Het coronavirus COVID-19

Al de rest dat nergens anders thuis hoort, hier graag!
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Esteeveevee schreef: 17 apr 2020, 09:03 Massaal naar de tuincentra nu. Nog meer kabouters in de tuinen zetten en andere prularia.
En daarna, in navolging van de kuisvrouw, de kinder-oppas, de was- en strijkdienst, een tuinman ...
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door stvvilvoorde »

Relaas van een coronapatient. Zestiger, ex-prof en tot kort scout van racing ****.
Ik ben zeker geen goede schrijver. Maar ik heb in deze vervelende schrikwekkende corona tijd een verhaal te vertellen. Als ik hierdoor enige dwarsliggers of egoïsten of asociale mensen op andere gedachten kan brengen is mijn missie geslaagd.
Het begon met een zware hoest en wat vermoeidheidsverschijnselen, ja, gebeurt nog al eens. Maar per dag werd het erger. Ik was constant moe, liggen met ogen dicht, niet slapen maar mottig, misselijk. De dagen nadien passeerden de andere ongemakken één voor één, diarree, overgeven, bibberen en met een dikke pull onder dekens kruipen, alles terug weg en zweten, nog steeds die vermoeidheid en ook in niets zin, eten smaakte niet meer, ook TV, krant, een gesprek of FB kon me niet boeien. Ik nam contact op met de dokter om de symptomen te checken, maar ik had geen koorts. Nog even afwachten dus tot het voor mij onhoudbaar werd, ik kreeg geen hap meer binnen, met de kop op tafel en van de ene zetel naar de andere of naar bed, niets was nog goed en de koorts was er ook bijgekomen. Ik kon dan vrijdagmiddag naar het ziekenhuis voor een test. Eerst het gesprek wat mijn klachten waren en dan de spoed binnen. Ze deden van alles en ik moest lang wachten op de diverse uitslagen. Tot in de vooravond de conclusie was, “mijnheer, we gaan u hier houden, u heeft corona”. Ik weet niet meer wat ik dacht want ik lag daar maar en voelde mij rotslecht . Op het bed reden ze met mij naar een kamer. Onderweg zag ik iedereen lopen met mondmaskers, mutsjes, handschoenen, sommigen met bril of helm, het leek wel science fiction. Een tekst met ‘besmette zone’ op, trok ook wel even de aandacht. Ik werd op de kamer geholpen door de verpleging maar ook daar weet ik nog weinig van. Er kwamen baxters, bloedafnames en nog wat maar mijn ellende duurde voort. Na 2 dagen kwam een dokter bij mij en zei dat ze mij naar intensieve gingen brengen. Ik moest me niet ongerust maken, het was gewoon om me van dichterbij op te volgen. Daar stonden meerdere toestellen vlakbij, er werd nog van alles gecontroleerd, ik kreeg een resem draden over mij heen en mocht absoluut niet uit mijn bed. Op zo een moment is het misschien beter dat je wat suf bent en niet echt realiseert wat je overkomt. Ik herinner me wel die klok die daar hing vlak voor mij. Ik deed mijn ogen open en zag 22u11, ogen dicht, ogen open, 22u12, ik kan u verzekeren, dan duurt een uur eeuwig lang. Zoals ze gezegd hadden werd ik van heel kortbij gevolgd en er kwam beterschap. Ik kon ’s morgens een half boke eten, ’s middags wat soep en ’s avonds ook nog eens een paar happen. Niet met volle goesting en niet veel maar je moet met iets beginnen. Het was toch een opluchting dat ze mij de 4de dag terug naar de