel van mijn lokale verankering is. Ze liggen toevallig op 15 minuten rijden van mijn thuis. Net zoals ik bvb KVK Tienen als alternatieve ploeg volg.

Voor mij mogen ze dus doen wat ze willen. AL mogen ze als die rare competieverzinsels achterwege laten (Playoffs). In dewelke reeks STVV ook speelt, mijn aandacht gaat daarnaar.
Stvv_eng
Berichten: 1168
Lid geworden op: 20 aug 2019, 23:14

Re: BENELIGA

Bericht door Stvv_eng »

Niet rekening houdend met STVV. Is dit sportief een boost voor het Belgisch voetbal. Ik heb dit format al altijd graag gezien...
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: BENELIGA

Bericht door Jan Bulder »

In theorie kan je in die competitie 8e eindigen en toch degraderen. Of 11e worden en Champions League spelen. Een nieuw gedrocht in de maak.
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: BENELIGA

Bericht door stvvilvoorde »

Ik vrees dat je nog een grotere shifting in het belgische voetbal gaat doorvoeren, dan reeds gebeurd is (oa door de invoering van 1B).
ik hoop dat er voldoende aandacht zal zijn voor die 16 ploegen die dan nog overblijven in Belgie.
Bij het invoeren van 1B, hoorde je +/- dezelfde dingen als dat je nu hoort, maar de realiteit bleek wel heel wat minder wow-effect te hebben.
De ploegen zitten een pak hoger in de kosten dan vroeger in tweede klasse (oa door de verhoogde licentievoorwaarden), maar de belangstelling voor de reeks blijft zeer lauw (nauwelijks beterschap tov vroeger). Gevolg is dat zo goed als geen enkele club nog overeind blijft zonder buitenlandse financiele steun.
Ik vermoed dan ook dat de nieuwe belgische ereklasse dan ongeveer evenveel zal kosten voor de clubs die erin zouden blijven, maar dat de inkomsten een pak lager gaan liggen.

Ik blijf ervan overtuigd dat het probleem in Belgie niet het aantal profclubs is, niet het aantal 'kleintjes', maar eerder het aantal dat pretendeert 'groot' te zijn.
Voor die 'grote' clubs is het dan ook nooit genoeg, die willen altijd meer van de koek en vinden dat de rest daar minder recht op heeft.
De 'grote' clubs slorpen een werkingsbudget op waar je gemiddeld 4 a 5 kleinere clubs mee kan laten draaien.
De kleinere clubs worden door die grotere clubs gemarginaliseerd als een noodzakelijk kwaad in de kwalificatie naar PO1, als iets dat altijd afgeroomd moet worden, zodat er meer tv-kruimels overblijven voor die grotere.

Als we een duidelijke afgelijnde top zouden hebben, die uit max een drietal clubs zou bestaan, dan is de huidige basis voldoende.
Competities met 5 topploegen, zijn doorgaans competities die met 18 of 20 ploegen gespeeld worden.
Er moet meer wisselwerking komen tussen de kleinere clubs en de grotere clubs, het respect tussen beiden raakt altijd verder zoek.
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

Re: BENELIGA

Bericht door Vouch »

Jan Bulder schreef: 25 jan 2020, 09:18 In theorie kan je in die competitie 8e eindigen en toch degraderen. Of 11e worden en Champions League spelen. Een nieuw gedrocht in de maak.
Die opmerking heb ik inderdaad nogal gelezen. Het is hetzelfde als in 1B, Lommel kan daar periodekampioen worden én voorlaatste eindigen. Wat dan?
Vouch
Berichten: 1102
Lid geworden op: 30 jun 2015, 23:06

Re: BENELIGA

Bericht door Vouch »

Stvv_eng schreef: 24 jan 2020, 16:33 Niet rekening houdend met STVV. Is dit sportief een boost voor het Belgisch voetbal. Ik heb dit format al altijd graag gezien...
Als je ergens tijd hebt ben ik wil geïnteresseerd in je visie. :)

Als het doel van een competitie is om de topclubs zo ver mogelijk te laten geraken in Europa, dan valt er iets voor te zeggen. Ik betwijfel echter of dat het doel moet zijn van een competitie. Wat heeft vb. STVV of Kortrijk eraan dat Genk of Club kwartfinale Europa League haalt? Niets. Ja, het Europees coëfficiënt stijgt, dat is juist. Maar wat heeft Oostende daar dan weer aan?
Voor de Rode Duivels moet je het ook niet doen. Op de Genkies na is er bijna niemand die in de Belgische competitie gespeeld heeft voor het verval werd in gezet, ik heb het dan niet over de Vanakens van deze wereld maar over de Hazards, Chadli's, Mertens',...

