Zaak Propere Handen

darion
Berichten: 1493
Lid geworden op: 20 jul 2011, 22:56

Zaak Propere Handen

Bericht door darion »

Wat denken we van de zaak Propere handen die eind dit jaar begint te draaien?
Is STVV ook schuldig aan fraude of niet?

Wat denken jullie?
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Jebus4life »


Nu Operatie Zero, het grootschalige onderzoek naar onder meer fraude, omkoping en matchfixing in het Belgische voetbal, afgerond is, is het wachten op wat de gevolgen zullen zijn. Advocaat Kris Luyckx meent dat heel wat voetbalclubs een degradatie boven het hoofd hangt.

Kris Luyckx is de advocaat van voetbalmakelaar Dejan Veljkovic, die als spijtoptant zijn boekje opendeed bij het Belgische gerecht, in ruil voor strafvermindering. Luyckx is dus uitstekend geplaatst om in te schatten wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van het onderzoek.

"We spreken over een systeem dat wijd vertakt was in het Belgische voetbal", schetst de advocaat de situatie in De Afspraak. "Bijna elke club is wel eens geconfronteerd geweest met die praktijken. De ene wat meer, de andere wat minder, sommigen hadden er hun businessmodel van gemaakt."

Het is dan ook niet onlogisch dat wellicht heel wat mensen nog de rekening gepresenteerd zullen krijgen. "Er zijn een 50-tal transfers waarbij iets fundamenteel verkeerd gegaan is. Dat komt neer op zo'n 100 contracten waarbij fraude geweest is", weet Luyckx.

"Vaak zijn bij zulke contracten verschillende bestuursleden of spelers betrokken. Het is over die zaken dat mijn cliënt open boek gedaan heeft."

Bij de Belgische voetbalbond KBVB zitten ze te wachten op het dossier. Wat zullen de gevolgen zijn? "Als men echt consequent is, dan zullen we volgend jaar met niet te veel ploegen in 1e klasse moeten spelen", gooit Luyckx een bommetje.

"Wellicht zullen sommige clubs zich verschuilen achter het feit "dat ze het niet wisten" of dat "het bestuur ermee bezig was". Maar als de KBVB consequent is en zijn reglement correct toepast, kan het niet anders dan dat bepaalde clubs zullen moeten degraderen."
Zoals ik in een ander topic reeds schreef: 0,0 gevolgen zullen er zijn op een paar kleine garnalen na. Alsof er een G5 ploeg gestraft zal worden :grappig:

STVV is volgens mij niet betrokken. Er valt héél veel te zeggen over Roland. Maar het feit dat wij hier niet gaan tussenhangen kunnen we voor de volle 100% op zijn conto schrijven.
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5278
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Halenaar »

Neen. RD was al vele jaren voordien ervan overtuigd dat er vuile spelletjes werden gespeeld, en wou niet samenwerken met Bayat. Het feit dat hij dit ook tig keer herhaald heeft in de media zegt ook al genoeg.

Het enige kleine probleem dat ik zie in de RD periode is Leko, dat ook geen onbesproken figuur is in deze zaak. Maar bij hem ging het alleen maar over witwassen, en de kans lijkt me ook klein dat RD daarin is meegegaan. Op dat vlak leek RD wel correct te zijn.

DMM heeft ook nog niet samengewerkt met Bayat, en staan toch ook bekend als zeer correcte mensen. Tė correct misschien in de slangenkuil dat de JPL is, maar liever zo dan crapuul als Van Holsbeeck tbh.

Dus ja, ik ben er heel gerust in en vrij zeker dat wij tot de vier clubs behoren die er niks mee te maken hebben.

Hopelijk beseffen de mensen nu ook wel dat een correct zakendoen ook negatieve consequenties heeft voor een club als de onze, als je leest hoeveel macht Bayat had/ heeft in onze competitie. Hier waren sommige mensen jaloers op de transfer van Rezaei naar OHL, maar beseffen ze niet dat Bayat ondertussen een groot deel van het sportieve in handen heeft bij OHL.

En nog misschien wel het mooiste voorbeeld: STVV had deze zomer concrete interesse in Challouk van Deinze, tot dat een dikke week later bekend werd dat Bayat zijn nieuwe manager werd. En toen verdween de interesse van STVV als sneeuw voor de zon ;)
enerkey
Berichten: 2080
Lid geworden op: 12 okt 2010, 19:32

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door enerkey »

Ik zou achterover vallen moest STVV hier op de één of andere manier bij betrokken zijn. Er is letterlijk 0,0 dat daar op wijst.