gewone kamer gingen brengen. Ik kreeg zuurstof toe gedeeld en de bedoeling was dat dit zou afgebouwd tot mijn lichaam dat zelf kon overnemen. Maar er was een groot gedeelte van mijn longen geteisterd door het virus. Dus hoe lang dit proces zou duren wisten ze ook niet exact. Het is tenslotte voor de dokters ook een zoeken naar de juiste oplossing om dit nieuwe virus te bestrijden. Ik werd dag na dag wat beter, na een aarzelend begin kreeg ik meer zin in eten en ook gsm en TV werden wat vaker gebruikt. Een geluk dat je met het thuisfront of vrienden dan wat contact kan hebben want zonder bezoek en in quarantaine op je kamer, de gang mocht niet betreden worden, is het maar een saaie boel. Ik heb zittend in mijn stoel, starend door het raam, kijkend naar niets, gedacht aan de wat ouderen in de OCMW’s en zo. Wat een triestige tijd moet dat zijn voor die mensen. Vanuit het ziekenhuis doen ze ook wel hun best om het thuisfront op de hoogte te houden door af en toe een belletje te geven met informatie.
Mijn verblijf in het ziekenhuis heeft dus 18 dagen geduurd. Een in de laatste week ongeduldig wachten en hopen dat die zuurstofsteun mocht zakken. Maar wat een opvang van verpleging en dokters. Dokters die niet op een flits terug weg zijn maar hun tijd nemen om een klaar en duidelijke uitleg te geven, ook al is het voor hen een nieuw virus waar nog veel onderzoek naar nodig is. En dan de verpleging, die mensen hebben wel wat beschermmiddelen maar vertoeven toch hun ganse werktijd tussen besmette mensen, je moet het maar doen, chapeau !! En behulpzaam en vriendelijk zijn , het is hun job, OK, maar de solidariteit en de samenwerking onder die mensen is ronduit schitterend. Vanuit mijn bed hoorde ik vaak , kan ik helpen, moet ik dat al doen, is er nog iets, fantastisch !!
Ik vind het in de plaats van al deze hulpverleners dan ook schandalig dat een (hopelijk klein) gedeelte van de mensen deze ziekte, epidemie en niet te onderschatten nieuwe virus nog ondersteunen door zich niet te houden aan de toch logische regels die opgelegd worden. Wij hebben allemaal de luxe om te genieten van naar allerlei sporten te gaan kijken of zelf te beoefenen, naar concerten, naar opera of cinema, restaurants en cafés te gaan om de vakanties naar diverse oorden nog niet te noemen. Beseffen die … , hoe moet je ze noemen, niet, dat hun eigenzinnigheid nu, alleen maar verlenging van die noodmaatregelen zullen meebrengen. En is er dan geen greintje respect voor hun familie, vrienden, kennissen en elke andere medemens ? Want zelf zullen ze zich bovenaards voelen en hen kan niets gebeuren … Ik las deze week ergens dat dit soort mensen tot het mensDOM behoort. Het zal dan wel zeker …
Er zijn minder erge gevallen dan het mijne, er zijn ongeveer dezelfde en er zijn ergere om van de overlijdens nog te zwijgen. Voor mij waren het alleszins de rotste weken van mijn leven ...
Terug thuis en aan de beterhand, 8 kilo vermagerd en nog wat zwakjes maar de wederopbouw is ingezet
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Zal ik eens het verhaal schrijven van een vriend van mij die 3 jaar geleden overleden is na een strijd van 1.5 jaar tegen botkanker ?
43 jaar ...
Die van 80 naar 33 kg ging op die periode ?