Maar goed, los van het feit of het goed is of slecht, denk ik gewoon dat de Nederlanders er niet in gaan meestappen. De Nederlandse supporter krijg je gewoon niet mee in dat verhaal en in Nederland, itt België, luisteren ze wel nog naar de fans (zie het niet invoeren van de Play-offs).
Dan zit je nog met de Walen, waar de affiniteit met Nederland bijna onbestaande is. Standard was blijkbaar zelfs niet aanwezig op de vergadering.
Ik denk dat Verhaeghe zich blij maakt met luchtkastelen, maar we zullen zien.
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: BENELIGA

Bericht door Mikman »

Belgische of Nederlandse scheidsrechters bij onderlinge confrontatie? En een West-Duitsland-Oostenrijk op tijd en stond valt ook niet uit te sluiten. Stel dat zowel een Nederlandse als een Belgische ploeg genoeg hebben aan een puntje om zich te redden, of om Europees te spelen, of een mix van beiden.

Het is gewoon onzin, wil je het niveau van een competitie verhogen, dan moet je de inkomsten beter verdelen. Anderlecht begon dit seizoen volgens Kompany met 58 spelers in de A-kern, Brugge versmodderde een klein fortuin aan Diagne. Met dat geld hadden de kleintjes misschien heel wat nuttiger zaken kunnen doen.

De onzin zit vooral hierin: de opbrengst zou tussen de 250 á 400 miljoen moeten liggen. Dat is wel een gat van 150 miljoen in geraamde inkomsten! Maar het zou dus 40% meer moeten opbrengen dan nu. Dus zou ik als K11 zeggen: ok, daar kunnen we mee leven, geef ons dan gewoon 140% van die verwachte inkomsten( huidige deal + 40%), alles wat jullie er meer uit puren is voor jullie. Wedden dat Verhaeghe en De Witte om ter hardst naar de uitgang rennen?

Dat er nu zoveel clubs buitenlandse eigenaars krijgen is het fall-out effect van de invoering van de play-offs, waardoor er meer geld naar de topclubs ging.

Die 40% extra inkomsten zijn op lucht gebaseerd. Natuurlijk kwam Deloitte met aantrekkelijke cijfers, want nu mogen ze nog een dure derde studie doen! Die 40% zou moeten komen van nieuwe betalende tv-abo's, mensen die nu de competitie niet volgen maar het dan wel zouden doen. Het lijkt de Belgische begroting wel.

Een supporter van Charleroi of Standard kan geen 5 spelers van PSV of Feyenoord opnoemen, omgekeer ook niet, maar die samen klutsen zou wel tot 40%(!) extra betalende tv-kijkers moeten leiden. Je moet echt geen raketgeleerde zijn om in te zien dat dat waanzin is. Natuurlijk kent die Charleroi-supporter ook geen 5 spelers van Cercle, maar daar geeft hij niet om omdat hij enkel in zijn eigen ploeg geïnteresseerd is.

Dat van die 6e competitie als aantrekkingspool slaat dan ook nergens op. Volgens die redenering zouden we vanavond eerder naar Amiens-Brest moeten kijken, want een match uit een top-5 competitie; iemand die dat vanavond van plan is?

Gelukkig is het draagvlak in Nederland heel klein, dus de kans dat het er van komt schat ik niet al te hoog in. De kleine clubs mogen de Beneliga dan ook niet als drukkingsmiddel laten gebruiken.

Overigens, zelfs als het er komt is de kans reëel dat STVV erbij is. Volgens de simulatie die het Algemeen Dagblad gisteren maakte in alle geval wel, als 11e club op 18 zelfs. En dat STVV deuren kan openen naar de Aziatische markt kan ook een rol spelen. Maar zelfs als we er zeker bij zouden zijn vind ik het een dwaas idee, dat vooral op lucht en gefabriceerde cijfers gebaseerd is.
lakie
Berichten: 1166
Lid geworden op: 06 nov 2010, 13:37

Re: BENELIGA

Bericht door lakie »

Mikman schreef: 25 jan 2020, 19:15
Overigens, zelfs als het er komt is de kans reëel dat STVV erbij is. Volgens de simulatie die het Algemeen Dagblad gisteren maakte in alle geval wel, als 11e club op 18 zelfs. En dat STVV deuren kan openen naar de Aziatische markt kan ook een rol spelen. Maar zelfs als we er zeker bij zouden zijn vind ik het een dwaas idee, dat vooral op lucht en gefabriceerde cijfers gebaseerd is.
Ik twijfel toch op dit klopt?
Ik dacht dat de Beneliga uit 18 clubs zou bestaan, waarvan 10 Nederlandse en 8 Belgische.
Deelnemers worden bepaald op prestaties van de voorbije seizoenen.
Maar dan heb je bij ons de G5, dus zijnde Brugge, Gent, Anderlecht, Standard, Genk.
Hiernaast lijken mij dan toch eerder Antwerp, Chalala en Zulte in aanmerking te komen, niet?
"Play for the name on the front of the shirt and they'll remember the name on the back" (Tony Adams)
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: BENELIGA

Bericht door Dreke »