De stal is 15 jaar geleden uitgemest door :Roland: Met waarschijnlijk alle sportieve gevolgen van dien. Bepaalde spelers kon je immers niet meer vastkrijgen door het monopolie van die figuren. Of je moest duistere zaakjes doen.
En das de dag van vandaag nog altijd zo: Challouk, Hairemans, Gano, Benson,... Vaak opgelijst hier maar wat velen niet zagen was dat het onmogelijk is dat die komen/kwamen. Die werken immers allemaal met makelaars die genoemd werden in de zaak.

Daarom ook dat bvb RD zo ontzettend kwaad was toen Lammens Dequivy ging bijhalen. Die zat bij Bayat.

Er is geen enkele spelers van Veljkovic, Bayat, De Koster die hier hebben rondgelopen sindsdien. Degene die hier wel rondlopen zitten in de portefuile van oftewel Lichtenstein. Ook bvb Gunter Thiebaut & Michel Thiry. Die zijn geen onderwerp van het onderzoek.

De buitenlandse spelers zitten allemaal met een 7-tal renomeerde buitenlandse agency's.
Positivo
Berichten: 1853
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:57

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Positivo »

Dat Rd het beste is wat stvv ooit overkwam, schreeuw ik samen met enkelingen al langer van de daken. Dat zijn meest fervente tegenstanders ooit hun ongelijk zullen moeten bekennen is misschien niet veraf.

Dat de grote garnalen de dans zullen ontspringen …. Vergeet dat maar!
Degradeerde Juventus niet ooit ?

En als we dan verlost zijn van Club Brugge en andere Racings die dan wat jaren nodig hebben om terug te komen (ze kunnen niet allemaal gelijk promoveren) hebben wij misschien de kans Belgisch kampioen te worden. Ik ben niet voor niks positivo, hé.
Jebus4life
Berichten: 1232
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Jebus4life »

Positivo schreef: 05 okt 2021, 09:58 Dat Rd het beste is wat stvv ooit overkwam, schreeuw ik samen met enkelingen al langer van de daken. Dat zijn meest fervente tegenstanders ooit hun ongelijk zullen moeten bekennen is misschien niet veraf.

Dat de grote garnalen de dans zullen ontspringen …. Vergeet dat maar!
Degradeerde Juventus niet ooit ?

En als we dan verlost zijn van Club Brugge en andere Racings die dan wat jaren nodig hebben om terug te komen (ze kunnen niet allemaal gelijk promoveren) hebben wij misschien de kans Belgisch kampioen te worden. Ik ben niet voor niks positivo, hé.
Ze gaan echt geen clubs laten degraderen, ze konden niet eens Mechelen bestraffen in het (bewezen!) omkopingsluik :vomit:
Vertenten & Delferière liggen al onder de bus (dat zijn toch maar scheidsrechterkes), paar bestuurders buiten om te laten zien dat ze de gedane zaken "toch niet kunnen tolereren". Wat boetes van de overheid en de rest gaan ze gewoon negeren. Het feit dat Bayat nog altijd de meest actieve makelaar in ons land is zegt toch al genoeg :bweik:

De fiscus zal zijn geld eisen. Daar zal lijkt me nog lang over geprocedeerd worden. De Pro league zal de zaak wel op de lange baan schuiven (wantja, er lopen nog procedures) en tegen de tijd dat alles écht afgerond is zijn we weer een paar jaar verder en is 90% het vergeten of sluiten ze gewoon de ogen omdat anders hun clubke straffen krijgt.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Jacques »

Zelf denk ik dat we niet zoveel te vrezen zullen hebben. De kans lijkt in ieder geval betrekkelijk klein. Leko, Dequevy en misschien hier of daar nog een speler, veel meer hebben we gelukkig niet gehad uit de stal van Veljkovic en Bayat. Voor zover we weten zijn er hier ook nooit huiszoekingen geweest. Dat heeft Roland destijds goed bekeken, maar het beste dat de club ooit overkomen is, is me toch een brug of twee te ver. Enfin, dat is naast de kwestie hier.

Wat er nu weer uitlekt over Lokeren, Mechelen, Genk, Standard en Brugge is allemaal gelinkt aan Veljkovic. Daar is al betrekkelijk veel over geschreven. Ik ben daarom eigenlijk vooral nieuwsgierig naar het Bayat-luik, waar tot nu toe minder over geschreven is. Potentieel is dat groter met vertakkingen naar Anderlecht (Van Holsbeeck), Genk (bijna de halve kern op een bepaald moment), Gent (nog altijd de halve kern, incl. de trainer), Chalala (het blijft in de familie), Standard (François, Preud'homme). Daarnaast heb je ook nog alle fiscale constructies rond Henrotay en Frenay... Vanuit de Pro League gaat er vanzelfsprekend niet opgetreden worden. Al eens bekeken wie voorzitter en CEO zijn van de ProLeague? De grootste gangsters delen de lakens uit in ons voetbal.