Of misschien van mezelf, toen ik op 20-jarige leeftijd aangereden werd door een auto, 2 weken in coma lag, er sprake was om mijn rechterbeen te amputeren wegens te veel verwoesting, bijna 3 maanden hospitaal en een revalidatie van meer dan 6 maanden ?
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Tussendoortje: STVV én spelers ondersteunen Sint-Trudo ziekenhuis
https://www.stvv.com/nl/nieuws/a-kern/s ... ziekenhuis
Overdrijven is een kunst
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jan Bulder »

Jacques schreef: 22 apr 2020, 10:30 Tussendoortje: STVV én spelers ondersteunen Sint-Trudo ziekenhuis
https://www.stvv.com/nl/nieuws/a-kern/s ... ziekenhuis
Ik begrijp dat eigenlijk niet zo goed. Het Sint-Trudo Ziekenhuis is een privé-instelling die winst maakt, en niet een klein beetje. De sympathie voor de zorgkundigen is logisch. Maar waarom moet dat bedrijf financiële steun krijgen? Hebben meer dan genoeg middelen om dat zelf te bekostigen. Iedereen die daar behandeld wordt krijgt toch ook gewoon een factuur?

Mij lijkt het nuttiger om andere doelen te steunen, die het geld echt nodig hebben. Maar soit, ik begrijp tegenwoordig niet zoveel meer.
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Wie weet geraken ze op Sky-news, of mogen ze eens een klapke doen met de koning.
Of in Ter Zake ...
Voor het betere media lobby-werk moet je alleszins in ST zijn tegenwoordig !
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

Aan liefdadigheid zit wel vaker een narcistisch kantje. Het geld komt niet altijd bij de meest hulpbehoevenden terecht. Dat is spijtig. Men had zeker andere keuzes kunnen maken: thuisverpleging, woonzorgcentra, beschut wonen, Sint-Vincentius, zelfs het STVV personeel dat momenteel op technische werkloosheid staat. Keuze genoeg dezer dagen, maar goed, kiezen is altijd verliezen en ze doen tenminste iets. Er zijn er ook die gewoon thuis zitten af te geven op alles en nog wat. Daar heb je nog minder aan.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

:grappig:

Nu ja, als ge denkt da ik achterlijk ben, of geen hart heb, dan is dat al een redelijk grote onderschatting om te beginnen.

Ik begrijp heel goed dat je als wetenschapper :roll: krijgt van wat je allemaal leest en wat mensen allemaal doen om bvb een mondmasker in mekaar te knutselen . Dan ga je meewarig het hoofd schudden, ik zou dat ook doen.

Het probleem is dat je toch het bredere plaatje moet gaan bekijken, de circel. Het ene kan niet zonder het andere. Je kan geen gezondheidssysteem in stand houden zonder dat er mensen zijn die daarvoor geld inbrengen economisch, en omgekeerd idem, zieke mensen kunnen niet werken.

De kip en het ei dus.

Maar vooral, vandaag zit ik naar de nieuwe start van 'de mol' te kijken ... best wel spannend.
Mag daar dan niks over gezegd worden, of is dat kritiek op alles en nog wat ?
We zitten niet meer in een beginstadium, waar nog foute inschattingen konden gemaakt worden.

En ook een volstrekt mankeren van een bepaalde logica, of gezond verstand.
Vissen of met de moto rijden mag niet, maar met zijn 2 tussen het volk doorfietsen mag wel.
Een garage mag niet open, maar plantjes kopen mag wel. Dus als uwe auto hapert, ga je maar tuinieren ipv gaan te werken ?

Als je terugkomt van een besmet gebied, moet je 14 dagen in quarantaine, en dan mag je weer buiten. Dan is het gevaar geweken.
Ik zit nu 42 dagen binnen, alleen tegen mijn planten een klapke te doen, en nog mag ik niet buiten. Wel buiten uiteraard, naar de bakker of de winkel. Welke virussen zou ik wel allemaal hebben dan ?

Volgens de logica zit ik al 27 dagen langer vast dus dan degenen die uit besmette gebieden hadden gekomen !
Of moest den Corona bij mij weer eens overdrijven ?
OK, dat ik in dat geval 3 keer langer moet binnenblijven, tot daar aan toe !
Dan zal het toch wel over zijn zeker, moest ik het gehad hebben ?
En waarom mag ik dan eens niet op bezoek bij mensen die ook al zo lang binnenzitten, en ook nog niet omgevallen zijn, als ik anderhalve meter of meer van hun ga zitten ?
Moeten ze 250€ hebben ofwa ?