NOG STEEDS GEEN AKKOORD OVER TV-RECHTEN NOG STEEDS GEEN AKKOORD OVER TV-RECHTEN
Solidariteit is ver zoek
103 miljoen euro kunnen de Belgische voetbalclubs de volgende drie seizoenen ontvangen voor de tv-rechten. De grote clubs willen die volledige meerwaarde opstrijken. Dat zien de anderen niet zitten.
FRANK VAN LAEKEN

BRUSSEL Opnieuw geen witte rook na de vergadering van de Pro League afgelopen vrijdag. Op de vorige bijeenkomst van 24 januari was er nog ontevredenheid over de geboden bedragen voor de tv-rechten, nu ging het over de verdeelsleutel. Dankzij de nieuwe speler Eleven Sports – die de voornaamste rechten, voor de live-uitzendingen, wil afsnoepen van Telenet, Proximus en VOO – ligt er 103 miljoen euro op tafel. Dat is 20,5 miljoen meer dan het huidige bedrag, een toename met bijna 25 procent.

Goed nieuws zou je denken, maar de G5 (Anderlecht, Club Brugge, Genk, Gent en Standard) wil dat die meerwaarde integraal onder hen mag worden verdeeld, de K19 (de kleinere clubs uit 1A, aangevuld met de clubs uit 1B) stelden als compromis een verdeelsleutel 80-20 voor: 16,4 miljoen naar de G5, 4,1 miljoen naar de K19. Op het eerste gezicht een billijk voorstel, maar zo ziet de G5 het niet.

Doodsstrijd

Vanuit het oogpunt van de grote clubs is het niet onlogisch dat ze het volledige extra bedrag claimen. Als de rechten voor de Jupiler Pro League stijgen, is dat bijna uitsluitend te danken aan de publieke belangstelling voor de prestaties van de G5 plus Antwerp. De tv-kijkende voetballiefhebber wil Club of Anderlecht zien, niet Moeskroen, Eupen of Waasland-Beveren. Vanuit het oogpunt van de kleinere clubs is het eveneens logisch dat ze een deel van de nieuwe koek willen. Zonder hen is een volwaardige Belgische competitie niet mogelijk en als de clubs, waarvan de meeste armlastig zijn, geen extra middelen krijgen, dreigen faillissementen. Onze clubs leven al jaren flink boven hun stand, ooit zal zich dat wreken. Extra geld uit de tv-pot kan die doodsstrijd nog wat rekken.

Solidariteit is niet prioritair voor de G5. Nochtans is dat een noodzakelijk gegeven om tot een eerlijkere competitie te komen. In de Premier League hebben ze dat begrepen. Daar werd de afspraak gemaakt dat de club die kampioen wordt maximaal 1,8 keer meer mag ontvangen aan tv-gelden dan de club die twintigste en laatste eindigt. Als je wereldwijd meer dan 3,35 miljard euro per seizoen incasseert, is het uiteraard makkelijker om vrijgevig te zijn naar de kleintjes. Na het seizoen 2018/2019 – met het vorige tv-contract dat nog een verdeelsleutel 1,6:1 had – incasseerde kampioen Manchester City 178 miljoen euro, rode lantaarn Huddersfield 113 miljoen. Dat laatste was bijna dubbel zoveel als alle Belgische clubs samen. In België incasseerde vicekampioen Club Brugge ­vorig seizoen 8,05 miljoen, Eupen kwam er met 2,27 miljoen het slechtst af, een ratio van 3,5 op 1.

BeNeLiga

Dat gebrek aan solidariteit wordt wellicht ook ingegeven door de wortel van de BeNeLiga, de overkoepelende competitie met Belgische en Nederlandse clubs, die opnieuw voor de neus van onze topclubs hangt. De G5 (aangevuld met Antwerp, Charleroi, als tweede Waalse vertegenwoordiger, en een nog te bepalen Vlaamse club) verlekkert zich op mogelijke duels met Ajax, PSV en Feyenoord. Dat klinkt interessanter dan Kortrijk, STVV en Cercle Brugge ontvangen. Vraag is of de Belgische clubs dan bereid zijn om hun privileges op te geven, zoals de fiscale en sociale voordelen – goed voor meer dan 130 miljoen euro per jaar – of de lagere minimumlonen voor niet-EU-spelers (80.000 euro bij ons tegenover 400.000 in Nederland).

Andere stok achter de deur is dat de leden van de G5 ermee dreigen hun rechten individueel te verkopen, waardoor de kleintjes helemaal verweesd zouden achterblijven. De ceo van de Pro League, Pierre François, verweet de groten vrijdagavond dat ze hun eigenbelang voor het algemeen belang stellen.

standaard.be
En dan zouden wij die omhoog gevallen pipo's moeten aanmoedigen als ze in Europa spelen? Nee, dank u.

Ik stel mij trouwens de vraag of het apart verkopen van hun rechten wel zo veel meer zou opbrengen voor hen. Want ik vermoed dat dit enkel kan voor hun thuiswedstrijden? Ook daar zit voor meer dan de helft in voor wat in hun ogen brolmatchen zijn. En de kleinere clubs halen wel 5 van die matchen binnen per club.
A loyal football fan only supports the shirt...
Plaats reactie