Voor concrete impact kijk ik daarom vooral uit naar de vorderingen van de fiscus. Daar gaan hopelijk wat schone facturen tussen zitten. Ik vraag me ook af hoe lang die pipo van Francs Borains en alle andere politici die aan cliëntelisme in de voetballoges doen in deze context de belachelijk lage RSZ bijdrage van het voetbal nog kunnen blijven verdedigen, terwijl de rest van het land de corona-factuur gepresenteerd krijgt.
Overdrijven is een kunst
Yellow Feaver
Berichten: 1801
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:46

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Yellow Feaver »

Ik zou niet te hoog van de toren blazen. Dat we destijds Schoofs verkochten onder de prijs en Raman huurden was gewoon het gevolg dat AA Gent weet had van een bepaalde constructie van ons.

Zal volgens mij niet over witwassen of matchfixing gaan, maar volgens ingewijden is er na de (vermeende?) exodus van Roland intern toch aardig wat uit de kast gevallen.
Yellow Feaver
Berichten: 1801
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:46

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Yellow Feaver »

Jacques schreef: 05 okt 2021, 11:35 Zelf denk ik dat we niet zoveel te vrezen zullen hebben. De kans lijkt in ieder geval betrekkelijk klein. Leko, Dequevy en misschien hier of daar nog een speler, veel meer hebben we gelukkig niet gehad uit de stal van Veljkovic en Bayat. Voor zover we weten zijn er hier ook nooit huiszoekingen geweest. Dat heeft Roland destijds goed bekeken, maar het beste dat de club ooit overkomen is, is me toch een brug of twee te ver. Enfin, dat is naast de kwestie hier.

Wat er nu weer uitlekt over Lokeren, Mechelen, Genk, Standard en Brugge is allemaal gelinkt aan Veljkovic. Daar is al betrekkelijk veel over geschreven. Ik ben daarom eigenlijk vooral nieuwsgierig naar het Bayat-luik, waar tot nu toe minder over geschreven is. Potentieel is dat groter met vertakkingen naar Anderlecht (Van Holsbeeck), Genk (bijna de halve kern op een bepaald moment), Gent (nog altijd de halve kern, incl. de trainer), Chalala (het blijft in de familie), Standard (François, Preud'homme). Daarnaast heb je ook nog alle fiscale constructies rond Henrotay en Frenay... Vanuit de Pro League gaat er vanzelfsprekend niet opgetreden worden. Al eens bekeken wie voorzitter en CEO zijn van de ProLeague? De grootste gangsters delen de lakens uit in ons voetbal.

Voor concrete impact kijk ik daarom vooral uit naar de vorderingen van de fiscus. Daar gaan hopelijk wat schone facturen tussen zitten. Ik vraag me ook af hoe lang die pipo van Francs Borains en alle andere politici die aan cliëntelisme in de voetballoges doen in deze context de belachelijk lage RSZ bijdrage van het voetbal nog kunnen blijven verdedigen, terwijl de rest van het land de corona-factuur gepresenteerd krijgt.
En dan te bedenken dat er provinciale clubs het water aan de lippen kregen omdat er met terugwerkende kracht BTW moest betaald worden op de consumptiebonnetjes die ze aan de jeugd uitdeelden voor een cola of zakje chips na de wedstrijd.
Positivo
Berichten: 1853
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:57

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Positivo »

Yellow Feaver schreef: 05 okt 2021, 16:01 Ik zou niet te hoog van de toren blazen. Dat we destijds Schoofs verkochten onder de prijs en Raman huurden was gewoon het gevolg dat AA Gent weet had van een bepaalde constructie van ons.

Zal volgens mij niet over witwassen of matchfixing gaan, maar volgens ingewijden is er na de (vermeende?) exodus van Roland intern toch aardig wat uit de kast gevallen.
Bij RD wat uit de kast gevallen ? En dan nog aardig wat !
Zoals ? Een klasseur ?
Dat heeft Bart Lammens dan moeten opkuisen ? Trouwens de verkoop van Rob Schoofs was onder Lammens, officieel afgevaardigd bestuurder via zijn vennootschap. Je kunt er altijd de jaarrekeningen van toen op napluizen!
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door stvvilvoorde »

Lammens wilde zijn eigen investering eruit halen, kort voor dat RD als preses terug zou keren.
De manier waarop doet mijn maag nog altijd draaien.
Denk dat we toen ongeveer aan 25% van de marktwaarde verkochten.
Yellow Feaver
Berichten: 1801
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:46

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Yellow Feaver »

Positivo schreef: 05 okt 2021, 16:38
Yellow Feaver schreef: 05 okt 2021, 16:01 Ik zou niet te hoog van de toren blazen. Dat we destijds Schoofs verkochten onder de prijs en Raman huurden was gewoon het gevolg dat AA Gent weet had van een bepaalde constructie van ons.