Ik denk dat ik de veiligste mens van het land ben ....
Ik kom nie in de Colruyt of den Aldi, nie in de doe het zelf, nie in het containerpark, of in het gewone park, wandel of fiets niet, maw ik kom NERGENS !!!!!

Of toch niet ?
Mis ik ergens iets ?

Wel, het enige wat ik krijg zijn scheldpartijen, maar niemand is blijkbaar in staat om me een deftig antwoord daar op te geven.
Meestal een emo reactie in de aard van "wacht maar tot het u overkomt" en "zie jij de cijfers niet' en ander gebrei, of de persoonlijke toer op.
Over de cijfers zullen we het maar beter niet hebben zeker, want ze geven totaal niet de juiste verhoudingen weer ?

Maar een antwoord ... te moeilijk blijkbaar !
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Jacques »

De logica achter de semi lockdown is thans duidelijk: contacten beperken en daardoor het aantal besmettingen per dag beperken. De data tonen ook aan dat het werkt. Het effectieve reproductiegetal is omlaag gegaan van bijna 5 bijkomende besmettingen per geïnfecteerd persoon naar minder dan 1. Daardoor zijn de ziekenhuizen nooit compleet overbelast geraakt, godzijdank. Enfin, Sint-Trudo heeft verscheidene patiënten moeten overplaatsen naar andere ziekenhuizen, dus hier zaten we feitelijk wel al over de ziekenhuiscapaciteit, zelfs met extra COVID afdelingen. Het heeft niet veel gescheeld of heel België zou aan/over de limiet hebben gezeten. Het punt van 42 dagen lockdown en 14 dagen quarantaine snap ik niet, ik weet dus ook niet wat ik daar op zou moeten zeggen.
Er zijn de voorbije 50 dagen absoluut fouten gemaakt. De grootste fouten zijn wat mij betreft gemaakt in de woonzorgcentra (gebrek aan leiderschap bij Beke en Jambon) en bij de testcapaciteit (ze hadden De Backer daar sneller op moeten zetten). Men heeft ook te lang ingezet op aankoop mondmaskers op een onzekere wereldmarkt i.p.v. hier productie op te zetten (nu nog altijd onvoldoende). Er zullen nog wel zaken opduiken die beter hadden gekund. Bij een operatie van deze omvang is het ergens logisch of te verwachten dat er fouten gebeuren. Behalve zij die WO2 hebben meegemaakt, heeft niemand in België iets gelijkaardigs meegemaakt, laat staan dat er een handboek voor beleidsmakers voor zou bestaan. We kunnen maar hopen dat er lessen geleerd zijn voor de volgende keer (die er hoogstwaarschijnlijk zal komen zolang er geen vaccin of geneesmiddel is).

Wat het terug op gang brengen van de economie betreft zitten we echt nog maar in een absoluut beginstadium en is er bovendien geen voorbeeld om ons op te baseren. Sinds de tweede wereldoorlog is geen enkel Westers land ooit in lockdown moeten gaan, maar heeft dus ook geen enkel Westers land zijn economie stapsgewijs terug op gang moeten brengen. In het beste geval kunt ge kijken naar China, maar of dat nu echt het voorbeeld is dat we moeten volgen? De modellen tonen aan wat er kan gebeuren als het reproductiegetal terug stijgt, dat kan gaan van een gelijkaardige of iets zwakkere daling (ok) naar een plateau (beheersbaar denk ik) tot een nieuwe explosie van gevallen (terug naar af), afhankelijk van hoe fel dat reproductiegetal stijgt. Het moeilijke is dat niemand weet wat het exacte effect van een maatregelen (of het afbouwen ervan) op dat reproductiegetal is. Effect van tuincentra? We zullen het binnen een paar dagen (misschien) weten. Garages? Geen idee. Kapsalons? Geen idee. Er gaan sowieso fouten bij gebeuren, onvermijdelijk. En dat daar zaken tussen zullen zitten die onlogisch zijn of lijken, is nu al het geval en zal de komende maanden nog vaker het geval zijn. Discussies genre "waarom dat wel en dat niet" gaan de komende weken continu gevoerd worden. Dit is een lopend experiment: nadenken, inschatten, een beslissing nemen en hopen dat ze niet verkeerd uitpakt, (voorzichtige) trial en (hopelijk niet te veel) error. Als er iemand met zekerheid weet hoe het moet, rep u dan naar Brussel, misschien zijt ge nog op tijd voor deze Veiligheidsraad (anders niet getreurd, er komt sowieso nog een volgende).