Zal volgens mij niet over witwassen of matchfixing gaan, maar volgens ingewijden is er na de (vermeende?) exodus van Roland intern toch aardig wat uit de kast gevallen.
Bij RD wat uit de kast gevallen ? En dan nog aardig wat !
Zoals ? Een klasseur ?
Dat heeft Bart Lammens dan moeten opkuisen ? Trouwens de verkoop van Rob Schoofs was onder Lammens, officieel afgevaardigd bestuurder via zijn vennootschap. Je kunt er altijd de jaarrekeningen van toen op napluizen!
Ik steek ook mijn hand niet in het vuur dat de ingewijden voor eigen rekening spraken ;). RD ook niet heiliger maken dan de paus. Hoe hoog hij ethiek in sommige vaandels droeg, hoe lager diezelfde ethiek op andere vaandels stond te wapperen.
Positivo
Berichten: 1853
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:57

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Positivo »

stvvilvoorde schreef: 05 okt 2021, 16:46 Lammens wilde zijn eigen investering eruit halen, kort voor dat RD als preses terug zou keren.
De manier waarop doet mijn maag nog altijd draaien.
Denk dat we toen ongeveer aan 25% van de marktwaarde verkochten.
Daar ken ik het fijne niet van …..maar dat zou me niet verbazen, dat is RD dan ook.
25% van de marktwaarde schrijf je . Waarom heeft Bart Lammens dan niet aan de marktwaarde aan iemand anders verkocht ?
En hoeveel was die marktwaarde ? En hoe weet je dat Bart Lammens maar 25% gekregen heeft ? Dat hij uitgeperst geweest is, denk ik wel. Je hebt nooit nog wat van de man gehoord of gezien , ik toch niet.

Geen haar op mijn hoofd dat verwacht dat RD 1 eurocent meer zou betalen dan nodig. Is daar iets mis mee ? Dat is helaas de macht die mensen met geld hebben
Yellow Feaver
Berichten: 1801
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:46

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Yellow Feaver »

Positivo schreef: 05 okt 2021, 16:38
Yellow Feaver schreef: 05 okt 2021, 16:01 Ik zou niet te hoog van de toren blazen. Dat we destijds Schoofs verkochten onder de prijs en Raman huurden was gewoon het gevolg dat AA Gent weet had van een bepaalde constructie van ons.

Zal volgens mij niet over witwassen of matchfixing gaan, maar volgens ingewijden is er na de (vermeende?) exodus van Roland intern toch aardig wat uit de kast gevallen.
Bij RD wat uit de kast gevallen ? En dan nog aardig wat !
Zoals ? Een klasseur ?
Dat heeft Bart Lammens dan moeten opkuisen ? Trouwens de verkoop van Rob Schoofs was onder Lammens, officieel afgevaardigd bestuurder via zijn vennootschap. Je kunt er altijd de jaarrekeningen van toen op napluizen!
Dat de speurders daar niet aan gedacht hebben....de jaarrekeningen! Ze hadden de spijtoptant niet nodig! Alles stond in de jaarrekeningen verdekke!

Ik heb destijds inderdaad een beetje jaarrekeningen bekeken. Ik was ook niet de enige forumganger die zijn tijd er mee gedood heeft. Iets illegaal ga je er niet in terugvinden, maar bvba'kes van de nieuwe bestuurders die plots het jaar voor hun investering in STVV een veelvoud van omzet draaien. Denk dat Roland plots veel ging tennissen en oude elektrische apparaten liet recycleren. ;)
Dreke
Berichten: 3624
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Zaak Propere Handen

Bericht door Dreke »

Positivo schreef: 05 okt 2021, 09:58 Dat Rd het beste is wat stvv ooit overkwam, schreeuw ik samen met enkelingen al langer van de daken. Dat zijn meest fervente tegenstanders ooit hun ongelijk zullen moeten bekennen is misschien niet veraf.
Ik denk dat er algemene consensus is over de positieve rol van Duchatelet in zake fraude. Dat siert hem. Maar daarom het beste wat STVV overkwam? Ja, jongens...

Het beste wat ons (en elke club) overkomt, zijn de supporters op de tribune. Al de rest is gerommel in de marge.
A loyal football fan only supports the shirt...
Plaats reactie