(en terwijl ik dit schrijf, hoop ik dat de persconferentie van de Veiligheidsraad niet alles achterhaald maakt)
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Ik dank u voor de uitleg.

Die 14 en 42 dagen. Iemand die 42 dagen niet in contact komt met anderen, en nog steeds leeft, daarvan mag ik veronderstellen dat die persoon zijn virussen allemaal dood onderaan de trap liggen, of niet ?
Als die persoon dan iemand gaat bezoeken in dezelfde situatie, wat zou dan het gevaar zijn ?
Als 14 dagen quarantaine volstaan, dan 42 zeker, denk ik dan in alle logica !

De rest van de uitleg, daarvan denk ik dat eenieder zijn vakgebied als allesoverheersend beschouwd.
Dat is zoals met een auto. Wat is het belangrijkste ? De motor ? OK, maar zonder banden, stuur, transmissie of zelfs maar een zetel ga je hooguit enkele meters ver geraken.

Of misschien nog duidelijker ... Zonder een tapkraan heb je weinig aan een ton bier, en dan heb je ook nog iemand nodig die een glas heeft en het moet tappen ... en iemand die het moet leegdrinken.

Dat van zelf naar Brussel gaan, dat is zo een antwoord van zwakte, vergelijkbaar met koop dan zelf een voetbalclub als ge het beter kunt.
Nuja, wat ik gezien heb van het Brusselse gebeuren ... :o
Daarvan heb ik alleen de doventolk echt goed begrepen, en dat dieje mens een goeie remix gemaakt heeft van de Confetti's ...

We zullen dus maar luisteren naar den Alexander en de experts : bij iemand op bezoek gaan is verboden, maar elkaar ontmoeten in een winkel kan en mag wel, mits mondkapje en 1.5 meter. :clap:
Inderdaad, zover denken, dat ligt niet in mijn mogelijkheden ....

https://www.youtube.com/watch?v=WA8NCTR ... jDWV5vPa2U
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door BoemBoem »

Brusselmans schreef: 25 apr 2020, 16:05 Ik dank u voor de uitleg.

Die 14 en 42 dagen. Iemand die 42 dagen niet in contact komt met anderen, en nog steeds leeft, daarvan mag ik veronderstellen dat die persoon zijn virussen allemaal dood onderaan de trap liggen, of niet ?
Als die persoon dan iemand gaat bezoeken in dezelfde situatie, wat zou dan het gevaar zijn ?
Als 14 dagen quarantaine volstaan, dan 42 zeker, denk ik dan in alle logica !


De rest van de uitleg, daarvan denk ik dat eenieder zijn vakgebied als allesoverheersend beschouwd.
Dat is zoals met een auto. Wat is het belangrijkste ? De motor ? OK, maar zonder banden, stuur, transmissie of zelfs maar een zetel ga je hooguit enkele meters ver geraken.

Of misschien nog duidelijker ... Zonder een tapkraan heb je weinig aan een ton bier, en dan heb je ook nog iemand nodig die een glas heeft en het moet tappen ... en iemand die het moet leegdrinken.

Dat van zelf naar Brussel gaan, dat is zo een antwoord van zwakte, vergelijkbaar met koop dan zelf een voetbalclub als ge het beter kunt.
Nuja, wat ik gezien heb van het Brusselse gebeuren ... :o
Daarvan heb ik alleen de doventolk echt goed begrepen, en dat dieje mens een goeie remix gemaakt heeft van de Confetti's ...

We zullen dus maar luisteren naar den Alexander en de experts : bij iemand op bezoek gaan is verboden, maar elkaar ontmoeten in een winkel kan en mag wel, mits mondkapje en 1.5 meter. :clap:
Inderdaad, zover denken, dat ligt niet in mijn mogelijkheden ....

https://www.youtube.com/watch?v=WA8NCTR ... jDWV5vPa2U
Toch vrij logisch dat niet iedereen diezelfde ingesteldheid heeft?
Als het zou worden toegestaan voor mensen in uw situatie, dan weet gij evengoed dat iedereen hiervan profiteert, ziek of gezond, met alle gevolgen van dien..

En hoe zou jij dit controleren? Moeilijk om iedereen op z'n woord te gaan geloven denk ik..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Ik hoef niet constant gecontroleerd te worden, heb het niet zo begrepen op een communistisch regime !
Dan was ik wel verhuisd naar China of Korea !
Weet best wel wat doe !
Nog nooit betrapt bij een alcoholcontrole bvb.
Ahja sorry, al eens 75 gereden op de expressweg waar je om de 100 meter dan eens 70 en dan weer 90 mag rijden. Snelheidsduivel heeft altijd in me gezeten :roll:
Ik mag bvb niet naar mijn moeder gaan, moet de bloempot maar aan de voordeur zetten, maar in de doe het zelf mag ik haar wel ontmoeten, OMDAT ZE DAT DAN KUNNEN CONTROLEREN !!!

Maja, ik zal het wel niet begrijpen waarschijnlijk !
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door BoemBoem »

Brusselmans schreef: 25 apr 2020, 22:01 Ik hoef niet constant gecontroleerd te worden, heb het niet zo begrepen op een communistisch regime !
Dan was ik wel verhuisd naar China of Korea !
Weet best wel wat doe !
Nog nooit betrapt bij een alcoholcontrole bvb.
Ahja sorry, al eens 75 gereden op de expressweg waar je om de 100 meter dan eens 70 en dan weer 90 mag rijden. Snelheidsduivel heeft altijd in me gezeten :roll:
Ik mag bvb niet naar mijn moeder gaan, moet de bloempot maar aan de voordeur zetten, maar in de doe het zelf mag ik haar wel ontmoeten, OMDAT ZE DAT DAN KUNNEN CONTROLEREN !!!

Maja, ik zal het wel niet begrijpen waarschijnlijk !
Pffff, laat het maar ;)

Ze zijn weer allemaal tegen u, ik denk dat ze die beslissingen nemen speciaal om u tegen te werken :roll:
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Gebruikersavatar
Brusselmans
Berichten: 3162
Lid geworden op: 22 okt 2010, 22:19

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door Brusselmans »

Nee, helemaal niet ...
Ik heb natuurlijk weer 100% ongelijk ...
Laat maar, het is niet eens persoonlijk naar u toe ...
Ge kunt het komen controleren ...
BoemBoem
Berichten: 2934
Lid geworden op: 07 sep 2015, 11:39

Re: Het coronavirus COVID-19

Bericht door BoemBoem »

Brusselmans schreef: 26 apr 2020, 10:35 Nee, helemaal niet ...
Ik heb natuurlijk weer 100% ongelijk ...
Laat maar, het is niet eens persoonlijk naar u toe ...
Ge kunt het komen controleren ...
Alles wat niet in uw kraam past krijgt een schreeuwreactie, of het nu persoonlijk is of niet.. Ik zei maar dat niet iedereen zich aan die regels houdt die jij voorstelt.. Om van daaruit uit te wijken naar alcoholcontroles en snelheidsovertredingen, wat ver gezocht om uw punt duidelijk te maken..

Controleren? Nee sorry, we mogen niet afspreken..
STVV : Waar voetbal bijzaak is.
Plaats reactie